معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی هند (هفته اول خرداد ماه 1400)

برخی از مهم ترین عناوین خبری اقتصادی هند در هفته اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می گردد:

حذف یارانه از صادرات شکر 

در پی تصمیم دولت هند مبنی بر حذف یارانه از صادرات شکر، روزنامه Business Standard با عنوان تجارت شکر و واقعیت تلخ: ضعیف شدن بازار تجارت شکر را خلاف قاعده دانست و نوشت قطع سوبسید شکر از سوی دولت مرکزی سبب گردید تا بازار شکر ناگهان افت کند. این رویه باعث شد که 15 کارخانه بزرگ تولید شکر 8 / 2 درصد بطور متوسط در بازار سرمایه افت داشته باشند. این افت در بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که نرخ شکر بالا رفته و نرخ ماده خام یا نیشکر پایین آمده است. به عنوان نمونه در 4 سال گذشته قیمت نیشکر در ایالت اوتار پرادش به عنوان بزرگترین ایالت در تولید شکر رشد نداشته در عین حال هزینه‌های  حاشیه ای و جانبی (margin) تولید این محصول افزایش نیز داشته است.

تجار شکر هند معتقد اند اگر قیمت های جهانی شکر در چند ماه آینده افزایش نیابد، صادرات شکر هند بدون پرداخت یارانه دوام نخواهد داشت. هند در سال مالی 2021 – 2020 در حدود 31 میلیون شکر تولیدکرده است و در همین دوره قیمت شکر سفید هند در بازارهای جهانی برای هر تن بین 415 تا 420 دلار (بصورت FOB) معامله شده است و اگر به نرخی بین 435 دلار تا 440 دلار نرسد، دولت مجبور است برای حمایت از این محصول مهم صادراتی هند، یارانه پرداخت نماید.

آثار کرونا بر بازار خودرو

تعطیلی‌های ناشی از افزایش وخامت وضعیت سلامت مردمی هند در اثر موج دوم همه گیری کرونا بویژه با توجه به ویروس جهش یافته در این کشور، اثرات منفی و البته زنجیره ای بر کسب و کارها، کارخانجات، ادارات و بطور کلی اقتصاد هند برجای گذاشته است. 

بازار و صنعت خودرو سازی هند که قدمتی 76 ساله (با ورود شرکت خودرو سازی تاتا در سال 1945) دارد شدیدا تحت تاثیر این تعطیلی‌ها قرار گرفته است. با تعطیلی کارخانه‌های خودرو سازی در هفته‌های اخیر ، شرکت های بیمه نیز متضرر شده اند و شرکت های خودروساز بزرگ نظیر سوزوکی ماروتی، تویوتو کرلوسکار، فورد ایندیا (در گجرات) و...همگی مجبور شده اند کارخانه‌های شان را از بیم به خطر افتادن سلامتی کارکنان تعطیل کنند. در عین حال بایستی دستمزدها، رفاهیات، بیمه و هزینه‌های مشابه کارکنان را هم بپردازند. وضعیت به گونه ای است که به عنوان نمونه تویوتا در نیمه ماه می جاری حتی یک خودرو نیز روانه بازار ننموده است. شرکت هیوندائی هند نیز به فکر دورکاری بخشی از روند تولید افتاده است تا در حد امکان کارکنان در منازل به وظایف خود عمل کنند.

یکی دیگر از عوامل تعطیلی کارخانه‌های  خودروسازی، کمبود شدید اکسیژن در مراکز درمانی است که با توجه به ممنوعیت استفاده از مخازن اکسیژن در سرتاسر هند توسط دولت مرکزی، این کارخانه‌ها حداقل تا یک ماه خط تولیدشان متوقف خواهد ماند.

خودرو سازان هند قبلا روزانه بین 60 تا 70 هزار خودرو تولید می‌کردند که ارزش مالی ناشی از فروش خودروها بین 200 .1 میلیارد تا 400 .1 میلیارد روپیه می‌شد. 

مساعده مالی به رانندگان وسایط نقلیه در پایتخت

دپارتمان حمل و نقل کابینه محلی دهلی اخیرا اعلام کردکه مبلغ 5 هزار روپیه (تقریبا معادل 60 یورو) به رانندگان تاکسی‌ها شامل ریکشا ها و سایر وسایط نقلیه واجد شرایط (افرادی که نشان خدمات عمومی دارند)، در راستای کمک های نقدی به مشاغل در سال 2020 تحت یک بسته مالی پرداخت کرده است. کمک مالی مزبور به طور مستقیم و به حساب های بانکی  اظهار شده از سوی آنان واریز گردیده است. تاکنون مساعده یاد شده به بیش از 280 هزار نفر تعلق گرفته که برای 190 هزار نفر از این تعداد مبلغ مزبور پرداخت شده است.

کمک مالی دولت مرکزی به کشاورزان سراسر هند

در فرازی دیگر از کمک های دولتی به اقشار آسیب دیده از تعطیلی‌های پاندمی‌کرونا، نخست وزیر هند با اعطای وام 20 هزار کروری روپیه به بیش از 95 میلیون کشاورز در سراسر هند و با پرداخت اقساط هشت ماهه، موافقت نمود. این مبلغ مستقیما به حساب کشاورزان واجد شرایط واریز گردید. قرار است کشاورزان هر ماه با پرداخت 2 هزار روپیه اقساط وام دریافتی را تادیه نمایند.

روند رو به رشد صادرات موز در هند

روزنامه‌های هند از جمله Economic Times طی گزارش خبری و امیدوار کننده ای مبنی بر پیشی گرفتن صادرات موز به بازارهای جهانی تحلیل آماری در این رابطه منتشر کرده است. این روزنامه با عنوان: زمان گذشتن از مانگو فرا رسیده است و حالا نوبت موز است، نوشت: تقاضای روز افزون برای خرید موز هند از غرب آسیا گرفته تا شمال آفریقا رکورد جدیدی را در اقلام صادرات میوه از هند ثبت کرده است. صادرات موز نسبت به سال قبل 41 درصد رشد داشته است که در مقام مقایسه دو و نیم برابر با صادرات محصول مانگو از هند می‌باشد. هند با تولید سالانه 30 میلیون تن موز، سهم 28 درصدی از تولید جهانی را بخود اختصاص داده است. 

در سال مالی  2021 – 2020 صادرات موز 10 میلیارد روپیه (تقریبا 136 میلیون دلار) صادرات منگو 4 میلیارد روپیه (54 میلیون دلار) و صادرات انگور 400. 2 میلیارد روپیه (36 میلیون دلار) بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما