معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

خبرنامه علم و فناوری جنوب چین (فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات علم و فناوری در حوزه جنوب چین که در فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال یوان در برخی از شهرها توسط شش بانک بزرگ دولتی چین

به گزارش روزنامه گوانجو دیلی، شش بانک بزرگ دولتی اخیرا اقدام به راه اندازی آزمایشی کیف پول ارز دیجیتال یوآن در شانگهای، چانگشا و شنجن نموده اند. شهروندان در این سه شهر می‌توانند برای افتتاح کیف پول ارز دیجیتال اقدام و پس از فعالسازی، با نشان "e-RMB" پرداخت نمایند.

از سال گذشته، یوآن دیجیتال به صورت آزمایشی در شنجن، سوژو، پکن، چنگدو و شهرهای دیگر راه اندازی شده است. در حال حاضر، یوآن دیجیتال در مرحله آزمایشی است و تعداد شهرهایی که از این ارز استفاده می‌کنند در حال افزایش است.

ساخت پل کلیدی  راه آهن سریع السیر فوجو - شیامن

برج های اصلی پل دریایی خلیج میژو که پروژه کلیدی راه آهن سریع السیر فوجو - شیامن می‌باشد، با موفقیت  احداث شد. این پل دریایی 14.7 کیلومتر طول دارد و از فناوری جدید برای ساخت این پل استفاده شد تا قطار هنگام عبور از پل نیازی به کاهش سرعت نداشته باشد.

راه آهن سریع السیر فوجو - شیامن در منطقه ساحلی استان فوجیان واقع شده است که شهرهای شیامن، فوجو و ژانگجو را به هم متصل و اولین راه آهن سریع السیر دریایی با سرعت 350 کیلومتر در ساعت در چین محسوب می‌شود. این راه آهن 277 کیلومتر طول دارد و شامل 85 پل به طول 191.4 کیلومتر و 33 تونل 56.5 به طول کیلومتر می‌باشد. کل سرمایه گذاری برآورد شده این پروژه 7.6 میلیارد دلار است. ساختن این پروژه از 30 سپتامبر 2017 آغاز شده و انتظار می رود در 30 سپتامبر 2022 تکمیل و به بهره برداری برسد.

افتتاح مرکز حمایت نوآوری و کارآفرینی شهروندان منطقه خلیج بزرگ «گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو»

این مرکز در روز دوشنبه در گوانجو مرکز استان گواندونگ راه اندازی شد. به گفته دپارتمان منابع انسانی محلی و تأمین اجتماعی استان گواندونگ، این پایگاه با سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیون یوان (۱۰7 میلیون دلار) و مساحت ۶۶۵۰۰ متر مربع قادر است حدود ۲۰۰ بنگاه را در خود جای دهد.

 حدود 70 درصد از پروژه‌های معرفی شده در این پایگاه، در منطقه Tianhe گوانجو برای جوانان هنگ کنگ و ماکائو اختصاص داده خواهد شد. تا کنون نزدیک به ۴۰ بنگاه مرتبط با هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات جدید، صرفه جویی در انرژی و سازگار با محیط زیست، مواد جدید، انرژی جدید، و بیوشیمیایی به این مرکز معرفی شده اند.

گواندونگ که یک پایگاه قوی اقتصادی در جنوب چین است تا کنون ۱۲ مرکز نوآوری و کارآفرینی برای کمک به مردم هنگ کنگ و ماکائو جهت شروع کسب و کار ایجاد نموده و در همین ارتباط نیز حدود ۷۶۵ پروژه نیز آغاز شده است.

دولت استان مجموعه ای از سیاست های حمایتی و ترجیحی از جمله یارانه‌های مالی تا هزار یوان در ماه برای هر فرد فعال در بخش نوآوری و کارآفرینی را به اجراء درآورده است.

راه اندازی پارک آپولو (گوانجو) خودروهای خودران در گوانجو

اخیراً، پارک آپولو (گوانجو) که بمنظور توسعه صنعت خودروهای خودران به طور مشترک توسط منطقه Huangpu، منطقه توسعه گوانجو و شرکت بایدو در گوانجو احداث شده بود، به طور رسمی راه اندازی شد. این اولین پایگاه نمونه ای (Mobility as a Service) رانندگی بدون سرنشین  در چین است و مساحت آن 30 هزار متر مربع می‌باشد.

در حال حاضر، پروژه  بایدو آپولو حدود 50 وسیله نقلیه خودران از جمله تاکسی، اتوبوس و مینی بوس را در منطقه Huangpu و منطقه توسعه گوانجو راه اندازی کرده و ساخت 30 ایستگاه اتصال را به پایان رسانده است. در آینده، صدها وسیله نقلیه خودران را در این منطقه و نزدیک به هزار ایستگاه اتصال رانندگی مستقر خواهد کرد.

توسعه اولین موتور هوایی چین در شهر ژوژو

کارخانه Zhuzhou Sany واقع در استان هونان با موفقیت اولین موتور هوایی M-11 را در چین تولید کرد. این شهر بنیان صنعت هواپیمایی جدید چین و تنها شهر صنعتی تازه ساخت در منطقه جیانگنان می‌باشد. بسیاری از پروژه‌های کلیدی و با فناوری پیشرفته در شهر ژوژو مستقر شده و ساخت شهر صنعتی ژوژو آغاز شده است.

افتتاح اولین خط مگلو کم سرعت چین در چانگشا

این اولین خط تجاری Maglev با سرعت متوسط و پایین با حقوق مالکیت معنوی کاملاً مستقل که در چین طراحی و ساخته شده و طولانی ترین خط عملیاتی این نمونه در جهان است در شهر چانگشا افتتاح شد. این پروژه از ایستگاه راه آهن سریع السیر چانگشا آغاز می‌شود و در امتداد جاده Laodong، خیابان Huangxing و بزرگراه فرودگاه، به فرودگاه بین المللی Huanghua متصل می‌گردد. طول این مسیر 18.55 کیلومتر و سرعت آن 100 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

انتشار معیارهای تأیید استعدادهای عالی و مورد نیاز خارجی در شنجن

دولت شنجن در تاریخ 6 آوریل معیارهای خود را برای تأیید استعدادهای عالی و مورد نیاز خارجی منتشر کرد که به شرح زیر است:

1) انتخاب در یکی از برنامه‌های استعدادهای خارجی چین

2) داشتن گواهینامه‌های حرفه ای شناخته شده جهانی

3) مورد نیاز توسعه اجتماعی و اقتصادی شنجن

4) به عنوان استعداد نوآور و کارآفرین یا استعداد جوان مطرح باشد

5) کسب حداقل 85 امتیاز در سیستم امتیازگیری چین که برای تعیین صلاحیت افراد خارجی در درخواست مجوز کار طراحی شده است.

6) معرفی شده توسط دستگاه‌های دولتی شهر

چین برای چنین استعدادهایی ویزای R صادر می‌کند و از یارانه مسکن، یارانه نقدی، کاهش یا معافیت مالیاتی  و سایر مشوق ها برخوردار می‌شود.

تایید آنتی بادی خنثی کننده کرونا

تزریق آنتی بادی خنثی کننده اختصاصی کرونا به طور مستقل توسط گروه معتبر ji min ایجاد شده توسط FDA تأیید شده است و در ایالات متحده استفاده خواهد شد. این پروژه از اواسط ژانویه آزمایش بالینی فاز یک را روی افراد سالم چینی آغاز کرده است و پیشرفت آن آرام است.

درآمد صنعت اینترنت چانگشا در سال 2020

کنفرانس مطبوعاتی نشست اینترنت یوئلو در سال 2021 که در تاریخ 13 آوریل توسط دفتر اطلاع رسانی دولت استانی هونان برگزار شد، اعلام گردید که شهر چانگشا به عنوان پنجمین شهر صنعت اینترنت در چین، به یک منطقه ملی نوآوری در اینترنت تبدیل شده است. در سال 2020، این شهر 24859 حق نسخه برداری نرم افزار را با افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته به پایان رسانده و درآمد اصلی تجارت آن از 100 میلیارد یوان (15.3 میلیارد دلار) فراتر رفته است. تخمین زده می‌شود که تا سال 2022 درآمد عملیاتی صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات چانگشا از 150 میلیارد یوان (23 میلیارد دلار) فراتر رود.

برگزاری پنجمین کنفرانس جهانی پهپاد 2021 در شنجن

پنجمین کنفرانس جهانی پهپاد و ششمین نمایشگاه بین المللی پهپاد از تاریخ 21 لغایت 23 می در شنجن برگزار می‌شود. تخمین زده می‌شود که بیش از 2 هزار پهپاد و محصولات مرتبط از بیش از 300 شرکت چینی و خارجی در این نمایشگاه رونمایی شوند و کارشناسان، دانشمندان و کارآفرینان از بیش از 60 کشور در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. در این نمایشگاه همچنین از پاکستان، اتیوپی و سوئیس به عنوان میهمان افتخاری دعوت خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما