معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۹- ۰۸:۱۰ - مشاهده: ۳۰۴

نشست وبیناری معاون دیپلماسی اقتصادی با رؤسای نمایندگی‌های داخلی وزارت امورخارجه در استان‌ها

اولین نشست وبیناری سید رسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی با روسای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌های سراسر کشور در روز دوشنبه مورخ 6 اردیبهشت ماه 1400برگزار گردید. تلاش برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر « تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها»، تقویت تجارت خارجی و صادرات استان‌ها و همچنین تدوین برنامه‌های اقتصادی دفاتر وزارت امور خارجه طی سال 1400، مهمترین مباحث مطروحه در نشست را تشکیل می دادند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در این نشست گفت علیرغم آنکه وزارت امور خارجه مسئول تجارت خارجی کشور نمی‌باشد ولی به عنوان یک تسهیل کننده و نقش آفرین میتواند نقش فراوانی در توسعه و ارتقاء مراودات خارجی کشور داشته باشد. وزارت خارجه‌های دنیا دفاتر استانی ندارند ولی تاسیس دفاتر وزارت خارجه کشورمان در تمامی استانهای کشورمان به نیت کمک و مساعدت در استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های اقتصادی استانها صورت گرفته است. وی گفت: دفاتر استانی از طریق ظرفیت سازی و ارتباط گیری حرفه ای و کارآمد با نهادها و مؤسسات اقتصادی استان‌ها، می‌توانند نقش برجسته ای در ارتقاء مناسبات اقتصادی با کشورهای هدف صادراتی و به ویژه حوزه همسایگان، داشته باشند. 

مهاجر تاکید کرد: تعامل نزدیک رؤسای دفاتر استانی با مقامات اقتصادی استان در  بخش های دولتی و خصوصی و برقراری ارتباط موثر با اتاق های بازرگانی و تجار موفق، کاملا ضروری است و نقش بارزی در شناسایی و کاهش مشکلات شرکت های مختلف در سطح استانی خواهد داشت. وزارت خارجه باید شرکتها را در راه برقراری ارتباطات اقتصادی و صادرات و وارداتشان مساعدت و راهنمایی نماید. او مهمترین وظیفه و علت تاسیس دفاتر استانی را مسائل اقتصادی و سپس کنسولی ذکر کرد که هردو بخاطر نیازهای مقابله با تحریمهای ظالمانه امریکا بوده است. وی گفت فعالیتهای اقتصادی در وزارت خارجه اهمیت یافته و میزان نقش آفرینی اقتصادی دفاتر استانی و نیز سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بیش از پیش تعیین کننده شده است

سید رسول مهاجر گفت: تشکیل جلسه و کسب اطلاعات شرکت ها، مؤسسات و تجار فعال در حوزه‌های مختلف واردات و صادرات کالا و خدمات، معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان‌ها و به روز رسانی اطلاعات اقتصادی استانها از وظایف اصلی نمایندگی‌های استانی است و اینگونه اطلاعات و ظرفیت های اقتصادی استانها باید به نمایندگی‌های کشورمان در خارج و سفارت خانه‌های خارجی در داخل منتقل گردد و زمینه جذب سرمایه هرچه بیشتری را برای استانها فراهم کنیم.  

معاون دیپلماسی اقتصادی در این نشست تشکیل وبینارهای متعدد بین مقامات رسمی استانی و نیز اتاق بازرگانی و شرکتهای خصوصی و تجار با مقامات رسمی و خصوصی کشورهای خارجی و سفارتخانه‌های کشورمان در خارج را اقدامی‌بسیار مهم دانست که طی سال گذشته در پرتو همه گیری کرونا با همت وزارت خارجه در اکثر کشورهای جهان و خصوصا همسایگان صورت گرفت. بنابراین تداوم این شیوه خصوصا در شرایط کنونی کرونا مورد تاکید قرار گرفت.

در پایان این نشست، مقرر گردید نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استانها، راهکارهای پیشنهادی خود برای رفع موانع و تقویت مناسبات اقتصادی خارجی را ارایه نمایند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما