معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

بروکراسی پیچیده مانعی برای احیای اقتصادی ایتالیا

با توجه به مشارکت شهرداری‌ها، ادارات توابع شهرستانی، استانداری‌ها و دولت مرکزی در طرح احیای اقتصادی ایتالیا، در محافل سیاسی و اقتصادی این کشور عمدتاً این سوال مطرح است که چنانچه پروژه ای از سوی شهرداری و پروژه ای دیگر از سوی اداره توابع شهرستان تدوین شده، استانداری ناظر بر اجرای آن گردیده و دولت مرکزی نیز با تأیید آن، چراغ سبز جهت تأمین بودجه مربوطه را روشن کند، آیا زمان و نیروی کاری بسیاری در این روال به هدر نخواهد رفت و آیا با وجود بروکراسی بسیار پیچیده و دست و پا گیر در کشور، این امکان وجود ندارد که نهایتاً هیچ نتیجه ای از پروژه‌های تدوینی عاید ایتالیا نشود؟

روزنامه کوریرا دلاسرا نوشت پارلمان و دولت ایتالیا در دهه‌های اخیر هزاران پروژه تدوین و ارائه کرده و حتی برخی از آنها تأمین اعتبار شده اند اما شمار پروژه‌های به اتمام رسیده بسیار اندک و غالباً برای تحقق آنها سالها زمان از دست رفته است. واقعیت این است که به مرحله اجرا رساندن پروژه‌ها یکی از مشکلات بزرگ کشور به شمار می رود، زیرا در این راستا موانع متعددی همچون آشفتگی در بازار مناقصه، مقررات بیش از حد و بسیار دست و پاگیر، مراحل پرشمار اداری و تضاد اختیارات میان دولت، استان‌ها، ادارات توابع شهرستانها و سایر نهادهای محلی، و حتی مداخلات قضایی (در موراد مشکوک به ارتکاب جرم و ارتشا) نیز، بر سر راه تحقق سریع آنها وجود دارد.

 در حال حاضر دولت با یادآوری از موفقیت در بازسازی پل "موراندی" (واقعه سقوط مرگبار پل بزرگ هوایی موسوم به "موراندی" در شهر شمالی جنوا در اوت 2018 که مجموعاً 43 کشته و دهها زخمی‌بر جا گذاشت) در مدت زمانی بسیار کوتاه (ظرف ده ماه)، از «الگوی جنوا» برای تحقق پروژه‌های احیای اقتصادی ایتالیا صحبت بعمل می آورد. شایان ذکر است در مورد بازسازی این پل، مقررات و حوزه صلاحیت ها کاملاً مشخص بوده و مانعی نیز با عنوان تضاد اختیارات بر سر راه وجود نداشت. امیدواریم این الگو در مورد تمامی‌پروژه‌های مورد نیاز و راهبردی کشور به معنای واقعی کلمه پیاده سازی شود. مسئولان مرتبط با پروژه‌ها در سطح نهادهای محلی نیز باید با نهایت شفافیت و آسان گیری در مقررات و بویژه با حس مسئولیت پذیری عمل کنند. کارهای ریکاوری ایتالیا را می‌بایست سریع و با کیفیت خوب انجام داد، زیرا اروپا برای تداوم اختصاص کمک های مالیِ پیش بینی شده (191.5 میلیارد یورو ظرف سال 2026) مرتباً روند پیشرفت پروژه‌ها و همچنین فرایند تحقق اصلاحات را کنترل می‌کند.     

منبع: روزنامه کوریره دلاسرا – سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 به قلم لوچانو فونتانا

 https://www.corriere.it/lettere-al-direttore/09-05-2021/index.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما