معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است.

خبرهای اقتصادی داخلی

 توسعه صنعت هیدروژنی در سیاستهای راهبردی اقتصادی ملی اوکراین گنجانده شد

الکساندر رپکین، رئیس شورای هیدروژن اوکراین اعلام کرد: توسعه صنعت انرژی هیدروژنی در سیاستهای راهبردی اقتصادی ملی اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2030 گنجانده شده است. وی گفت: هم اکنون کشورهای اتحادیه اروپا در آغاز طرح تولید انرژی هیدروژنی هستند و ما نیز روی همان پله ایستاده ایم. من اطمینان دارم که گروه‌های کاری در وزارت انرژی، وزارت امور خارجه، کمیته شورایعالی اوکراین اوکراین در زمینه انرژی و مسکن و تاسیسات و با همکاریهای ما در این راستا تلاش خواهند کرد که در این زمینه عقب نمانیم. ما باید در کنار اتحادیه اروپا در این راستا حرکت کنیم و اروپایی‌ها فعالانه اطلاعات و ابتکارات خود در این زمینه را به اشتراک می‌گذارند. لازم به ذکر است: اوکراین به عنوان شریک دارای اولویت اتحادیه اروپا در زمینه تولید هیدروژن اعلام شده و علاوه بر این مطابق با طرح «Green Hydrogen Initiative 2x40 gigawatt» برای اوکراین ظرفیت 10 گیگاواتی در تولید هیدروژن سبز اختصاص یافته است. وزارت نیروی اوکراین به اتفاق «آژانس دولتی بهره وری انرژی» و شرکای اروپایی هم اکنون ظرفیت و توانایی تولید انرژی هیدروژنی در این کشور را مورد بررسی قرار داده و اقدامات برای تنظیم سیاستهای راهبردی توسعه این حوزه آغاز شده است.

 شرکت های بزرگ و متوسط در اوکراین سال گذشته 40.8٪ کمتر سود کرده اند

موسسات تجاری و تولیدی بزرگ و متوسط اوکراین در سال گذشته در مجموع 264.4 میلیارد گریونا سود کسب کرده اند که 40.8 درصد کمتر از سود آنها در سال 2019 است. سازمان دولتی آمار اوکراین گزارش داد: شرکت های بزرگ و متوسط اوکراینی در سال 2019 بالغ بر 446.9 میلیارد گریونا سود کردند. سود ناخالص این شرکت ها در سال گذشته 602.3 میلیارد گریونا گزارش شد. 29.2 درصد شرکت های بزرگ و متوسط در سال گذشته سودی کسب نکردند.

 رئیس بانک مرکزی اوکراین: فشار بر بانک مرکزی خطر کاهش ارزش گریونا را به همراه دارد

کیریلو شوچنکو، رئیس بانک مرکزی اوکراین اظهار داشت: این بانک در سال گذشته ثابت کرد که همچنان به سیاستهای نرخ شناور ارز و هدف گذاری تورم متعهد است. وضعیت اخیر ترکیه به روشنی نشان داد که چرا بانک مرکزی باید یک نهاد مالی مرکزی تکنوکرات و مستقل باشد؛ زیرا کاهش اعتماد به بانک مرکزی به دلیل دخالت های سیاسی ضربه سنگینی به ارزش لیر ترکیه وارد کرد. شوچنکو گفت: فشار سیاسی بر بانکهای مرکزی کم و بیش در همه جا مشاهده می‌شود؛ اما در اوکراین این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد نرخ بهره محاسباتی چقدر باشد. هیچ چیزی استقلال بانک مرکزی اوکراین را تهدید نمی‌کند.

 کمیسیون اروپا تعرفه‌های برق را در کشورهای اروپایی مورد مقایسه قرار داد

تعرفه برق مصرف کنندگان خانگی در سه ماهه نخست اوکراین در کی یف، حداقل تعرفه در میان کشورهای اروپایی بوده؛ اما با این حال اوکراین در فهرست کشورهایی است که تعرفه برق در آنها در سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است. بر اساس گزارش سه ماهه بازارهای انرژی برق اروپا که در وب سایت کمیسیون اروپا منتشر شده است؛ قیمت برق در اوکراین برای مصرف کنندگان خانگی برابر 5 یورو (1.68 گریونا) بابت هر کیلووات ساعت بوده است. پس از اوکراین صربستان، مونته نگرو و مجارستان قرار گرفته اند که قیمت هر کیلووات ساعت برق در این کشورها بین 8 تا 12 یورو اعلام شده اند. هر کیلووات ساعت انرژی برق در آلمان و دانمارک برابر 30 یورو محاسبه شده است. بر اساس گزارش کمیسیون اروپا در سال گذشته تعرفه برق در مجارستان و اوکراین به ترتیب 18 و 16 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش در میان کشورهای اروپایی بود؛ در حالی که این تعرفه در قبرس و اسپانیا به ترتیب 16 و 7 درصد کاهش داشت.

 تمایل دولت برای فروش پریوات بانک

کارشناسان معتقدند بخش بانکی اوکراین ظرفیت چشمگیری برای جذب سرمایه‌های خارجی دارد. کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: دولت قصد دارد بانک دولتی «پریوات بانک» را که در سال 2016 ملی شد برای فروش پیشنهاد نماید. وی گفت: بر اساس برنامه‌های ما، پریوات بانک که در حال حاضر بزرگترین دارایی بانکی دولت محسوب می‌شود، به زودی برای فروش عرضه خواهد شد. ما اطمینان داریم که خصوصی سازی این بانک که 25 درصد بازار خدمات بانکی اوکراین را در دست دارد؛ توجه سرمایه گذاران بین المللی از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را به خود جلب خواهد کرد. وی افزود: بخش بانکی اوکراین ظرفیت چشمگیری برای سرمایه گذاران خارجی دارد و ما امیدواریم که گروه‌های بانکی بین المللی به زودی مالک بخش مهمی از بانکهای دولتی اوکراین شوند.

 کاهش 6.4 درصدی مصرف فولاد در اوکراین سه ماه اول امسال 

در سه ماهه نخست امسال 4.73 میلیون تن فولاد نورد شده توسط موسسات متالورژی اوکراین تولید شده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته 1.4 درصد افزایش را نشان می هد؛ از این میزان 4.02 میلیون تن یا 84.9 درصد صادر شده است. در سه ماهه نخست سالجاری این میزان برابر 3.96 میلیون تن یا 84.8 درصد کل تولیدات فولاد نورد بود. در ماه‌های ژانویه – مارس امسال ظرفیت بازار داخلی بالغ بر 905 هزار تن بود که 190 هزار تن یا 21 درصد آن را واردات تشکیل داد. این شاخص ها در سه ماهه نخست سال گذشته برابر 967 هزار تن و 256 هزار تن یا 26.45 درصد بودند که نشان دهند کاهش 6.38 درصدی مصرف محصولات فولاد نورد در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته است.

 تعرفه برق از اول ماه مه افزایش می یابد

بر اساس مصوبه هیات دولت اوکراین با موضوع اعلام تعرفه‌های ثابت برق، از اول ماه می سالجاری تعرفه جدیدی برای قیمت برق برای مصرف کنندگان عادی تعیین شده است. هم اکنون قیمت هر کیلووات برق برای مصرف کنندگان عادی برابر 1.68 گریونا به ازای هر کیلووات ساعت است. هیات دولت اعلام کرد: از تاریخ 1 می مصرف کنندگانی که بیش از 500 کیلووات برق مصرف کنند بابت هر کیلووات 3.4 گریونا پرداخت خواهند کرد.

 نظر کارشناسان در خصوص روند رو به رشد تورم

کارشناسان اعتقاد دارند که رشد قیمت های در نخستین ماه‌های سال از پیش بینی‌های دولت و بانک مرکزی اوکراین بیشتر بوده است. آنها تاکید کردند که تورم اقتصادی همچنان افزایش خواهد یافت و باید در انتظار نوسانات نرخ ارز نیز بود. اما مقامات و مسئولان در پاسخ به روند افزایشی جهانی رشد قیمت ها اطمینان می دهند که این روند متوقف شده است. پاول کوختا کارشناس اقتصادی گفت: ما رشد قیمت ها را به اشکال مختلف احساس می‌کنیم. رشد قیمت ها به میزان 6 تا 7 درصد بطور روزانه احساس نخواهد شد اما تاثیر اجتماعی خود را خواهند داشت. مهم این است که در اوکراین سیستم مدیریتی حاکم باشد که تورم مهار و مدیریت شود. زمانی که تورم پایین باشد، اقتصاد دارای ثبات و پایدار است و کارشناسان می‌توانند پیش بینی‌های 5 ساله انجام دهند و با آرامش برنامه‌های‌های بلند مدت تنظیم کنند.

 کارخانه هواپیما سازی خارکف در تلاش برای دریافت سفارش تولید دو فروند هواپیمای آنتونوف -140

مجتمع صنعتی دولتی «اوکرآبارون پروم» در حال مذاکره برای فروش دو هواپیمای باری و مسافری آنتونوف 140 از طریق لیزینگ است. دو هواپیمای مذکور در کارخانه هواپیماسازی خارکف تولید خواهند شد. ایگور فومنکو معاون مدیر کل «اوکرآبارون پروم» اعلام کرد: من امیدوارم که در ماه‌های می یا ژوئن قراردادهای لیزینگ را با این مشتری امضا کنیم و بتوانیم ساخت دو هواپیمای آنتونوف 140 را به پایان رسانده و برای بهره برداری تحویل دهیم. وی گفت: تا پس از توافق نهایی مشخصات سفارش دهنده را اعلام نخواهد کرد. برای تولید هواپیماهای آنتونوف 140 و 74، اسناد و مدارک فنی باید مجدداً تنظیم و طراحی شوند؛ زیرا باید قطعات و مجموعه‌های تولید روسی را جایگزین کنیم. فومنکو توضیح داد: کارخانه هواپیماسازی خارکف امروز محصولی برای عرضه و فروش ندارد و برای تولید محصول، این شرکت باید طرح و اسناد فنی تولید هواپیماهای مورد اشاره را مجددا طراحی و تنظیم نمایند، در این صورت کارخانه می‌تواند سفارشات داخلی از سوی گارد ملی یا وزارت دفاع دریافت کند. وی افزود که ممکن است یک سرمایه گذار اوکراینی برای نوسازی اسناد و مدارک فنی تولید هواپیمای آنتونف 74 سرمایه گذاری نماید. لازم به ذکر است پس از تقابل روسیه و اوکراین، دو کشور یکدیگر را در زمینه صادرات تجهیزات دو منظوره و دارای کاربرد نظامی و برخی کالاها و خدمات دیگر تحریم کرده اند و در نتیجه صنایع نظامی و هواپیمایی دو کشور برنامه‌های جایگزینی قطعات و مجموعه‌های تولید کشور دیگر را اجرا می‌کنند.

 نشریه آمریکایی: کالامویسکی با پول غارت شده از پریوات بانک در آمریکا کارخانه ذوب آهن خریده است:

روزنامه آمریکایی پیتزبورگ پست گازیته مقاله تحقیقی بلندی درباره ایگور کالامویسکی اولیگارش اوکراینی منتشر کرد. این نشریه در این مقاله ادعا کرد: کالامویسکی با روشهای پنهانی ده کارخانه تولید فولاد در شهرهای کوچک ایالات مختلف آمریکا خریداری کرده است. این آلیگارش و شرکایش صاحب 13 کارخانه تولید فولاد در ایالات متحده آمریکا هستند که برای خرید آنها از پولهای اختلاس شده پریوات بانک استفاده شده است. علاوه بر این کالامویسکی دارای چهار ساختمان اداری - تجاری در کلیولند و یک هتل لوکس با 484 اتاق می‌باشد. لازم به ذکر است که کالامویسکی به همراه همسر و فرزندانش از سالهای 2014 و 2015 به دلیل فساد مالی در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

 وزارت نیروی اوکراین: سهم برق «سبز» به 13 درصد افزایش می یابد

وزارت نیرو اوکراین پیش بینی کرد که سهم انرژی برق تولیدی از منابع تجدید پذیر در سالجاری به 13 درصد کل تولید برق افزایش یابد. یوری بویکو معاون وزیر نیرو در کنفراسی اعلام کرد: چنانچه سیاستهای راهبردی کنونی در بخش انرژی برای دوره تا سال 2035 اجرا شود سهم انرژی سبز در سال 2035 از کل برق تولیدی باید حداقل 25 درصد و در سال 2030 این سهم به 13 درصد برسد؛ اما ما تضمین می‌کنیم که امسال به این شاخص برسیم. به گفته وی در آغاز سالجاری ظرفیت تولیدی نصب شده برای تولید برق از منابع تجدیدپذیر 8.4 گیگاوات بود که 1.2 گیگاوات از آن مربوط به نیروگاه‌های بادی است. وی تاکید نمود: این وزارتخانه تلاش دارد تا سریعتر از برنامه‌ها به شاخص های برنامه ریزی شده دست یابد.

ثبت نام بیش از 116 هزار کارآفرین شخصی در نخستین روز برنامه کمک مالی به مشاغل کوچک

بیش از 116 هزار کارآفرین شخصی در نخستین روز برنامه ارایه کمک مالی به مشاغل کوچک شخصی در سامانه مربوطه ثبت نام کردند. در صورت وجود شرایط لازم، هر متقاضی مبلغ 8000 گریونا کمک مالی از دولت دریافت خواهد کرد. وزارت دارایی اعلام کرد: کارآفرینان شخصی و کارکنان مشاغل کوچک که در استان‌هایی که وضعیت شیوع کرونا در آنها قرمز اعلام شده و قرنطیه سختگیرانه اجرا می‌شود می‌توانند برای دریافت کمک مالی از دولت ثبت نام کنند.

 وزارت دارایی: 175 هزار نفر کمک های مالی 8 هزار گریونایی دریافت خواهند کرد

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته 175 هزار نفر از شهروندان اوکراین که به دلیل قرنطینه کار آنها تعلیق شده است، از کمک یک بار پرداخت 8 هزار گریونایی برخوردار شوند. این وزارتخانه افزود: 1.4 میلیارد گریونا از بودجه دولتی برای پرداخت این کمکهای مالی اختصاص خواهد یافت. لازم به ذکر است که از تاریخ 19 آوریل کارآفرینان شخصی و کارکنان مشاغل کوچک که به دلیل قرنطینه موقتا بیکار شده اند، با ثبت در سامانه‌های مربوطه می‌توانند کمک یک بار پرداختی مذکور را دریافت نمایند. خاطرنشان می سازد که در قرنطینه سراسری پیشین که از 8 تا 24 ژانویه امسال به طول انجامید، کل مبلغی که در چارچوب برنامه کمکهای مالی مورد اشاره به متقضیان واجد شرایط پرداخت شد بالغ بر 3 میلیارد و 850 میلیون گریونا بود.

 جبران 86 میلیون گریونا از وام های کشاورزی از سوی وزارت اقتصاد

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اعلام کرد: بودجه ای به میزان 85.9 میلیون گریونا به منظور جبران هزینه شرکت های کشاورزی در بازپرداخت وام های دریافتی در سه ماهه نخست سالجاری تصویب کرده است. این مبلغ برای جبران سود متعلقه به وامهای مذکور پرداخت خواهد شد و در میان 863 دریافت کننده وام های ارزان توزیع می‌شود. کل وام های دریافتی توسط شرکت های و موسسات کشاورزی و کشاورزان خرده در چارچوب برنامه دولتی مذکور 7.9 میلیارد گریونا است.

 20 درصد جمعیت شاخص «در سایه » کار می‌کند

مرکز دولتی اشتغالزایی اعلام کرد: میزان اشتغال غیر رسمی و «در سایه» کاهش یافته است. این مرکز افزود: در سال 2019 سطح اشتغال غیر رسمی 20.9 درصد بود اما این شاخص در سال گذشته به 20.3 درصد کاهش یافت. از نظر کمی، تعداد اوکراینی‌های با سن 15 تا 70 سال که بطور غیر رسمی اشتغال دارند در سال گذشته 223 هزار نفر کاهش یافته است. در حال حاضر بر اساس برآوردها 20.3 درصد جمعیت فعال اوکراین یا 3.2 میلیون نفر اشخاص دارای توانایی کار بطور غیر رسمی‌شاغل می‌باشند. بیشترین میزان اشتغال غیر رسمی در بخش های کشاورزی، جنگلداری و شیلات ثبت شده که 44 درصد کل این افراد را تشکیل می دهد. 17 درصد چنین افرادی در بخش عمران و 16 درصد در تجارت و خدمات تعمیر وسایل نقلیه مشغول به کار می‌باشند.

 قیمت غله علوفه ای صادراتی همچنان رو به افزایش می‌باشد

روند افزایش قیمت های غله علوفه ای و دامی در اوکراین همچنان سیر صعودی دارد و تحلیلگران G.R. Agro  پیش بینی می‌کنند که این روند همچنان ادامه یابد. عوامل خارجی، بازارهای واسطه و وابسته نقش خود را در افزایش قیمت گندم علوفه ای در بنادر اوکراین ایفا کرده اند و به عنوان مثال تنها در روز جمعه قیمت هر تن گندم علوفه ای در بنادر اوکراین 7 دلار یا 220 گریونا افزایش یافت. در بخش فرآوری نیز با توجه به افزایش قیمت های صادراتی در بنادر و همچنین لزوم انباشت مجدد ذخایر مواد اولیه، موسسات مربوطه قیمت محصولات خود را بطور میانگین 50 تا 150 گریونا در تن افزایش دادند. قیمت خوراک ترکیبی دامی هم اکنون بین 6250 گریونا تا 7150 گریونا برای هر تن است. قیمت هر تن جو نیز در بازارهای اوکراین و بخصوص در بنادر افزایش یافته است. روز جمعه گذشته هر تن جو صادراتی بطور متوسط 2 دلار افزایش قیمت داشت. قیت هر تن ذرت صادراتی نیز بین 4 تا 6 درصد گرانتر شد.

 گردش مالی خرده فروشی 13 درصد افزایش یافت

تجارت و گردش مالی بخش خرده فروشی در ماه مارس امسال در مقایسه با ماه مارس سال گذشته 13.1 درصد افزایش را نشان می دهد. سازمان دولتی آمار اوکراین گزارش داد: در سه ماهه نخست امسال تجارت خرده فروشی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 7.5 درصد افزایش داشت. ارزش گردش مالی خرده فروشی در سه ماهه نخست سالجاری معادل 317 میلیارد و 576 میلیون گریونا برآورد شده است. بیشترین رشد در گردش مالی و تجارت خرده فروشی در کی یف، چرنوتسی، وینیتسیا، ترنوپیل و چرنیگیف ثبت شد.

 وزارت دارایی  مالیات بر آلاینده‌ها  را سه برابر می‌کند

وزارت دارایی پیشنهاد کرده است که نرخ عوارض و مالیاتهای زیست محیطی دی اکسید کربن سه برابر شود. در حال حاضر تعرفه مالیات بر آلاینده دی اکسید کربن معادل 10 گریونا به ازای هر تن است. بر اساس طرح وزارت دارایی این مالیات بطور گام به گام و تا سال 2029 افزایش خواهد یافت. البته پیش بینی شده است که این مالیات در سال آینده دو برابر شود و سپس هر سال کمی افزایش یابد و در تاریخ اول ژانویه سال 2030 به 30 گریونا برسد. وزارت دارایی همچنین خواهان افزایش عوارض استخراج معادن هم شده است.

 90 درصد موسسات دارای معاملات خارجی روش های غیر قانونی به کار می‌گیرند

سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام کرد: نزدیک به 90 درصد شرکت هایی که تجارت خارجی دارند در سایه کار می‌کنند و از روشهای غیر قانونی بهره می‌گیرند. در این گزارش آمده: تعداد چنین موسساتی نزدیک به 130 هزار شرکت است که تنها 22 میلیارد گریونا در سال به بودجه دولتی عوارض گمرکی واریز می‌کنند؛ این در حالیست که تنها 3 درصد از واردکنندگان به اصطلاح «سفید» بیش از 300 میلیارد گریونا در سال برای بودجه درآمد تامین می‌کنند. پاول ریابیکین رئیس سازمان دولتی گمرک اوکراین گفت: تشدید نظارت و کنترل شرکت ها، درآمد بودجه را سالیانه 100 میلیارد گریونا افزایش خواهد داد. در حوزه واردات بیشترین سوء استفاده‌ها صورت می‌گیرد و خسارات زیادی به درآمد بودجه وارد می‌شود. به عنوان مثال مبلمان پلاستیکی و ارزان زیادی وارد می‌شود که بر اساس اسناد مبلمان ایتالیایی گرانقیمت است. با اینحال در فروشگاه‌ها شاهد فروش چنین مبلمانی هستیم. درباره پوشاک گرانقیمت و برند نیز چنین مشکلی وجود دارد. عملا هیچ آمار واقعی درباره کالاهایی که به کشور وارد می‌شوند وجود ندارد. وی افزود: با توجه به عدم وجود اطلاعات کامل، سالانه بین 120 تا 150 میلیارد گریونا ضرر به بودجه کشور وارد می‌شود.

 افزایش تقاضا برای دریافت وام در اوکراین

بانکهای اوکراینی گزارش از افزایش تقاضا از سوی مشاغل و اشخاص در سه ماهه نخست امسال دادند. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در بین 23 بانک فعال توسط بانک مرکزی اوکراین، مشخص شد بانکها در مورد روند مثبت دریافت وام در سه ماهه چهارم سال گذشته و سه ماهه نخست امسال احساس و پیش بینی مثبتی دارند. علیرغم انتظار برای محدودیت های قرنطینه ای جدید، تقاضای وام از سوی مشاغل و اشخاص افزایش یافته و تقاضا برای وام مسکن به بالاترین سطح از زمان آغاز ثبت و بررسی‌های مذکور رسیده است. بانک مرکزی اعلام کرد: بانکها کاهش حداقل شاخص های لازم برای دریافت وام برای شرکتها و مشاغل خرد، افزایش سرمایه‌های بانکها، افزایش رقابت میان بانکها و بهبود انتظارات در مورد فعالیت های اقتصادی را از عوامل افزایش ارایه وام به موسسات و اشخاص اعلام کرده اند.

 

خبرهای اقتصادی روابط خارجی

 کمک 120 میلیون دلاری بانک سرمایه گذاری اروپا برای بازسازی زیرساختهای دانباس

168 واحد از تاسیسات زیربنایی عمومی در استان‌های دونتسک و لوگانسک به عنوان بخشی از برنامه اعتباری اضطراری بازسازی اوکراین تعمیر شده یا در حال تعمیر هستند. ارزش برنامه مذکور 200 میلیون یورو است که در چارچوب سرمایه گذاری بلند مدت، توسط بانک سرمایه گذاری اروپا تامین می‌شود. تاکنون در چارچوب این برنامه بیش از 120 میلیون یورو در مناطق تحت کنترل دولت در استان‌های مذکور هزینه شد تا شرایط زندگی مناسب برای مهاجران داخلی و شهرهای میزبان آنها ایجاد شوند. در قالب اجرای این برنامه 246 طرح محلی و کوچک زیرساختی در استانهای مذکور تعمیر و نوسازی شده اند.

 امکان خرید سهام فیس بوک، مایکروسافت، تسلا، نتفلیکس،AMD  و ویزا در بازار بورس اوکراین

سهام غولهای تجاری جهانی را از این پس در بازارهای بورس اوکراینی می‌توان خریداری کرد. بورس «نخستین بازار بورس اوکراین» اجازه معامله سهام 6 شرکت بزرگ خارجیMicrosoft Corporation (ticker - MSFT), Advanced Micro Devices Inc (AMD), Visa Inc. (V), Tesla Inc. (TSLA), Netflix Inc. (NFLX), Facebook Inc. (FB). را صادر کرد و از تاریخ 15 آوریل این سهام در بازار بورس مذکور معامله خواهند شد.

 واردات احشام سنگین به اوکراین 22 درصد افزایش یافته است

در سه ماهه نخست امسال ارزش واردات احشام سنگین نژاد اصیل توسط موسسات دامپروری برابر 1.25 میلیون دلار بود که 5.6 درصد بیشتر از شاخص سال گذشته است. همچنین ارزش واردات احشام سنگین توسط دامپروری‌های اوکراین در سه ماهه نخست برابر 17.9 میلیون دلار گزارش شد که نشان از افزایش 22 درصدی این گونه احشام دارد. لازم به ذکر است که بر اساس برنامه حمایتی دولتی از توسعه دامداری و دامپروری تا 80 درصد بهای گوساله‌های نژاد اصیل تا سقف 50.4 هزار گریونا (1800 دلار) را جبران می‌کند. یک کارشناس در این باره گفت: افزایش واردات احشام با نژاد های اصیل یا اصلاح شده گام مهمی‌برای توسعه دامداری در اوکراین است و با حمایت های دولتی، شرکت های اوکراینی قادر به بهبود ژنتیکی و افزایش بهره وری دامپروری‌ها خواهند بود. لازم به ذکر است که سال گذشته بخش دامپروری و دامداری اوکراین متحمل ضرر 2.9 میلیارد گریونایی شد.

 کمک نظامی 150 میلیون دلاری تکمیلی برای اوکراین از سوی کنگره آمریکا

کنگره آمریکا یک کمک تکمیلی نظامی ‌به ارزش 150 میلیون دلار برای اوکراین را تصویب نمود. این کمک برای بهبود در حوزه امنیت صرف خواهد شد. کریستینا کویین کاردار موقت آمریکا در اوکراین ضمن اعلام این خبر در مراسم تحویل فرماندهی مرکز آموزش نظامی یاوروف، گفت: اوکراین امسال در اجرای اصلاحات پیشرفت های چشمگیری داشته و نیروهای مسلح کارآمدتر و حرفه ای تر شده اند. وی همچنین به آموزش نیروهای ارتش اوکراین توسط مربیان خارجی در مرکز آموزش نظامی یاوروف اشاره کرد و گفت: این کمک مالی تنها بخشی از کمکهای نظامی 2 میلیارد دلاری آمریکاست که از سال 2014 به اوکراین پرداخت شده اند. وی توضیح داد: دولت بایدن حمایت های آمریکا را ادامه داده و این کمکها را افزایش می دهد. وزارت دفاع آمریکا در ماه مارس بسته جدید کمک امنیتی به ارزش  125 میلیون دلاری را برای اوکراین اعلام کرد که شامل بودجه لازم برای آموزش نظامی، تجهیزات و کمک های مشاوره ای است. کنگره آمریکا در سال مالی جاری نیز یک کمک نظامی تکمیلی 150 میلیون دلاری به اوکراین تصویب نمود.

 قیمت های جهانی خواروبار به بالاترین سطح از سال 2014 رسید

قیمت محصولات غذایی و خواروبار در جهان برای دهمین ماه متوالی رو به افزایش است و در ماه مارس این قیمت ها به بالاترین سطح از سال 2014 رسیدند. بر اساس گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) شاخص میانگین قیمت خواروبار فائو که امکان بررسی ماهانه نوسانات محصولات غذایی را می دهد، 118.5 بود که 2.1 درصد بیشتر از ماه قبل از آن است.

 نگرانی‌ها و انتظارات کارشناسان با توجه به احتمال اعلام ممنوعیت صادرات روغن نباتی

لئونید کوزاچنکو رئیس کنفدراسیون کشاورزی اوکراین اعلام کرد: اعلام ممنوعیت صادرات روغن آفتابگردان و سهمیه بندی صادرات غله منجر به رجعت به روش های فاسد مالی و اقتصادی خواهد شد. وی گفت: دولت از اعلام قصد خود برای سهمیه بندی صادرات روغن آفتابگردان خبر داده که این گام با توجه به لزوم مقابله با رشد قیمت روغن در بازار داخلی برنامه ریزی شده است. وی افزود: چنین اقداماتی در سال گذشته نیز انجام شد اما باعث خسارت های کلان به تولیدکنندگان مواد خام و همچنین محصولات فرآوری شده و بی ثباتی در بازار محصولات غذایی شدند. وی تاکید نمود: در صورت سهمیه بندی تنها برخی از موسسات بزرگ و همچنین مقاماتی که برای صدور مجوز رشوه خواری می‌کنند منتفع خواهند شد. کوزاچنکو تاکید کرد: پس از اعلام ممنوعیت صادرات روغن آفتابگردان باید در انتظار اعلام ممنوعیت صادرات غله و دیگر محصولات کشاورزی بود که خسارتهای جبران ناپذیری برای بخش کشاورزی در پی خواهد داشت.

 افزایش 13 درصدی حجم بازار سوخت در اوکراین

گردش بازار سوخت در سه ماهه نخست امسال از نظر وزنی به 521 هزار تن رسید. این شاخص در مدت مشابه سال گذشته برابر 459.5 هزار تن بود که 13 درصد رشد داشته است. بر اساس آمار ارایه شده تولید داخلی در سه ماهه نخست امسال 7.4 درصد رشد داشته و به 258.4 هزار تن رسید که در مقایسه با سال گذشته 17.8 هزار تن بیشتر بوده است. تنها پالایشگاه کرمنچوک 223.4 هزار تن سوخت تولید کرده است. در همین مدت واردات بنزین و سوخت به بازار اوکراین در سه ماهه نخست امسال 20 درصد رشد داشت. واردات سوخت از بلاروس با 50 درصد افزایش برابر 226.2 هزار تن بود.

 صادرات 3.1 میلیون تن روغن نباتی از آغاز فصل تجاری کنونی

اتحادیه غله اوکراین اعلام کرد: از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا کنون (سپتامبر - مارس) بالغ بر 3.1 میلیون تن روغن نباتی از اوکراین صادر شده است. این اتحادیه همچنین خبر از امضای تفاهمنامه ای میان وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی و موسسات صادر کننده درباره سقف مجاز صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین تا پایان سال تجاری کنونی داد. در این توافقنامه حداکثر میزان مجاز برای صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین 5.38 میلیون تن تعیین شده است.

 اوکراین 13 درصد از صادرات ذرت در جهان را تامین می‌کند

در سال تجاری کنونی اوکراین 13 درصد از صادرات جهانی ذرت را به خود اختصاص داد. آنا تانسکا رئیس بخش بازارهای منطقه ای APK-Inform اعلام کرد: اوکراین موقعیت خود در عرضه صادرات جهانی ذرت را در سالجاری تا حدودی از دست داد. ما در دو سال تجاری گذشته 17 درصد صارات ذرت در جهان را تامین کرده بودیم. در سالجاری تقاضای جهانی برای ذرت نسبت به سالهای پیشین محدودتر بود با این وجود از آغاز سال تجاری کنونی تا حال بیش از 56 درصد ظرفیت صادراتی ذرت اوکراین محقق شده است. تانسکا گفت: در دوره زمانی اکتبر 2020 – فوریه 2021 اوکراین 13.2 میلیون تن ذرت به بازارهای خارجی صادر کرد که 4.7 میلیون تن از آن به چین و 4.4 میلیون تن به اتحادیه اروپا بود.

 آمریکا 155 میلیون دلار برای حمایت از رشد و توسعه اوکراین تخصیص می دهد

ایالات متحده از طریق آژانس توسعه بین المللی USAID بودجه ای به مبلغ 155 میلیون دلار برای حمایت از توسعه اجتماعی - اقتصادی در اوکراین تخصیص داده است. هیات وزیران اوکراین اعلام کرد این کمک برای بهبود سطح زندگی اوکراینی‌ها هزینه خواهد شد. 34 میلیون دلار از این کمک برای حمایت از رشد اقتصادی و بهبود سطح سلامت و بهداشت، 14 میلیون دلار برای اقدامات ضد فساد اداری و مالی، 63 میلیون دلار برای مقابله با تجاوزات روسیه و 44 میلیون دلار برای تقویت دموکراسی و خودگردانی محلی اختصاص خواهد یافت.

 سرمایه گذاری یک شرکت عربی در استان ژیتومیر برای تولید کودهای اورگانیک

شرکت عربی AAZ TRADING CO قصد دارد با سرمایه گذاری 1.5 میلیون دلاری، زغال قهوه ای یا لیگنیت استخراج و با فرآوری آن، کودهای اورگانیک و آلی تولید نماید. ویتالی بونچنکو استاندار ژیتومیر اعلام کرد: ما در پی جذب سرمایه‌های خارجی هستیم. با مهفود سعد رئیس شرکت عربی  "AAZ TRADING CO"موضوع اجرای پروژه سرمایه گذاری 1.5 میلیون دلاری در زمینه استخراج و فرآوری زغال سنگ قهوه ای و همچنین تولید کودهای اورگانیک از آن، گفتگو کردیم. وی توضیح داد: این زغال سنگ دارای کیفیت لازم برای استفاده به عنوان سوخت نیست اما می‌تواند به عنوان یک ماده اولیه برای تولید کودهای اورگانیک استفاده و محصول نهایی در بازار اوکراین عرضه و همچنین به کشورهای اتحادیه اروپا و عربی صادر شود.

 رئیس بانک مرکزی: صندوق بین المللی پول وعده حمایت داده است

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: پل گیلبرز مدیرعامل صندوق بین المللی پول به او اطمینان داده که بانک مرکزی اوکراین می‌تواند بر روی حمایت ها و پشتیبانی این صندوق حساب کند. شوچنکو گفت: با گیلبرز و ولادیسلاو راشکوان معاون او ملاقات و گفتگو داشتم. طرفین در این ملاقات درباره احیای وضعیت اقتصادی اوکراین با توجه به وضعیت قرنطینه، اهداف راهبردی بانک مرکزی و «سازگارسازی سامانه مالی با محیط زیست »، حمایت از تامین مالی پایدار و «اقتصاد سبز» گفتگو کردند. شوچنکو افزود: من در این ملاقات گفتم که ما هیچ اختلاف نظری با صندوق برای تحصیل توافق در سطح کارشناسان نداریم و در ادامه باید بر روی بهینه سازی قوانین همکاری کنیم. آقای گیلبرز به من اطمینان داد که بانک مرکزی می‌تواند بر روی حمایت او حساب کند.

تصمیم کمیسیون ملی اوراق بهادار و بورس برای اجازه معامله اوراق قرضه خزانه داری آمریکا

کمیسیون ملی اوراق بهادار و بازارهای بورس اوکراین مصوبه ای تصویب نمود که بر اساس آن معامله برخی اوراق بهادار خارجی در بازارهای بورس این کشور مجاز خواهد بود. در این مصوبه به اوراق قرضه دولت آمریکاU.S. Treasury notes، اوراق قرضه   SSB NO. 1 PLC، سهام صندوق بورس سرمایه گذاری منتشر کنندگان اوراق سهام خارجی آسیا iShares Asia 50 ETF ، سهام صندوق بورس سرمایه گذاری منتشر کنندگان اوراق سهام Vaneck Vectors Gold Miners ETF اشاره شده است. در حال حاضر اوراق بهادار و سهام 34 موسسه خارجی برای معامله در بازارهای بورس اوکراین مجاز اعلام شده اند.

 کاهش صادرات برق از اوکراین

وزارت نیرو اوکراین اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال صادرات برق از اوکراین 561 میلیون کیلووات ساعت بوده که یک میلیارد 650 میلیون کیلووات ساعت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان یافت. درآمد اوکراین از محل صادرات برق در سه ماهه نخست سالجاری 22.81 میلیون دلار اعلام شد. مجارستان با واردات 51 درصد برق صادراتی، بزرگترین وارد کننده انرژی برق از اوکراین در سه ماهه نخست امسال بود.

 موسسه Concorde Capital: رشد تولید ناخالص داخلی امسال 4.1 درصد خواهد بود.

شرکت سرمایه گذاری Concorde Capital اعلام کرد: بر اساس پیش بینی‌های کارشناسان این موسسه تولید ناخالص داخلی اوکراین امسال 4.1 افزایش خواهد یافت. بر اساس پیش بینی‌های این شرکت تورم اقتصادی در پایان سال به 8 درصد خواهد رسید و میانگین نرخ تسعیر دلار، 27.6 گریونا خواهد بود. در همین حال تاکید شد که نرخ دلار نسبت به گریونا در پایان سال به 28.2 گریونا خواهد رسید و مانده حساب جاری دولت نزدیک به 500 میلیارد دلار مثبت خواهد شد. به زعم کارشناسان این موسسه، ذخایر ارزی اوکراین در پایان سال به 30.5 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. تقویت ارزش گریونا به دلیل احتمال خطر تجاوز مجدد نظامی متوقف شده است. این تهدید سبب تضعیف شدت علاقمندی اشخاص غیر مقیم در بازار وام و اعتبارات اوکراین شده است.

 «نفت و گاز اوکراین» استخراج نفت در مصر را افزایش داد

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» با همکاری شرکت مصری Egyptian General Petroleum Corporation  و با تاسیس یک شرکت مشترک، توافق کردند در اوایل ماه آوریل امسال حجم استخراج نفت در صحرای غربی جمهوری عربی مصر را افزایش دهند. گروه «نفت و گاز اوکراین» که سالهاست در میادین نفتی مصر فعال است پیش بینی می‌کند که افزایش تولید نفت در این کشور به این شرکت امکان کسب درآمد بیشتر به میزان 400 هزار دلار در ماه را بدهد. سرگئی پرلوما معاون اول رئیس این شرکت اعلام کرد: ما قصد داریم از تجربه بدست آمده و روشهایی که به کار گرفته ایم در دیگر میادینی که توسط گروه «نفت و گاز» در مصر مدیریت می‌شوند، استفاده کنیم.

از سرگیری همکاریها با صندوق بین المللی پول تا پیش از پاییز ممکن نخواهد بود

آلکسی کوش اقتصاددان و مشاور رئیس انجمن بانکهای اوکراین گفت: اوکراین روی سکوی قهرمانی در عدم اجرای برنامه‌های همکاری با صندوق بین المللی پول ایستاده است. من چند ماه پیش اعلام کردم شروع مجدد همکاری‌ها با صندوق بین المللی پول پیش از پاییز 2021 ممکن نخواهد بود؛ اما بعد از آن مقامات به ما اعلام کردند که مذاکرات در حال انجام است و بخش بعدی وام نیز به زودی پرداخت می‌شود. هیچ مذاکره ای در ماه می و ژوئن انجام نخواهد شد. ما باید اعتراف کنیم که اوکراین در عدم اجرای برنامه‌های همکاری با صندوق بین المللی قهرمان است. وی افزود: حتی یک مورد از برنامه‌های همکاری با صندوق بطور کامل اجرا نشده و درصد اجرای برنامه‌ها از 20 تا 60 درصد بوده است. برنامه کنونی نیز تبدیل به یک استثنا نشد؛ بنابراین از 5 میلیارد دلار موعود، کشور ما تنها دو میلیارد دلار دریافت کرده است. این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: صندوق بین المللی پول چارچوبهای زیادی برای همکاری دارد. برنامه همکاری گسترده وامهای قابل توجهی هم ارایه می‌کند اما شرایط نیز سختگیرانه تر هستند؛ اما برنامه «استند بای» یک برنامه ساده است که پس از انجام هر مرحله وام مرحله بعدی پرداخت می‌شود اما حتی در این برنامه هم اوکراین به وعده‌های خود عمل نکرد.

 اوکراین صادرات روغن آفتابگردان را محدود کرد

اوکراین در سال تجاری کنونی تا سقف 5.38 میلیون تن روغن آفتابگردان صادر خواهد کرد. وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی و اتحادیه تولید کنندگان روغن و چربی اوکراین تفاهمنامه ای امضا کردند که بر اساس آن، سقف صادرات روغن آفتابگردان در سال تجاری کنونی (سپتامبر 2020- آگوست 2021) برابر 5 میلیون و 380 هزار تن تعیین شده است. لازم به ذکر است: در هفت ماه نخست سال تجاری فعلی 3.52 میلیون تن روغن آفتابگردان به خارج صادر شد. وزارت اقتصاد اوکراین تاکید کرد تعیین سقف برای صادرات روغن آفتابگردان، تعهدات بین المللی اوکراین را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و اوکراین همچنان موقعیت خود را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در امر صادرات روغن آفتابگردان حفظ خواهد کرد؛ اما در عوض، تعیین سقف صادرات منجر به حفظ ثبات در بازار داخلی خواهد شد.

 وزارت بهداشت: اوکراین برای واکسیناسیون از بانک بین المللی نوسازی و توسعه وام می‌گیرد

سویتلانا شاتالوا معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: اوکراین برای انجام واکسیناسیون از بانک بین المللی نوسازی و توسعه 2.5 میلیارد گریونا وام دریافت می‌کند. وی گفت: سامانه بهداشت و درمان اوکراین 2.5 میلیارد گریونای دیگر کمک مالی (وام ارزان) از بانک بین المللی بازسازی و توسعه دریافت خواهد کرد. هیات وزیران توافقنامه وام پیشنهادی وزارت بهداشت در چارچوب طرح «اقدامات اضطراری به شیوع کرونا و واکسیناسیون در اوکراین» را مورد تایید قرار داده است. بر اساس این توافقنامه بودجه ای تکمیلی به میزان 840 میلیون گریونا برای خرید واکسن تخصیص خواهد یافت و مبالغ باقیمانده برای تدارکات، خرید تجهیزات ذخیره سازی و آموزشهای لازمه هزینه خواهند شد.

 شرکت هواپیمایی خطوط بین المللی اوکراین مجوز پرواز به دو شهر عربستان را دریافت کرد

سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین مجوز پرواز به دو شهر ریاض پایتخت و بندر بزرگ دمام عربستان را برای شرکت هواپیمایی خطوط بین المللی اوکراین – مائو- صادر کرد. بر اساس مجوز شماره 621 که در تاریخ 19 آوریل صادر شد، شرکت مائو می‌تواند پروازهای چارتر در هر دو مسیر، حداکثر دو پرواز در هفته انجام دهد. این مجوز از 22 آوریل تا 30 اکتبر اعتبار دارد.

 اوکراین یکی از بزرگترین صادر کنندگان گندم در جهان

اوکراین در میان بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان جای گرفته است. با توجه به نتایج مالی و صادرات در سال 2020، اوکراین در رده پنجم بزرگترین کشورهای صادر کننده گندم قرار گرفت. «باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین» اعلام کرد: کشورهای روسیه، آمریکا، کانادا و فرانسه مقامهای نخست تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. بیشتر شرکای اصلی اوکراین در واردات گندم کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند. در سال2020 نزدیک به 11 درصد گندم اوکراین به مصر، 10 درصد به اندونزی و 5 درصد به بنگلادش صادر شد.

 موسسه مالی بین المللی IFC به اوکراین در ایجاد سامانه مالی سبز کمک می‌کند

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: توافقنامه همکاری برای ایجاد سامانه مالی سبز توسط او و جیسون پلمار رئیس دفتر منطقه ای موسسه مالی بین المللی امضا شد. وی گفت: ما امیدواریم که امضای توافقنامه مذکور به نتایج مثبتی برای همه موسسات مالی و بانکهای مشارکت کننده، از جمله بانکهایی که می‌توانند تجارت خود را گسترش دهند و محصولات خود را با استفاده از روش های ESG وارد بازار خدمات بانکی نمایند؛ منجر شود. در این روش موسساتی که از منابع مالی مربوطه بهره مند خواهند شد می‌توانند بخشی از نیازهایشان را تامین کنند و مردم اوکراین نیز منتفع خواهند شد.

 دادگاه عالی جریمه 80 میلیاردی «بریتیش آمریکن تاباکو» را غیر قانونی دانست

دادگاه عالی اکراین با صدور رایی حکم کمیته ضدانحصارگرایی اوکراین مبنی بر جریمه 80 میلیارد گریونایی شرکت با مسئولیت محدود «بریتیش آمریکا تاباکو سیلز مارکتینگ اوکراینا» را بی اساس اعلام کرد. لازم به ذکر است: کمیته ضدانحصارگرایی اوکراین شرکت مذکور را با ادعای نقض و تخطی از قوانین رقابت اقتصادی جریمه کرده بود. کاخابر بنیدزه درباره این رای گفت: این اقدام دیوان عالی کشور یک موفقیت مهم برای کل اوکراین و نشان دهنده توانایی سامانه قضایی برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران خارجی فعال در کشور است.

 اوکراین بیش از 18 میلیون تن ذرت صادر کرده است

اوکراین در سال تجاری کنونی و تا تاریخ 21 آوریل 2021، نزدیک به 28 میلیون 540 هزار تن غلات و حبوبات صادر کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده تا تاریخ مذکور 14 میلیون 740 هزار تن گندم صادر شده که 3 میلیون 770 هزار تن کمتر از سال قبل است. صادرات جو از اوکراین نیز 4 میلیون و 116 هزار تن گزارش شده که نشان از 415 هزار تن کاهش است. در همین مدت 18 میلیون و 72 هزار تن ذرت صادر شده که 7.5 میلیون تن کمتر از سال قبل است.

 کمیسیون اوراسیا تعرفه ضد دامپینگی برای لوله‌های فولادی اوکراین را تمدید کرد

کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد: تعرفه‌های ضد دامپینگی برای واردات انواع مشخصی از لوله‌های فولادی از اوکراین را تا 7 فوریه سال آینده تمدید کرده است. این تعرفه‌ها می‌بایست در تاریخ اول ژوئن 2021 لغو می‌شدند اما کمیسیون مذکور اعلام کرده بر اساس تحقیقات جدید در مورد قیمت لوله‌های تولید اوکراین، این تعرفه‌ها همچنان اعتبار خواهند داشت. همچنین اظهار شد تعرفه‌های ضد دامپینگی با توجه به شرکت تولید کننده و نوع محصول از 18.9 درصد تا 37.8 درصد متغیر است. این تعرفه‌ها برای نخستین بار در تاریخ 2 ژوئن سال 2016 در کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصویب شدند.

 اوکراین برای واردات اتوبوس و کامیون از بلاروس 35 درصد عوارض تعیین کرد

کمیسیون میان اداری بازرگانی بین المللی اوکراین اعلام کرد: اقدام بلاروس در مورد شرکتهای خودروسازی اوکراین و تعیین عوارض وارداتی تکمیلی به میزان 35 درصد ارزش گمرکی، تبعیض آمیز و غیر دوستانه است. بر همین اساس اوکراین نیز در واکنش به این اقدام بلاروس برای وارات وسایل نقلیه – اتوبوس، کامیون و خودروهای دیگر -35 درصد عوارض گمرکی اضافه وضع می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما