معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارایه می‌گردد:

مجازات انگلستان برای خانواده گوپتاها

دومنیک راب وزیر خارجه انگلستان برادران گوپتا را مورد تحریم قرار داده است. 4 برادر گوپتا در بین 26 نفر از تحریم شدگان اخیر وزیر خارجه انگلس قرار دارند. تحریم اعمال شده علیه آنها عدم صدور روادید برای ورود به انگلستان و همچنین مسدود کردن دارائی‌های آنها در این کشور می‌باشد. این مجازاتها براساس پیش بینی‌های بخش مبارزه با فساد وزارت خارجه انگلیس اعمال شده است. این خانواده‌ مشهور هندی تبار  به مشارکت در فساد اقتصادی در دوره رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی آقای زوما متهم است و به همین منظور از سوی دادگاه آفریقای جنوبی برای آنها کیفر خواست صادر شده است. آنها در حال حاضر ساکن امارات متحده عربی هستند.

دولت آفریقای جنوبی به دنبال ایجاد بانک جدید دولتی

خزانه داری آفریقای جنوبی می‌گوید مصمم به ایجاد بانک جدید دولتی است. دونده موگاژانه مدیر کل وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی در سخنانی در پارلمان گفت: ایجاد یک بانک دولتی جدید جزءی از اصلاحات ساختاری اقتصادی در آفریقای جنوبی است. مهمترین هدف از ایجاداین بانک ارائه وام به نیازمندان در کشور است. وی گفت اقدامات اساسی برای ایجاد این بانک انجام شده و منتظر تصمیم کابینه در این خصوص هستیم. وی افزود بانکهای خصوصی و بزرگ آفریقای جنوبی ریسک پذیری پائینی دارند و کمتر وام به طبقه نیازمند آفریقای جنوبی ارائه می‌کنند.

عدم علاقه شرکت برق آفریقای جنوبی به خرید برق از شرکت ترکیه ای

براساس گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ، چند نفر از مدیران شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) می‌گویند که از توافق بین دولت و شرکت ترکیه ای Powership برای تامین برق آفریقای جنوبی ناخرسند بوده و علاقه ای به خرید برق از این شرکت ندارند. آنها معتقدند هزینه زیاد خرید برق و ناتوانی در پرداخت آن به دلیل بدهی بالای شرکت اسکوم و همچنین مدت زمان قرارداد از مهمترین دلایل عدم علاقه آنها محسوب می‌شود. قبلا نیز موضوع آلودگی زیست محیطی و صوتی که ژنراتورهای تولید برق سیار ایجاد می‌کنند باعث برخی نگرانی‌ها شده بود. بر اساس توافق صورت گرفته قرار است دولت آفریقای جنوبی به مدت 20 سال از شرکت پاورشیپ ترکیه 1220 مگاوات برق خریداری کند. این میزان برق توسط 5 کشتی حامل ژنراتورهای گازی تولید کننده برق که در سواحل آفریقای جنوبی مستقر خواهند شد تامین می‌شود.

احتمال کاهش خدمات اجتماعی آفریقای جنوبی

وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی می‌گوید بدهی‌های گسترده این کشور می‌تواند کاهش خدمات اجتماعی رادر پی داشته باشد. دیوید ماسوندو معاون وزیر خزانه داری می‌گوید در صورتی که هزینه‌های عمومی ‌کاهش نیابد و بدهی بیشتر شود دولت ناچار است بخشی از خدمات اجتماعی را متوقف کند. وی توصیه کرد به این دلیل ضروریست مرتبا هزینه‌های دولت مورد بررسی قرار گیرد. وی اشاره کرد که در بررسی‌های انجام شده بسیاری از املاک اجاره ای دولت که هزینه بسیار زیادی داشته اند تعدیل شده اند. آقای ماسوندو می‌گوید جمع شدن بدهی‌های گذشته و سود این بدهی‌ها دولت رادر شرایط دشواری قرار داده است و کل بودجه ای که باید برای توسعه اقتصادی هزینه شود به هزینه‌های دولت و سود بدهی‌ها اختصاص داده می‌شود. بسیاری معتقدند بدهی‌های بیش از حد آفریقای جنوبی باعث خواهد شد که موسسات اعتبار سنجی بین المللی مجددا رتبه اعتباری این کشور را کاهش دهند.

 توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقای جنوبی

از زمان بروز ویروس کرونا در جهان وضعیت اقتصادی کشورها دچار افت و نوسان شده است. موج های جدید کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده و همچنان بر بی ثباتی اقتصادی دامن می زند.

اما از سوی دیگر بحث استفاده از انرژی‌های پاک متروک نمانده و بعنوان یک موضوع جدی دنبال می‌شود. با وجود اینکه شرایط اقتصادی در سطح جهان همچنان به ثبات نرسیده است تمایل سرمایه گذاران به انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان قوی است.

ظرفیت انرژی تجدیدپذیر از ژانویه تا اکتبر 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافته است. موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی بیشتر اهمیت پیدا کرده و آلودگی‌های ناشی از تولید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در آفریقای جنوبی فرایند تهیه حدود 1.7 گیگاوات طرح های انرژی تجدیدپذیر در حال انجام یا در دست توسعه است. پیش بینی می‌شود طی 12 تا 18 ماه آینده این میزان به 2.5 گیگاوات افزایش یابد.

شرکتهای خصوصی آفریقای جنوبی برنامه‌های خود را به تدریج برای استفاده از این انرژی اعلام کرده است. شرکت ساسول گفته که تا سال 2030 کلیه انرژی برق خود را از نیروگاهای بادی و خورشیدی تامین می‌کند. همچنین شرکت استخراج معادن طلای گولد فیلد هم اعلام کرده است که اولین نیروگاه انرژی خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز خود را تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رساند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما