معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته چهارم فروردین 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته چهارم فروردین 1400 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

تایلند

واکسن روسی اسپوتنیک وی در راه تایلند

روز جمعه (3 اردیبهشت) نخست وزیر تایلند در صفحه فیسبوک خود نوشت که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای خرید واکسن اسپوتنیک وی به توافقاتی دست یافته است. او همچنین در صفحه رسمی خود از بخش خصوصی، از جمله فدراسیون صنایع تایلند، انجمن بانکداران تایلند و اتاق بازرگانی تایلند دعوت کرد تا در جلسه چهارشنبه آینده در مورد روش هایی که می‌توانند به ورود ایمن واکسن‌های بیشتر به کشور کمک کند، شرکت نمایند. همچنین روز گذشته اعلام شد که غول داروسازی آمریکایی فایزر توافق کرده است که 10 میلیون دوز واکسن کرونا به تایلند بفروشد.

گذر نامه واکسن در تایلند

دولت تایلند اعلام کرد که گواهی واکسیناسیون کرونا یا به اصطلاح گذرنامه واکسن را به عنوان یک سند رسمی جهت انجام سفر و تردد برای کسانی که قبلا واکسینه شده اند به رسمیت خواهد شناخت. لازم به ذکر است که گذرنامه واکسن فقط برای واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های ثبت شده در تایلند یا موارد تأیید شده توسط سازمان بهداشت جهانی صادر می‌شود.

اماده شدن پوکت برای جذب گردشگر خارجی

تایلند در سال گذشته به واسطه همه گیری کرونا و اعمال محدودیت های شدید، در حدود 50 میلیارد دلار درامد توریستی خود را از دست داد. اما این کشور اخیرا سعی دارد با آماده سازی و معرفی برخی از شهرهای خود جهت ورود توریست های واکسینه شده بدون قرنطینه، بخشی از این کاهش درآمد را جبران نماید. در همین ارتباط معاون فرماندار پوکت روز گذشته اعلام کرد که با واکسینه شدن 650 هزار نفر ساکنان این جزیره تا 1 جولای ( اواسط مرداد ماه)، پوکت برای پذیرش بدون قرنطینه توریست های واکسینه شده آماده خواهد بود. مقامات تایلند امیدوارم که حداقل 100 هزار گردشگر خارجی در سه ماهه سوم سال میلادی از پوکت بازدید نمایند.

میانمار

تشدید بحران فقر و گرسنگی در میانمار به دنبال کودتای نظامی در این کشور

روز پنج شنبه (2 اردیبهشت) استفان اندرسون، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در میانمار در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال کودتای نظامی و تشدید بحران مالی، ناامنی غذایی در میانمار شدت می‌گیرد، به طوری که احتمال می رود در ماه‌های آینده به شمار گرسنگان میانماری افزوده شود. تحلیل برنامه جهانی غذا (WFP) نشان می دهد که در طی دوره سه ماهه یا شش ماهه آتی، 3.4 میلیون نفر دیگر در این کشور برای تهیه غذا با مشکلات مالی مواجه خواهند شد و مناطق شهری با افزایش از دست دادن شغل در عرصه‌های تولید، ساخت و ساز و خدمات و افزایش قیمت مواد غذایی بیشترین آسیب را خواهند دید. همچنین بخش بانکی میانمار با اعتصابات فلج شده و مشاغل عمده از زمان کودتای 1 فوریه تعطیل شده اند و پروژه‌های بین المللی فریز شده و کارفرمایان بزرگ فعالیت خود را متوقف کرده اند. برنامه جهانی غذا یادآور شد که از پایان ماه فوریه، قیمت برنج و روغن در بازار میانمار، بدون وقفه به میزان 5  الی ۱۸ درصد افزایش یافته است و شاخص پایش قیمت مواد غذایی نیز حاکی از آن است که قیمت خرده فروشی برخی دیگر از اقلام خوراکی در میانمار تا 20 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش اتحادیه‌های صنفی میانمار ، بیش از 200 هزار کارگر بخش پوشاک، و بین 300 تا  400 هزار کارگر ساختمانی نیز از زمان کودتا و وضع حکومت نظامی در مناطق صنعتی یانگون و سایر شهرهای بزرگ شغل خود را از دست داده اند. لازم به ذکر است که پس از کودتا، مارک های بزرگ خارجی نظیر Benetton ایتالیا و H&M سوئد، سفارشات جدید تولد پوشاک خود در میانمار را متوقف کرده اند. در پایان استفان اندرسون خواستار یک واکنش فوری و هماهنگ برای کاهش درد و رنج و جلوگیری از وخیم تر شدن امنیت غذایی در این کشور شده است.

بحران میانمار، یک چالش جدی برای آ.سه.آن

روزنامه بانکوک پست روز پنج شنبه در سرمقاله خود با اشاره به نشست اضطراری روز شنبه (4 اردیبهشت) سران آ.سه.آن در جاکارتا به ارزیابی و بررسی بحران میانمار و نقش آن در آینده این اتحادیه پرداخته است. در این سرمقاله آمده است: «پس از تلاش های بسیار بالاخره آ.سه.آن دریافت که بحران میانمار به معمای این اتحادیه تبدیل شده و بسیاری از فرضیات و اصول قدیمی این اتحادیه، از جمله اصل عدم مداخله را به چالش کشیده است. بدیهی است که فاجعه و قساوت هایی که در میانمار شاهد آن هستیم، پیامدهای گسترده ای برای صلح و ثبات منطقه به طور کلی اعتبار خود آ.سه.آن در جامعه جهانی، داشته است...در آ.سه.آن اصل عدم مداخله باید در برابر سایر تعهدات مندرج در منشور این اتحادیه اعمال شود، که شامل اصول دموکراسی، حقوق بشر، حکمرانی خوب و حاکمیت قانون است. در مورد بحران میانمار اگر آ.سه.آن نتواند اقدام جدی تری  انجام دهد، تلاش های این اتحادیه برای ایجاد جامعه اقتصادی واحد، جامعه مشترک آ.سه.آن و همچنین همکاری‌ها و گفتگوهای این اتحادیه با شرکای اصلی خود مثلا RCEP  به طور قابل توجهی دچار عقب ماندگی‌های جبران ناپذیری خواهد شد. علاوه بر این، اگر آ.سه.آن ثابت کند که توانایی مدیریت امور منطقه ای خود را ندارد، می‌تواند بهانه ای برای حضور بیشتر بازیگران فرامنطقه ای در منطقه ایجاد کند تا در پیشبرد برنامه‌ها و منافع خود در آن مداخله کنند.» در پایان این سرمقاله با اشاره به اینکه بعید است ژنرال هلاینگ چرخش چندانی در مواضع خود در نشست فردا نشان دهد، به رهبران آ.سه.آن پیشنهاد می نماید که با در پیش گرفتن یک استراتژی دیپلماتیک منسجم و خلاقانه و یک رویکرد چند مرحله ای، ضمن حفظ ارتباط با رهبران نظامی این کشور، انها را به پذیرش نمایندگان ویژه خود برای بررسی اوضاع از نزدیک، به عنوان اولین قدم برای حل و فضل این بحران، راضی نماید.

لائوس

اعمال قرنطینه کامل دو هفته ای در پایتخت لائوس

روز گذشته نخست وزیر لائوس اعلام کرد که به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور، وین تیان، پایتخت لائوس و چند منطقه دیگر به مدت دو هفته قرنطینه خواهد شد. تعداد 26 نفر طی دو هفته اخیر به کووید-19 مبتلا شده اند. تعداد کل مبتلایان به این ویروس در سراسر لائوس تا بحال به 88 نفر رسیده است. بازگشت غیرقانونی کارگران لائوسی از تایلند به لائوس، از عوامل اصلی شروع موج جدید کرونا در این کشور عنوان شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما