معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته اول فروردین ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته اول فروردین ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

 تصویب اصلاحات قانون تجارت اتیوپی توسط مجلس

مجلس اتیوپی در تاریخ 25 مارس 2021 اصلاحات قانون تجارت اتیوپی را به اتفاق آراء به تصویب رساند. قانون تجارت اتیوپی پس از 62 سال حکمرانی بر فضای تجاری این کشور، مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت. به گفته رئیس کمیته امور صنعت و تجارت مجلس اتیوپی، بازنگری در قانون تجارت اتیوپی جهت ایجاد فضای روان تجاری در این کشور امری ضروری بود و به تلاش‎های اتیوپی جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی کمک بسزایی می‎نماید. اعضای مجلس همچنین اظهار داشتند: اصلاح قانون برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در بخش تجارت و ایجاد یک سیستم تجارت عادلانه ضروری است.

کسب درآمد 26 میلیون دلاری از صادرات چرم و محصولات چرمی

طبق اعلام موسسه توسعه صنعت چرم اتیوپی، طی 8 ماهه گذشته بیش از 26 میلیون دلار از صادرات چرم و محصولات چرمی درآمد کسب شده است. گفته می‎شود درآمد حاصل از صادرات محصولات چرمی حدود نیمی از 50 میلیون دلار برنامه ریزی شده برای مدت زمان اعلام شده است. محصولات چرمی مانند کفش، دستکش، مواد ساخته شده از چرم، صادرات چرم خام، عمده ترین محصولات صادراتی چرم طی هشت ماه گذشته بود. به گفته مدیر برنامه‎ریزی، نظارت و ارزیابی این موسسه مشکلات در تامین و کیفیت مواد اولیه، مواد شیمیایی و تامین مالی، کمبود برق، مشکلات مدیریتی و...، از چالش های اصلی این بخش هستند.

دیدار سرمایه‎گذاران آفریقای جنوبی از کمیسیون سرمایه‎گذاری اتیوپی

گروه سرمایه‎گذاران بلند پایه آفریقای جنوبی در تاریخ 23 مارس 2021 با کمیسیون سرمایه‎گذاری اتیوپی در خصوص راه‎های تقویت همکاری ‎های سرمایه‎گذاری بین دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند. در این دیدار مشاوران ارشد کمیسیون سرمایه‎گذاری اتیوپی و اعضای هیئت تجاری آفریقای جنوبی در مورد چگونگی بهره‎گیری از فرصت‎های سرمایه‎گذاری در اتیوپی تبادل نظر کردند. در این ملاقات معاون کمیسیون سرمایه‎گذاری اتیوپی به ارائه توضیحاتی در مورد اقداماتی که اتیوپی برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی انجام داده، پرداخت. دو طرف همچنین توافق کردند روابط دو کشور را تقویت و انتقال دانش و فن آوری را تسریع نمایند.

از سرگیری تولیدات کارخانه سیمان Messebo  در ایالت تیگرای

کارخانه سیمان Messebo در ایالت تیگرای پس از چهار ماه تعلیق فعالیت‎ها به دلیل عملیات اجرای قانون در این منطقه، تولید خود را از سر گرفت. به گفته ملاکو آلبل، وزیر صنعت و تجارت اتیوپی، این کارخانه برای ایجاد ثبات در بازار سیمان، عرضه محصول خود را آغاز کرده است. وی بیان داشت: در نتیجه اقدامات دقیق انجام شده توسط این وزارتخانه، قیمت سیمان به ازای هر 100 کیلوگرم از 600 بیر به 420 بیر کاهش یافته است. وی افزود: برای ایجاد ثبات در بازار سیمان در سراسر کشور، اقداماتی برای رفع شکاف بین عرضه و تقاضا در حال انجام است.

امضای موافقت نامه وام 32 میلیون دلاری بین اتیوپی و کره

اتیوپی و کره جنوبی در تاریخ 23 مارس 2021 یک توافق نامه اعطای کمک بلاعوض به ارزش 32 میلیون دلار را در راستای دستابی اتیوپی به اهداف توسعه‎ای بر مبنای چشم انداز برنامه ده ساله، به امضاء رساندند. این موافقت نامه توسط معاون وزیر اقتصاد اتیوپی و مدیر آژانس همکاری‎های بین المللی کره امضاء شد. طبق این موافقت نامه آژانس همکاری‎های کره از سه پروژه در اتیوپی طی پنح ساله آینده با بودجه 32 میلیون دلاری حمایت خواهد کرد. این پروژه‌ها شامل توسعه زنجیره ارزش کشاورزی روستایی از طریق برقراری ارتباط میان کشاورزان کوچک و مرکز تحول روستایی می‌باشد. اجرای طرح مقاومت جنگل ها در مقابل آب و هوا و اجرای طرح جامع توسعه آبخیرداری برای شهر آدیس آبابا نیز بخشی از این توافق است.

برگزاری نخستین کنفرانس سرمایه گذاری حمل و نقل در آدیس‎ آبابا

نخستین کنفرانس سرمایه‎گذاری حمل و نقل از تاریخ 24 مارس 2021 به مدت دو روز در آدیس آبابا برگزار شد. حدود 300 سرمایه‎گذار داخلی و بین المللی از جمله شرکت‎های مشهور در زمینه حمل و نقل بین‎المللی و شرکت‎های ارائه دهنده خدمات بندری در کنفرانسی که توسط وزارت حمل و نقل اتیوپی برگزار شده بود، شرکت نمودند. خانم سهله ورک رئیس جمهور اتیوپی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بیان داشت: بخش حمل و نقل و تدارکات مدرن و کاملاً توانمند، در تحقق آرمان کشور در زمینه استفاده از پتانسیل خود در زمینه گردشگری، معدن و تولید برای رونق، مهم است. وی از بخش‎های ذیربط خواست تا سهم خود را در اجرای برنامه توسعه 10 ساله به طور کل و تحقق بخش حمل و نقل و تدارکات مدرن و قابل دسترسی، ایفا نمایند.

افتتاح پست توزیع برق Ginchi در اورومیا

پست توزیع برق 230.15 کیلوواتی Ginchi که با هزینه 8.4 میلیون دلار در شرق دولت منطقه‎ای اورومیا ساخته شده ، در تاریخ 20 مارس 2021 با حضور مقامات بلندپایه دولتی و منطقه‎ای افتتاح شد. سلشی بکله وزیر آب و انرژی اتیوپی در مراسم افتتاحیه این پست بیان داشت: پست برق تازه افتتاح شده برای رفع مشکل قطعی برق در منطقه Ginchi و مناطق اطراف آن بسیار مهم است. وی خاطرنشان کرد: دولت با توسعه منابع خورشیدی، برق آبی، زمین گرمایی و سایر منابع تجدیدپذیر به منظور افزایش دسترسی به برق در سراسر کشور، مشغول سرمایه‎گذاری بسیاری در بخش انرژی است. 15 درصد از هزینه‎های مالی این پروژه از طریق دولت اتیوپی و مابقی از طریق وام بانک توسعه فرانسه تامین شده است. ساخت این پست توسط شرکت هندی Larson & Turbo و شرکت مشاوره‎ای آلمانی - سوئیسی MVV Energie، انجام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما