معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۰

همکاری های اقتصادی عراق با جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه

شرکت «تات نفت» جمهوری تاتارستان از سال 1999 شروع به همکاری در حوزه نفت عراق نمود. در حال حاضر نیز این شرکت جهت حضور در پروژه‌های نفت و گاز در عراق و شرکت در مزایده‌های رسمی‌که توسط ارگان‌های دولتی این کشور، اعلام آمادگی نموده است. همچنین شرکتهای بزرگ کاماز و کارخانه هلیکوپترسازی قازان به دنبال توسعه همکاری با عراق می‌باشند.

در تاریخ 23 فروردین 1400 احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت جمهوری عراق به همراه هیاتی از جمهوری تاتارستان بازدید نمود. طی این سفر وزیر نفت عراق با رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان دیدار کردند. در این ملاقات که در کاخ کرملین قازان برگزار گردیده است، طرفین به بررسی موضوعات مورد علاقه پرداختند. اهم مطالب این جلسه به شرح ذیل می‌باشد:

شرکت تات نفت جمهوری تاتارستان از سال 1999 نمایندگی خود را در عراق افتتاح نموده و در چارچوب برنامه سازمان ملل «نفت در برابر غذا»، تایر خودرو به عراق تحویل داده و همچنین به عنوان پیمان کار شرکت دولتی نفت و گاز روسی «زاروبژنفت» پروژه حفاری منابع نفتی در این کشور را انجام داده است. اما از سال 2003 به دلیل برخی حوادث صورت گرفته تمام فعالیت های خود را در عراق متوقف کرده است.

در حال حاضر، شرکت «تات نفت» در مورد بررسی امکان الحاق به پروژه‌های نفت و گاز در سرزمین عراق و شرکت در مزایده‌های رسمی‌که توسط ارگان‌های دولتی این کشور اعلام می‌شوند، اعلام آمادگی می‌کند. در سال 2019 روند صدور مجوز وزارت نفت عراق برای تات نفت آغاز شده است. رستم مینّیخانوف خطاب به وزیر نفت عراق اظهار داشت: «امیدوار هستیم که سفر جنابعالی به عنوان شروع همکاریهای بین کشورتان و شرکت «تات نفت» باشد».

شرکت های کاماز و کارخانه هلیکوپترسازی قازان تجربه همکاری با عراق را دارند. رئیس جمهور تاتارستان تاکید نمود: «به طور کلی، به گسترش صادرات اقلام مختلف به عراق از جمله محصولات پتروشیمی و ماشین سازی، به ویژه کشتی‌ها، تایر خودرو، کمپرسور، داروها و تجهیزات پزشکی، کالاهای کشاورزی و محصولات حلال علاقمند هستیم».

رستم مینیخانوف از وزیر نفت عراق برای حضور در همایش «قازان سامیت» که قرار است از 28 الی 30 جولای سال جاری به صورت حضوری برگزار گردد و سالگرد هزارسالگی پذیرش اسلام در تاتارستان که در سال 2022 برگزار می‌گردد، دعوت به عمل آورد.

وزیر نفت عراق با اشاره به تجربه غنی جمهوری تاتارستان در زمینه‌های استخراج و پالایش نفت و پتروشیمی، بر علاقمندی عراق به همکاری در این زمینه‌ها تاکید نموده و افزود: «آسیبهای ناشی از جنگ بر زیرساخت های ما به ویژه در بخش پتروشیمی تاثیر بدی گذاشتند. امروز ما تلاش می‌کنیم این زیرساخت ها را توسعه و به روز رسانی کنیم و از همکاری استقبال می‌کنیم»

در چارچوب سفر وزیر نفت عراق به تاتارستان، هیأت عراق از شهر آلمتیوسک (مقر شرکت تات نفت)، مرکز مهارتهای «تات نفت» و پالایشگاه نفتی «تانکو» و همچنین از کارخانه «کاماز» و منطقه ویژه اقتصادی «اینوپولیس» بازدید کردند.

بازدید هیئت عراقی از دانشگاه فدرال قازان

 هیئت جمهوری عراق به ریاست احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت جمهوری عراق در تاریخ 20 فروردین سال 1400 از دانشگاه فدرال قازان بازدید نمود. در ترکیب هیئت حامد یونس معاون وزیر نفت عراق، حمزه عبدالباکی ناصر مدیر کل "South Gas Company"، سیف التمیمی رئیس دفتر وزیر نفت عراق حضور داشتند. در چارچوب این سفر، هیئت عراق از انستیتوی شیمیایی به نام آ.م. بوتلروف، انستیتوی زمین شناسی و فناوری‌های نفت و گاز بازدید نمود. همچنین هیئت عراق با مرکز بین المللی مدل سازی ذخایر نفتی که در دانشگاه فدرال قازان فعال می‌باشد، آشنا گردید.

در سال تحصیلی 21-2020 در دانشگاه فدرال قازان 173 نفر دانشجوی عراقی در حال تحصیل می‌باشند. بر اساس اطلاع Scopus، از سال 2016 تا 2021 اساتید دانشگاه فدرال قازان مقالات مشترک را با دانشمندان عراق از جمله 20 مقاله در زمینه علوم کمپیوتری، 15 مقاله در زمینه مهندسی، 13 مقاله در زمینه علوم اجتماعی و 11 مقاله مشترک در زمینه پزشکی منتشر نمودند.

گفتنی است در حال حاضر، 310 دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های مختلف تاتارستان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 57 نفر در انستیتوی زمین شناسی و فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه فدرال قازان دانشجو می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما