معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته دوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته دوم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه در جنوب چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

کشته شدن 5 نفر در انفجاری در گوانجو

در یک روستای واقع در منطقه پانیو گوانجو، پنج نفر کشته و 5 نفر نیز زخمی‌شدند. در پست ویبو دفتر امنیتی گوانجو آمده است که این حادثه در دهکده مینجینگ رخ داد که در آن یک مرد 59 ساله حامل مواد منفجره وارد ساختمان شد و آنها را منفجر کرد.

این مرد همراه با چهار نفر دیگر در این انفجار کشته شدند. زخمیان انفجار به بیمارستان منتقل گردیده و تحقیقات در این باره ادامه دارد. طبق اعلام رسانه‌های محلی انفجار در دفتر کمیته روستا رخ داده است.

تصاویر ویدئویی پس از انفجار، ساختمان اداری را در بی نظمی‌کامل نشان می داد به طوریکه چندین قربانی زخمی‌بر روی زمین احاطه شده با شیشه‌های خرد شده وجود داشت.

بنا به گزارش گوانجو دیلی، به نقل از گاردین، مقامات دهکده سال گذشته 270 هکتار زمین به یک سرمایه گذار واگذار کرده بودند تا گردشگران را به این روستا جذب کند. این پروژه 8 میلیارد یوآنی (1.2 میلیارد دلاری) شامل جابجایی کشاورزان بود. این انفجار در دفتری رخ داده است که امور کاربری اراضی را کنترل می‌کند اما مشخص نیست که آیا این موضوع از عوامل حادثه بوده است.

افتتاح مرکز حمایت نوآوری و کارآفرینی شهروندان منطقه خلیج بزرگ «گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو»

این مرکز در گوانجو مرکز استان گواندونگ راه اندازی شد. به گفته دپارتمان منابع انسانی محلی و تأمین اجتماعی استان گواندونگ، این پایگاه با سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیون یوان (۱۰7 میلیون دلار) و مساحت ۶۶۵۰۰ متر مربع قادر است حدود ۲۰۰ بنگاه را در خود جای دهد.

 حدود 70 درصد از پروژه‌های معرفی شده در این پایگاه، در منطقه Tianhe گوانجو برای جوانان هنگ کنگ و ماکائو اختصاص داده خواهد شد. تا کنون نزدیک به ۴۰ بنگاه مرتبط با هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات جدید، صرفه جویی در انرژی و سازگار با محیط زیست، مواد جدید، انرژی جدید، و بیوشیمیایی به این مرکز معرفی شده اند.

 گواندونگ که یک پایگاه قوی اقتصادی در جنوب چین است تا کنون ۱۲ مرکز نوآوری و کارآفرینی برای کمک به مردم هنگ کنگ و ماکائو جهت شروع کسب و کار ایجاد نموده و در همین ارتباط نیز حدود ۷۶۵ پروژه نیز آغاز شده است.

 دولت استان مجموعه ای از سیاست های حمایتی و ترجیحی از جمله یارانه‌های مالی تا هزار یوان در ماه برای هر فرد فعال در بخش نوآوری و کارآفرینی را به اجراء درآورده است.

برگزاری کنفرانس مبادلات تجاری شنجن و ماکائو

کنفرانس تبادل تجارت و سرمایه گذاری شنجن - ماکائو در سال 2021 با حضور 180 مقام و نماینده تجاری از هر دو طرف در منطقه ویژه اداری ماکائو برگزار شد.

هدف از برگزاری این کنفرانس تقویت ارتباط افقی شنجن با مناطق دیگر در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ- ماکائو (GBA)، تسریع در ایجاد یک مرکز تجاری مهم جهانی، جذب شرکت های دو طرف برای سرمایه گذاری و توسعه مشاغل بود.

وانگ یومینگ، مدیر اداره بازرگانی شنجن، در این جلسه به فرصت ها و مزایای موجود در شنجن به عنوان منطقه نمونه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی، توانایی شنجن در برابر خطرات و چالش ها و نقش حیاتی این شهر در اقتصاد جهانی اشاره کرد. وی از کارآفرینان شنجن و ماکائو خواست تا همکاری در چارچوب الگوی توسعه "گردش دوگانه" چین را تقویت کنند.

ژنگ پای، رئیس حزب کمونیست در منطقه نانشان اظهار داشت: نانشان یکی از مناطق با بهترین کیفیت توسعه اقتصادی، بالاترین تعداد شرکت های برتر و بهترین فضای جامع تجاری در چین است.

یو یوشنگ، مدیر اجرایی موسسه تجارت و توسعه سرمایه گذاری ماکائو، ضمن معرفی مشوق های مالیاتی جدید در ماکائو، حمایت متقابل شنجن و ماکائو در تحقیق و توسعه پزشکی، تولید، امور مالی، فناوری پیشرفته، برگزاری نمایشگاه و تجارت را خواستار شد.

در این کنفرانس دنگ ژوئگین، رئیس گروه املاک و مستغلات Zhengzhong، پارک علم و فناوری Kexing را به حاضران معرفی کرد. گروه Zhengzhong مرکز جهانی مشهور فناوری را اداره می‌کند که در آن 650 شرکت از جمله چهار شرکت تک شاخ (Unicorn) و 150 شرکت ملی با فناوری پیشرفته مستقر هستند. تولید ناخالص 2020 پارک علمی مذکور 165 میلیارد یوان (25 میلیارد دلار) بود.

افتتاح کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری گوانجو

کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری گوانجو رسماً در تاریخ 30 مارس 2021 در مرکز کنفرانس بین المللی گوانجو یوکسیو افتتاح شد. در این کنفرانس بیش از 460 شرکت و موسسه و بیش از 600 مهمان از 35 کشور و منطقه در سراسر جهان حضور داشتند. در حاشیه این کنفرانس مراسم امضای پروژه‌های بزرگ صنعتی در محل اصلی و  امضای آنلاین برگزار شد. در مجموع 183 پروژه با سرمایه گذاری بیش از 860 میلیارد یوان (131.6 میلیارد دلار) امضا شد که شامل هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، زیست پزشکی،  زیرساخت های جدید و صنعت خدمات پیشرفته است.

علاوه بر این، از 16 تا 20 مارس، برای اولین بار، کنفرانس های جانبی در تل آویو، دره سیلیکون، هایدلبرگ، اوکلند، سنگاپور، بوستون و سایر مناطق برگزار شد.

راه اندازی پارک آپولو (گوانجو) خودروهای خودران در گوانجو

اخیراً، پارک آپولو (گوانجو) که بمنظور توسعه صنعت خودروهای خودران به طور مشترک توسط منطقه Huangpu، منطقه توسعه گوانجو و شرکت بایدو در گوانجو احداث شده بود، به طور رسمی راه اندازی شد. این اولین پایگاه نمونه ای MaaS)Mobility as a Service) رانندگی بدون سرنشین  در چین است و مساحت آن 30 هزار متر مربع می‌باشد.

در حال حاضر، پروژه  بایدو آپولو حدود 50 وسیله نقلیه خودران از جمله تاکسی، اتوبوس و مینی بوس را در منطقه Huangpu و منطقه توسعه گوانجو راه اندازی کرده و ساخت 30 ایستگاه اتصال را به پایان رسانده است. در آینده، بایدو صدها وسیله نقلیه خودران را در این منطقه و نزدیک به هزار ایستگاه اتصال رانندگی مستقر خواهد کرد.

آغاز و تکمیل294 پروژه بزرگ در گوانگشی

در تاریخ 30 مارس 2021، مراسم آغاز یا تکمیل متمرکز پروژه‌های عمده استان گوانگشی در سه ماهه اول سال 2021 برگزار شد. 294 پروژه با سرمایه گذاری کل 236 میلیارد یوان (36 میلیارد دلار) و سرمایه گذاری برنامه ریزی شده سالانه 21 میلیارد یوان (3.2 میلیارد دلار) آغاز و یا تکمیل شده است. این پروژه‌ها شامل تحول و به روزرسانی صنعتی، زیرساخت ها، حفاظت از محیط زیست، بهداشت، امور فرهنگی و گردشگری و صنعت خدمات مدرن است.

توافق نامه چارچوب همکاری استراتژیک بین استان جیانگشی و شرکت شبکه برق دولتی چین

در اول آوریل 2021، استان جیانگشی و شرکت شبکه برق دولتی چین توافقنامه چارچوب همکاری استراتژیک را امضا کردند. طبق این سند، دو طرف به همکاری در زمینه نوآوری پایبند بوده، از اصل به اشتراک گذاری اطلاعات پیروی نموده، توسعه با کیفیت شبکه برق و خدمات انرژی را افزایش می دهند. شرکت شبکه برق دولتی به طور موثر سیاست ملی کاهش انتشار کربن و ترویج ارتباط بین المللی در حوزه انرژی در استان جیانگشی را برای خدمت بهتر به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان اجرا نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما