معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۳

برآورد زیان اقتصادی ناشی از دور جدید تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ها در هند

با توجه به دور جدید شیوع کرونا در هند، طی روزهای گذشته مقررات منع تردد و قرنطینه مجدداً در برخی ایالات از جمله دهلی برقرار شده است. جدا از آثار بهداشتی و اجتماعی این سیاست، آسیب های اقتصادی مهمترین نگرانی سیاستگزاران در اعمال چنین مقررات محدودکننده ای می‌باشد.

طبق مطالعات اخیر موسسه مالی انگلیسی Barclays (شعبه هند)، دور جدید محدودیتها، تعطیلی‌ها و قرنطینه در هند که حدود 60% اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، می‌تواند به طور متوسط هر هفته تا 1.25 میلیارد دلار زیان و در صورت استمرار آن تا پایان ماه می 2021 حدود 10.5 میلیارد دلار زیان بر اقتصاد این کشور تحمیل کند و طی فصل نخست سال مالی جاری (آوریل تا ژوئن) تا 1.4 واحد درصد از رشد تولید ناخالص اسمی‌کشور خواهد کاست. اتحادیه خرده فروشان هند (RAI) نیز در این رابطه هشدار داد که تعطیلی فعالیتهای اقتصادی ممکن است به تعطیلی دائم برخی کسب وکارها و ازدست رفتن میلیون‌ها فرصت شغلی منجر گردد. هرچند این موسسه هنوز رشد اقتصادی هند طی سال مالی جاری (منتهی به پایان مارس 2022) را 11% اعلام نموده، اما هشدار داد که در صورت تداوم این محدودیتها یا اعمال مقررات سختگیرانه تر اقتصادی در مواجهه با شیوع کرونا، ممکن است ریسک ناشی از آن به کاهش این پیشبینی منجر گردد.

نخست وزیر هند طی سخنانی در توضیح سیاست قرنطینه در کشور گفت که از ایالت ها خواسته تا به عنوان آخرین پناهگاه در مقابله با شیوع کرونا، به این اقدام متوسل شوند.

 صندوق بین المللی پول (IMF) نیز در آخرین گزارش آماری خود، رشد اقتصادی سال 2020 هند را 8%- برآورد و برای سال 2021 برابر 12.5%+ پیش بینی نموده که بالاترین میزان در میان اقتصادهای پیشرفته و نوظهور (حتی چین) می‌باشد. همچنین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی هند از 74% پیش از شیوع کرونا به 90% در پایان سال 2020 رسیده و انتظار می رود با بهبود رشد اقتصادی، این نسبت در میان مدت به 84% بهبود یابد. گفتنی است در آغاز شیوع کرونا در کشور و دور نخست قرنطینه‌ها از مارس 2020 برخی تحلیل ها از برآورد زیان اقتصادی بالغ بر 110 میلیارد دلاری در کشور خبر داده بودند.

هند در موج دوم کرونا با ابتلای روزانه بیش از 295 هزار نفر در کل کشور، بالاتر از برزیل در صدر جهان قرار گرفته و تعداد مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در هند به بیش از 2000 نفر رسیده است. ایالت های صنعتی و اقتصادی هند، از جمله ماهاراشترا، تامیل نادو، گجرات، راجستان بیشترین افزایش در شمار مبتلایان روزانه را دارند. 81% موارد جدید ابتلا به کرونا در 8 ایالت هند ثبت شده اند که از میان آنها، ایالت مهاراشترا (به مرکزیت بمبئی) -که به تنهایی 16% تولید ناخالص داخلی اسمی‌کشور را شامل می‌شود- بیشترین آمار مبتلایان را دارد. برای کمترل این روند، در مهاراشترا از نیمه آوریل به مدت دو هفته قرنطینه عمومی اعلام شده و همین امر زیان اقتصادی شدیدی را متوجه این ایالت می سازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما