معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۱۸

اخبار اقتصادی دانمارک (نیمه اول فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در نیمه اول فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

کاهش آمار اشتغال در دانمارک

در فاصله زمانی یک ماهه دسامبر 2020  تا ژانویه 2021 تعداد 21600 نفر شغل خود را از دست دادند که بیشترین کاهش اشتغال از آوریل سال گذشته بوده و دومین ماه متوالی است که 25000 شغل از بین رفته است. یپه ژول بور، اقتصاددان ارشد بانک اربعیدرنس، گفت این کاهش با افزایش شدید ابتلاء به کرونا در زمستان که منجر به اعمال محدودیت های گسترده شد ارتباط مستقیم داشت که اقتصاد را به سقوط آزاد کشاند. صنعت هتل و رستوران با 31000 کارمند کمتر از مدت مشابه سال قبل، بیشترین آسیب را متحمل شده است. (مرکز آمار دانمارک)

 

عدم تطابق فروش اتومبیل سبز با هدف گذاری دولت دانمارک

اگرچه تعداد اتومبیل های الکتریکی فروخته شده طی 12 ماه گذشته دو برابر شده، اما هنوز مسیری طولانی برای رسیدن به هدف یک میلیون اتومبیل سبز در جاده‌های دانمارک تا سال 2030 وجود دارد. در ابتدای امسال 61 هزار و 581 دستگاه اتومبیل برقی و هیبریدی در دانمارک وجود داشت که نسبت به سال گذشته 142 درصد افزایش داشته است اما هم اکنون فقط 2.3 درصد از 2.72 میلیون وسیله نقلیه مسافری در جاده‌های دانمارک سبز هستند. این رقم در نروژ 15٪ است و به لطف مزایای مطلوب برای خریداران بالقوه، تقریبا 70٪ از کل اتومبیل های فروخته شده در نروژ در سال گذشته وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی بودند. (دی آر)

 

موقعیت برتر شرکت انرژی وستاس

شرکت وستاس، غول انرژی پاک، برای پنجمین سال متوالی، در صدر رتبه بندی شورای جهانی انرژی بادی (GWEC) برای پنج تولید کننده برتر توربین بادی قرار دارد. این شورا در آخرین گزارش خود نوشت: موفقیت وستاس در تولید توربین‌های بادی برای خشکی و دریائی به استراتژی تنوع جغرافیائی آن مرتبط می‌باشد.این شرکت سال گذشته نزدیک به 16.2 گیگاوات در 32 بازار نصب کرد و عملکرد خوبی در ایالات متحده، استرالیا، برزیل، هلند، فرانسه، لهستان، روسیه و نروژ داشت. جنرال الکتریک از ایالات متحده در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که ژین جیانگ گولدویند چین جایگاه سوم خود را حفظ کرد، و انویشن انرژی  مستقر در شانگهای به رتبه چهارم رسید. (renewablesnow.com)

 

تحریم شرکت  H&M توسط چین نگرانی شرکتهای دانمارکی را برانگیخته است

شرکت زنجیره ای پوشاک اسکاندیناوی (Hennes & Mauritz (H&M پس از انتقاد از استفاده از کار اجباری در استان سین کیانگ، در چین با تحریم روبرو شده است، اقدامی‌که می‌تواند برای شرکت های دانمارکی تبعات داشته باشد. اتحادیه جوانان کمونیست و ارتش آزادیبخش مردم کمپین بدنامی علیه دومین خرده فروش بزرگ لباس جهان را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده اند و از همین اکنون این فروشگاه از لیست فروشگاه‌های عمده تجارت الکترونیکی در چین حذف شده است. این خشم پس از آن منتشر شد که گروهی وابسته به حزب کمونیست بیانیه ای از H&M درباره سین کیانگ در سایت رسانه‌های اجتماعی چین Weibo منتشر کردند. در این بیانیه ، که در ماه سپتامبر منتشر شد، H&M  نوشته بود که به شدت نگران گزارش های کار اجباری در تولید پنبه در سین کیانگ است. لیگ کمونیست جوانان چین در پست مجازی رسانه‌های اجتماعی، مواضع این شرکت را محکوم کرد و نوشت: شایعاتی برای تحریم پنبه سین کیانگ پخش می‌کنید، در حالی که می خواهید در چین سود کسب کنید؟ به همین خیال باش!

یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اروپا در چین، به شرکت های دانمارکی و اروپایی هشدار داده است که در صورت رعایت خواسته‌های مصرف کنندگان غربی برای تجارت اخلاقی، خطر کنار گذاشته شدن از بازار چین در کمین آنهاست. وی گفت: افکار عمومی در اروپا شرکت ها را ملزم می‌کند مسئولیت اجتماعی روشن و شفافی از خود نشان دهند اما در عین حال اگر ضد چینی بودن متصور شوند در معرض واکنش عمومی در چین قرار خواهند گرفت.

H&M China روز چهارشنبه گفت که زنجیره تأمین جهانی آن مطابق با تعهدات پایداری است و هیچ موقعیت سیاسی را منعکس نمی‌کند. این شرکت همچنین گفت که پنبه را نه مستقیماً از تامین کنندگان بلکه از واسطه‌ها خریداری می‌کند. (پلیتیکن)

 

کشتی‌های شرکت  مرسک در میان گیرافتادگان کانال سوئز

تعدادی از 200 شرکت که در دو سوی کانال سوئز معطل مانده اند متعلق به شرکت مرسک دانمارک می‌باشد. در گزارش مرسک آمده که هفت کشتی کانتینری با پرچم مرسک و دو کشتی متعلق به شریک مرسک در آبهای مدیترانه لنگر انداخته و منتظر بازگشائی کانال سوئز هستند.  (فاینانس)

 

سازمان تجارت: وام دانشجویی بجای کمک هزینه تحصیلی 

اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) برای اصلاح سیستم کمک هزینه سخاوتمندانه دانشجویان (SU) تلاش می‌کند. اتاق بازرگانی پیشنهاد کرده است که به کسانی که تحصیلات خود را بعد از دوره کارشناسی ادامه می دهند، به جای کمک مالی مستقیم، وام بدون بهره پیشنهاد شود تا بعدا بازپرداخت گردد. برایان میکلسن، وزیر پیشین تجارت، و رئیس کنونی اتاق بازرگانی، گفت که پول پس انداز شده می‌تواند برای تحصیلات بهتر، از دبستان تا سطح دانشگاه، سرمایه گذاری شود. اتاق بازرگانی به عنوان بخشی از ابتکارات خود پیشنهاد هزینه سالانه 3.5 میلیارد کرون اضافی (4.6 میلیارد یورو) برای هزینه‌های آموزشی را ارائه داده است. به گفته این سازمان 3.3 میلیارد کرون از این پول از صرفه جوئی در عدم پرداخت یارانه تامین تامین خواهد شد. نا گفته نماند کشورهای نروژ و سوئد به فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی که خواهان ادامه تحصیلات عالیه هستند عوض یارانه وام بدون بهره پرداخت می‌کنند. این پیشنهاد مورد استقبال احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال قرار گرفته اما بعید است حمایت پارلمانی کافی را برای تغییر سیستم به دست آورد. (پلیتیکن)

 

لایحه جدید دولت دانمارک  و ایجاد هزینه برای فیس بوک ، گوگل

دولت قانون "نوع استرالیایی" را پیشنهاد کرده است که طبق آن غول های فناوری مانند فیس بوک و گوگل باید هزینه محتوای اخبار را در سیستم عامل خود پرداخت کنند. جوی موگنسن، وزیر فرهنگ، روز جمعه پس از ارسال لایحه جدید به پارلمان، گفت: رسانه‌ها با اطمینان از اطلاع رسانی به مردم، نقشی اساسی در دموکراسی ما دارند، بنابراین طبیعی است که مزد ارائه خدمات خود را دریافت دارند. این بدین معناست که گوگل، فیس بوک و دیگران قبل از استفاده از مطالب بصورت آنلاین باید از ناشر آن اجازه بگیرند و البته این مجوز در مقابل دریافت وجهی امکانپذیر خواهد شد. وزیر گفت که اختلاف اخیر در استرالیا، جایی که فیس بوک کاربران استرالیایی را به دلیل پیشنهاد دولت از اشتراک یا مشاهده محتوای اخبار منع کرد، نشان دهنده لزوم تقویت حقوق رسانه‌هاست. بنابراین آنها می‌توانند به طور مشترک با غول های فناوری چانه بزنند. (.computerworld.dk)

 

 

دانمارک اتحادیه اروپا را ترغیب می‌کند تا بلندپروازی‌های سبز خود را ارتقا بخشد

دولت دانمارک مصمم است وقتی اتحادیه اروپا اهداف جدیدی را برای بخش انرژی سبز مورد مذاکره قرار دهد، ردپای قابل توجهی از رنگ سبز و دانمارک را در این مذاکرات برجای بگذارد. برلینگسکه گزارش می دهد که دانمارک لابی خواهد کرد تا حداقل 45 درصد از انرژی مصرفی اتحادیه اروپا تا سال 2030 تجدید پذیر باشد و بهره وری انرژی به 40 درصد افزایش یابد. دن یورگنسن، وزیر آب و هوا و انرژی، این خواسته‌ها را افزایش قابل توجه و هدف بسیار بلندپروازانه توصیف کرد. هدف فعلی 32٪ برای انرژی‌های تجدیدپذیر، از جمله توده‌های زیستی، بادی و خورشیدی، در سال 2018 زمانی تصویب شد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا مصرف انرژی را تا سال 2020 به میزان 32.5٪ کاهش دهد.

شرکتهای بزرگ دانمارکی، مانند وستاس و دنفوس، علاقه زیادی به سیاست انرژی اتحادیه اروپا دارند. یک مطالعه اخیر توسط ای آ. انرژی آنالیز نشان داد که اگر پیشنهادات دولت به اتحادیه اروپا تصویب شود، صادرات دانمارک سالانه 29 میلیارد کرون (4.1میلیارد دلار) افزایش می یابد که نسبت به رقم سال 2019 یک افزایش 12 میلیارد کرون را در پی خواهد داشت. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما