معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته اول فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته اول فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

کاهش شاخص بورس هنگ کنگ

به دنبال توقف تزریق واکسن بیانتک در هنگ کنگ که پس از مشاهده ایراداتی در بسته بندی برخی از کپسول های ارسالی این واکسن اتفاق افتاد، شاخص اصلی بورس هنگ کنگ شاهد کاهش بود. بر این اساس شاخص هنگ گنگ که در روز 17 فوریه به قله 31 هزار و 84 واحدی صعود کرده بود، این هفته با 2 درصد کاهش به 27 هزار و 918 واحد افت کرد. ارزش سهام فوسان شانگهای که مسئول توزیع واکسن‌های کرونا در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و تایوان است نیز شاهد افت 4 درصدی بوده است.

برگزاری نمایشگاه کاریابی در استان گواندونگ

دولت هنگ کنگ با هدف گسترش حضور جوانان هنگ کنگی در بازار کار استان گواندونگ چین، اقدام به برگزاری یک نمایشگاه کاریابی کرده که در آن 800 فرصت شغلی در منطقه Greater Bay به علاقمندان پیشنهاد شده است. رقم دستمزد ماهانه برخی از این فرصت های شغلی به ویژه در حوزه IT به 68 هزار دلار هنگ کنگ (حدود 7500 یورو) می رسد. در طی سه ماهه اخیر نرخ بیکاری در هنگ کنگ به بالاترین رقم 17 سال گذشته یعنی 7.2 درصد رسیده است.

هنگ کنگ بهشت مالیاتی باقی می ماند

متیو چئونگ، وزیر ارشد در امور دولت هنگ کنگ این هفته در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز به سرمایه گذاران و شرکت های خارجی اطمینان داد به رغم نوسانات و تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر جایگاه هنگ کنگ به عنوان بهشت مالیاتی (نرخ بسیار پایین مالیات) پابرجا باقی خواهد ماند. هنگ کنگ سالهاست با وضع مالیات بر درآمد 15 درصدی و عدم وضع مالیات بر سرمایه و سود سهام محلی جذاب برای فعالیت شرکت های خارجی بوده است. با توجه به پیش بینی کسری بودجه 257 میلیارد دلاری دولت هنگ کنگ در سال جاری میلادی، بسیاری نگران بودند که دولت برای کاستن از کسری بودجه اقدام به افزایش مالیات ها نماید.

تعلیق واکسیناسیون شرکت بیانتک در هنگ کنگ و ماکائو

با اعلام شرکت چینی فوسان نماینده انحصاری پخش واکسن کووید شرکت بیانتک در چین، تزریق این واکسن به داوطلبان از روز چهارشنبه 4 فروردین ماه در مناطق هنگ کنگ و ماکائو متوقف شد. به دنبال مشاهده برخی مشکلات و ایرادات در بسته بندی تعداد معدودی از واکسن‌های بیانتک، در یک اقدام احتیاطی و تا پایان تحقیقات در این زمینه، دولت های این مناطق واکسیناسیون را به حالت تعلیق در آوردند. البته به گفته مقامات بهداشتی، جای نگرانی برای دریافت کنندگان قبلی این واکسن وجود ندارد و احتمالاً با رفع این مشکلات واکسیناسیون طی روزهای آتی مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

توقف واکسیناسیون بیانتک منجر به افزایش تمایل مردم به واکسن ساینووک نشده و روند دریافت این واکسن همچنان با کندی مواجه است. واکسن بیانتک در حدود 18 روز به حدود 151 هزار نفر تزریق شد و در بیشترین آمار روزانه به 15700 نفر رسید. در حالی که واکسن ساینووک طی 28 روز به حدود 270 هزار نفر نفر ارائه و بیشترین آمار روزانه دریافت آن به 13200 نفر بود و در حال حاضر روزانه حدود 8 هزار نفر آن را دریافت می‌کنند. تاکنون در مجموع 421 هزار نفر واکسن‌های کرونا را دریافت کرده اند که حدود 6 درصد جمعیت هنگ کنگ را تشکیل می دهند.

عدم استقبال مردم هنگ کنگ از واکسن ساینووک

دولت هنگ کنگ تا کنون در برنامه خود برای ایجاد مصونیت جمعی و رسیدن به نقطه واکسیناسیون 70 درصدی ناکام بوده و همچنان با مشکلاتی مانند عدم استقبال مردم خصوصاً در مورد واکسن ساینووک و عدم تأمین موجودی واکسن مواجه است. این در حالی است که محموله دوم واکسن ساینووک به میزان 1 میلیون دوز روز پنجشنبه وارد هنگ کنگ شد تا در دسترس داوطلبان قرار گیرد. تا کنون 9 نفر پس از دریافت دوز اول واکسن ساینووک و 2 نفر پس از پس از دریافت دوز اول واکسن بیانتک فوت کرده اند و همین امر زمینه بی اعتمادی عمومی‌به واکسن‌های کرونا را فراهم کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما