معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

بانک مرکزی فرانسه: رشد اقتصادی فرانسه در سال 2021 دست کم 5% خواهد بود.

ویله روا دو گالو رئیس بانک مرکزی فرانسه پس از انتشار پیش بینی‌های این بانک در خصوص وضعیت اقتصادی، در گفتگویی رادیویی تاکید کرد که فرانسه رکود را پشت سر گذاشته است. ماه‌های آینده، فعالیت اقتصادی در فرانسه به تدریج به سطح قبل از بحران خواهد رسید و در بهار یا تابستان 2022 این هدف محقق خواهد شد. در حالی که اقتصاد فرانسه به 95 درصد سطح معمول خود رسیده است، دوگالو تاکید کرد که مرحله باقی مانده، مرحله ای سخت خواهد بود.

بنا بر اعلام بانک مرکزی فرانسه، ادامه شرایط به اعتماد بازیگران بستگی خواهد داشت اما پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 دست کم 5 درصد خواهد بود که یکی از بالاترین ارقام در اروپاست و قوی ترین بازگشت رشد اقتصادی فرانسه از دهه پنجاه میلادی و شوک نفتی 1973 خواهد بود. بانک مرکزی فرانسه، این میزان رشد را رشدی تاریخی اعلام کرده است که جای سقوط استثنایی رخ داده در سال 2020 را خواهد گرفت.

به گفته رئیس بانک مرکزی فرانسه، برخی از شاخص ها امکان خوش بینی به آینده را فراهم می‌کنند. ابتدا، سرمایه گذاری و اشتغال بهتر از آنچه پیش بینی می‌شد مقاومت کرده اند: جدیدترین پیش بینی‌های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه در این زمینه بدبینی کمتری از آنچه پیش بینی می‌شد دارد. علاوه بر این، افزایش شدید مصرف در سه ماهه سوم در زمان خروج از مقررات خانه نشینی نشان داد که خانوارها آماده خرج کردن پس اندازهای خود به محص لغو محدودیت های بهداشتی هستند.

پس انداز خانوارهای فرانسوی نیز موضوعی اصلی در از سرگیری اقتصادی است: این پس اندازها که در ماه گذشته به 110 میلیارد یورو رسد در بطن این بحران شکل گرفته است. رئیس بانک مرکزی فرانسه گفت: فرانسوی‌ها به علت تعطیلی فروشگاه‌ها مجبور به انباشت پس اندازهای خود شدند و این رقم در سال 2021 افزایش خواهد یافت اما به محض کاهش محدودیت ها باید این پس اندازها را خرج کنند. اما این امر مشروط به این است که آنها نگرانی‌های دیگری نداشته باشند که باعث شود این پس انداز بهداشتی به پس انداز احتیاطی تبدیل شود. به این ترتیب، آنگونه که رئیس بانک مرکزی فرانسه پیشنهاد می دهد، باید از هر گونه مالیات بندی جدید خودداری شود و بازار کار تحت نظر قرار بگیرد و شبکه حمایت اجتماعی قوی حفظ شود.

به عقیده دو گالو، بحث درباره لغو بدهی کشور به بانک مرکزی اروپا بحث مناسبی نیست. وی تاکید می‌کند که در این باره اجماعی اروپایی وجود ندارد و چیزی نیز عاید فرانسوی‌ها نخواهد کرد و این اقدام می‌تواند پایه‌های اعتماد بازارها به فرانسه و واحد پولی یورو را تضعیف کند. وی افزود: بدهی باید دیر یا زود بازپرداخت شود. اینجا مساله اعتماد در میان است."

به این ترتیب، مساله راه‌های بازپرداخت این بدهی مطرح می‌شود. به عقیده دو گالو، ابتدا زمان لازم خواهد بود تا این بازپرداخت طی ده سال صورت گیرد. کنترل هزینه‌های عمومی و رشدی قوی اقتصادی نیز به سبک تر شدن این بار کمک خواهند کرد. اما شاید لازم نخواهد بود که فرانسوی‌ها، از جمله با افزایش سن بازنشستگی، بیشتر کار کنند. دوگالو گفت: تحول اقتصاد ما باید اجازه دهد اقتصادمان دیجیتال تر، زیست محیطی تر و با کیفیت تر شود. کلید این نیز، نبرد توانایی‌هاست.وی معتقد است که لازم نیست بیشتر کار کنیم بلکه باید با مولدتر بودن، بهتر کار کنیم.

در حال حاضر، رئیس بانک مرکزی فرانسه خود را خوشبین نشان می دهد. شرکت ها نیز مطمئناً برای مقابله با بحران با بدهی‌های جدیدی مواجه شده اند اما سپرده‌های بانکی آنها نیز افزایش یافته است. دو گالو معتقد است که بیشتر شرکت ها در وضعیت بازپرداخت وام تضمین شده دولتی شان خواهند بود و بقیه خواهند توانست به وام های مشارکتی و سایر ساز و کارهای ارائه دهنده منابع خاص متوسل شوند. بیشتر خانوارها توانسته اند پس انداز کنند و تعداد موارد بدهکاری در اوایل سال 2021 کمتر از اوایل سال 2020 است.

رئیس بانک مرکزی فرانسه به موضوع بیت کوین پرداخت که به صعود دیوانه وار خود ادامه می دهد. وی گفت: این یک پول نیست، بلکه یک سهام به شدت سوداگرانه است. این یک سرمایه گذاری بسیار پرخطر، سوداگرانه و خصوص سرمایه گذاران بسیار مطلع است. وی در واکنش به اینکه ارزش یک سهام می‌تواند بدون توقف بالا برود افزود: درخت ها هرگز تا آسمان بالا نمی روند. چنین چیزی وجود ندارد." 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما