معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۰

اخبار اقتصادی کشور نامیبیا( هفته سوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

امنیت غذایی مهمترین دغدغه مردم نامیبیا

سندروم وابستگی نامیبیا به واردات مواد غذایی از افریقای جنوبی، در دوران شیوع ویروس کووید 19 تشدید و موجب افزایش قیمت مواد غذایی شده است. این در حالیست که دولت برای تثبیت قیمت موارد غذایی، برای غلات رایانه اختصاص می دهد.

گزارش ها نشان می دهد بین جولای تا سپتامبر 2020 حدود 428 هزار نامیبیایی (17 درصد جمعیت کشور) با میزان بالایی از عدم امنیت غذایی مواجه بوده و نیازمند اقدامات فوری بشردوستانه بودند. این عدد بین اکتبر 2020 تا مارس 2021 به 441 هزار نفر رسید.

مهمترین دلایل تشدید ناامنی غذایی در نامیبیا تداوم خشکسالی، سیل و از بین رفتن منبع درآمد بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کووید 19 اعلام شده است.

حمایت وزیر محیط زیست نامیبیا از عملیات اکتشاف نفت

وزیر محیط زیست نگرانی حامیان محیط زیست از اثرات منفی عملیات اکتشاف نفت در شمال شرقی نامیبیا کاملا بی مورد دانست.

پوهامبا شیفتا گفت: مجوز صادر شده برای شرکت کانادایی ReconAfrica جهت انجام عملیات اکتشاف نفت در حوزه آبگیر Okavango براساس ملاحظات زیست محیطی صادر شده است.

وی افزود: هنوز اساسا مشخص نیست که شرکت کانادایی موفق به کشف نفت خواهد شد یا خیر.

شرکت کانادایی ReconAfricaسال گذشته از دولت های نامیبیا و بوتسوانا مجوز اکتشاف نفت در منطقه ای به مساحت 35000 کیلیومتر مربع در حوزه آبی مشترک را کسب کرد.

سفر وزیر خارجه نامیبیا به دبی

هیئتی بلندپایه به ریاست وزیر امور خارجه نامیبیا با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی به امارات متحده عربی سفر کرد. هدف اصلی این سفر ترغیب سرمایه داران اماراتی برای سرمایه گذاری در بندر والویس بی و پروژه‌های شیرین سازی آب عنوان شده است.

براساس گزارش ها، در این سفر با شرکت اماراتی DP World برای احداث یک مرکز لجستیک در بندر والویس بی توافق شده است. براساس این توافق 50 ساله این شرکت اماراتی با مشارکت یک شرکت نامیبیایی مبلغ 4.2 میلیارد دلار نامیبیا (300 میلیون دلار امریکا) در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید این سفر در پاسخ به سفر هیئتی به ریاست یکی از اعضای خانواده سلطنتی امارات در دسامبر 2020 به نامیبیا صورت گرفته است.

وی افزود: در آن سفر هیئت اماراتی ضمن بررسی فرصت های سرمایه گزاری در نامیبیا، با تعدادی از وزرا و شخص رییس جمهور ملاقات کردند.

نامیبیا به دنبال بازارهای جدید برای صادرات گوشت قرمز

نامیبیا به دنبال افزایش صادرات گوشت قرمز به خاورمیانه و چین است.

شرکت میتکو، بزرگترین شرکت تولید و صادرکننده گوشت نامیبیا اعلام کرد بررسی‌هایش نشان می دهد بازار کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، کویت، بحرین، قطر و چین برای نامیبیا بسیار پرسود است و می‌تواند به این شرکت در رقابت با دیگر کشورهای افریقایی کمک کند.

مدیر بازایابی میتکو با بیان اینکه دسترسی به این بازارهای پرسود در دستور کار جدی این شرکت قرار دارد، افزود: بازار خاورمیانه بطور سنتی عمدتا مصرف کننده گوشت گوسفند است که در حال حاضر بخش عمده آن توسط کشورهای استرالیا و نیوزیلند تامین می‌شود.

به گفته وی، مطالعات نشان می دهد قطر و بحرین بازار مناسبی برای گوشت گاو، و کشورهای چین، کویت و مجددا قطر بازار مناسبی برای گوشت گوسفند هستند.

چین، بزرگترین بازار اورانیوم نامیبیا

در ماه ژانویه گذشته چین با وارد کردن 34.5 درصد کل صادرات اورانیوم نامیبیا، بزرگترین واردکننده اورانیوم از این کشور باقی ماند.

بنابر اعلام اداره آمار نامیبیا، صادرات اورانیوم این کشور در ماه ژانویه با جهش 22.5 درصدی در مقایسه با ماه دسامبر مواجه شده و این ماده پس از مس به دومین ماده صادراتی این کشور تبدیل شده است.

چین در حال حاضر 90 درصد سهام معدن اورانیوم هوساب، 68 درصد سهام معدن اورانیوم راسینگ و 25 درصد سهام معدن اورانیوم لانگر هاینریچ را در اختیار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما