معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴۳

بازار پیاز در هند

پیاز یکی از محصولات پرمصرف در سبد غذایی و مورد توجه در برنامه کشت دولت و کشاورزان هند می‌باشد.

هندوستان به طور خالص در سال، صادرکننده محصول پیاز است، به طوری که طی سال مالی گذشته 1.150 میلیون تن پیاز به ارزش حدوداً 314 میلیون دلار صادر کرده است. با این وجود در ماه‌های پاییز و اوایل زمستان به دلیل کاهش برداشت محصول در داخل و الزام به تثبیت قیمت ها در بازار، دولت تسهیلاتی را برای واردات این محصول درنظر می‌گیرد. طی سال گذشته از سپتامبر، صادرات پیاز از هند ممنوع گردید و از اکتبر 2020 تا پایان ژانویه 2021 مجوز واردات داده شد.

واردات پیاز به هند از طریق برگزاری مناقصه انجام می‌شود و قبلا توسط شرکت بازرگانی دولتی (MMTC) برگزار می‌شد. اما سال گذشته این هماهنگی ها و برگزاری مناقصات آن به بخش غیردولتی، خصوصا فدراسیون بازاریابی تعاونی‌های کشاورزی هند (NAFED) واگذار شد و مجموعا در همین چارچوب طی سه ماه پایانی سال گذشته میلادی 65.5 هزار تن پیاز به هند وارد گردید.

پیاز مورد درخواست هند از نوع پیاز قرمز با قطر 6-4 سانتیمتر است که در مناطق خاصی از کشورمان کشت می‌گردد. زمان واردات پیاز در هند نیز تقریباً مصادف با فصل پاییز است. مناقصات مربوطه و فرآیند واردات توسط بخش خصوصی و تعاونی انجام می‌پذیرد و دولت مداخله مستقیم در این فرآیند نمی نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما