معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۸

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی ( هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

ابراز رضایت نخست وزیر پاکستان از روند تکمیل پروژه‌های سیپک

به گزارش جیو اردو، در جلسه ای که برای بررسی روند تکمیل پروژه‌های سیپک به ریاست نخست وزیر عمران خان برگزار گردید مقامات کشوری از جمله فرمانده ارتش، وزیر امور خارجه، وزیر دارایی، وزیر صنعت، وزیر توسعه و برنامه ریزی و مدیر اجرایی طرح سیپک حضور داشتند. در این نشست مقامات پاکستانی در جریان جزییات پروژه‌های سیپک قرار گرفتند. در این جلسه اعلام گردید دولت حاضر بسیاری از پروژه‌های مربوط به زیرساخت ها را در مدت دو سال و نیم به اتمام رسانده است و کشور چین در حال افزایش همکاری‌ها در زمینه کشاورزی و دام است. عمران خان در این نشست گفت: تمرکز صنایع باید بر صادرات باشد و تمرکز ما باید بر واردات جایگزین و تدوین سیاست ها در این راستا باشد. نخست وزیر پاکستان از اتمام پروژه‌های سیپک ابراز خرسندی کرد و متعهد شد که این پروژه‌ها را به هر قیمت تکمیل کند.

تصمیم آمریکا برای احیای مناطق معاف از مالیات در مرز افغانستان و پاکستان

به گزارش دان اردو، به زودی لایحه ای برای ایجاد مناطق صادراتی بدون عوارض در مرز پاکستان و افغانستان در مجلس سنای آمریکا مطرح می‌شود. سناتور وان هولن، نماینده اصلی حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا در این رابطه گفت: قانون پیشنهادی به محافل تجاری، معروف به مناطق فرصت های بازسازی یا (ROZs)، اجازه می دهد کالاهای معاف از مالیات گمرکی را به ایالات متحده صادر کنند. وان هولن در جلسه کمیته سنا همچنین از جو بایدن خواست با عمران خان تماس بگیرد تا مذاکرات ایالات متحده و پاکستان از سرگرفته شود زیرا آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌های افغانستان به پاکستان نیاز دارد. کارشناسان پاکستانی بر این باورند در صورت احیای مناطق معاف از مالیات ، پاکستان قادر خواهد بود تولیدات نساجی خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی به آمریکا صادر نماید و این موضوع سودآوری فراوانی به همراه خواهد داشت. 

شناسایی گونه‌های جدید کرونا در پاکستان

به گزارش اکسپرس اردو، پاکستان که ورود ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا را یکی از عوامل موج جدید کووید-۱۹ در این کشور اعلام کرده، همچنان تحت تاثیر پیامدهای آن است و همزمان با نگرانی دولت از افزایش شمار قربانیان و مبتلایان، شناسایی گونه‌های برزیلی و آفریقایی در پاکستان نیز به دغدغه مسئولان اضافه شده است. مقامات بهداشتی پاکستان می‌گویند در میان بیماران مبتلا گونه‌های کرونای آفریقایی و برزیلی نیز مشاهده شده است و این گونه‌ها نسبت به واکسن مقاومت دارند و در صورت دریافت واکسن کرونا نیز می‌توانند افراد را مبتلا نمایند. این در حالیست که تنها در ماه آوریل ۳ هزار و ۳۱۵ کودک ۱ تا ۱۰ ساله و ۱۲ هزار و ۱۶۲ نوجوان ۱۱ تا ۲۰ ساله در شهرهای مختلف پاکستان به کرونا مبتلا شده اند و از این میان ۱۹ کودک جان خود را از دست داده است. 

ائتلاف جهانی واکسن 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به پاکستان خواهد داد

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، ائتلاف جهانی واکسن موسوم به گاوی تحت برنامه کواکس 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به پاکستان خواهد داد. به احتمال زیاد این محموله واکسن تا 15 می(25 اردیبهشت)  به پاکستان تحویل داده خواهد شد. به گفته منابع، تا سه ماهه سوم سال جاری پاکستان 40 میلیون دوز واکسن کرونا دریافت خواهد کرد.

آخرین وضعیت حوالجات دریافتی بنگلادش

ورودی حوالجات ارزی دریافتی بنگلادش در 10 ماهه نخست سال مالی جاری از مرز 20  میلیارد دلار گذشت. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی این کشور، در بین ماههای ژوئیه 2020 تا آوریل 2021 ، بنگلادشی‌های خارج کشور حدود 20.66 میلیارد دلار حوالجات ارزی به داخل کشورشان ارسال کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل رشد 39 درصدی را نشان می دهد. این امر ذخیره ارزی این کشور را به مرز 45 میلیارد دلار رساند. 

افغانستان

تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی

بانک توسعه آسیایی اعلام نمود که تولید ناخالص داخلی (GDP) افغانسنان در سال ۲۰۲۱ میلادی به 0.3 درصد می‌رسد و قرار است در سال ۲۰۲۲ به 0.4 درصد صعود نماید.  بانک توسعه آسیایی (ADB) در آخرین گزارش‌ خود در مورد افغانستان پیش‌بینی نموده است که این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی رشد اقتصادی همانند سال های پیش از کرونا را تجربه میکند و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی به یک رشد سریع اقتصادی دست پیدا خواهد کرد. نرندرا سنگرو، رئیس این بانک در افغانستان بیان نمود که با اجرای واکسن کرونا در افغانستان و نیز همایت حکومت از سرمایه‌گذاران که در جریان همه گیری ویروس کرونا آسیب دیده اند، این کشور می‌تواند به رشد اقتصادی بهتری در سال جاری میلادی و نیز در سال ۲۰۲۲ دست یابد.  وی اضافه کرد که به دلیل شرایط دشوار سیاسی، افزایش سطح خشونت ها و همه گیری کرونا، مردم در اقتصاد افغانستان از شرایط سخت و دشوار گذشته اند که سبب کاهش کار وبار و عواید در این کشور گردید.

 بر اساس گزارش‌ بانک توسعه آسیایی، نرخ تورم از ۲.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید که سبب افزایش قیمت مواد خوراکی در افغانستان گردید. میزان تورم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰ درصد پیش‌بینی گردیده بود و با بسته شدن مرز ها و بنادر تجارتی در جریان قرنطینه، این رقم به ۱۶.۶ درصد صعود کرد.  این بانک همچنان پیش‌بینی نموده است، نظر به بهبود تدارک مواد خوراکی، نرخ تورم در سال ۲۰۲۱ به 0.5 درصد و در سال ۲۰۲۲ به 0.4 درصد تنزیل خواهد نمود.  در این گزارش‌ بیان شده است که اگر مشکلات سیاسی و امنیتی، جرایم جنایی، فساد اداری، جنگ و عدم اجرای درست واکسیناسیون در نقاط دوردست و جنگ زده افغانستان حل نگردد، بر اقتصاد این کشور تاثیر نا مطلوب می‌گذارد. این در حالیست که حکومت افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی برای حمایت از کارهای کوچک، متوسط و بزرگ که در جریان همه گیری کرونا متضرر شدند، بسته حمایتی ۲۹۵ میلیون دلاری را تصویب نموده بود.  احیای مجدد کار و بار های کوچک، متوسط و بزرگ که در جریان کرونا آسیب دیده بودند، میزان بیکاری را در کشور تا حدی کنترل خواهد کرد. مطابق گزارش بانک توسعه آسیایی، این کار و بار ها پیش از همه گیری ویروس کرونا برای نزدیک به ۱.۶ میلیون تن زمینه کاری را مساعد ساخته بود.  

هند

سفر جایشانکار برای دیدار وزرای خارجه G7 به لندن و موضوع ایران

سایت پرینت: وزیر امور خارجه جایشانکار برای نشست وزیران خارجه G7 به لندن رفت و با دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس در مورد مبارزه با بیماری همه گیر کرونا گفتگو کرد. در کنار هند ، استرالیا، جمهوری کره ، آفریقای جنوبی  و مدیرکل مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) به عنوان بخشی از سیاست خارجی انگلیس در رابطه با  تمرکز روابط با منطقه هند-پاسیفیک ، به جلسه وزیران امور خارجه و توسعه G7 به میزبانی انگلیس دعوت شدند. آنها در خصوص تعهد نخست وزیر انگلیس [بوریس جانسون] مبنی بر حمایت انگلیس از جنگ هند علیه بیماری همه گیر ، در مورد تعهد انگلیس برای همکاری با هند برای مقابله با ویروس کرونا بحث کردند، که قرار است در Chevening House در کنت ، در جنوب شرقی انگلیس برگزار شود. این پیش درآمد اجلاس G7 است که ماه آینده در کورنوال برگزار می‌شود و نخست وزیر نارندرا مودی توسط شخص نخست وزیر جانسون به آن دعوت شده است.

توافق نامه جدید مهاجرت انگلیس و هند

به نقل از خبرگزاری رویترز ، انگلیس و هند توافق نامه ای جدید بر سر مهاجرت امضا کردند که به موجب آن اجازه تحرک آزاد افراد جوان میان دو کشور را می‌دهد. در توافق نامه جدید اقداماتی نیز برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی در نظر گرفته شده است. وزارت کشور انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق پیرو برنامه جدید انگلیس در امر مهاجرت تصویب شده است. هدف از این برنامه جذب بهترین، بالاترین و حامی‌ترین افراد به انگلیس از مسیر‌های قانونی و در عین جلوگیری از نقض این سیستم و سرعت بخشیدن به حذف افرادی است که حقی برای حضور در انگلیس ندارند. انگلیس وهند بر سر یک قرارداد تجاری که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را در بر می‌گیرد، نیز به توافق رسیده‌اند. دولت انگلیس اعلام کرد که همکاری‌های جدید زمینه را برای توافق تجارت آزاد بین دو کشور در آینده مهیا خواهد کرد. 

موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش هواپیماهای تجسسی به هند

خرید احتمالی هواپیما‌های پی-8 (P-8) توسط هند به تقویت قابلیت‌های تجسس دریایی این کشور کمک خواهد کرد. به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، پنتاگون روز جمعه اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی شش فروند هواپیمای گشت زنی پی-8 آی (P-8I) ساخت بوئینگ و تجهیزات مرتبط با آن به هند موافقت کرده است. مبلغ این قرارداد 2.42 میلیارد دلار برآورد می‌شود. خرید احتمالی هواپیما‌های پی-8 (P-8) توسط هند به این کشور برای تقویت قابلیت‌های تجسس دریایی خود کمک خواهد کرد. 

اجلاس مجازی مودی جانسون و اهداء ونتیلاتور

سایت هندوستان تایمز: نخست وزیر نارندرا مودی و همتای انگلیسی وی بوریس جانسون "یک نقشه راه جامع 2030" را برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دو جانبه طی دهه آینده در اجلاس مجازی برگزار کردند. وزارت امور خارجه گفت: این نقشه راه بر افزایش همکاری در پنج زمینه - تجارت و رفاه ، دفاع و امنیت ، اقدامات آب و هوایی ، مراقبت های بهداشتی و روابط بین مردم متمرکز است. وزارت خارجه گفت:" "این اجلاس یک فرصت مهم برای ارتقا روابط استراتژیک چند وجهی ما و تقویت همکاری در زمینه‌های منطقه ای و جهانی مورد علاقه دو طرف خواهد بود. هر دو رهبر همچنین در مورد همکاری‌های کرونایی و تلاش های جهانی برای مبارزه با همه گیری بحث خواهند کرد. "دفتر امور خارجه انگلیس همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که انگلیس 1000 دستگاه ونتیلاتور اضافی از ذخایر اضافی خود برای حمایت از هند در برابر موج ویروس ارسال می‌کند. 

کانادا به هند ونتیلاتور اهداء می‌کند

سایت هندوستان تایمز: در حالی که دولت کانادا در حال شناسایی تجهیزات موجود در انبار اضطراری خود است که می‌تواند به سرعت برای کمک به مقابله با بحران Covid-19 به هند ارسال شود ، استان انتاریو یک محموله تهویه به ارزش 144 کرور پوند را تحویل می دهد. کمیساریای عالی هند در اتاوا آجی بیساریا به هندوستان تایمز گفت: "این یک عمل سخاوتمندانه فوق العاده است و ما از انتاریو بسیار سپاسگزاریم." بیساریا این را به عنوان "ژستی متقابل" و "قدردانی عمیق در انتاریو" توصیف کرد زیرا "بیش از 500000 واکسن AstraZeneca Covishield که در  ماه مارس هنگامی‌که این استان با بحران عرضه روبرو شده بود، توسط هند ارسال شده است. 

قصد هند برای تولید واکسن در خارج از کشور

به نقل از رویترز، مؤسسه سرم سازی هند Serum Institute of India که واکسن ضد ویروس کرونای آسترازنکا را می‌سازد، قصد دارد تولید واکسن را در کشور‌های دیگر آغاز کند، زیرا در عمل به تعهداتش در زمینه تأمین واکسن، به مشکل خورده است. آدار پوناوالا مدیرکل این مؤسسه جمعه در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: «در روز‌های آینده خبری در این زمینه اعلام خواهد شد.» آدار پوناوالا هفته گذشته گفته بود مؤسسه سرم سازی هند می‌تواند تولید ماهانه خود را تا ماه ژوییه به 100 میلیون دوز برساند، تاریخی که دیرتر از تاریخ پیش بینی شده قبلی است که اواخر می‌ بود. واکسن ضد کووید-19 در چند ایالت هند رو به اتمام است. 

بحران کرونا در هند و مازاد عرضه جهانی نفت

موسسه نروژی ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که بحران ویروس کرونا در هند ممکن است سبب مازاد عرضه جهانی نفت شود. به گزارش خبرگزاری رویترز از بنگلور، بزرگ‌ترین موسسه مشاوره انرژی نروژ پیش‌بینی کرد که شدت گرفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند ممکن است سبب کاهش تقاضای جهانی نفت و مازاد قابل توجه عرضه آن شود. موسسه ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که بحران کرونا در هند - از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان - تقاضای مایعات نفتی را در ماه آوریل 575 هزار بشکه در روز و در ماه می 915 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و توازن نسبی بازار جهانی نفت را بر هم می‌زند. افزایش تدریجی فعالیت‌های اقتصادی سبب شد مصرف سوخت هند در ماه مارس برای نخستین بار در سه ماه گذشته افزایش یابد و به بالاترین مقدار از دسامبر 2019 برسد. تحلیلگران معتقدند که افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند، سبب ایجاد محدودیت‌های جدید حرکتی در سراسر این کشور می‌شود و در نتیجه تقاضای سوخت آسیب خواهد دید. 

واردات نفت هند از اوپک به پایین‌ترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسید

به نقل از اویل پرایس، سهم واردات نفت هند از اوپک در سال مالی منتهی به مارس 2021 به پایین‌ترین رقم طی 20 سال گذشته رسید. واردات سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا  کاهش یافته و قصد دارد منابع عرضه نفت خود را متنوع‌تر کند.کل واردات نفت هند در سال مالی 2020/2021 حدود 12 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و به طور متوسط برابر با 3.97 میلیون بشکه در روز بود.سهم اوپک از این رقم تا 72 درصد کاهش یافت در حالی که در سال مالی 2019/2020 برابر با 80 درصد بود. این پایین‌ترین رقم واردات هند از اوپک از سال 2000 است. با توجه به کاهش تقاضا برای سوخت و پایین آمدن فعالیت پالایشگاهی در هند و سایر نقاط دنیا در نتیجه بحران کرونا، کاهش واردات نفت خام هند بین آوریل 2020 و مارس 2021 چندان تعجب آور نیست. تقاضای نفت هند در 2020 برای اولین بار طی 20 سال گذشته به خاطر بحران کرونا کاهش یافت. علاوه بر کاهش میزان واردات، بخشی از کاهش هزینه واردات نفت در هند به خاطر سقوط قیمت نفت در بهار 2020 بود. هند و چین به عنوان بزرگترین وارد کنندگان نفت آسیا، مقادیر بالایی از نفت ارزان‌قیمت را در آن زمان خریداری و ذخیره کردند. 

صادرات هند در ماه آوریل ۳ برابر شد

به نقل از راشاتودی، طبق داده‌های اولیه وزارت تجارت و صنعت هند، صادرات کالا از هند شاهد رشد خارق‌العاده ۲۹۷ درصدی نسبت به سال گذشته بوده و به ۳۰.۲۱ میلیارد دلار رسیده است. البته این رشد خارق‌العاده به علت آنچه به آن «محاسبه با مبنای پایین» می‌گویند اتفاق افتاده است. سال گذشته تحت تأثیر محدودیت‌های قرنطینه‌ای صادرات هند با سقوطی ۶۰ درصدی تا ۱۰.۳۶ میلیارد دلار پایین آمده بود. اما با این حال صادرات در اولین ماه سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ نسبت به ماه اول سال مالی ۲۰۱۹ با جهشی ۱۶ درصدی روبرو بوده است. در آن ماه ۲۶.۰۴ میلیارد دلار صادر شده بود. رشد صادرات در ماه آوریل به علت افزایش فروش جواهرات و نگین‌های قیمتی، همچنین افزایش صادرات کالاهای مهندسی و محصولات پالایشگاهی بوده است.

شبه قاره

زمان امضاء توافق نامه تهاتر چای سریلانکا در برابر نفت فروخته شده ایران

به گزارش ساندی تایمز، ایران و سریلانکا متن تفاهم نامه مربوط به تهاتر چای سریلانکایی در ما به ازاء بهای واردات سوخت خریداری شده هشت سال قبل از ایران را نهایی ساخته اند. به گفته یک منبع رسمی، سریلانکا هشت سال پیش به خرید 250 میلیون دلار سوخت از ایران مبادرت ورزیده و این وجه در قبال صادرات چای به ایران تسویه خواهد شد و دولت سریلانکا پول مورد نظر را به صادرکنندگان داخل پرداخت خواهد کرد. بر اساس این گزارش قرار است تفاهم نامه ظرف دو ماه دیگر میان طرفین امضاء شده و تقریبا 5 میلیون دلار از ارزش کالای چای به صورت ماهیانه به ایران صادر شده تا بدهی نفتی از پیش خریداری شده سریلانکا تأدیه گردد. ساندی تامیز افزود این یک معامله برد-برد برای سریلانکا محسوب می‌گردد اما به رغم نهایی شدن تفاهم نامه،  امضاء آن به علت انتخابات ریاست جمهوری  پیش رو در ایران و پاندمی حال حاضر سریلانکا، وقفه ایجاد شده است. سریلانکا به سبب تحریم های وضع شده امریکا بر ایران قادر نبوده است که به داد و ستد با ایران ورود کند؛ در نتیجه پس از مذاکرات قرار شده است دیون نفتی ایران با چای سیلان تسویه شود. 

انقباض اقتصادی در سریلانکا در سال 2021

به نقل از وبگاه یاهو سریلانکا اعلام کرد، اقتصاد این کشور به میزان 3.6% یه علت کرونا دچار پسرفت شده است. این در حالی است که در سال 2019 این کشور رشد اقتصادی 2.3% را تجربه نمود. امید می رود اقتصاد در سال 2021 بهبود یافته و رشد 6% از طریق تولید محصولات در داخل حاصل شود.

آغاز محدودیت های کرونایی گسترده در سریلانکا

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، شیوع بیماری کووید ۱۹ در هند همسایگان این کشور را دچار چالش جدی کرده است. سریلانکا ازجمله همسایگان هند است. مردم سریلانکا نیز به شدت نگران تشدید بحران کرونا تحت تاثیر وضع جاری در هند هستند. در بیش از یکصد منطقه در سریلانکا، محدودیت‌های کرونایی اعمال شده است. موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سریلانکا به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. مدارس در سریلانکا تعطیل شده است. از کارفرمایان نیز خواسته شده است شمار کارکنان حاضر در مراکز کار را کاهش دهند و به سمت شیوه‌هایی ازقبیل دورکاری بروند. 

کاهش پروازهای ورودی به سریلانکا به سبب افزایش موارد کرونا

مرکز عملیات پیش گیری شیوع کرونای سریلانکا با صدور بیانیه ای به سازمان هواپیمایی این کشور  دستور داد تمام خطوط هوایی با 75% ظرفیت خود به عملیات مبادرت ورزند. این امر شامل خدمه پرواز هم شده و برای بازه زمانی دوهفته از روز دوشنبه لازم الاجراء خواهد بود. این تصمیم به خاطر افزایش شمار مبتلایان به کرونا گرفته شده است. لازم به ذکر است در اثر تسهیل ورورد پروازهای بین المللی ظرف هفته‌های گذشته وضعیت شیوع بیماری در سریلانکا رو به وخامت نهاده است. 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما