معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول فروردین ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول فروردین ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تاکید رئیس جمهور ترکمنستان بر توسعه فعالیت های کشاورزی

آقای قرباقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه ای کاری که با حضور برخی از معاونان رئیس کابینه وزراء و استانداران این کشور برگزار شد ، مسائل مربوط به توسعه فعالیت های کشاورزی و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار داد. ایشان پس از بررسی گزارش های ارائه شده توسط مقامات کشاورزی ترکمنستان ، اظهار داشت:" کاشت پنبه و افزایش تولید گندم و همچنین محصولات باغی می‌بایست تحت نظارت دائمی مقامات مسئول قرار گرفته و ضروری است با تلاش بیشتر همگان به اهداف برنامه ریزی شده جهت تولید بیشتر پیله‌های ابریشم در کشور دست یابیم ".

مشارالیه همچنین ادامه داد : " برای پیشرفت بیشتر در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی، لازم است با استفاده از دستاوردهای علمی و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و همچنین وضعیت خاک در هر منطقه ، برنامه ریزی‌های مناسب برای آن منطقه مد نظر قرار گیرد ... در حال حاضر تأمین مواد غذایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی دارای اهمیت خاصی است و لازم است مراقبت های ویژه ای برای تولید میوه و سبزیجات در دستور کار استانداران و وزارت خانه‌های مربوطه قرار گیرد ".    

در پایان این نشست رئیس جمهور ترکمنستان به آقای اورازگلدی یف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور کشاورزی و همچنین استانداران حاضر دستور داد تا امور مربوط به کاشت نهال و اتمام آن در زمان معین شده را به نتیجه رسانده و گزارش آن را به هیئت دولت ارائه دهند.

حضور رئیس جمهور ترکمنستان در استان آخال

آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه گلخانه ای جدید در استان آخال ، بر لزوم افزایش کشت گلخانه ای و استفاده از تجارب دیگر کشورهای خارجی در این خصوص تاکید نمود. براساس آمارهای اعلام شده ، ظرفیت تولید در این گلخانه جدید سالانه بالغ بر هشت تن و 750 کیلو گرم سبزیجات است. ضمنا با افتتاح این گلخانه ، شاهد ایجاد 400 شغل در استان خواهیم بود. رئیس جمهور ترکمنستان همچنین در جریان این مراسم، پنج گلخانه مشابه را در سایر استان‌های کشور و از طریق ارتباطات ویدئویی افتتاح نمود که مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت.

فعالیت های بورس ترکمنستان 

در هفته گذشته بیست مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید و تجاری از کشورهای سوئیس، امارات متحده عربی و افغانستان به خرید سوخت هواپیما ، قیر ، گازوئیل ، بنزین خودرو و مازوت تولید شده در پالایشگاه ترکمن باشی مبادرت نمودند.

ضمنا تجار و بازرگانی از کشورهای بریتانیا ، امارات متحده عربی ، مالت ، صربستان و افغانستان به خرید بنزین تولید شده توسط کنسرن دولتی ترکمن گاز ، پلی اتیلان و عصاره شیرین بیان ، مبادرت کردند. مبلغ کل معاملات ارزی این هفته بیش از 60 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین تجاری از امارات متحده عربی به خرید نخ پنبه به ارزش 376 هزار منات مبادرت نمودند.  

 

همکاری ترکمنستان و فرانسه در بخش کشاورزی

در وبینار برگزار شده میان ترکمنستان و فرانسه، در خصوص تعمیق و گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش کشاورزی بحث و تبادل نظر بعمل آمد. در این وبینار از سوی ترکمنستان نمایندگانی از وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان و از فرانسه نیز مسئولین انجمن کارآفرینان این کشور بعلاوه مدیران ارشد 35 شرکت بزرگ فرانسوی فعال در بخش کشاورزی حضور داشتند. 

در وبینار مزبور نمایندگان ترکمنستان تحولات مربوط به مجتمع های کشت و صنعت کشورشان و همچنین ظرفیت های صادراتی و سرمایه گذاری ترکمنستان در بخش کشاورزی را به همکاران فرانسوی خود معرفی نموده و تمایل شان را برای همکاری در زمینه توسعه کشت گلخانه ای به اطلاع طرف های فرانسوی رساندند. نمایندگان انجمن بازرگانی فرانسه نیز ضمن معرفی توانایی‌های خود، اعلام آمادگی خود را برای اجرای پروژه‌های مشترک به اطلاع طرف های ترکمنی رساندند. طرفین توافق نمودند تا جنبه‌های توسعه مجتمع های گلخانه ای در نشست های بعدی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. ضمنا نمایندگان شرکت های فرانسوی آمادگی خود را برای حضور در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی کشاورزی که در ترکمنستان برگزار می‌شوند ، اعلام کردند که مورد استقبال طرف های ترکمنی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما