معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۷

اخبار اقتصادی عراق( نیمه دوم فروردین ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در نیمه دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

تلاش عراق برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر و نوظهور

"احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق در تازه ترین اظهارات ( 23 فروردین ) با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های کشور تامین 10 گیگاوات برق خورشیدی تا سال 2030 و کسب 20 درصد انرژی مورد نیاز ازطریق انرژیهای نوظهور است ، خبر از احداث 7 طرح  خورشیدی و انجام اعتبار سنجی‌های لازم  در استانهای مختلف داده و تصریح نموده است بزرگترین نیروگاه خورشیدی برای تامین 300 مگاوات انرژی پاک از طریق خورشید در استان کربلا  احداث خواهد شد. وی همچنین اعلام نموده است مذاکراتی در این خصوص با شرکتهای  فرانسوی  و نروژی در حال انجام است ولی "توتال" فرانسه  مصمم تر برای احداث این واحدهای نیروگاهی در عراق است. شایان گفتن است عراق به عنوان دومین تولید کننده نفت در اوپک جهت تامین  سوخت نیروگاههای  خود خصوصا در ایام گرما در مضیقه است و تلاشهائی را برای جایگزینی  برخی انرژی‌های پاک  به جهت رفع این نقیصه آغاز نموده است . دولت الکاظمی در کنار تلاش برای تامین  انرژی‌های پاک برخی تلاشهای منطقه ای  جهت اتصال به شبکه‌های برقی عربی از جمله اردن و کویت را در حال انجام دارد تا بتواند از واردات سوخت و برق از همسایه شرقی  بی نیاز شود هر چند به ادعای "لوئی خظیب "وزیر برق سابق عراق طی مصاحبه ای با بی بی سی این کشور تا سالیان سال  نیازمند  برق و سوخت وارداتی از ایران است و کشوری توان رقابت در این خصوص نخواهد داشت .

برق خورشیدی در کربلا معلی و 4 استان دیگر

سخنگوی وزارت برق عراق در تازه ترین اظهارات ( 18 فروردین ) اعلام نموده است  موضوع احداث نیروگاه خورشیدی در 5 استان عراق ( کربلا- بابل - المثنی - دیوانیه _ واسط) و مذاکرات نیمه مقدماتی با یک شرکت فرانسوی برای استحصال 1000 مگاوات از این طریق در حال انجام است ضمن آنکه اولین اقدام در استان بابل و المثنی انجام شده و آزمایشات خاک شناسی و اختصاص زمین ( یک هکتار برای یک مگاوات ) در این استانها در حال انجام است. چندی پیش رئیس سازمان سرمایه گذاری عراق ( دوم اسفند ماه)  از تصمیم  شورای وزیران مبنی بر ارجاع ساخت نیروگاه یا مزرعه خورشیدی به استانهای کربلا، بابل، واسط و المثنی خبر داده و تصریح نموده بود موضوع به استانهای ذی مدخل ارجاع خواهد شد چراکه این  اقدام را گام موثری در تامین انرژی پاک و همچنین مبارزه با آلودگی هوا در کشور می دانیم. فارغ از عدم وجود و تخریب زیر ساخت های تامین الکتریسته در عراق ناشی از تحولات بعد از 2003 ، در حال حاضر 96 درصد برق تامین شده در عراق  با سوخت فسیلی تامین می‌شود . ازسال 2016  اقداماتی از سوی بنیاد جهانی محیط زیست در عراق بصورت  آزمایشی انجام شد ولی متخصصان امر معتقدند غبار موجود در عراق مانع از کارآمدی این سیستم بوده و نیاز به استفاده از سلولهای "فتو ولتائیک" خاص با الیاف نانو وجود دارد که هزینه چند برابری دارد. با عنایت به وجود فرصت مقتضی در استانهای مذکور خواهشمند است دستورفرمایند چنانچه شرکتهای توانمند در این رابطه موجود است برای معرفی به طرف عراقی اعلام نمایند.

افتتاح پروژه فاو عظیم

22 فرودین ماه  "الکاظمی" نخست وزیر کشور عراق با حضور در پروژه موسوم به "فاو بزرگ" در جنوب بصره از این  اقدام اقتصادی به عنوان طرحی که سالیان سال مردم عراق در انتظار آن بودند و پلی برای اتصال با جهان و تقویت تعاملات منطقه ای یاد کرده و تصریح نمود در حالی که خیلی‌ها برای شکست ما در این پروژه شرط بندی نموده بودند با افتتاح این طرح  و به برکت خداوند مردم عراق دوباره به آغوش کشور بازخواهند گشت. مهم ترین پروژه درقالب فاو بزرگ افتتاح و راه اندازی ایجاد محوطه و سکوی باراندازی برای کشتی‌ها به  طول 1750 متر در کنار چهار طرح دیگر عنوان شده که  با هدایت مهندسی "دوو" کره از سال 2012 در حال انجام است. وزارت ترانسپورت همچنین در بیانیه ای  اغراق آمیز از این طرح به عنوان شریان حیاتی و ستون فقرات اقتصادی کشور یاد نموده و تصریح گردیده با اجرائی شدن طرح موسوم به کانال خشکی، مناطق شرقی از طریق ترکیه و سوریه به اروپا متصل شده و "ام القصر" مهم ترین بندر مشرف به خلیج فارس و دهمین بندر از نظر ظرفیت و قدرت جابجائی کالا در جهان بنا به طرحی که مهندسین ایتالیاتی در اختیار "دوو" قرارداده اند خواهد شد. روزنامه دولتی "الصباح "اعلام کرده این کانال با صرفه تر و ارزانتر از کانال سوئز و جایگزین آن برای انتقال کالا به اروپا ، خلیج فارس و اقیانوس هند خواهد بود . اظهارات مقامات عراقی پیرامون دریا در حالی انجام میشود که در کنار تعلل 9 ساله "دوو" بدلیل مشکلات مهندسی و عدم استحکام خاک در ساخت این بندر، عراق کشوری محاق و محصور در میان چند کشور بزرگ همچون ترکیه ،عربستان و ایران است و دسترسی آبی این کشور  15 تا 60  کیلومتر در برابر شبه جزیره فاو  بسته به  جزر و مد دریاست هر چند اقدام جدید دریائی عراق میتواند این کشور را  به یک بازیگر و مطالبه گر جدید در امنیت دریانوردی خلیج فارس تبدیل نماید .

دیدار نماینده  سازمان ملل در امور عراق با ریاست بانک مرکزی

بانک مرکزی عراق در تازه ترین  اعلامیه خبر از ملاقات "جنیس پلاسخارت" نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق با "مصطفی غالب مخیف " ریاست بانک مرکزی عراق داده است و اعلام شده است طی این ملاقات سازمان ملل متحد از استقلال بانک مرکزی عراق به عنوان یک نهاد بین المللی حمایت نموده است. بررسی آخرین وضعیت اقتصاد عراق و همچنین تدابیر لازم برای رفع موانع از موضوعات این ملاقات عنوان شده است . اوایل فرورین ماه و بدنبال تصویب بودجه 112 میلیارد دلاری عراق برای سال 2021 سفارت آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از تصویب بودجه سال پیش رو اعلام نموده بود و تصریح گردید این اقدام میتواند تسهیل کننده روابط راهبردی  دو کشور و همکاریهای آتی باشد ضمن آنکه اخیرا مسرور بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان در دیدار جدید از تلاشهای "ماتیو تولر" سفیر آمریکا در خصوص تصویب بودجه 2021 تقدیر و تشکر نموده است. مقامات عراقی از کاهش قیمت نفت و شیوع پاندومی‌کرونا به عنوان دو عامل  اصلی در کاهش در آمدهای دولت و کسری 42 میلیارد دلاری بودجه 2021 نام می‌برند. تعلل بانک مرکزی عراق در پرداخت بدهی حدودا شش میلیاردی  کشورمان برغم چراغ سبز مقامات امنیتی غرب (بنا به ادعای اخیر خبرگزاری فرانسه) از مهم ترین مشکلات کنونی روابط محسوب می‌شود که در سفر اخیر وزیر کار و امور اجتماعی کشورمان به عراق و دیدار با وزیر دارائی عراق قول مساعد در این خصوص از سوی مقام عراقی داده شده است. 

 مجله اکونومیست و تحلیل تسهیل در امور ورود خارجیان

انگلیسی "اکونومیست" در تازه ترین نشر( نهم آوریل 2021  )با چاپ مقاله ای تحت عنوان  "ورود به عراق تسهیل می‌شود"  با اعلام اینکه ورود به عراق از زمان صدام کاری دشوار بود تصریح نموده تصمیم اخیر دولت عراق در اعطای ویزای به 36 کشور بهترین اقدام برای گشایش درهای عراق به روی جهانیان بوده و به نقل از مقامات عراقی این اقدام را گامی موثر در تقویت سرمایه گذاریهای خارجی دانسته است. نویسنده مقاله عنوان نموده الکاظمی‌با ایمن شدن از ناحیه ایران در حال تقویت ایده و رویای  سرمایه گذاران خارجی  و حتی توریست به عراق است هر چند ادعا شده هنوز این قانون اجرائی نشده و خارجیان فعلا نیاز به اخذ  ویزا تا زمان رسیدن دستور العمل به دفاتر دیپلماتیک و کنسولی عراق در خارج از کشور  هستند. شایان گفتن است در تاریخ 21 مارس "سرلشگر خالد الموحد" سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با روزنامه دولتی "الصباح" اعلام نموده بود از این پس اتباع و کمپانی‌های متعلق به 5 عضو شورای امنیت سازمان ملل ، اتحادیه اروپا، ژاپن ، کره جنوبی، کانادا ، نیوزلند، استرالیا و سوئیس  با پرداخت 75 دلار در مبادی مرزی هوائی -زمینی -دریائی عراق قادر به ورود به عراق  و کسب اقامت  دو ماهه خواهند بود.  

هشدارهای کرونائی در آستانه ماه مبارک رمضان

وزارت بهداشت عراق درآستانه ماه مبارک رمضان ضمن تبریک این ماه با اعلام  مرگ 250 شهروند عراقی ناشی از کرونا و ابتلای 51 هزار شهروند به این بیماری در خلال هفته گذشته از مردم درخواست رعایت اصول بهداشتی را نموده است. همچنین عنوان شده  است در عراق میزان مرگ و میر بدلیل مجاهدتهای کادر بهداشتی (سربازان سفید پوش) در قیاس با سایر مناطق کمتر است. شایان گفتن است برغم اینکه مرجعیت عالی شیعه عراق کماکان برگزاری نماز جماعت در بقاع و مکانهای متبرکه و مساجد را کماکان ممنوع اعلام نموده است، مفتی سنی‌ها عراق برگزاری نماز تراویح در ایام ماه مبارک را آزاد اعلام کرده است. مرجعیت عالی عراق روز چهارشنبه 25 فروردین را آغاز ماه مبارک 1442 اعلام نموده ولی اهل تسن یک روز زودتر را ماه رمضان اعلام کرده اند .  

آخرین وضعیت فرودگاه در حال احداث کربلا

در تازه ترین  اظهارات  آقای "حسن جواد رشید العبایجی"  مدیر عامل شرکت خیرات السطبین (بازوی مهندسی  عتبه حسینی (ع) ) و شرکت پیمانکار ساخت فرودگاه شهر کربلا خبر از تکمیل باند 1340 متری فرودگاه و امکانات مربوط به برج مراقبت فرودگاه داده و تصریح نموده ساخت سایر موارد از قبیل زیر ساخت های آتش نشانی، مراکز بهداشتی و ایستگاه‌های پلیس 70-40 درصد پیشرفت داشته اند. وی همچنین عنوان نموده است در حال مطالعه  ساخت سالن انتظار به مساحت 10400 متر هستیم که بتواند گنجایش سالانه ورود 750 -500 هزار زائر و مسافر را داشته باشد هر چند این سالن بعدها به 45 هزار متر ارتقاء خواهد داشت ضمن آنکه خیابانهای منتهی به فرودگاه به طول شش کیلومتر  تکمیل شده است. شایان گفتن است 13 مارس 2020 ( دوم فرودین 1399)  نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا فرودگاه در حال احداث کربلا را به بهانه واهی (احتمال استفاده از این مکان برای اهداف تروریستی) بمباران نمودند که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی‌شدن دهها  نیروی کار گردید. این اقدام سبب وقفه 6 ماه در عملیات مهندسی ساخت این فرودگاه گردید که عملا از سال 2014 ساخت آن توسط کنسرسیومی فرانسوی - انگلیسی در 30 کیلومتری شهر کربلا به سمت نجف با حمایت مالی آستان حسینی علیه السلام در حال احداث است.

 تلاش  برای تولید انرژی‌های  تجدید پذیر

"احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق در تازه ترین اظهارات ( 23 فروردین ) با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های کشور تامین 10 گیگاوات برق خورشیدی تا سال 2030 و کسب 20 درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژیهای پاک است، خبر از احداث 7 طرح  خورشیدی و انجام اعتبار سنجی‌های لازم  در استانهای مختلف داده و تصریح نموده است بزرگترین نیروگاه خورشیدی برای تامین 300 مگاوات انرژی پاک از طریق خورشید در استان کربلا  احداث خواهد شد. وی همچنین اعلام نموده است مذاکراتی در این خصوص با شرکتهای  فرانسوی  و نروژی در حال انجام است ولی "توتال" فرانسه  مصمم تر برای احداث این واحدهای نیروگاهی در عراق است. شایان گفتن است عراق به عنوان دومین تولید کننده نفت در اوپک جهت تامین  سوخت نیروگاههای  خود خصوصا در ایام گرما در مضیقه است و تلاشهائی را برای جایگزینی  برخی انرژی‌های پاک  به جهت رفع این نقیصه آغاز نموده است . دولت الکاظمی در کنار تلاش برای تامین  انرژی‌های پاک برخی تلاشهای منطقه ای  جهت اتصال به شبکه‌های برقی عربی از جمله اردن و کویت را در حال انجام دارد تا بتواند از واردات سوخت و برق از همسایه شرقی  بی نیاز شود هر چند به ادعای "لوئی خظیب "وزیر برق سابق عراق طی مصاحبه ای با بی بی سی این کشور تا سالیان سال  نیازمند  برق و سوخت وارداتی از ایران است و کشوری توان رقابت در این خصوص نخواهد داشت .

چاپ کتابی در خصوص فرش دستباف از سوی عتبه حسینی ( ع)  

18 فروردین  1400  عتبه حسینی ( ع) خبر از چاپ و انتشار کتابی تحت عنوان " سجاد الیدوی  الشرقی یا فرش دستباف شرقی به قلم امجد حیدر حسن المحنا  داده است . نویسنده در این کتاب 140 صفحه ای  و در شش بخش ضمن اشاره به خواستگاه شرقی فرشهای دستباف اشاراتی به  کار فرش و اصطلاحات بکار برده شده و نقوش و کتیبه‌های  بکار برده شده در فرش دستباف پرداخته و در خاتمه مروری بر فرش های نفیس دستباف موجود  در حرم  امام حسین  علیه السلام نموده است.

 پیشنهاد ساخت مزرعه باد در مناطق غربی کربلا

در ادامه جلسات مشورتی و ادواری با افراد آگاه در مسائل اقتصادی و تجاری با مهندس "فاخر زیبدی" از فعالین اقتصادی کربلا و عراق  21 فرورین ماه، سرکنسول ایران در کربلای معلی با ملاقات  نمود. وی که سابق بر این همکاری و روابط با شرکتهای ایرانی از جمله "مپنا "در ساخت "نیروگاه شهرک صدر" بغداد را دارد با اعلام اینکه نیاز سالانه عراق به برق 30 هزار مگاوات است  و تنها 15 هزار مگاوات از طریق نیروگاههای کشور تامین شده و الباقی از طریق صادرات ایران و یا ژنراتورهای محلی و خصوصی تامین می‌شود، پیشنهاد ساخت "نیروگاه بادی " در مناطق غربی کربلا را برای شرکتهای ایرانی مطرح و اعلام نمود هرچند دولت درصدد امکان سنجی برای احداث نیروگاه خورشیدی در 5 استان از جمله کربلا بایک شرکت فرانسوی است. ولی بررسی نشان از بالا بودن هزینه احداث این قبیل نیروگاه‌های خورشیدی بدلیل شرایط اقلیمی و غبار در عراق است ضمن آنکه بررسی‌های قبلی ( 10 سال قبل ) نشان داد غرب کربلا لم یزرع و باداشتن سرعت باد 14-11 کیلومتر در ساعت مناسب برای احداث توربین‌های بادی است. شایان گفتن است مصرف نیروی برق در کربلا بین 1000-800 مگاوات در سال اعلام شده و موضوع تخصیص اندک برق چالش اصلی دولت محلی با دولت مرکزی است اگرچه برق اعتاب مقدسه جدای از شهر و ازطریق خط دائمی تامین می‌شود.

افتتاح بزرگترین مرکز دیالیز عراق در کربلا

عتبه حسینی (ع) اعلام نموده است بزرگترین مرکز دیالیز عراق در بیمارستان الوارث با حمایت مالی این آستان و با حضور شیخ مهدی کربلائی نماینده مرجعیت عالی و تولیت شرعی آستان افتتاح شده است .14 دستگاه همو دیالیز جامد اروپائی این مرکز میتواند روزانه 40 بیمار را دیالیز کند ضمن آنکه  دسترسی به پزشکان ارشد عراقی و خارجی نیز  ممکن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما