معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته اول خرداد1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد:

افزایش نگرانی‌ها در صنایع فولاد ایتالیا

رئیس کنفدراسیون صنایع شهر برشا با انتقاد از صادرات آهن قراضه از اروپا به کشورهای ترکیه، روسیه، اکراین و چین که امروزه آهن قراضه را بطور فزاینده­ در صنایع فولادسازی خود استفاده می‌کنند گفت باید این روند متوقف شود زیرا در حقیقت با این کار در حال صادرات ثروت خود هستیم، ثروتی که براحتی به دست رقبای خود می­ دهیم.

جوزپه پازینی در ادامه صحبت های خود در رابطه با افزیش قیمت آهن قراضه گفت: در حال حاضر ما شاهد افزایش بهای قراضه­ های آهن همزمان با افزایش تقاضا و کمبود این مواد در سطح جهان هستیم بطوریکه قیمت هر تن قراضه که طی سال گذشته در حدود 150 تا 200 یورو بود، اکنون به 350 یورو در هر تن رسیده است و مسئولان نباید به این پدیده به عنوان نوعی حباب نگاه کنند. زیرا  مسیر کربن زدایی که بروکسل در پیش گرفته و بواسطه آن بسیاری از تولید کنندگان فولاد در اروپا و در چین را ملزم به تغییر چرخه تولیدات از چرخه آنتگرال به چرخه الکتریکی ساخته است ( آهن قراضه خوراک اولیه کوره‌های الکتریکی است)، نیاز به آهن قراضه را بیشتر خواهد کرد و طبیعی است که افزایش قیمت را بدنبال داشته باشد. 

به گفته فلاویو برگانت، مدیرکل فدراسیون اتحادیه‌های فولادسازی شهر برشا (Federacciaio)، کشور ایتالیا با جذب یک سوم واردات اتحادیه اروپا در بخش آهن قراضه همواره یکی از وارد کنندگان اصلی این مواد در اتحادیه اروپا محسوب می‌گردد. وی افزود: اگر با توجه به اهداف اقتصاد سبز اتحادیه اروپا، این نوعی پارادوکس است که اتحادیه اروپا سالیانه 17 میلیون تن آهن قراضه که یک ماده بازیافتی اساسی برای صنایع خود است را صادر می‌کند. وی افزود، مدت هاست که سایر کشورهای جهان به این آگاهی دست پیدا کرده ­اند بطوریکه برخی از کشورها همچون: روسیه، اوکراین، مصر، هند و ویتنام برای صادرات آهن قراضه عوارض گمرکی ویژه ای را وضع کرده اند و برخی دیگر نیز بطور کل صادرات این کالا را ممنوع کرده ­اند.

مدیرکل فدراسیون اتحادیه ­های فولادسازی شهر برشا در این مورد پیشنهاد نمود تا وضع مقررات خاص در این زمینه اتحادیه اروپا صادرات این کالا به کشورهایی که قوانین زیست محیطی شان مطابق با قوانین اروپا نیست را متوقف کند. 

میزان نیاز جهان به قراضه آهن:

بر اساس گزارش سال 2019 انجمن فعالان بخش فولاد سازی ایتالیا Siderweb، نیاز کشورهای جهان به قراضه آهن در سال های آینده افزایش خواهد یافت بر اساس پیش بینی این مرکز  تا سال 2030 نیاز صنعت فولادسازی جهان به آهن قراضه از 700 میلیون تن فعلی به 1100 میلیون تن خواهد رسید.  

بنا به همین گزارش افزایش میزان قراضه آهن در سطح جهان، اعمال محدودیت های زیست محیطی و نیاز به کاهش سطح گازهای آلاینده و گرایش کاهش سرمایه گذاری کارخانه‌های فولادسازی این بخش را هرچه بیشتر بسوی تولید فولاد توسط کوره‌های برقی سوق خواهد داد. پیش بینی می‌گردد میزان تولید الکتروفولاد در سطح جهان تا سال 2030 میلادی از 520 میلیون تن فعلی به 733 میلیون تن افزایش پیدا کند و با این ترتیب سهم بخش الکتروفولاد از کل فولاد تولیدی در جهان از %28.8 کنونی به %38.4 ارتقاء پیدا خواهد کرد بنابر این نیاز جهان به آهن قراضه از 708 میلیون تن فعلی به 1.067 میلیون تن خواهد رسید.

جریمه 8 میلیون یورویی شرکت های هوایی

سازمان ضد انحصار ایتالیا به دلیل اقدامات ناعادلانه تجاری جریمه 4.2 میلیون یورویی را برای شرکت رایان ایر تعیین کرد. سازمان ضد انحصاری اعلام نمود این شرکت، با پایان یافتن محدودیت های سفر مربوط به وضعیت اضطراری Covid 19، هزینه بلیط پروازهای لغو شده پس از 3 ژوئن 2020 را به مسافران پرداخت نکرده است. در روزهای اخیر ، سازمان ضد انحصار به همین دلایل نیز شرکت ایزی جت را به مبلغ 2.8 میلیون یورو و ولوئتا را  1.4 میلیون یورو جریمه کرده است. به گفته سازمان ضد انحصار ، این سه شرکت به طور جدی با رفتار نادرست که با  اصول حرفه ای مطابقت ندارد، موجب خسارات زیادی به مسافران شدند. این شرکت‌ها با اعمال محدودیت ها و شرایط سخت بر استرداد وجه بلیط ها، عملا مسیر را برای بازپرداخت آن محدود نموده و برخلاف رویه شرکتهایی هوایی فعالیت کرده اند.  از طرف دیگر، این شرکت ها نرخ بالاتری را برای پرواز جدید انتخاب شده توسط مصرف کننده از آنچه که به طور همزمان در سیستم رزرو آن اعمال شده، در نظر گرفته و در هر صورت مجازات ناعادلانه ای  را در صورت تغییر پرواز قبل از 7 روز از عزیمت پیش بینی کرده اند. این شرکتها علاوه بر پرداخت جریمه کل مبلغ 8.4 میلیون یورو، باید اقدامات لازم را برای تغییر و مطابقت قوانین خود با مقررات جاری در ایتالیا بعمل آوردند.

https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/05/24/antitrust-mancato-rimborso-biglietti-42mln-multa-a-ryanair_17416884-ffa8-4771-bcd9-f6a68944df83.html

گزارش بانک مرکزی ایتالیا: اقتصاد در حال بهبود اما %60 از خانواده‌ها در وضعیت سختی معیشت

بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی ایتالیا، بیش از 60٪ از خانوارها در ایتالیا برای رسیدن به پایان ماه با مشکل روبرو  می‌باشند. این میزان %10 درصد بیشتر از همین آمار در دوره قبل از شیوع وضعیت اضطراری ناشی از کووید 19 می‌باشد. در ایتالیا در میان آمار افراد با شغل آزاد، درصد کسانی که برای رسیدن به پایان ماه با مشکل روبرو هستند با %20 افزایش به نسبت همین آمار در قبل از پاندمی‌به %65 رسیده است. بعلاوه در حدود 40٪ خانواده‌های ایتالیایی نیز اعلام نمودند که در دوازده ماه گذشته درآمد خانوادگی آنها برای تأمین هزینه‌هایشان کافی نبوده است و در این میان نیمی نیز اعلام کرده اند که بدون درآمد کار و یا کمک های مالی حتی برای یک ماه هم نمی‌توانند نیازهای مصرفی خانواده را تامین نمایند. در عین حال بخاطر سیاست های حمایتی دولت از وخامت وضعیت درآمدی خانواده‌های ایتالیایی بطور زیادی کاسته شده است. (طی ماه‌های دسامبر 2020 و فوریه 2021 در حدود یک چهارم خانواده‌های ایتالیایی از این کمک ها بهره مند شده اند).

بنا به گزارش بانک مرکزی ایتالیا اکنون با وجود اینکه انتظارات در مورد چشم انداز اقتصاد و بازار کار نسبتاَ بهبود یافته است ولی خانواده‌های ایتالیایی به برطرف شدن وضعیت اضطراری بهداشتی موجود در کوتاه مدت خوش بین نیستند و این موضوع همواره بر میزان مصرف در کشور تاثیر گذاشته است.

بررسی بانک مرکزی ایتالیا خاطر نشان می سازد که: تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ایتالیایی (در حدود %40) نیز طی سال 2020 بخشی از درآمد خود را پس انداز کرده است، این دسته از خانواده‌ها در سال 2021 تنها یک سوم از پس اندازهای خود را خرج خواهند کرد که این موضوع در حساب های جاری شهروندان مشهود است. به نوشته بانک مرکزی ایتالیا نیمی از این میزان به سپرده و نیمی دیگر برای بازپرداخت بدهی استفاده خواهد شد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 22 می 2021، ص 4)

کاهش مصرف در سه ماهه اول 2021،

بنابر گزارش موسسه آمار ایتالیا (ایستات) فروش خرده فروشی در مارس 2021 "یک رکود اقتصادی قابل توجه" را ثبت کرد که از نظر ارزش 0.1٪ و از نظر حجم نیز 0.1٪ کاهش را نشان می دهد.

طرح 605 میلیون یورویی به منظور کمک به صادرات کالاهای ساخت ایتالیا؛

وزارت امورخارجه ایتالیا در توافق با وزارت توسعه اقتصادی و وزارت سیاست های کشاورزی ایتالیا به منظور مقابله با تاثیرات منفی بحران پاندمی‌کووید - 19 بودجه 605.6 میلیون یورویی را جهت کمک به بخش صادرات کشور تخصیص داده است. کمک های فوق برای چهار ساله 24-2021 خواهد بود و بطور مساوی برای هر سال 151.4 میلیون می‌باشد، وظیفه اجرای این طرح  بر عهده مؤسسه بیمه سرمایه گذاری خارجی ایتالیا (Ice) خواهد بود.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 7 می 2021، ص 14)

دولت ایتالیا در تدارک تولید مواد اولیه واکسن کووید-19 ؛

دولت ایتالیا در حال قطعی سازی توافق با شرکت داروسازی Olon واقع در حومه شهر میلان برای تولید مواد اولیه واکسن کووید 19 در ایتالیا از نوع فایزر - بیون تک می‌باشد. تولید 10 میلیون دوز برآورد گردیده تولید اولیه یکی دو میلیون دوز در ماه اعلام شده است.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 8 می 2021، ص 7)

رکورد قیمت مواد اولیه و افزایش تورم، 

با وجود اینکه بانک های مرکزی در اروپا و آمریکا همگی مسئله کمبود مواد اولیه برای کارخانه‌های تولیدی و افزایش قیمت این مواد را پدیده ای گذرا و موقتی می خوانند اما قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه‌های حمل و نقل، ماه‌هاست که رکورد شکنی می‌کند و مشکلات تأمین مواد اولیه حتی برای اجزای اصلی همچون میکرو چیپ و پلاستیک (در مورد کارخانه‌های اتومبیل سازی) هنوز وجود دارد. در چنین وضعیتی شرکت ها خودشان شروع به حرکت کردند و به نوبه خود لیست قیمت ها را بالا بردند بطوریکه وضعیت تورم در قیمت ها بوجود آمده و شرکت ها این تورم را به پایین دست ها تا آخرین حلقه‌های زنجیره ارزش ( مصرف کنندگان نهایی) منتقل کرده اند.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 9 می 2021، ص 10)

تصمیم نخست وزیر ایتالیا برای کاهش تدریجی محدودیت های پاندمی‌کووید 19؛

لغو کامل محدودیت تردد شبانه (اکنون از ساعت 22 الی 5 صبح بعد می‌باشد) که قویاَ از طرف ماتئو سلوینی رئیس حزب لگای شمال درخواست شده است در دستور کار نیست و محدودیت های رفت و آمد "تدریجی" خواهد بود. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 11 می 2021 ص 8)

بخش صنایع در ایتالیا امسال 100 میلیارد یورو بازیافت خواهد داشت؛، 

بنا به گزارش دفتر مطالعه بانک اینتزا سن پائولو و مؤسسه تحقیقاتی پرومته درآمد بخش صنایع ایتالیا امسال به میزان قبل از کووید بازخواهد داشت. صنایع ایتالیا بعلت رکود بوجود آمده بحران پاندمی‌که بواسطه آن 88 میلیارد یورو کاهش درآمد داشت را  امسال با 100 میلیارد یورو  افزایش درآمد جبران خواهد کرد. بنابه پیش بینی مؤسسه تحقیقاتی پرومته افزایش 12 درصدی درآمد در سال 2021 موجب خواهد شد تا میزان کل فروش سیستم صنایع ایتالیا در سال 2022 از مرز 1000 میلیارد یورو نیز عبور نماید. بنا به همین گزارش تولیدات کارخانه ای ایتالیا طی سال های 25-2021 بطور استوارتری رشد خواهند داشت . در این میان بخش های صنعتی مرتبط با انرژی، ماشین آلات، ربات ها و حمل و نقل و ICT ازجمله بخش هایی هستند که طی 5 سال آینده بیشترین بخش کمک های اتحادیه اروپا را با %10 سرمایه گذاری جذب خواهند کرد. (ایل سوله مورخ 12 می 2021، ص 3)

جریمه 100 میلیون یورویی گوگل از طرف سازمان ضد انحصار ایتالیا،

این سازمان به دلیل نقض حریم شخصی افراد ، بیش از 100 میلیون یورو جریمه را براساس ماده 102 پیمان ضد انحصار اتحادیه اروپا برای شرکت های Alphabet Inc ، Google LLC و Google Italy اعمال کرد. 

کاهش قابل توجه مرگ و میر کرونا در ایتالیا

آنسا، برای اولین  بار تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا طی هفت ماه اخیر به کمتر از 100 (93 نفر) و مبتلایان به کمتر از 6000 رسید. وزیر بهداشت اعلام نمود در صورت تداوم این وضعیت میتوان محدودیت ها را خیلی سریعتر برطرف نمود. 

کمیسیون اقتصاد اتحادیه اروپا: حصول سطح GDP ایتالیا شاید بعد از  سال 2022

بنا به آخرین گزارش (پیش بینی بهاره) کمیسیون اقتصاد اتحادیه اروپا سطح تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا در پایان سال 2022 به میزان %0.9- کمتر از تولیدات سال 2019 خواهد بود و این درصد برابر با 16 میلیارد یورو کاهش می‌باشد. از طرفی نیز شکاف موجود بین ایتالیا و اروپا که بواسطه رکود اقتصادی سال های اخیر ایجاد شده بود اکنون بدلیل نوسانات اقتصاد ناشی از بحران پاندمی، عمیق تر شده است. به پیش بینی کارشناسان کمیسیون اقتصاد اتحادیه اروپا، اقتصاد ایتالیا در پایان امسال %4.2+ رشد خواهد داشت و این روند در سال 2022 به %4.4+ خواهد رسید.

رکورد جدید بدهی ملی ایتالیا  2.651 میلیارد یورو

در پایان ماه مارس 2021، رقم بدهی ملی ایتالیا با 6.9 میلیارد یورو افزایش به نسبت ماه قبل به 2.651 میلیارد یور رسید. در این گزارش همچنین آمده است با وجود اینکه بخش عمده بدهی ملی ایتالیا برابر با 2.284 میلیارد یورو متعلق به  اوراق قرضه دولتی ایتالیا است ولی سرمایه گذاران بازارهای مالی در این مورد نگرانی ندارند زیرا 25 درصد از بدهی ملی ایتالیا (در حدود 800 میلیارد یورو) در دست بانک مرکزی اروپا است و این عامل به همراه عواملی دیگر همچون نرخ بهره بین بانکی که در حال حاضر تقریبا صفر و طرح Recovery Found اتحادیه اروپا موجب گردیده اند تا اصطلاحا بدهی ملی ایتالیا بدهی پایدار تلقی گردد.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 15 مه 2021، ص 4)

افزایش بیش از اندازه هزینه مواد اولیه ومشکل ادامه فعالیت های شرکت های ساختمان سازی

بنا به گزارش انجمن ملی شرکت های فعال در بخش ساخت ساز ایتالیا (Anci)، افزایش بهای مواد اولیه ساختمانی، فعالیت این دسته از شرکت ها را به خطر انداخته است. بنا به همین گزارش افزایش بهای مواد اولیه که از آغاز سال 2021 شروع شده است و همواره رو به افزایش می‌باشد، مربوط می‌گردد به فلزات (میلگرد برای مصرف در بتون آرمه)، مواد پلاستیکی، بتن، قیر و مواد شیمایی. 

تغییرات برخی از مهمترین مواد ساختمان سازی در ایتالیا

نوع مواد اولیه

آهن

و میل گرد برای بتن آرمه

پلی اتیلن

(LDPE)

پلی اتیلن

(HDPE)

نفت

مس

قیر

سیمان

میزان افزایش قیمت

%117+

%48.8+

%43.7+

%34+

%17.1+

%15+

%10+

دوره زمانی تغییر قیمت

از نوامبر 2020 تا آوریل 2021

از نوامبر 2020 تا فوریه 2021

از دسامبر 2020 تا ژانویه 2021

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما