معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۵۱۸

سفر معاون دیپلماسی اقتصادی به منطقه چابهار همراه با وزیر محترم راه و شهرسازی

مراسم افتتاح گذرگاه مرزی پیشین-مند در استان سیستان و بلوچستان و در مرز با کشور پاکستان با سخنرانی وزیر محترم راه و شهرسازی و خانم زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی پاکستان در تاریخ 31 فروردین 1400 در نقطه صفر مرزی پیشین برگزار شد.

جناب آقای اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی  در سخنان خود در افتتاحیه مرز پیشین بر سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در گسترش نقاط مرزی با پاکستان با هدف توسعه اقتصادی و آبادانی و امنیت مناطق پیرامونی و کمک به رفاه ساکنین استانهای مرزی دو کشور تاکید نمود و موقعیت نقطه مرزی پیشین-مند و نزدیکی آن به بندر کراچی را منحصر به فرد خواند که می‌تواند ترانزیت کالا را افزایش داده و تجارت و اشتغال منطقه را رونق دهد.

ایشان افزود بازگشایی گذرگاههای مرزی میان دو کشور، گام موثری در پایداری صلح، مقابله با توسعه نیافتگی منطقه و تبعات آن مانند افراط گرایی و قاچاق خواهد بود، ضمن اینکه ایران تلاش می‌کند با توسعه و تسهیل تجارت با پاکستان، موانع همکاری را رفع نموده و امضای سند تجارت آزاد را در دستور کار قرار دهد.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان نیز افتتاح سومین مرز رسمی‌با ایران را دستاوردی بزرگ خواند که نشانگر تعهد دولت عمران خان در تحکیم روابط با ایران است. وی تاکید نمود افزایش تعاملات در این مسیر به بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور و محرومیت زدایی از بلوچستان ایران و پاکستان کمک می‌کند.

شایان ذکر است، مرز پیشین واقع در 550 کیلومتری جنوب زاهدان و 170 کیلومتری شمال چابهار و نزدیک به مراکز پر جمعیت پاکستان، سومین گذرگاه رسمی مرزی دو کشور بشمار می رود. بازارچه مرزی پیشین از میانه دهه 1370 فعال بوده و پس از ریمدان، دومین گذرگاه مرزی دو کشور است که طی چهار ماه اخیر بطور رسمی افتتاح می‌شود. در این مراسم، سایت موقت و پایانه مسافری-تجاری مرزی پیشین در طرف ایران نیز توسط جناب آقای اسلامی افتتاح شد.

در این سفر همچنین جناب آقای مهاجر معاون محترم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه  همراه با وزیر محترم راه و شهرسازی از پروژه‌های تجاری و عمرانی منطقه چابهار شامل: طرح عظیم توسعه و تکمیل اسکله شهید بهشتی بندر چابهار، پروژه احداث شهر جدید تیس، طرح یک هزار واحدی مسکن چابهار و مزرعه نمونه جهاد کشاورزی چابهار بازدید نموده و از نزدیک با روند کار و پیشرفت پروژه‌ها آشنا شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما