معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه اول اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" ساخت گلخانه جدید را در استان ماری آغاز کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی "میوه لی اولکه"، متعلق به کارآفرینی به نام مقصدمراد قربان محمدوف، با هدف جایگزینی واردات محصولات، ساخت گلخانه ای را در زمینی به مساحت 50 هکتار برای پرورش موز و مرکبات در استان ماری آغاز کرده است.

همانطور که روزنامه ریزکال روز دوشنبه گزارش داد، سیستم های تهویه مطبوع و آبیاری گلخانه با پیشرفته ترین فن آوری‌های جهان مطابقت دارد. تولید در این شرکت، از رشد موز تا بسته بندی آن، کاملاً خودکار خواهد بود. درختان نارنج 3 هکتار زمین را اشغال خواهند کرد.

این شرکت همچنین اقدام به ساخت انبارهای یخچال دار با ظرفیت 10،212 تن برای تضمین ذخیره سازی طولانی مدت محصولات بدون خطر افت کیفیت می‌کند.

این شرکت در فوریه 2021 میلادی، در نمایشگاه آنلاین "آسیای میانه - EXPO مجازی (CAVEX)" که توسط انجمن ژاپنی "ROTOBO" سازماندهی شده است، و همچنین در مراسم سیزدهمین سالگرد اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، تعدادی پروژه ارائه داده است.

شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" از سال تاسیس یعنی 2016 میلادی، به طور موثر با کشاورزان محلی و سایر تولیدکنندگان کشاورزی همکاری می‌کند.

کشاورزان ماری کاشت پنبه را در مساحتی بالغ بر 180 هزار هکتار به پایان رسانده اند.

خبرگزاری ترکمن پورتال: کشاورزان ماری کاشت پنبه را در مساحتی بالغ بر 180 هزار هکتار به پایان رسانده اند.

نهال ها قبلاً در نیمی از منطقه ظاهر شده اند. در حال حاضر حدود 250 کشاورز در مزرعه‌ها مشغول به کار هستند که با رشد نهال، تعداد آنها ممکن است افزایش یابد.

کارگران انجمن تولید "ماری سوو خوجالیک" نیز با پاکسازی حدود 1300 کیلومتر شبکه آبیاری بین مزرعه ای و داخل مزرعه ای ، برای آبیاری گیاهان پنبه آماده شدند. در این حالت، آبیاری با در نظر گرفتن ظرفیت آب پاش ها و میزان توزیع آب انجام می‌شود.

دستور تولید 224 هزار تن چغندر قند در استان‌های بالکان و ماری در سال 2021 میلادی

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: امسال ترکمنستان قصد دارد 224 هزار تن چغندر قند تولید کند. رئیس جمهور ترکمنستان قربانقلی بردی محمدوف در جلسه روز جمعه کابینه وزیران فرمان مربوطه را در این باره امضا کرد.

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، طبق این سند، به وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست و استانداری‌های استان‌های بالکان و ماری دستور داده شده است تا از تولید چغندرقند در حومه مناطق فوق با استفاده از تناوب زراعی علمی مطابق با الزامات کشاورزی حمایت کنند.

در این جلسه، معاون نخست وزیر اسن مراد اورازگلدی یف اقدامات انجام شده برای تقویت بخش مواد غذایی کشور را گزارش داد.

رئیس دولت پس از استماع گزارش تأکید کرد که تهیه انواع محصولات کشاورزی برای مردم یکی از وظایف اساسی مجتمع کشاورزی است. رئیس جمهور ترکمنستان همچنین به معاون نخست وزیر دستور داد که در حین کاشت بهاری، در مراقبت از گندم، کاشت با کیفیت بالا و به موقع پنبه، و همچنین برداشت غلات، کاملاً ازالزامات کشاورزی پیروی کند.

شرکت خصوصی "ریزکالی قاب" کیسه‌های پلاستیکی صادر می‌کند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت "ریزکالی قاب"، متعلق به بهادر دوردی یف، کارآفرینی از حومه فاراب در استان لباب، کیسه‌های پلاستیکی تولید می‌کند و آنها را به کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان صادر می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه رسانه‌های رسمی ترکمنستان، ماده اولیه اصلی تولید کیسه‌های پلاستیکی پلی پروپیلن است. این شرکت به جدیدترین تجهیزات چین مجهز است و توانایی تولید حداکثر 300 هزار کیسه در ماه را دارد.

30 درصد محصولات تولیدی در بازار داخلی فروخته می‌شود و مابقی صادر می‌شود. کیسه‌های پلی اتیلن مورد تقاضای کشورهایی مانند افغانستان، اوکراین و بلاروس هستند.

شرکت خصوصی "ریزکالی قاب" در تابستان سال 2019 میلادی تاسیس شد. در حال حاضر، این شرکت 25 متخصص به کار گرفته است و در آینده تعداد آنها به 40 نفر افزایش می یابد.

انجمن بین المللی "سگ های آلابای ترکمن" در مرکز استانی لباب افتتاح شد

خبرگزاری جیحون نیوز: امروز، مراسم افتتاح مرکز انجمن بین المللی "ترکمن آلابای ایتلری" در استان لباب برگزار شد. نایب رئیس کابینه وزیران ترکمنستان، رئیس انجمن بین المللی پرورش اسب آخال تکه و انجمن بین المللی "ترکمن آلابای ایتلری"، سردار بردی محمدوف از طریق کنفرانس ویئویی در این مراسم شرکت کرد.

این مرکز در قلمرو حومه فاراب واقع شده و یک هکتار مساحت را اشغال می‌کند. ساخت آن توسط شرکت اقتصادی "باری" به دستور انجمن بین المللی "ترکمن آلابای ایتلری" انجام شد. یک ساختمان اداری، یک پرورشگاه دارای 70 مکان برای پرورش نژادهای پرورشی و کارهای انتخابی، یک سکوی پیاده روی و آموزش برای برگزاری مسابقات و نمایش سگ وجود دارد. یک اتاق خدمات دامپزشکی مجهز به تجهیزات لازم برای نظارت بر وضعیت سگ ها، تشخیص و درمان بیماری‌ها وجود دارد.

سیستم مهندسی و ارتباطات لازم در این مرکز فراهم شده است. همچنین یک خط لوله آب به طول کل 2.8 کیلومتر ، یک خط لوله گاز در فاصله بیش از 4.5 کیلومتر و یک خط الکتریکی با طول کلی بیش از 1.7 کیلومتر تعبیه شده است.

افتتاح این مرکز همزمان با جشن آلابای ترکمن بود که امسال برای اولین بار همراه با جشن ملی اسب ترکمن برگزار شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما