معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم اردیبهشت 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم اردیبهشت 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می گردد:

راه اندازی راه حل 5GtoB  هوآوی  در هزار کارخانه هوشمند

شرکت هوآوی غول مخابرات چین در 5 مه برنامه عملیاتی خود را برای راه اندازی راه حل 5GtoB در هزار کارخانه هوشمند و در تلاش برای تسریع روند صنعتی سازی چین، اعلام کرد.

هوآوی بیش از دو سال با اپراتورها و سایر شرکای صنعتی برای توسعه راه حل 5GtoB همکاری کرده است، این برنامه بستری است که  فروش، عملیات و خدمات را پوشش می دهد.

چین برای توسعه استراتژی "5G + اینترنت صنعتی" خود که چهار سال متوالی در گزارش کار دولت مرکزی ذکر شده است، اهمیت زیادی قائل است.

طبق اعلام آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، این کشور بیش از 1100 پروژه "5G + اینترنت صنعتی" در دست ساخت دارد که 22 صنعت از جمله سیمان، اتومبیل، پتروشیمی، فولاد، معدن و میدان‌های نفتی را تحت پوشش قرار می دهد.

راه اندازی دفتر اتحادیه بین المللی وکلای کمربند - راه (BRILA) در گوانجو

در تاریخ 8 مه، انجمن وکلای گوانجو اعلام کرد که دفتر اتحادیه بین المللی وکلای کمربند -راه (BRILA) در گوانجو افتتاح گردید.

طبق برنامه دولت گوانجو، تا سال 2025، تعداد موسسات حقوقی که تجارت خارج از کشور را انجام می دهند به 300 مورد خواهد رسید و بیش از 2500 وکیل قادر هستند به پرونده‌های مربوط به امور خارجی رسیدگی کنند.

BRILA در دسامبر سال 2019 تاسیس شد و اولین سازمان بین المللی وکالت است که در چین ثبت شده است. این اتحادیه 85 عضو بنیانگذار شامل انجمن‌های وکلا، موسسات حقوقی و وکلای حقیقی از 36 کشور دارد. دفتر مرکزی و دبیرخانه این اتحادیه در پکن واقع شده و زبان رسمی در آن چینی و انگلیسی است.

اعلام اولین گروه از شهرهای آزمایشی هوشمند در چین

وزارت مسکن و توسعه شهری و روستایی و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین روز 6 مه با صدور اطلاعیه ای، شش شهر از جمله پکن، شانگهای، گوانجو، ووهان، چانگشا و ووسی را به عنوان اولین گروه از شهرهای آزمایشی برای توسعه هماهنگ زیرساخت های شهر هوشمند و وسایل نقلیه هوشمند تایید کرد.

در حال حاضر، اتومبیل های هوشمند، شبکه ای و الکتریکی به روند توسعه صنعت خودروی چین تبدیل شده اند و وسایل نقلیه بدون سرنشین در جاده‌های بسیاری از شهرهای چین آزمایش شده اند.

فرود موفقیت آمیز کاوشگر مریخ چین

کاوشگر مریخ "تیانوان-1" چین در 15 ماه مه 2021 با موفقیت بر روی سیاره مریخ فرود آمد و چین  به دومین کشوری تبدیل شد که کاوشگر به مریخ اعزام نموده است.

کاوشگر "تیانوان-1" در 23 ژوئیه سال 2020 از پایگاه فضایی ونچانگ واقع در استان ‌هاینان به فضا پرتاب شد. مأموریت آن شامل گردش به دور مدار مریخ، فرود آمدن و حرکت در سطح سیاره است. در فوریه 2021، کاوشگر وارد مدار مریخ شد و به مدت سه ماهه در مدار مریخ گردش کرد تا آمادگی خود برای فرود روی سطح این سیاره را فراهم کند.

برگزاری بیستمین کنفرانس شورای علوم آسیا در گوانجو

بیستمین کنفرانس شورای علوم آسیا در تاریخ 15-13 مه 2021 با موضوع "عصر مواد جدید: نوآوری برای یک جامعه پایدار" بصورت آنلاین و آفلاین در گوانجو استان گواندونگ برگزار شد. در مجموع 32 سازمان علمی از 18 کشور و منطقه و بیش از 300 دانشمند و کارشناس داخلی و خارجی در این کنفرانس شرکت کردند.

هدف از کنفرانس شورای علوم آسیا بحث در مورد موضوعات مشترک علمی در منطقه آسیا و فراهم آوردن بستری برای تبادل و همکاری است.

سند توسعه دیجیتال در استان گواندونگ

استان گواندونگ سندی با 33 اقدام خاص برای توسعه اقتصاد، جامعه و دولت دیجیتال در 13 ماه مه 2021 منتشر کرد. طبق این سند، گواندونگ در مورد فناوری‌های جدید مانند داده‌های بزرگ، محاسبات ابری، هوش مصنوعی و بلاک چین تحقیقات بیشتری انجام خواهد داد. همچنین آمادگی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته از جمله6G ،8K، تراشه‌های عصبی و ذخیره سازی DNA  و غیره انجام خواهد شد.

این طرح همچنین اهمیت زیادی به توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) داده و پیشنهاداتی را برای ساخت "GBA دیجیتال" ارائه می دهد.

با استفاده از فرصت ایجاد یک مرکز ملی GBA، این استان ایجاد زیرساخت های علمی از جمله آزمایشگاه فناوری کوانتوم، مرکز علمی تراهرتز و آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال را توسعه خواهد داد.

توسعه وسایل نقلیه خودران سطح  4 توسط گروه GAC و شرکت هواوی

گروه خودروسازی گوانجو (GAC) در تاریخ 10 مه اعلام کرد که این شرکت در حال حاضر به طور مشترک با شرکت هواوی وسایل نقلیه خودران سطح 4 را توسعه داده و قصد دارد آن را در سال 2024 به تولید انبوه برساند.

در سال 2017، گروه GAC و شرکت هوآوی قرارداد همکاری استراتژیک برای انجام همکاری‌هایی در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی هوشمند و متصل را امضا کردند. در سال 2019، دو طرف توافق نامه همکاری استراتژیک خود را تعمیق بخشیدند و تصمیم گرفتند به طور مشترک نسل جدید سیستم عامل اتومبیل هوشمند را طراحی نمایند.

سطح 4 خودروهای خودران در حال حاضر بالاترین سطح فناوری در چین است.

شنجن و گوانجو رتبه 4 و 5 جذب استعدادها در چین را کسب کردند

بر اساس گزارش جذابیت شهرهای چین که به طور مشترک توسط zhaopin.com و Zeping Hongguan منتشر گردیده است، شنجن به عنوان چهارمین شهر جذاب برای استعدادها و نخبگان در میان شهرهای چین قرار گرفت.

از میان 100 شهر برتر چین که برای استعدادها جذاب هستند، پکن، هانگژو و شانگهای در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند. شنجن مقام چهارم را به دست آورد و پس از آن گوانجو، نانجینگ، سوژو، چنگدو، نینگبو و چانگشا قرار دارند.

جذابیت شهر برای استعدادها بر اساس شاخص های مختلفی از جمله استعدادهای دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، سرانه درآمد قابل قبول و درصد خالص ورودی جمعیت ارزیابی می‌شود.

این گزارش نشان می دهد که 60 درصد استعدادها به پنج خوشه- شهر در چین یعنی دلتا رودخانه یانگ تسه، دلتای رودخانه مروارید، منطقه پکن-تیانجین-هبی، منطقه چنگدو-چونگ کینگ و خوشه شهر در امتداد رودخانه یانگ تسه، که ووهان، چانگشا و نانچانگ را به عنوان شهرهای مرکزی در نظر می‌گیرد، تعلق دارد.

به لطف بهبود اقتصادی، حقوق های مناسب و ارائه فرصت های شغلی در موسسات دولتی، پکن به عنوان جذاب ترین شهر انتخاب گردید و هانگژو به رتبه 2 صعود کرد.

این گزارش نشان می دهد که جریان خالص استعدادها در شنجن از 0.1% در سال 2017 به 1.3% در سال 2020 افزایش یافته است. حدود 43% از استعدادهای وارد شده به شنجن از گوانجو، پکن، دونگوان، شانگهای، ووهان، چانگشا، هویجو، چنگدو و فوشان وارد شده‌اند.

دلایل ورود استعدادها عمدتاً توسعه اقتصادی سریع شهر، سیاست های جذاب و برندهای شناخته شده از جمله Huawei ،Tencent و Ping An می‌باشند که در شنجن مستقر هستند.

از سال 2016، این شهر به ترتیب 15 هزار یوان (2300 دلار)، 25 هزار یوان (3800 دلار) و 30 هزار یوان (4600 دلار) یارانه اجاره مسکن به دارندگان مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پیشنهاد داده است. برای دانشگاهیان، دانشمندان برجسته محلی و استعدادهای برتر، شنجن به ترتیب 3 میلیون یوان (460 هزار دلار)، 2 میلیون یوان (306 هزار دلار) و 1.6 میلیون یوان (245 هزار دلار) یارانه پرداخت کرده است.

خدمات دیجیتال سازی شرکت هواوی

در "کنفرانس اکولوژی هوآوی چین 2021" که در 17 مه برگزار گردید، مدیر این شرکت اعلام کرد که در حال حاضر، دولت های محلی در مناطق مختلف چین دیجیتال سازی را ترویج می‌کنند و مأموریت هواوی کمک به شرکت های چینی در تحول دیجیتال است. هواوی شش اکوسیستم فناوری دیجیتال از جمله Kunpeng ،Ascend ،Harmony ،HMS Core (خدمات موبایل هواوی)، Huawei Cloud و MDC (بستر محاسبات رانندگی هوشمند) را ارتقا می دهد.

در سال 2021 هواوی سیستم عامل Harmony را به طور کامل ارتقاء خواهد داد. تخمین زده می‌شود که تا پایان سال جاری حداقل 300 میلیون گوشی تلفن همراه به سیستم Harmony مجهز شوند که از این تعداد 200 میلیون دستگاه هواوی و  بیش از 100 میلیون دستگاه از شرکای هواوی می‌باشند.

واردات اولین خودرو با تعرفه صفر در هاینان

در تاریخ 19 مه 2021 اولین خودرو وارداتی با تعرفه صفر در هاینان وارد این منطقه آزاد تجاری گردید. خودروی تجاری 13 نفره Toyota Hiace در بندر هایکو از گمرک ترخیص شد. ارزش این خودرو 227 هزار یوان (34700 دلار) و میزان معافیت مالیاتی حدود 84 هزار یوان (12844 دلار) بود.

سیاست "تعرفه صفر واردات" بندر تجارت آزاد هاینان شامل چهار دسته کالا از جمله تجهیزات تولیدی جهت استفاده شرکتها، وسایل نقلیه و قایق های تفریحی عمومی، مواد اولیه و لوازم جانبی تولیدی و کالاهای مصرفی ساکنان جزیره می‌باشد.

 پرداخت یوان دیجیتال در تجارت الکترونیکی مرزی در هاینان

در تاریخ 18 مه 2021، یوآن دیجیتال در معامله شرکت تجارت الکترونیکی واردات بین‌المللی ‌هاینان و شرکت فناوری guomian مورد استفاده و پرداخت قرار گرفت. این اولین بار در هاینان است که یوآن دیجیتال در تجارت الکترونیکی مرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شعبه‌هاینان از بانک صنعتی و بازرگانی چین خدمات رابط و پرداخت یوآن دیجیتال و شرکت HNA Newpay خدمات پشتیبانی فنی و بازرگانی را برای این پروژه ارائه داده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما