معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۶

اخبار اقتصادی آفریقا( هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر ارائه می گردد:

آفریقای جنوبی

سرمایه گذاری عربستان سعودی در انرژی تجدیدپذیر آفریقای جنوبی

شرکت تولید انرژی و شیرین سازی آب سعودی Acwa Power اعلام نمود که ساخت پروژه 100 مگاواتی انرژی خورشیدی متمرکز Redstone پس از دستیابی به اعتبار مالی نزدیک به 11.6 میلیارد رند آغاز شده است. Acwa که سهامدار اصلی Redstone است، انتظار دارد بهره برداری تجاری این نیروگاه در سه ماهه چهارم سال 2023 آغاز شود. پروژه ردستون بزرگترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در آفریقای جنوبی تاکنون است. مکان این طرح در کیپ شمالی واقع شده و به یک سیستم ذخیره سازی حرارتی 12 ساعته مجهز می‌باشد که برق پاک و قابل اطمینان را شبانه روزی به حدود 200.000 خانوار تحویل می دهد. از طریق بسیج موفقیت آمیز امور مالی پروژه‌های بین المللی، ردستون برای سرمایه گذاری و پشتیبانی از اهداف استراتژیک انتقال انرژی کشور، حدود 7 میلیارد رند سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تسهیل کرده است. Redstone CSP بزرگترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر در آفریقای جنوبی تا به امروز است.

 آفریقای جنوبی به دنبال جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل است

وزیر توسعه مشاغل کوچک خومبزو نتاوهنی می‌گوید که این وزارت در حال مذاکره با وزارت صنعت و تجارت آفریقای جنوبی است تا آنها را متقاعد به جلوگیری از ورود کالاهائی کند که در داخل کشور تولید می‌شود. وی افزود با وجود این که اقتصاد آفریقای جنوبی باز و رقابتی است و حضور کالاهای بین المللی مجاز است اما به دنبال این هستیم از ورود محصولاتی که به طور کامل در داخل تولید می‌شود جلوگیری کنیم. این اقدام برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط صورت می‌گیرد. وی گفت حمایت از شرکت های کوچک و متوسط می‌تواند میزان اشتغال را به ویژه برای زنان و جوانان افزایش دهد.

 نامیبیا

 تایید وجود منابع نفت و گاز در شمال شرقی نامیبیا

شرکت کانادایی ReconAfrica وجود منابع نفت و گاز طبیعی در استان کاوانگوی شرقی را تایید کرد. در حالیکه فعالان محیط زیست مخالفت شدید خود را با عملیات اکتشاف نفت در این استان اعلام کرده اند، این شرکت پس از حفر نخستین چاه به عمق 4000 متر، وجود منابع نفت و گاز طبیعی که ارزش استخراج داشته باشد را در این منطقه تایید نمود. شرکت ReconAfrica با اعلام برنامه خود برای حفر دو چاه عمیق دیگر در این منطقه، تاکید کرد که رسیدن به مرحله بهره برداری اقتصادی از این منابع بسیار زمان بر خواهد بود و این شرکت فعلا در فاز نخست قرار دارد.

 زیمبابوه

 هشدار صندوق بین المللی پول به زیمبابوه

آسیب پذیری اقتصادی بواسطه اعمال تحریمهای غرب و اثرات مخرب آن در داخل کشور، توانایی دولت زیمبابوه برای تأمین مالی و بودجه کشور را دچار مشکلات عدیده ای کرده است. تصمیم مقامات اقتصادی مبنی بر انتشار اوراق قرضه و یا وام گرفتن از سیستم های بانکی، فرآیند بسیار محدودی است که در نظر گرفته شده است. صندوق بین المللی پول در یک جلسه مجازی چشم انداز اقتصادی زیمبابوه و نرخ پولی و چارچوب ارز این کشور را بررسی نمود. صندوق مذکور عنوان کرد زیمبابوه به علت بدهی‌های مکرر نمی‌تواند از این صندوق کمک دریافت کند و شرایط دسترسی به بودجه ارزان مورد نیاز برای از بین بردن وضعیت اقتصاد ویران شده و شکننده این کشور تا زمانیکه به سمت رشد گام بر ندارد و بدهی‌های خود را مستهلک ننماید میسر نیست. صندوق بین المللی پول معتقد است که ادامه صدور اوراق قرضه به مبلغ میلیارد ها دلار باعث تورم شدید و بوجود آمدن مشکلات عدیده برای مدیریت گردش وجوه نقد برای این کشور خواهد شد و گام برداشتن به سوی رشد این کشور را بطور مضاعف به تاخیر انداخته و اقتصادش را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

 احداث پل 260 میلیون دلاری کازونگولا برای تقویت همکاریهای تجاری و بازرگانی منطقه ای

رئیس جمهور زیمبابوه با پیوستن به همتایان خود در جامعه توسعه جنوب آفریقا شاهد راه اندازی پل کازونگولا در منطقه بود. این پل که یک سازه پیشرفته به حساب می آید نقش اساسی در توسعه بوتسوانا، زامبیا و مناطق داخلی آفریقا خواهد داشت و تجارت و همکاری‌های درون منطقه ای را افزایش خواهد داد. زیمبابوه، در زمان تعهدپرداخت سهم خود از احداث پل مذکور که به دلیل توقف همکاریهای اقتصادی، دیپلماتیک و منطقه ای به دلیل آغاز جمهوری دوم در این کشور از مشارکت در این پروژه خارج شده بود به پروژه مذکور ورود پیدا  کرد. اگرچه در حال حاضر پل 260 میلیون دلاری کازونگولا زامبیا و بوتسوانا را به هم متصل می‌کند  اما دو کشور مذکور توافق کرده اند که زیمبابوه را نیز به آن اتصال بدهند، زیرا این منطقه برای بهبود روابط تجاری و بازرگانی از طریق کشورهای بهم پیوسته به دلیل تنگناهای زیرساختی با مشکلاتی روبرو است که این کشورها تلاش می‌کنند آنرا حل نمایند. تکمیل این پروژه انگیزه ای برای طرح جامع توسعه منطقه ای می‌باشد که خدمات حمل و نقل یکپارچه را در منطقه ارتقا می دهد و به تبع آن همکاریهای بازرگانی و تجاری افزایش می یابد. جدا از آن، ساخت این پل در آرمان‌های درون منطقه ای و قاره ای در دستور کار آفریقا 2063 است که برنامه آفریقا برای ایجاد قاره ای یکپارچه، متحد و مرفه می‌باشد.

  مالی

تعلیق بخشی از کمکهای اتحادیه اروپا به  کشورمالی

 رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد که اتحادیه اروپا بخشی از کمک‌های بودجه‌ای خود را به نفع جمهوری مالی به تعلیق درآورد. این خبرتوسط آقای ژوزپ بورل، نماینده عالی اروپا در امور خارجه طی سفر دوره‌ای خود به قاره  آفریقا اعلام شد. شایان ذکراست، اولین بار نیست که اروپا حمایت بودجه خود را از یک کشور ساحلی به حالت تعلیق درمی آورد ولی  اولین بار است که آن را به صورت علنی اعلام می‌کند.  نماینده عالی اروپا در امور خارجه اظهار داشته که وجوه پرداخت نشده 100 میلیون یورویی که وعده داده شده برای کمک به برگزاری انتخابات و انجام اصلاحات جمهوری مالی اختصاص داده خواهد شد.  

دماغه سبز

اسپانیا خواهان توافق نامه همکاری پیشرفته با دماغه سبز است

سفیر اسپانیا در پرایا اعلام کرد: دولت اسپانیا قصد دارد روابط اقتصادی با دماغه سبز را از طریق یک توافق نامه همکاری پیشرفته تقویت کند و در همین راستا، نخست وزیر دماغه سبز را به مادرید دعوت کرده ایم. او در ادامه اضافه کرد: روابط دو کشور در حال حاضر "بسیار نزدیک و بسیار خوب" است؛ ما منتظریم بتوانیم نخست وزیر را به اسپانیا دعوت کنیم. این سفر تقریباً از دو سال پیش مطرح بوده اما به دلیل بحران کرونا به تعویق افتاده است.  به گفته سفیر، اسپانیا دارای 300 تبعه در دماغه سبز است که در مجمع الجزایر این کشور عمدتاً در زمینه‌های گردشگری، ماهی گیری و سازمان‌های غیر دولتی مرتبط با محیط زیست کار می‌کنند. همچنین داده‌های رسمی نشان می دهد که حدود 3000 دماغه سبزی در حال حاضر در اسپانیا زندگی می‌کنند. وی گفت: روابط بین دو کشور بسیار عالی است؛ از نظر سیاسی، دو کشور دموکراتیک هستند و دارای اصول و ارزش های یکسانی می‌باشند. از نظر اقتصادی، بسیاری از شرکت های اسپانیایی مایل به سرمایه گذاری در دماغه سبز هستند.

چاد

توقف عملیات بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا

بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا عملیات خود را در چاد توقف کردند. وزیراقتصاد چاد گفت، این تصمیمات به علت اوضاع سیاسی کنونی در چاد اخذ شده است. بحث وگفتگوها بین مقامات و این نهادها برای بازگشت سریع به شرایط عادی در جریان است. تصمیمات موسسات مالی چندجانبه مسکوت مانده، اما وزیر اقتصاد چاد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در انجامنا این تصمیمات را اعلام کرده است. وی گفت: بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا (BAD) فعالیتهای خود را در چاد متوقف کردند.

                                                                   اوگاندا

کاهش صادرات اوگاندا به خاور میانه (غرب آسیا)

طبق اعلام بانک مرکزی، صادرات اوگاندا به خاورمیانه (غرب آسیا) به ویژه امارات متحدۀ عربی ۱۲٪کاهش یافته است. این رقم در ماه فوریه ۴۴۷ میلیون دلار بوده که در ماه مارس به ۴۴۴ میلیون رسیده است. عامل اصلیِ این کاهش، افت صادرات طلاست که از ۱۷۵ میلیون دلار به ۱۵۵ میلیون دلار تنزل داشته است.

 تصویب استقراض ۶۰۰ میلیون دلاری دولت

پارلمانِ دهمِ اوگاندا در آخرین روز کاریِ خود (۱۱ می) تصویب کرد که دولت ۲.۴ تریلیون شیلینگ (تقریباً معادل ۶۵۰ میلیون دلار) استقراض کند.از این مبلغ، ۳۲۷ میلیون دلار صرف نوسازی راه‌آهن قدیمیِ کامپالا به مالابا، ۲۴۰ میلیون صرف برنامۀ ساخت مدرسه و درمانگاه، و بقیه صرف جبران کسری درآمد ناشی از شیوع کرونا خواهد شد. برخی از نمایندگان به این نکته اعتراض کردند که چرا وقتی کشور در حال ساخت راه‌آهنِ جدید است، باید برای نوسازی راه‌آهن قدیمی دست به استقراض زد.

 بروندی

کمک یک میلیون یوروییِ اتحادیۀ اروپا به رسانه‌های بوروندی

اتحادیۀ اروپا همراه با چند نهاد دیگر از جمله یک بنیاد غیرانتفاعیِ سوئیسی به نام Hirrondelle مبلغی بیش از یک میلیون یورو برای ارتقای وضعیت حرفه‌ای رسانه‌های بوروندی به این کشور کمک می‌کند. این اقدام که با همکاری دولت بوروندی اجرا خواهد شد شامل آموزش خبرنگاران و اصحاب رسانه و نیز تأمین تجهیزات فنی می‌باشد.   

جمهوری فدرال سومالی                

قرارداد یک میلیارد دلاری بین امارات و اتیوپی برای احداث کوریدوری به بندر بِربِرا در سومالی­لند

شرکت دی­پی ورلد دبی و وزارت ترابری اتیوپی در اوایل ماه می، قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار به امضا رسانده ­اند که بر مبنای آن، اتیوپی را به بندر بربرا در شمال سومالی­لند متصل می­کند و اجرایی شدن این طرح می­تواند بر جیبوتی که مرکز واردات و صادرات اتیوپی محسوب می­گردد، به­ شدت تاثیرگذار باشد. به موجب این قرارداد، شرکت دی­پی ورلد و شرکای آن تا ده سال آنده بالغ بر یک میلیارد دلار را برای توسعه­ ی زیرساخت­های زنجیره تامین سرمایه­ گذاری خواهند کرد. این قرارداد در حضور داگماویت موگس وزیر ترابری اتیوپی و سلطان بن سلیمان رئیس و مدیر اجرایی شرکت دی­پی ورلد به امضا رسید. 

 جمهوری دموکراتیک کنگو

اصلاح قرار داد توسعه بندر عمیق موز بین بنادر جهانی دبی DP World و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو

قرار است پس از توافق در مورد اصلاح قرارداد اولیه، شرکت DP World  توسعه بندر مذکور را آغاز کند. یک برگه ترمیمی ‌که خلاصه اصلاحات قرارداد است و توسط گیلن نایمبو امبویزیا ، رئیس ستاد رئیس دولت و سهیل آل بانا ، مدیر عامل و مدیر عامل بنادر جهانی دبی ، خاورمیانه و آفریقا در کینشازا امضا شد، بخش زیر را دنبال می‌کند: بررسی برخی از بندهای سند قراردادی که توسط طرفین در مارس 2018 امضا شد ، زمانی که بنادر جهانی دبی 30 سال امتیاز توسعه و مدیریت بندر موز را دریافت کرد. هدف از اصلاحات، تعدیل تعهدات مختلف دو طرف تحت پروژه ، برای حمایت بهتر از دیدگاه رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی  در راستای توسعه بخش تجاری و لجستیکی کشور است. این بندر اولین بندرجمهوری دموکراتیک کنگو در دریای عمیق در امتداد 37 کیلومتری ساحل آن در اقیانوس اطلس خواهد بود.

توسعه بندر موز  که انتظار می رود دو سال به طول انجامد ، موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و زمان در تجارت کشور خواهد شد ، زیرا باعث جذب مستقیم تر کشتی‌های بزرگتر از آسیا و اروپا می‌شود و نه تنها رشد اقتصادی کنگو بلکه منطقه را نیز شامل می‌شود.

کنیا

اعتراض آمریکا به فساد در مناقصات کنیا 

ایالات متحده با اعلام اینکه شرکتهای واجد شرایط آمریکایی را از انجام پروژه‌هایی در کنیا منصرف می‌کند ، از مشارکت در مناقصات دولتی در کنیا خودداری کرده است. دفتر نماینده بازرگانی ایالات متحده (USTR) ادعا کرد که برخی از مقامات رسمی در کنیا پیشنهادات مناقصه را با توجه به منافع خود و نزدیکانشان دستکاری می‌کنند.

"شرکت های آمریکایی در مناقصه‌های دولتی در کنیا موفقیت محدود داشته اند. گزارش های گسترده ای وجود دارد که فساد اغلب بر نتیجه مناقصه‌های عمومی تأثیر می‌گذارد و بسیاری از این مناقصه‌ها در دادگاه‌ها مورد اعتراض قرار می‌گیرند. " آژانس مسئول توسعه و ترویج سیاست تجارت آمریکا افزود: "شرکت های خارجی ، برخی از آنها بدون سوابق اثبات شده، در صورت همکاری با شرکت های کنیایی کاملاً مرتبط، قراردادهای دولتی را به دست آورده اند." ایالات متحده مشتاق شفافیت در مناقصه‌های عمومی در کنیا پیش از توافق نامه تجارت آزاد جدید بین این کشورها است. ادعاهای فساد توسط ایالات متحده احتمالاً توجه بیشتری را به سیستم های مناقصه کنیا که مدتهاست با دستکاری گستاخانه برخی مقامات ایالتی مرتبط است، جلب خواهد کرد. کنیا در ژانویه 2019 که مورد اعتراض در مورد تقلب در مناقصات عمومی قرار گرفت ، تصمیم گرفت همه مناقصات عمومی و معاملات خرید را به سیستم اطلاعات مدیریت یکپارچه مالی (IFMIS) تحت ابزار الکترونیکی منتقل کند.

 کومسا

آموزش بانک های مرکزی منطقه کومسا

در ابتکاری با هدف جلوگیری از ورشکستگی بانکها که در منطقه کومسا معمول است، موسسه پولی کومسا بیش از 50 کارمند از 10 بانک مرکزی منطقه را در زمینه اصول جدید حسابداری ابزارهای مالی آموزش داد. آموزش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و فرآیند ارزیابی کفایت سرمایه داخلی عملا از 26 تا 30 آوریل انجام شد. کارکنان بانکهای مرکزی کشورهای عضو کومسا از جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، کنیا، لیبی، مالاوی، موریس، تونس، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه در این دوره شرکت کردند.

به گفته مدیر موسسه پولی کومسا آقای ابراهیم زیدی این آموزش با توجه به ورشکستگی مکرر بانک ها در منطقه کومسا که بدلیل ضعف ساختارها و شیوه‌های مدیریت ریسک اعتباری رخ میدهد، انجام شد. وی افزود کمیته بازل در اصول نظارت بر بانکداری برای مدیریت ریسک اعتباری توصیه میکند که بانک ها باید یک سیستم موثر برای شناسایی، اندازه گیری، نظارت و کنترل ریسک اعتباری به عنوان بخشی از یک رویکرد کلی برای مدیریت ریسک داشته باشند.

جامعه توسعه جنوب آفریقا

برگزاری نشست مجازی وزرای بهداشت کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا

وزرای بهداشت کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا به منظور بحث و گفتگو درمورد پاندمی‌کووید-19 در منطقه در 11 مه 2021 جلسه مجازی برگزار کردند. در این جلسه وزیران بهداشت توصیه‌هایی برای کاهش اثرات همه گیری کووید-19 ارائه دادند.

در این جلسه، خانم لارنس تکس، دبیر اجرایی سادک بیان نمود «درحالیکه وضعیت کلی کووید-19 در منطقه سادک به تدریج رو به بهبود است، سیر این بیماری همچنان غیرقابل پیش بینی است». وی با اشاره به کاهش تعداد موارد ابتلا به کووید-19 در منطقه، بر روی پژوهش و تولید دارو و واکسن کووید-19 و سایر بیماری‌ها و ارائه راه حل های جایگزین تاکید کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما