گزارش برگزاری وبینار گردشگری پایدار در جهان پس از دوران کرونا
واحد اروپایی دانشگاه Tokai ژاپن مستقر در کپنهاگ در چارچوب سمینارهای خود در خصوص گفتگوی سازنده و بین فرهنگی برای شناخت و افزایش کیفیت زندگی و تأکید بر توسعه پایدار، وبیناری با عنوان گردشگری پایدار در جهان پس از دوران کرونا در روز سه شنبه مورخ 1400/2/28 برگزار نمود.
این وبینار با مدیریت آقای Jakob Skyt Jensen معاون دفتر اروپایی دانشگاه ، مشارکت اساتید گردشگری آن دانشگاه و همکاری سازمان گردشگری Visit Denmark و سازمان Horesta دانمارک برگزار شد.
اولین سخنران اصلی در این وبینار آقای Daichi Oshimi دانشیار ارشد دانشگاه توکای بود. وی اظهارات خود را تحت عنوان نقش و آینده گردشگری ورزشی در ژاپن بیان کرد. نامبرده با اشاره به اهمیت بسیار زیاد گردشگری ورزشی و نقش آن در تعاملات فرهنگی و صنعت گردشگری گفت این بخش از گردشگری متشکل از ورزشکاران، بازدیدکنندگان از مسابقات ورزشی و فعالیتهای جانبی آن نظیر مراسم ها ، تفریحات و سایر فعالیتها میباشد. وی تاکید نمود گردشگری ورزشی یکی از سریعترین نوع در صنعت گردشکری جهان است و انتظار می رود حجم بازار آن طی سالهای 2020تا 2024 بیش از 1.38 تریلیون دلار افزایش یابد. وی با استفاده از نمایش فیلمی از برگزاری یک مسابقه در ورزشگاهی در ژاپن با 60 هزار تماشاچی و ورزشکار توضیح داد که تنها یک واقعه ورزشی به چه میزان موجب فعالیت اقتصادی افراد محلی در حاشیه ورزشگاه جهت عرضه انواع کالا و مواد غذایی گرم میگردد. آقای اوشیمی در ادامه به دوران طلایی گردشگری ورزشی ژاپن در خلال سالهای 2021-2019 اشاره و از برگزاری مسابقات جهانی راگبی در ژاپن در سال 2019، المپیک جهانی 2020 توکیو ، مسابقات جهانی ناگویا در سال 2020، مسابقات مستر جهانی در شهر کانسای در سال 2021 نام برد و گفت بخاطر فرا گیری بیماری کرونا 59 درصد از استقبال کنندگان از این مسابقات برنامههای خود را کنسل نمودند و 16 درصد با مقررات بهداشتی و مابقی با شرایط عادی برگزار گردیدند. وی از تاثیرات مخرب بیماری کرونا در این حوزه یاد کرد و گفت پیش از فراگیری ویروس کووید 19 گردشگری ورزشی در ژاپن بشدت در حال رشد بود. نامبرده همچنین اضافه نمود ژاپن در بخش ورزشهای فضای باز و جذب گردشگر در این حوزه در رتبه اول جهانی قرار دارد و علیرغم مساحت کم خود سومین کشور جهان در تعداد زمینهای گلف میباشد. وی مزیت های ژاپن را داشتن 6852 جزیره، کوهها و رودخانههای مناسب برای ورزش، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، تسهیلات ویژه نظیر واگنهای قطار مخصوص دوچرخه، اردوگاههای مخصوص دوچرخه سواران بیان کرد و افزود کشورش برنامه ساخت هتلی ویژه برای دوچرخه سواران دارد. این استاد دانشگاه تعداد برگزاری مسابقات دو مارتن در ژاپن را سالانه سه هزار مسابقه اعلام کرد.
خانم Eva Thybo ، مدیر جذب سرمایه و ارتباطاتVisitDenmark (سازمان رسمیگردشگری دانمارک) سخنران بعدی بود که مطالبی را تحت عنوان گردشگری پایدار در دانمارک از دید هیات ملی گردشگری بیان کرد. وی مختصری به چگونگی حفظ پایداری در استراتژی ملی گردشگری دانمارک پرداخت و گفت که چگونه فعالیت سازمان متبوعش VisitDenmark با گردشگری پایدار بر اساس نظرسنجیهای گردشگران از دانمارک به عنوان یک مقصد گردشگری پایدار، روزآمد شده است. وی افزود اغلب گردشگران خارجی دانمارک اتباع آلمانی میباشند و ما تمایلات آنها را بررسی میکنیم که البته بیشتر آنها تمایل به مناطق گرم دانمارک دارند و ما بر این اساس برنامه ریزی می نماییم و هم اکنون برای آنها امنیت در قبال ویروس کرونا مهمترین اولویت است. وی با اشاره به برند سازی برای گردشگری دانمارک گفت برند ما "هر روز دیدن عجایب" میباشد. وی افزود ما مسیرهای جدید ارتباطی برای تبادل تجربیات در خصوص گردشگری طراحی نموده ایم و در حال طراحی راهبرد گردشگری دانمارک برای سال 2030 میباشیم. وی با اشاره به موضوع اقتصاد سبز در دانمارک افزود در حوزه گردشگری نیز این امر رعایت گردیده و همچنین برای گردشگران رستورانهای متعدد ارگانیک و خاص داریم. وی در انتها در پاسخ به پرسش مطروحه در خصوص نحوه تعامل دانمارک در زمینه ارائه واکسن کرونا به گردشگران گفت تلاش میکنیم با شرکای اروپایی خود در تبادل گردشگر در دوران کرونا تا پایان ماه ژوئن به تفاهم برسیم.
سخنران بعدی این وبینار آقای Mikal Holt Jensen ، رئیس محیط زیست و مدیر برنامه Green Key سازمان Horesta دانمارک بود. این سازمان قریب دو هزار شرکت و واحد گردشگری را تحت پوشش دارد. تمرکز این سازمان بر اجرای سیاستهای دولت دانمارک در خصوص پایداری و محیط زیست میباشد. آقای Jensen گفت دانمارک به دنبال رسیدن به اولین مقصد در جهان در حوزه گردشگری پایدار و سبز میباشد. این سازمان نسبت به اعطای لوگوی ECO به هتل ها و رستورانها اقدام میکند. برند کلید سبز (Green Key) از جمله خلاقیت های این سازمان میباشد که درحال جهانی شدن است. اولین هتل با برند کلید سبز در خارج از دانمارک در ژاپن افتتاح گردیده است. وی شرایط چنین هتل هایی را کاهش در مصرف آب و انرژی عنوان کرد و گفت این سازمان در راستای ابداع تجهیزات جدید برای حفظ محیط زیست و برند کلید سبز میباشد. وی توسعه فضاهای تفریحی، واحدهای گردشگری سبز، رستورانهای سبز، جذابیتها و فعالیتهای سبز، موزههای سبز، پارکهای شهربازی، باغ وحش و آکواریوم را از جمله سایر فعالیتهای سازمان Horesta در دانمارک عنوان کرد.
آقای Jensen افزود برنامه سازمان متبوعش تولید کمترین کربن، بیشترین استفاده از انرژیهای پاک، کمترین مصرف از ماده پلاستیک، متنوع سازی و بازیافت مواد، تولید اغذیه ارگانیک و تنوع بیولوژیک میباشد. وی افزود این سازمان طی بیست سال فعالیت خود در دانمارک در 30 حوزه فعالیت میکند و بر اساس بررسیهای صورت گرفته گردشگران علاقمند به استفاده از هتل های سبز در حال افزایش میباشند.
آقای Toru Hattori دانشیار گروه گردشگری، دانشکده گردشگری در دانشگاه توکای آخرین سخنران این وبینار بود که تحت عنوان "گردشگری مبتنی بر هویت های بومی برای مقابله با تاثیرات بیماری کرونا" سخنرانی کرد. وی به تاثیرات گوناگون صنعت گردشگری در زمینههای اقتصادی، ترویج تنوع فرهنگی، احیای مناطق بومی و محلی، حفظ سنتها، افزایش هویت بومی، توسعه زیرساختها، ایجاد فضاهای تفریحی و بهبود زندگی اشاره نمود و گفت به خاطر همه گیری بیماری کرونا و کاهش گردشگران خارجی دولتها میتوانند بیشتر بر حوزه گردشگری داخلی تمرکز کرده و از آن حمایت نمایند چرا که گردشگری داخلی بدون طی مسافتی طولانی امکانپذیر میباشد. وی با اشاره به تحقیقات خود در خصوص جشنوارههای سنتی و محلی در ژاپن گفت جشنواره فرهنگی Kiriko هزاران سال است که در این کشور برگزار میگردد و هنرمندان در آن تنها در طی چند ساعت تصاویری بزرگی از ساموراییها را بر روی کاغذ و چوب بامبو میکشند. وی افزود گردشگری هویت های بومی موجب شناسایی و ترویج تفاوتهای بومیبرای کشور و افزایش جذابیت برای گردشگران و شاخص شدن مناطق بومی میگردد که موجب افزایش مشارکت و اشتغال افراد بومی در این مناطق می شود. این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری افزود کشورها در دوران کرونا لازم است به این حوزه گردشگری توجه بیشتری نموده و باید به هویت محلی خود به عنوان یک منبع گردشگری نگاه کنند.
ORGANIZERS & CONTRIBUTORS
/Tokai University: https://www.u-tokai.ac.jp
/VisitDenmark: https://www.visitdenmark.com
/HORESTA: https://www.horesta.dk
/Tokai University European Center: http://www.u-tokai.dk