معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۳

اعطای وام توسط بانک های ترکمنستان و همکاری آنها با مؤسسات مالی اعتباری بین المللی

میزان وام‌های اعطاء شده از سوی مؤسسات مالی و اعتباری ترکمنستان به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از آغاز سالجاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 8.6 درصد افزایش داشته است. بنا به اعلام بانک مرکزی ترکمنستان، در سال گذشته میلادی بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در همکاری با سازمان‌های مالی و بین‌المللی و به منظور حمایت از بخش خصوصی این کشور، توانسته به امضای قرارداد اخذ وام از برخی از نهادهای مالی - اعتباری خارجی نایل آید. بانک فوق الذکر در سال 2020 بعنوان بهترین بانک در میان بانک‌های ترکمنستان از سوی " مجله بنکر " معرفی شده است.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، میزان وام‌های اعطاء شده از سوی مؤسسات مالی و اعتباری این کشور به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از آغاز سال 2021 تا تاریخ اول فوریه سالجاری، برابر با 51 میلیون و 964 هزار منات بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به میزان 8.6 درصد افزایش داشته است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی ترکمنستان، میزان وام‌های اعطای شده از آغاز سال 2020 تا اول فوریه همان سال برابر با 44 میلیون و 806 هزار منات بوده است.

ضمنا میزان وام‌های اعطاء شده از سوی مؤسسات مال -  اعتباری ترکمنستان به شرکت‌ها و سازمان‌های بخش خصوصی این کشور نیز از آغاز سال 2021 تا اول فوریه همین سال، برابر با 5 میلیون و 459 هزار منات بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020 به میزان 7.8 درصد افزایش داشته است. میزان وام‌های اعطاء شده از آغاز سال 2020 تا ماه فوریه همان سال برابر 4 میلیون و 299 منات بوده است.

در ماه فوریه سال 2021 میزان وام‌های اعطاء شده به اتباع و بازرگانان فاقد شرکت نیز، مجموعاً بالغ بر 13 میلیون و 88 هزار منات بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020 به میزان 9 درصد رشد داشته است. میزان وام های اعطاء شده در ماه فوریه سال 2020 برابر 11 میلیون و 866 هزار منات بوده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی ترکمنستان، در سال گذشته میلادی بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در همکاری با سازمان‌های مالی و بین‌المللی و به منظور حمایت از بخش خصوصی این کشور فعالیت های خود را افزایش داده و توانسته است به امضای قرارداد اخذ وام از شرکت " Deer Credit Inc " آمریکا، صندوق اوپک و برخی از نهادهای مالی و بین المللی دیگر نایل آید.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اداره نظارت بر امور بانکی، بانک‌هایی که در ترکمنستان مبادرت به اعطای وام می‌نمایند عبارتند از : بانک دولتی تجاری " ترکمن باشی "، " دایخان بانک (بانک کشاورزی)" ، بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان، بانک سهامی تجاری " خلق بانک "، بانک سهامی تجاری "صناغات (صنایع)" و بانک سهامی تجاری " ریسقال بانک ( رزق ) ".

مقامات بانک مرکزی ترکمنستان در تلاشند با ارتقاء و افزایش میزان وام دهی بانک های این کشور به شرکت های اقتصادی و تجاری، بر رکود ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا در کشور نائل آیند، رکودی که علاوه بر افزایش تورم، ارزش واحد پول ملی در کشور را در مقابل ارزهای خارجی به شدت کاهش داده است.

براساس اطلاعات اعلام شده، نرخ رشد درآمد خالص بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در سال 2020 برابر 4.9 درصد بوده و این بانک در ماه دسامبر سال 2020 بعنوان بهترین بانک در میان بانک‌های ترکمنستان از سوی مجله " The Banker " معرفی گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما