معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته چهارم فروردین ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ارتقاء درآمد خالص بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان

نرخ رشد درآمد خالص بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در سال 2020، 4.9 درصد و میزان سهام خصوصی آن نیز حدود 27.1 درصد، رشد داشته است. در سال 2020 بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در همکاری با سازمان‌های مالی - بین‌المللی فعالیت‌های مربوط به حمایت از بخش خصوصی خود را فعال تر نموده است. این بانک با امضا قراردادهایی موفق به اخذ وام از کشورهای آمریکا و صندوق اوپک به منظور توسعه بخش خصوصی ترکمنستان شده است. شایان توجه است که بانک دولتی امور اقتصاد خارجی ترکمنستان در ماه دسامبر سال 2020 از سوی مجله The Banker به‌ عنوان بهترین بانک در میان بانک‌های ترکمنستان اعلام گردید.

اتمام عملیات کاشت سیب زمینی در استان داش آغوز

کشاورزان ناحیه قربان‌سلطان اجه استان داش آغوز بعنوان بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی ترکمنستان، عملیات کشت این محصول را به پایان رساندند. در سال جاری مجموعاً 950 هکتار سیب زمینی در این ناحیه کشت شده است. در زمین یک هزار و 900 هکتاری اختصاص داده شده برای کاشت سیب زمینی در استان داش آغوز، عملیات کاشت بهاره در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، زودتر به اتمام رسیده است. در استان داش آغوز بذر هلندی سیب زمینی کاشت می‌شود که بذری پر محصول و سازگار با شرایط آب و هوایی ترکمنستان می‌باشد.

پیش بینی برداشت بیش از 82 هزار تن شالی در ترکمنستان

پیش بینی می‌شود در سال جاری 18 هزار و 300 هکتار شالی در ترکمنستان کشت شده و 82 هزار و 400 تن محصول برداشت شود. برنامه ریزی میزان کشت و برداشت شالی در استان‌ داش آغوز 35 هزار تن شالی از 8 هزار و 100 هکتار زمین و استان لباب 47 هزار و 400 تن شالی از 10 هزار و 200 هکتار زمین می‌باشد.  

آقای اسن‌مراد اورازگلدی‌یف معاون رئیس کابینه وزراء ترکمنستان در امور کشاورزی در گزارش خود در نشست روز جمعه کابینه وزراء ترکمنستان اعلام کرد که " میزان تولیدات بخش صنایع روستایی، امور انجام شده و میزان رشد خدمات صورت پذیرفته در سه ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته برابر با 103.8 درصد شده است ".

راه اندازی سکوی نفتی شرکت «پتروناس» در دریای خزر

شرکت فعال در ترکمنستان " Petronas Carigali Sdn Bhd " در تاریخ 10 آوریل 2021 سکوی نفتی خود را در بخش ترکمنی دریای خزر راه اندازی نمود. مدیر این شرکت، آقای روسلان بن عبدالغنی از کوالالامپور در سخنانی که بصورت ویدئو کنفرانسی ایراد کرد ابراز امیدواری نمود که راه اندازی سکوی نفتی جدید پتروناس به توسعه بیش از پیش حوزه نفت و گاز ترکمنستان بیانجامد. مشارالیه همچنین اظهار داشت : " انتظار داریم میزان استخراج نفت اولیه از میدان (قره‌گؤل-دنیز غربی) برابر 6 هزار و 700 بشکه در روز باشد که پس از پالایش در کارخانه تولید گاز و ترمینال‌های این شرکت ، بصورت فرآورده صادر گردد ". پیش بینی شده که نخستین نفت توسط این سکو در ماه آگوست سال 2021 استخراج گردد. ظرفیت استخراج نفت تعریف شده برای سکوی نفتی مذکور 10 هزار بشکه در روز می‌باشد. شرکت «Petronas Carigali Sdn Bhd» در ترکمنستان بر اساس قرارداد به امضاء رسیده در ماه جولای سال 1996، در بلوک یک دریای خزر فعالیت می‌نماید.

دیدار نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و قطر

در نشست ویدئو کنفرانسی میان رؤساء و نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و قطر که در تاریخ 12 آوریل 2021 برگزار شد ، بر توسعه و افزایش همکاری‌ها تاکید گردید . در این نشست سرپرستی هیأت طرف ترکمنی را رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان آقای رجب‌اف و سرپرستی هیأت طرف قطری را معاون اول رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر آقای محمد بن احمد الکوواری بر عهده داشتند. در این دیدار نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی حوزه‌های انرژی، بازرگانی، صنایع، نساجی، صنایع غذایی، ساختمان سازی و کشاورزی دو کشور نیز شرکت نمودند.

در طی این دیدار نمایندگان دو طرف علاقمندی خود را برای توسعه روابط تجاری - اقتصادی میان ترکمنستان و قطر بیان داشته و ظرفیت‌های گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های صنایع، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات با بهره گیری از فناوری‌های دیجیتال و زیرساخت‌های بندری را مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما