معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸۱

معرفی کلی وضعیت اقتصادی جمهوری تاتارستان روسیه

در این مطلب نگاه مختصری به وضعیت اقتصادی جمهوری تاتارستان روسیه شده است.

تاتارستان یکی از بزرگترین مراکز صنعتی است که نه تنها در روسیه، بلکه در سطح جهان شناخته شده است. صنایع مهم تاتارستان عبارتند از: هواپیماسازی، هلیکوپتر سازی، خودروسازی، چوب، صنایع سبک، ماشین سازی و فولاد، صنایع پزشکی و داروسازی، صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، تولید ابزار، الکترونیک، رادیو الکترونیک، اپتیکال و کشتی سازی.  از مجموع حجم تولید ناخالص این جمهوری، صنایع ماشین سازی 49.7%، تجارت 10.6%، ساختمان سازی 9.9%، کشاورزی 7.9%، حمل و نقل و ارتباطات 7% وسایر بخشها 14.9 % را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی

در سالهای اخیر بخش کشت و صنعت در جمهوری تاتارستان به نحو قابل ملاحظه ای رشد داشته است. کشاورزی نقش مهمی را در اقتصاد تاتارستان بازی می‌کند. از نظر حجم تولید غلات، گوشت، شیر و دیگر محصولات کشاورزی این جمهوری جایگاه سوم را در میان مناطق دیگر روسیه کسب کرد. علیرغم آنکه قلمرو این جمهوری در منطقه ریسک پذیرکشاورزی قرار دارد، اما در چند سال گذشته تولید غلات و محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. 

همکاریهای با مناطق مشترک المنافع            

جمهوری تاتارستان با 80 منطقه روسیه مراودات دارد. علاوه بر این همکاریهای نزدیکی نیز با کشورهای مشترک المنافع دارد. 

تجارت خارجی

بخش اعظمی از صادرات این جمهوری را مواد خام نفتی، محصولات نفتی و شیمیایی و پتروشیمی تشکیل می دهد. کشورهای مهم وارد کننده محصولات تاتارستان عبارتند از لهستان، ایتالیا، آلمان، هلند، مجارستان، اسلواکی، لیتوانی، کرواسی و اسپانیا. بیشترین حجم واردات این جمهوری نیز مربوط به محصولات ماشین سازی و قطعات و نیز برخی محصولات شیمیایی و نفتی است. کشورهای مهم صادرکننده به جمهوری تاتارستان را نیز می‌توان آلمان، ایتالیا، ترکیه، چین و فرانسه نام برد.

ازحیث حجم صادرات، تاتارستان مقام سوم را در بین کلیه مناطق روسیه دارد. در حال حاضر این جمهوری با بیش از 110 کشور جهان رابطه تجاری و اقتصادی دارد و عمده ترین شرکای تجاری آن عبارتند از: هلند، مجارستان و ترکیه.

مهمترین اقلامی‌که در تاتارستان تولید می‌شوند عبارتند از: انواع هواپیما و قطعات جانبی صنایع هوایی، نفت، مازوت، گازوئیل، کائوچوی مصنوعی، استیرن، پلی اتیلن، الکل اتیل، محصولات شیمیایی، لاستیک اتومبیل، هلیکوپتر، انواع کمپرسور (مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، برق و کشاورزی)، یخچال، تجهیزات پزشکی و چشم پزشکی، دستگاههای گرمایشی، کامیون و لوازم یدکی مربوطه، چوب، پوست، خز، دارو و عسل که بسیاری از این اقلام به خارج از روسیه صادر میشوند.

همچنین اقلام وارداتی تاتارستان را محصولاتی چون مواد خام، قطعات صنایع، لودر و لوازم یدکی مربوطه، انواع کاغذ، ماشین آلات ساختمانی و راه سازی، لاک الکل، رایانه، تلفن، پوشاک، کفش و مواد غذایی تشکیل می دهد.

تجارت خرد

در سالهای اخیر تجارت خرد در تاتارستان از رونق قابل توجهی برخوردار بوده است به گونه ای که سهم تجارت خرد و متوسط در تولید ناخالص این جمهوری به بیش از 19% افزایش یافته و 10% درآمدهای مالیاتی دولت از طریق این بخش تامین می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما