معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملاتی به ارزش حدودا 30 میلیون دلار در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان برابر 29 میلیون و 826 هزار دلار اعلام شده است. تجار افغانی محصولاتی از قبیل بنزین اتومبیل و بنزین هواپیمای تولید شده در پالایشگاه نفت ترکمن باشی و بنزین اتومبیل اکو-93 تولید شده در کنسرن دولتی "ترکمن گاز" را خریداری نموده و علاوه بر آن، نمایندگان کشورهای افغانستان، ارمنستان و قرقیزستان نیز محصولاتی از قبیل صفحات شیشه‌ای بی‌رنگ، الیاف نخ و پارچه‌های رنگی پرزدار را خریداری کرده اند.

نمایندگان گروه‌های تجاری چین محصول پشم گوسفند را به مبلغی برابر 3 میلیون و 960 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 160 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفته است.

رشد شاخص‌های اقتصادی در استان بالکان

در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021 در بخش صنایع استان بالکان محصولاتی به ارزش 3 میلیارد و 396 میلیون منات تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال شده است. در دوره فوق الذکر میزان مبادلات کالاهای خرد در استان بالکان برابر یک میلیارد و 527 میلیون منات بوده که نرخ رشد 118 درصدی را به ثبت رسانده که بیش از یک میلیارد و 400 میلیون منات از مبلغ مذکور سهم بخش خصوصی بوده است.

در زمینه فروش برق نیز نرخ رشد این استان برابر 115 درصد بوده و علاوه بر آن، در بازه زمانی مذکور در پست‌های کمپرسور گاز استان بالکان 961 میلیون و 82 هزار مترمکعب گاز تهیه و به مصرف کنندگان عرضه شده است.

افزایش میزان تولیدات کارخانه‌های دولتی ترکمنستان

بنابر اطلاعات مرکز آمار ترکمنستان، افزایش چشمگیر میزان تولیدات در سه ماهه نخست سال 2021 در کارخانه‌های دولتی ترکمنستان به ثبت رسیده است. براساس این آمار میزان تولیدات در کنسرن دولتی "ترکمن شیمی" 46.2% رشد، تولیدات مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی 18.2% رشد، وزارت نساجی ترکمنستان 26.9% رشد، وزارت انرژی 22% رشد و شرکت‌های وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان نیز 18.5% رشد را به ثبت رسانده اند. در حال حاضر در محدوده مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی فعالیت‌های مربوط به احداث تأسیسات گوناگون جهت تقویت فعالیت‌های مرتبط با پالایش نفت خام و گسترش دامنه تولید محصولات صادراتی با ارزش پولی بیشتر، در حال انجام است.

امکان حضور " تات نفت روسیه " در فعالیت‌های اکتشافی در بخش ترکمنی دریای خزر

رسانه‌های ترکمنی براساس خبرهای منتشره توسط خبرگزاری تاس روسیه اعلام کردند که در دیدار آقای سردار بردی محمدوف معاون رئیس کابینه وزرا و رئیس اداره نظارت عالی ترکمنستان با رئیس جمهور تاتارستان آقای رستم مینی خانوف اعلام شد که شرکت سهامی "تات نفت" می‌تواند در فعالیت‌های اکتشافی در بخش ترکمنی دریای خزر حضور یابد.

در ملاقات فوق الذکر طرفین موافقت نمودند تا به منظور توسعه و افزایش همکاریهای شرکت "تات نفت" و کنسرن دولتی "ترکمن نفت" در آینده نزدیک، طرح‎‌هایی همچون حفر و احداث چاه‌های جدید نفت، ساخت مدل‌های زمین شناسی دیجیتالی و هیدرودینامیکی میادین نفتی، راه اندازی تاسیساتی به منظور تعمیر تجهیزات میادین نفتی و فعالیت‌های اکتشافی در میادین بخش ترکمنی دریای خزر انجام شود.

شایان ذکر است که شروع همکارهای ترکمنستان و شرکت "تات نفت" از سال 2008 تاکنون ادامه داشته است. همچنین در ژانویه 2021 بخش تعمیرات لوله‌های مکنده و کمپرسور نمایندگی شرکت "تات نفت" در ترکمنستان آغاز بکار نموده است. در ماه دسامبر سال گذشته نیز این شرکت و کنسرن دولتی "ترکمن نفت" قرارداد الحاقی در خصوص انجام خدمات مربوط به افزایش میزان بازدهی چاه‌های نفت در میدان نفتی قوتورتپه تا سال 2028 را منعقد نمودند.

صادرات گوجه فرنگی ترکمنستان به شهر وین اتریش 

شرکت خصوصی "حلال دوغان" واقع در استان مرو با مساعدت نمایندگی دائم اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در شهر وین محصول گوجه فرنگی خود را به این شهر صادر نمود. این نخستین محموله صادراتی گوجه فرنگی ترکمنستان است که به بازار عمده فروشی شهر وین رسیده است. شرکت "Turop Konsalt" اتریش به عنوان همکار شرکت خصوصی "حلال دوغان" فعالیت داشته و در نظر دارد همکاری‌های خود را با این شرکت جهت افزایش میزان واردات گوجه فرنگی ترکمنستان تداوم بخشد.

شایان ذکر است که اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در سال گذشته مجموعاً 37 هزار و 750 تن محصول گوجه فرنگی را پرورش و به کشورهای دیگر صادر نموده‌اند. این میزان از صادرات در مقایسه با سال 2019 حدود 70 درصد رشد داشته است. در دو ماهه نخست سال 2021 نیز 16 هزار تن محصول گوجه فرنگی به کشورهای خارجی صادر شده است.

عزم ترکمنستان و جمهوری چک جهت نیل به مبادلات تجاری 10 میلیون دلاری

براساس اعلام رسانه‌های ترکمنی، مقامات اقتصادی جمهوری چک برنامه ریزی نموده اند تا میزان مبادلات تجاری فیمابین خود با ترکمنستان را در سال 2021 به 10 میلیون دلار برسانند. در بازه زمانی ژانویه الی دسامبر سال 2020 میزان صادرات ترکمنستان به جمهوری چک برابر 192 هزار دلار گزارش شده که 40.7 درصد از آن، به صدور نخ مورد استفاده در صنایع نساجی جمهوری چک و 31 درصد نیز به محصولات نساجی اختصاص داشته است.

در بازه زمانی مذکور ترکمنستان نیز کالاهایی به ارزش 8.5 میلیون دلار از جمهوری چک وارد نموده است. بخش اصلی کالاهای صادراتی جمهوری چک را محصولاتی از قبیل تجهیزات پزشکی (11.9 درصد)، انواع نوشیدنی‌ها (10.8 درصد) و ابزارهای اندازه‌گیری (6.2 درصد) تشکیل داده اند. شایان ذکر است که در مذاکرات مجازی برگزار شده در تاریخ فوریه 2021 میان معاونین وزرای امور خارجه ترکمنستان و جمهوری چک، طرفین در خصوص استفاده از ظرفیت‌های موجود همکاری و همچنین استفاده از کریدور حمل و نقلی و ترانزیتی از آسیا تا اروپا بحث و تبادل نظر کرده بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما