معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۰

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته چهارم فروردین ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته چهارم فروردین ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هشدار بانک مرکزی آفریقای جنوبی

بانک مرکزی افریقای جنوبی که بتازگی گزارش سیاست های پولی و مالی دوسالانه خود را منتشر کرده است، نسبت به شروع موج جدیدی که به وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی آسیب می زند هشدار داد.

این بانک در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که کشور تا اواسط سال میلادی جاری تنها 10 درصد از مردم در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند و تا اواسط سال 2022 فقط 67 درصد واکسینه خواهند شد. این بانک گفته است که اگر چه تجربه به دست آمده باعث شده کشور آمادگی برای موج جدید و کاهش اثرات اقتصادی را داشته باشد اما اقتصاد همچنان آسیب پذیر است. این بانک گفته است که تثبیت وضعیت اقتصادی نیازمند ایمنی گله ای در کشور علیه کرونا است.

این بانک در مورد رشد اقتصادی در کشور گفته که در سال جاری انتظار رشد 3.8 درصدی، در سال 2022 پیش بینی رشد 2.4 درصدی و در سال 2023 رشد 2.5 درصدی پیش بینی می‌شود. بانک مرکزی اظهار داشته بخش کشاورزی و معادن به وضعیت گذشته خود برگشته اند اما بخش تولید و ساخت و ساز هنوز به شرایط قبل بازنگشته اند. این بانک دلیل عدم بازگشت در این بخش ها را کاهش تقاضا در بازار عنوان نموده است و گفته بهره پایین بانکی و واکسیناسیون کمک زیادی در افزایش تقاضا خواهد داشت.

شرکت ساسول برق خود را از نیروگاه‌های خصوص تامین خواهد کرد

شرکت ساسول اعلام کرده است بر اساس برنامه خود برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در نظر دارد برق مورد نیاز پالایشگاه خود را از طریق نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر تامین کند.

این شرکت برق مورد نیاز خود را 900 مگاوات اعلام کرده و گفته است که برای تامین برق مورد نظر آنها نیروگاه‌های خورشیدی و بادی مورد هدف هستند که ساخت آنها را بر عهده شرکت های خصوصی قرار خواهند داد. شرکت ساسول اعلام کرده طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا سال 2030 برق مورد نیاز آنها از طریق نیروگاه‌های جدید تامین خواهد شد.

ارزیابی صندوق بین االمللی پول از اقتصاد آفریقای جنوب صحرا

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اولویت هایی را برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا پیشنهاد داده است تا از کم ترین رشد منطقه ای بهبود یابند.

به نظر این صندوق، آفریقای جنوب صحرا با یک بحران بهداشتی و اقتصادی بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کند. این منطقه با موج دوم همه گیری روبرو شده است که از مقیاس و سرعت اولی فراتر می رود. بیماری همه گیر تاثیر مخربی در اقتصاد منطقه داشته است. انقباض 1.9 درصدی در سال 2020 بدترین سال اقتصادی بود.

این صندوق در توصیه‌های خود گفته که امیدوار است رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری بهبود یابد؛ سیاست گذاران باید تلاش کنند تا واکسن کرونا را به موقع به مردم برسانند؛ و اصلاحات تحول آفرین و حمایت مجدد خارجی برای احیای رشد منطقه بیش از هر زمان دیگری مهم است. پیش بینی رشد اقتصادی امسال 3.4 درصد است و انتظار نمی رود که تولید سرانه تا سال 2022 به سطح سال 2019 بازگردد

صندوق بین المللی پول در مورد موزامبیک گفته است که خشونت ها در شمال این کشور تحول اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. صندوق پیش بینی کرده است که موزامبیک از رکود رشد 0.5 درصدی سال گذشته بهبود یابد و به 2.1 درصد برسد. این رقم در سال 2022 به 4.7 درصد خواهد رسید.

بحث بهبود اقتصادی آفریقای جنوبی

در گفتگوی مجازی که مدیران اقتصادی آفریقای جنوبی در روز پنج شنبه 26 فروردین 1400 برگزار کردند، مدیرعامل این گروه اظهار نمود که پیش بینی می‌شود فقر، نابرابری و بیکاری در آفریقای جنوبی وضعیت بدتری بیابد، بنابراین برای تغییر این روند اقداماتی باید صورت گیرد که مهم ترین آنها اصلاحات اقتصادی است که از طریق اصلاحات اساسی ساختاری باید انجام شود.

ایشان اظهار داشت که موضوع اصلاحات ساختاری روشن است اما بحث اجرای آن موضوعیت دارد. وی گفت که مشکل عدم اجرا به خود تخریبی فعلی رهبری سیاسی و فقدان دیدگاه واحد در مورد آنچه باید در کشور رشد کند بستگی دارد و تا زمانی که انسجام از بالا وجود نداشته باشد این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد که برنامه بهبود اقتصادی دولت با اکثر سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی ارتباطی ندارد. مشکل پایداری برق و بدهی شرکت برق اسکوم نیز مسئله اساسی است که در کشوری که بخواهد سرمایه گذاری را جذب و رقابت ایجاد کند تامین برق بسیار مهم است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما