معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۷

اخبار اقتصادی روسیه (هفته دوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته دوم فروردین 1400 به شرح زیر بوده است.

تهیه کاتالوگ اپلیکیشن‌ها توسط وزارت دارایی روسیه (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

وزارت دارایی روسیه نسبت به تهیه کاتالوگ اپلیکیشن‌های تخصصی با نام  APP List اقدام کرده است. این کاتالوگ در بر گیرنده اپلیکیشن‌های روسی است. در حال حاضر این کاتالوگ برای دارندگان تلفن‌های هوشمند دارای سیستم عامل آندروید در دسترس می‌باشد. این کاتالوگ در برگیرنده مفید ترین اپلیکیشن‌ها برای موارد مختلف از جمله جستجوی اخبار رسانه، پایگاههای خدمات رسانی دولتی و سفارش غذا، کالا و خدمات، آموزش و غیره است.

لکوموتیو اقتصاد: روسیه به صادر کننده مواد غذایی تبدیل می‌شود. (پایگاه اطلاع رسانی وستی )

ولادیمیر پوتین در دیدار کاری با دمیتری پاتروشیف وزیر کشاورزی اظهارداشت که دولت باید از صادرات محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا حمایت کند. پاتروشیف ضمن تشریح نتایج فعالیتهای سال گذشته و طرحهای آینده گفت برای نخستین بار میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است. اما با این وجود فعالیت کشاورزان هنوز با خطرات و ‌مشکلات همراه است. وزیر گفت مجموعه کشاورزی روسیه به لکوموتیو واقعی اقتصاد تبدیل می‌شود و ارقام رو به رشد هستند و در آمدهایی قابل مقایسه با نفت و گاز تولید می‌کنند.

تهیه استاندارد سرمایه گذاری توسط دولت (پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت )

وزارت توسعه اقتصادی روسیه برای مشخص کردن قواعد انجام سرمایه گذاری در مناطق کشور روشی را تهیه کرده است که اظهارنامه سرمایه گذاری نامیده می‌شود. مناطق روسیه باید کلیه اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران برای تصمیم  گیری مورد سرمایه گذاری در پروژه‌های مناطق  را در این اظهارنامه درج کنند. این روش جدید به همراه نامه ای برای هفت منطقه پایلوت ارسال شده است. این مناطق باید نمونه‌های اظهارنامه سرمایه گذاری را تا ۳۱ ماه مه به دولت ارائه دهند.

نظر شوالوف در مورد باز اندیشی اقتصاد به دلیل پاندمی‌کووید-۱۹ ( پایگاه اطلاع رسانی روس بیزنس کانسالتینگ )

ایگور شوالوف رئیس ВЭБ.РФ در مقاله ای که به صورت اختصاصی برای روزنامه روس بیزنس کانسالتینگ نوشته است بر این گمان است که اقدامات عاجل کشورهای عضو بریکس موجب اجتناب از بحران عمیق در اقتصاد کشورهای عضو شد اما بانک‌های توسعه این کشورها برای تامین رشد باید وارد سطح دیگری شوند. وی می‌گوید برای رشد پایدار و درون زای اقتصاد، هماهنگی سیاست های سرمایه گذاری و تبادل تجربیات و تمرکز بر موارد کلیدی نظیر همکاری در بخش سلامت، توسعه شهرهای هوشمند، راه انداری اصول اقتصاد سبز و فاینانس مسئولانه کشورهای عضو بریکس ضروری است.

ساخت کارخانه تولید اسپوتنیک V طبق برنامه حمایت از سرمایه گذاری ( پایگاه  اطلاع رسانی ایزوستیا )

آندری بیلااوسوف معاون اول نخست وزیر طی نامه ای به رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که دولت روسیه نسبت به ساخت یک کارخانه تولید واکسن اسپوتنیک V با رژیم مالیاتی ویژه یعنی بر اساس موافقتنامه حمایت و تشویق سرمایه گذاری اقدام می‌کند. شایان ذکر است که وزارت توسعه اقتصادی روسیه در مجموع  ۲۹ موافقتنامه از این دست به مبلغ یک تریلیون روبل منعقد کرده است که اجرای آنها موجب ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی و کمک به اجرای شمار زیادی از پروژه‌های ملی می‌شود.

دمیتری میدویدوف موضوع حفاظت از ارز ملی را  با بانک مرکزی مورد بحث قرار داد (پایگاه اطلاع رسانی ریانواستی)

دمیتری میدویدوف در صفحه خود در پیام رسان روسی « وکانتاکته»( ВКонтакте) پیام رسان معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد که با بانک مرکزی روسیه در مورد موضوع حفاظت از منافع ملی روسیه طی فرآیند تولید ارزهای دیجیتالی توسط دیگر کشورها  گفتگو کرده است.  وی در این باره توضیح بیشتری ارائه نداده است.

کرملین بحران در اقتصاد روسیه را مشاهده نکرده است ( پایگاه اطلاع رسانی لنتا رو)

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی روسیه اظهار داشت که خروج سرمایه گذاران خارجی از بدهی‌های خارجی روسیه طی شش سال گذشته گویای مشکلات در اقتصاد ملی نیست. به گفته وی  از نظر کرملین بحرانی دیده نمی‌شود. بحث بر سر وضعیت بین المللی است که طبق آن فرار سرمایه و یا ورود سرمایه گذاران خارجی صورت می‌گیرد. پسکوف تاکید کرد که علتی برای نگرانی وجود ندارد و تنها، کار منظم و با برنامه دولت مورد نیاز است، امری که دولت سرگرم آن است.

برگزاری همایش اقتصادی اوراسیایی جوانان در یکاترینبورگ در ماه آوریل (پایگاه اطلاع رسانی تاس )

دانشگاه دولتی اورال از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ آوریل همایش اقتصادی اوراسیایی جوانان را در یکاترینبورگ برگزار می‌کند. به گزارش بخش رسانه ای دانشگاه این همایش از نظر تعداد شرکت کنندگان گسترده ترین همایش خواهد بود. در حال حاضر بیش از ۵ هزار دانشجو، دانش آموز و پژوهشگر جوان برای شرکت در این همایش ثبت نام کرده اند.در این همایش بیش ۲۱۲ کارشناس و میهمان ویژه ،از جمله ۲۶ سفیر کشورهای خارجی ، روسای ۳۶ دانشگاه روسیه، قرقیزستان ، ازبکستان، قزاقستان و ترکیه شرکت خواهند کرد. طی این همایش آناتولی کارپوف قهرمان شطرنج و برنده ۹ جایزه اسکار یک دور بازی به صورت همزمان انجام خواهد داد.

ابراز اطمینان پوتین به احیای کامل گردش تجاری روسیه و ارمنستان در آینده نزدیک (پایگاه اطلاع  رسانی تاس)

ولادیمیر پوتین در دیدار با نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مسکو اظهار اطمینان کرد که حجم گردش کالای دو کشور که در زمان پاندمی ویروس کرونا کاهش یافته بود در آینده نزدیک قابل احیا و افزایش است . وی حجم تجارت دو کشور را چشمگیر نامید و گفت روابط ایروان و مسکو دارای ویژگی راهبردی است. پوتین خاطرنشان ساخت که چهل درصد سرمایه گذاری در اقتصاد ارمنستان منشا روسی دارد.

بررسی معیار جدید تعیین فقر در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی وستی )

آلکسی کودرین رئیس دیوان محاسبات روسیه طی ارائه گزارش در دومای کشوری اظهار داشت که مسئولان روسیه در حال بررسی معیارجدید تعیین فقر هستند. معیار جدید نحوه تعیین حداقل معیشت را که از سال ۲۰۲۱ اعتبار یافته است در نظر خواهد گرفت. کودرین خاطر نشان ساخت که هیئت وزیران یک معیار دیگر را در دست تهیه دارد اما دیوان محاسبات هنوز با آن آشنا نشده است.

پیشنهاد اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای تثبیت تدابیر حمایتی از پروژه‌های اقلیمی( پایگاه اطلاع رسانی فاینانز)

وادیم چوباروف معاون رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه پیشنهادی در راستای تثبیت تدابیر حمایتی از پروژه‌های اقلیمی‌که هدف آنها کاهش تولید گازهای گلخانه ای و یا جذب آنهاست را به دومای دولتی ارائه کرده است. پیشنهاد اتاق بازرگانی با توجه به قانون فدرال محدود کننده گازهای گلخانه ای صورت گرفته است و هدف از آن تثبیت تدابیر حمایتی اقتصادی از اشخاص حقوقی و کارآفرینانی است که پروژه‌های اقلیمی را اجرا می‌کنند.

‌آمادگی آلمان برای عقد موافقتنامه با روسیه در مورد خرید واکسن اسپوتنیک v (پایگاه اطلاع رسانی پرایم )

نشریات غربی به نقل از یک منبع اعلام کرده اند که اتحادیه اروپا آمادگی خرید واکسن روسی را ندارد اما به گزارش خبرگزاری رویترآلمان آماده است تا مذاکرات برای عقد موافقتنامه دو جانبه در مورد خرید واکسن اسپوتنیک v از روسیه را آغاز کند. اینِس شپان وزیر بهداشت آلمان گفته است که آلمان در آینده مذاکرات مربوط به واکسن را به صورت دو جانبه پیگیری خواهد کرد.

قصد بانک مرکزی برای موظف ساختن بانک‌ها به محدود کردن عملیات آنلاین( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

به گزارش سرویس رسانه ای بانک مرکزی روسیه، این بانک  قصد دارد بانک‌ها را موظف سازد تا در صورت تمایل مشتریان، عملیات بانکی آنلاین آنها را محدود سازد. این کار با هدف حفاظت از حساب‌های شهروندان در برابر عملیات کلاهبردارانه صورت می‌گیرد. پیش از این جبهه مردمی روسیه ابتکاری را به بانک مرکزی ارائه کرده بود که در آن خواسته شده بود تا این بانک‌ها در سطح قانونی موظف به ارائه چنین خدماتی به بازنشستگان گردند در عین آنکه عملکرد دریافت حواله به صورت آنلاین، برداشت نقدی و پرداخت در فروشگاههای ثابت همچنان برای این افراد قابل انجام باشد . بانک مرکزی نه تنها از این ابتکار حمایت کرد بلکه تصمیم گرفت همه شهروندان را مشمول آن سازد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه از افزایش تولید واکسن کرونا در خارج از کشور خبر داد (پایگاه اطلاع رسانی ماسکوفسکی  کومسامولیتس)

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه با توجه به رشد مدام تقاضا برای واکسن روسی از افزایش تولید آن در خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت که علیرغم تلاش « نیروهای مشخصی» برای سیاسی کردن این موضوع و‌جلوگیری از دسترسی مردم اروپا به این واکسن ، روسیه آماده است تا فناوری تولید این واکسن را در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهد.

سرمایه گذاری 6 تا ۱۳ تریلیون روبلی روسیه در استخراج نفت تا سال ۲۰۲۵ (پایگاه اطلاع رسانی وستی )

طبق پیشنویس نقشه جامع توسعه صنعت نفت روسیه (بدون میعانات گازی) ، سرمایه گذاری در استخراج نفت در مرحله نخست طرح از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مجموعا در صورت مساعد بودن شرایط از ۶/۳۳تا  ۱۳/۳ تریلیون روبل خواهد بود .حجم سرمایه گذاری در استخراج نفت از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ از ۱۴/۶۱   تا ۲۷/۵۲تریلیون روبل پیش بینی شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما