معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۷- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۷۰

اخبار اقتصادی حوزه لاهور پاکستان ( هفته سوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه لاهور پاکستان در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پایان ذخایر گاز بعد از 12 سال

روزنامه جنگ در یادداشت سرمقاله ای تحت عنوان "پایان ذخایر گاز بعد از 12 سال" با اشاره به سخنان ندیم بابر مشاور نخست وزیر برای نفت می نویسد: به گفته ندیم بابر، اگر ذخایر جدید گاز طبیعی اکتشاف نشود، منابع کنونی در 12 سال آینده تمام خواهد شد. پروژه لوله گاز تاپی با ترکمنستان از سال 2015 میلادی در دست انجام است و قرار بود در دسامبر سال 2020 میلادی تکمیل شود. ترکمنستان کار احداث لوله از طرف خود را انجام داد اما از سوی پاکستان و افغانستان هیچ پیشرفتی صورت نگرفت. همچنین، پروژه خط گاز با ایران در سال 2013 میلادی در سال 2013 میلادی امضا شد و می‌بایست در سال 2017 میلادی تکمیل شود اما به خاطر تحریم های جهانی علیه ایران لغو شده بود. در واقع این پاکستان است که متحمل خسارت آن می‌شود. ضروری است برای بیرون رفت از این وضعیت عدم قطعیت، اقدامات جدی از سوی طرفین قضیه انجام شود(روزنامه جنگ).

 کرونا در پاکستان

طبق آمار ستاد ملی مقابله با کرونا در پاکستان در طول 24 ساعت گذشته با 43 فوتی دیگر شمار قربانیان به 13 هزار و 382 و با شناسایی 2011 مورد جدید ابتلا آمار مبتلایان به 597 هزار رسید. به گفته خانم دکتر یاسمین راشد وزیر بهداشت پنجاب، موج سوم شیوع کرونا در حال بروز است. 70 درصد موارد ابتلا به کرونا در شهرهای لاهور، جهلم، اوکارا و گجرات شبیه گونه ویروس کرونا بریتانیایی است که خطرناک تر است. در ضمن، محمد عثمان سکرتری وزارت بهداشت پنجاب گفت: سالمندانی بالای 60 سالگی ارسال پیامک به 1166 برای واکسیناسیون ثبت نام کنند. ما واکسن ساینوفارم تزریق می‌کنیم و واکسن خوبی است. او افزود: در مرکز نمایشگاهی لاهور، بیش از 40 میز واکسیناسیون فعال است. فرمانداری لاهور دو مرکز واکسیناسیون در مرکز نمایشگاهی و منطقه کینت لاهور ایجاد کرد.

پروژه شهر ایمن پنجاب

سفیر چین در پاکستان از دفتر پروژه شهر ایمن پنجاب در لاهور بازدید کرد و گفت: به دلیل این پروژه، لاهور به یک شهر هوشمند (Smart) تبدیل شده است. ما برای راه اندازی پروژه شهر ایمن در سایر شهرهای پنجاب مساعدت خواهیم کرد(روزنامه جنگ).

بازدید سازمان بهداشت جهانی از موسسه کلیه و کبد و مرکز تحقیقاتی پاکستان

هیئتی از سازمان بهداشت جهانی از موسسه کلیه و کبد و مرکز تحقیقاتی پاکستان PKLI در لاهور بازدید به عمل آورد و هدف این بازدید بررسی تسهیلات فراهم شده برای معاینه و نگهداری بیماران کرونا و دلگرمی‌به کادر پزشکی مأمور انجام وظیفه در آنجا بود(روزنامه دنیا)

شروع واکسیناسیون کرونا سالمندان

بنا به دستور سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب از امروز برای شهروندان سالمند عملیات واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود. سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب گفت در سراسر ایالت پنجاب به شهروندانی که بیش از 60 سال سن دارند، واکسن کرونا زده می‌شود و در این راستا در سایر شهرها از جمله لاهور مرکز واکسیناسیون راه اندازی شده و برای مسئولان ذی ربط دستورات لازم نیز صادرشده است. عملیات واکسیناسیون کادر بهداشتی که در خط مقدم جبهه کرونا مبارزه می‌کنند، ادامه دارد. برای کنترل کرونا، همکاری مردم ناگزیر است. ایمن ساختن زندگی مردم، بیش از هر چیزی اولویت دارد. متأسفانه گروه‌های مخالف در ایام کرونا، تلاش کردند سیاست های منفی به کار گیرند.

پارک تجاری قائد اعظم

دولت ایالت پنجاب برای شرکت توسعه و مدیریت مناطق صنعتی پنجاب مجوز تأسیس مرکز تجاری در "پارک تجاری قائد اعظم" را صادر کرد. این مرکز تجاری در زمینی به مساحت سیصد هزار فوت مربع (27870.912 مترمربع) تأسیس خواهد شد. مراسم گذاشتن سنگ بنای آن به زودی برگزار خواهد شد.

گسترش جهانگردی و گردشگری در ایالت پنجاب

دولت ایالت پنجاب برای گسترش جهانگردی و گردشگری در ایالت پنجاب 18 طرح را تهیه و جزییات آن‌ها را به مجلس ایالت پنجاب ارائه داد. بر اساس گزارش دولت ایالت پنجاب، به منظور گسترش گردشگری در ایالت پنجاب طرح هایی از قبیل تأسیس پارک گردشگری در مناطق کوتلی ستیان و چکوال پارک گردشگری، خرید اسکوتر آب و قایق پدالی برای دریاچه کلرکهار، ساختن دریاچه در منطقه چکوال، توسعه پارک گردشگری بهبکی، احداث پارک آبی و گردشگری در منطقه میانوالی، احداث مجتمع گردشگری و موسسه مدیریت هتلداری و جهانگردی و... انجام خواهد شد.

حل مشکلات صادرکنندگان

سردار تنویر الیاس خان دستیار سروزیر ایالت پنجاب در امور"کمیته سرمایه گذاری" طی نشستی که به منظور حل کردن مشکلات صادر کنندگان تحت عنوان " گفتگوی بخش خصوصی و دولتی" با حضور وزرای ایالتی از جمله میان اسلم اقبال و هاشم جوان بخت و روسای اتاق های صنایع بازرگانی شهرهای لاهور، سیالکوت، گجرات، گوجرانواله، فیصل آباد، مولتان ... برگزار شد، گفت صادرکنندگان ستون فقرات حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی ایالت پنجاب محسوب می‌شوند. تجار صادرکننده تاج سرمان هستند زیرا آن‌ها ارز خارجی را به دست می آورند. ما مشکلات تجار صادرکننده را بر اساس اولویت حل خواهیم کرد(روزنامه دنیا).

مصاحبه سفیر چین در پاکستان

سفیر چین در پاکستان طی مصاحبه با روزنامه نوای وقت و دی نیشن گفت طبق یک ضرب المثل چینی "اولین ملاقات با یک دوست خوب، مترادف با پیوستن مجدد با یک دوست قدیمی است" اگرچه این نخستین سفر بنده به پاکستان است ولی من احساس می‌کنم که در خانه خودم هستم. آب و هوای اینجا دقیق مثل آب و هوای شهرم "گوانگ ژوانگ" که یک منطقه مستقل چین است، می‌باشد. پاکستان یک دوست، همسایه و شریک خوبی است و برای همکاری بین دو کشور فرصت های زیادی وجود دارند. ظرف دو سال آمار دانشجویان پاکستانی در چین سالیانه از 28000 نفر فراتر رفته است، لذا از بین دانشجویان خارجی که در چین آموزش کسب می‌کنند، آمار دانشجویان پاکستانی در رده سوم قرار دارد و به لحاظ کسب بورسیه در رده اول قرار دارند. دولت هر دو کشور در سطح عالی برای همکاری در حوزه فناوری اتفاق نظر دارند. هر دو کشور در ایام کرونا، همکاری‌های بی نظیری انجام دادند. سال گذشته چین برای کنترل کرونا یک جنگ رسمی انجام داد و پاکستان نیز کلیه مواد پزشکی را برای چین تأمین کرد. عارف علوی رئیس جمهور سال گذشته از چین بازدید کرد. پاکستان اولین کشوری است که در سطح دولتی و نظامی واکسن کرونا را از چین دریافت کرد. طرح یک کمربند و یک جاده، یک پروژه بزرگی است و این طرح سرعت پیشرفت مثبت را محکم نگه داشته است و بر اساس این طرح 25.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در پاکستان انجام شده و 75 هزار فرصت شغلی به وجود آمد. علیرغم کرونا، سرعت طرح های سی پک کاهش نیافت(روزنامه نوای وقت).

 شرکت جوجه و گوشت مرغ لاثانی

ذکر ا... مجاهد رئیس جماعت اسلامی در لاهور گفت: متهمانی که به نام طرح های نخست وزیر درباره توزیع جوجه مرغ و تخم مرغ از مردم پول گرفتند، باید بازداشت شوند. "شرکت جوجه و گوشت مرغ لاثانی" بعد از ارتکاب کلاه برداری 54 میلیارد روپیه ای فرار کرد و هنوز هیچ اداره دولتی علیه آن اقدامی نکرده است و این مطلب قابل نکوهش است. آسیب دیدگان این قضیه به هر دری می زنند اما هیچ کس به داد آن‌ها نمی رسد(روزنامه اکسپرس).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما