معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۴- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۵۷۹

برنامه دولت هند برای افزایش سطح زیرکشت پیاز

پیاز از محصولات مورد توجه دولت هند برای برنامه ریزی کشت و تنظیم بازار است. به طور کلی محصول پیاز تولیدی هند کفاف مصرف داخلی را می نماید و حتی طی سال گذشته امکان صادرات بیش از 1.1 میلیون تن پیاز به ارزش حدوداً 314 میلیون دلار را فراهم کرده است. با این حال از اکتبر تا ژانویه با کاهش برداشت نسبت به تقاضای بازار، ناچار از واردات این محصول بوده است. به نظر می رسد امسال دولت درصدد برنامه ریزی برای حذف این واردات از طریق تولید داخلی است.

عمده محصول پیاز هند در 3 ایالت کارناتاکا، ماهاراشترا و آندراپرادش کشت می‌شود. اما دولت هند اخیرا از مسئولان 5 ایالت دیگر یعنی راجستان، هاریانا، گجرات، مادهایاپرادش و اوتارپرادش نیز خواست در سال زراعی پیش رو بخشی از اراضی خود را به کشت پیاز اختصاص دهند تا با افزایش برداشت پائیزه، ثبات قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشند. بدین ترتیب پیشبینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول در هند طی سال زراعی پیش رو از 41 هزار هکتار قبلی به 51 هزار هکتار افزایش یابد. سال زراعی در هند از 20 جولای آغاز می‌شود.

محصول پیاز در هند طی 3 فصل کشت می‌شود که عبارتند از:

- کشت پائیزه (Kharif): طی ماه‌های جولای تا آگوست کشت، و در ماه‌های اکتبر تا دسامبر برداشت می‌شود. 20% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

- کشت آخر پاییز (Late Kharif): طی ماه‌های اکتبر تا نوامبر کشت، و در ماه‌های ژانویه تا مارس برداشت می‌شود. 10% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

- کشت بهاره (Rabi): طی ماه‌های دسامبر تا ژانویه کشت، و در ماه‌های مارس تا "می" برداشت می‌شود. 70% برداشت پیاز کشور مربوط به این کشت است.

دولت برای تثبیت بازار، بیشتر چشم به کشت بهاره پیاز دارد که در حال حاضر محصول آن روانه بازار می‌شود. در این راستا علاوه بر سیاستهای کشت، دولت نظارت جدی در ساز وکار ذخیره سازی و توزیع این محصول دارد. این مهم از طریق صندوق تثبیت قیمتها (PSF) و فدراسیون بازاریابی تعاونیهای کشاورزی (NAFED) انجام می‌شود و دولت از این طریق معمولا در اواخر آوریل یا اوایل ماه "می" هر سال اقدام به خرید بخشی از محصول مازاد میکند تا علاوه بر حمایت از کشاورزان، کسری عرضه فصل پاییز را تامین کند. طی دو سال گذشته به ترتیب 57 هزار تن و 100 هزار تن پیاز توسط دولت در انبارها ذخیره شده بود و قرار است امسال 200 هزار تن پیاز برای تامین تقاضای فصل پاییز، ذخیره شود. عمده فروشان در بازار پیاز تا سقف 25 تن و خرده فروشان تا سقف 2 تن مجاز به ذخیره این محصول در انبارها هستند. درحال حاضر قیمت پیاز در بازارهای عمده فروشی حتی به 7.5 روپیه/کیلو می رسد اما کشاورزان و اتحادیه‌های کشاورزی خواستار تعیین قیمت 30روپیه/کیلو از سوی دولت به عنوان حداقل قیمت خرید هستند.

پیاز مورد درخواست هند از نوع پیاز قرمز با قطر 6-تا 4 سانتیمتر است. سال گذشته واردات پیاز به هند از طریق برگزاری مناقصه توسط فدراسیون بازاریابی تعاونی‌های کشاورزی هند (NAFED) انجام شد و مجموعا طی سه ماه پایانی سال گذشته میلادی 65.5 هزار تن پیاز به هند وارد گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما