معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه در شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است.

آغاز نمایشگاه بین المللی اتومبیل شانگهای

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو شانگهای روز دوشنبه (19 آوریل 2021) شروع شد و تا 28 این ماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه توانمندی‌های شانگهای در زمینه نوآوری و تکنولوژی را به نمایش خواهد گذاشت.

موضوع امسال نمایشگاه اتومبیل، "در آغوش گرفتن تغییر" با تمرکز بر تحول تکنولوژیک در تولید کنندگان سنتی خودرو، استارت-آپ های خودرهای با سوخت نوین و برخی تازه واردان از قبیل شرکت های اینترنت و فناوری می‌باشد.

نمایشگاه امسال در مرکز ملی نمایشگاهی برگزار می‌شود و یک فضای 360 هزار متر مربع برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است. روی هم رفته 138 کنفرانس خبری در این نمایشگاه برگزار خواهد شد و حدود 1000 غرفه دار در نمایشگاه حضور دارند.

فعالان بخش صنعت بر این عقیده اند که نمایشگاه اتومبیل نقش مهمی در فروش خودرو در چین دارد و باعث توسعه، ایجاد اعتماد در صنعت جهانی خودرو و همچنین ایجاد شتاب در چرخه اقتصاد داخلی چین و ثبات اقتصادی در خارج از چین می‌شود.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو چین، در سه ماه نخست سال 2021، فروش خودرو در این کشور تقریبا به 6،5 میلیون واحد (units) رسید که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیانگر افزایش بیش از 75 درصدی می‌باشد.

چهاردهمین برنامه 5 ساله منطقه جدید پودونگ

منطقه جدید پودونگ اخیرا از چهاردهمین برنامه 5 ساله (2021-2025) خود رونمایی کرد. بر اساس این برنامه انتظار می رود خوشه‌های تولیدی چند تریلیون یوآنی بعنوان بخشی از ثمره این برنامه عملی گردد.

بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله منطقه جدید پودونگ، انتظار می رود GDP سرانه این منطقه تا سال 2025 از 40 هزار دلار عبور نماید. طی پنج سال آینده، منطقه جدید پودونگ به تعمیق توانمندی‌های صنعتی و ساخت خوشه‌های تولیدی پیشرفته مبتنی بر شش صنعت پایه (مدارهای همبسته، بیودارو، هوش مصنوعی، صنعت هواپیمایی، big data و خودروهای با سوخت نوین) مبادرت می ورزد. همچنین انتظار می رود تا پایان این برنامه پنج ساله، یک خوشه صنعتی مدارهای همبسته در سطح جهانی ایجاد گردد. ایجاد خدمات رقابتی در سطح جهانی بمنظور ایجاد تراشه‌های top-end به میزان 53.86  میلیارد دلار نیز بخش دیگری از اهداف این برنامه پنج ساله است.

ایجاد یک پایگاه عالی در زمینه داروهای مبتنی بر فناوری (innovative drugs) به میزان 200 میلیارد یوآن و همچنین یک منطقه تولید هوشمند به حجم 220 میلیارد یوآن نیز از دیگر بخش های چهاردهمین برنامه پنج ساله منطقه جدید پودونگ می‌باشد.

پودونگ همچنین یک نقش استراتژیک در برنامه توسعه کشور در زمینه هواپیماهای ساخت داخل و همچنین نسل آینده خودروها دارد که انتظار می رود تا سال 2025، برونداد صنعتی این دو بخش به ترتیب به 50 میلیارد یوآن و 150 میلیارد یوآن برسد.

یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه‌های صنایع پزشکی در شهر جانگ جیاگانگ

شهر جانگ جیاگانگ در استان جیانگ سو، به تازگی موافقتنامه 22 پروژه در زمینه صنایع دارویی را امضا نموده است و در تاریخ 13 آوریل سال جاری میلادی مبلغ 1.08 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این خصوص دریافت نموده است.

این پروژه‌ها به شهر جانگ جیاگانگ کمک می‌کند که زنجیره صنعتی تجهیزات پزشکی نوین و high-end را تکمیل نماید و همچنین توسعه با کیفیت صنعت تجهیزات پزشکی را بهبود بخشد. رئیس حزب کمونیست در این شهر اظهار نمود که صنایع پزشکی بعنوان یکی از صنایع استراتژیک در حال رشد شهر جانگ جیاگانگ، از حمایت دولت در تمامی سطوح برخوردار هستند. این شهر در سالهای اخیر بر توسعه با کیفیت متمرکز بوده است و چندین پارک صنعتی مهم بمنظور توسعه صنایع پزشکی در این شهر تأسیس شده است.

او همچنین اظهار نمود که پارک صنعتی متالورژیک یانگ تسه در شهر جانگ جیاگانگ (بعنوان یک هاب برای تجهیزات دارویی ارتوپدی در چین) چندین شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی برای مصرف داخلی ایجاد کرده است. این پارک صنعتی تلاش می‌کند تا با بهبود فضای کسب و کار، جایگاه خود در زمینه توسعه صنعت تجهیزات پزشکی را بهینه نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما