معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۳

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم اسفند1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

رسوایی جدید مالیاتی در دانمارک

چند سال پیش اطلاعاتی به بیرون درز کرد که نشان می داد اداره مالیات دانمارک(SKAT)  بطور غیرقانونی مبلغ 5 .1  میلیارد کرون از شرکت های مرتبط با پناهگاه‌های مالیاتی دریافت کرده است. در یک مورد جدید این اداره مجبور به بازپرداخت مبلغ 800 میلیون کرون (120 میلیون دلار) به این شرکت ها شده است. اسناد منتشر نشده ای که توسط تی وی2 مشاهده شده نشان می دهد که چگونه اداره مالیات سالها به طور غیرقانونی 4 میلیارد کرون (580 میلیون دلار) از 42 شرکت مرتبط با کشورهای پناهگاه مالیاتی دریافت داشته است. اداره مالیات در سال 2019 به این اشتباه خود پی برد و این پولها در حال حاضر با 8 درصد سود بازپرداخت می‌شوند.

مورتن بودسکوف، وزیر مالیات، اذعان کرده که مقامات نتوانسته اند کشف کنند که چگونه این اشتباه رخ داده است اما به گفته رولف الم-لارسن از دانشکده بازرگانی کپنهاگ، کارشناس حسابرسی بخش دولتی، این اشتباه نتیجه "پیچیدگی‌های قانونی" بوده است. مقامات اذعان کرده اند که آنها از قانون بی اطلاع بوده اند. این یک امر خطرناک است. وقتی دولت نتواند قوانین را به درستی اجراء کند تمام حقوق قانونی شهروندان به چالش کشیده می‌شود. وی گفت: در کشوری که حاکمیت قانون جاری است با همه باید یکسان رفتار شود، خواه یک فرد خصوصی باشد یا یک گروه عظیم چند ملیتی. ماه گذشته گزارش شد که دادستانی دولت برای جرائم جدی اقتصادی و بین المللی (SØIK) ، در حال تعقیب تعدادی از مظنونان در کلاهبرداری سود سهام سال 2016 است. در آن مورد در حدود 12 میلیارد کرون (تقریبا 2 میلیارد دلار) از اداره مالیات کلاهبرداری شده بود. (تی وی2)

پیشتازی دانمارک در دسترسی به اینترنت

دانمارک براساس شاخص دسترسی به اینترنت 2021 ، متصل ترین کشور در جهان است. مقایسه جهانی سالانه توسط Broadband Choices مستقر در انگلیس نشان می دهد که از بین همه کشورهایی که سریعترین ارتباط اینترنتی را دارند، کشورهای اروپای غربی هشت رتبه از 10 موقعیت برتر را به خود اختصاص داده اند. دانمارک در رتبه اول، و پس از آن لیختن اشتاین، ایالات متحده آمریکا، هنگ کنگ و سوئد قرار دارند. بریتانیا، استرالیا، لوکزامبورگ ، سوئیس و آندورا 10 کشور برتر در این زمینه را تشکیل می دهند. (broadbandchoices.co.uk)

آمار اشتغال در پایین ترین سطح در 11 سال گذشته

 تعداد افراد شاغل به کار تمام وقت در ماه دسامبر برای اولین بار از تابستان کاهش یافت. جدیدترین اطلاعات مرکز آمار دانمارک نشان از آن دارد که تعداد حقوق بگیران در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل 3000 نفر کمتر بوده است. دلیل این امر تاثیر دور جدید محدودیت ها در کل اقتصاد عنوان شده است. نیکلاس پرافکه، اقتصاددان ارشد، از انجمن مدیران دانمارک گفت: آخرین محدودیت ها که اندکی قبل از کریسمس به اجراء گذاشته شد و طی آن مغازه‌ها و رستوران‌ها در شلوغ ترین فصل کسب و کار آنها مجبور به تعطیلی شدند، اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد و منجر به اخراج کارگران شد. صنعت هتل و رستوران با از دست دادن 5373 کارگر بیشترین آسیب را دید. در پایان سال 2،775،377 حقوق بگیر تمام وقت وجود داشت که 20،000 نفر نسبت به سال قبل کمتر بود و بیشترین افت از زمان بحران مالی 2009 بود. (تی وی2)

دانمارک از همسایگان شمال اروپا عقب افتاده است

از نظر رشد اقتصادی، همسایگان شمال اروپا، سوئد ، نروژ و فنلاند در مقایسه با دانمارک عملکرد بهتری نسبت به بحران کرونا داشته اند. با وجود رشد ناچیز 0.06 درصدی در سه ماهه چهارم (Q4) ، تولید ناخالص داخلی دانمارک در سال گذشته 7 .3٪ کاهش یافته است. طبق گزارش ها این کاهش در نروژ، فنلاند و سوئد به ترتیب 5 .1 ، 5 .1و 5 .2 درصد بوده است. جس آسموسن، اقتصاددان ارشد هندلسبن، گفت دانمارک در کنار سایر کشورهای اسکانیدیناوی موفق شد سال را بدون افزایش بیکاری و موج ورشکستگی پشت سر بگذارد. اما تاثیر محدودیت های اجتماعی بر دانمارک بیشتر از سایر کشورهای همسایه بود. بانکهای بزرگ اسکاندیناوی نوردیا و هندلس بانک بر این باور هستند که رشد اقتصادی دانمارک در سال جاری کمتر از همسایگان نوردیک خواهد بود. این بانک ها رشد اقتصادی دانمارک، فنلاند، نروژ و  سوئد را به ترتیب5.2، 3 و 1.4 درصد پیش بینی می‌کنند. .این اقتصاددان گفتند: به نظر می رسد که دانمارک در ابتدای سال آسیب بیشتری خواهد دید، زیرا محدودیت های بیشتری نسبت به همسایگان خود اعمال کرده، و در صورت تمدید محدودیت ها همچنان عقب خواهد ماند. (فاینانس)

انتقاد از دولت به دلیل شکست در سیاست های آب و هوا

 چهارده سازمان غیردولتی دانمارکی دولت را به عدم اجرای سیاست های آب و هوایی که به دانمارک کمک می‌کند تا به هدف قانونی کاهش 70٪ گازهای گلخانه ای تا سال 2030 برساند ، متهم کرده اند. به گفته گرین پیس، دولت بیش از آنکه در برنامه‌هائی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای سرمایه گذاری کند، بیش از حد در راه حل های خطرناک فناوری سرمایه گذاری کرده است. هلن‌هاگل، سخنگوی سیاست آب و هوا، به روزنامه چپگرای اینفورماسیون گفت: دولت آنچه لازم است را انجام نمی دهد. ماریا رومرت گردینگ، رئیس انجمن حفاظت از طبیعت دانمارک ضمن حمایت از این اظهارات گفت: سیاست های فعلی آب و هوا نه مطابق با اهدافی است که ما در دانمارک تعیین کرده ایم و نه در سطح بین المللی. این انتقادات پیش از بررسی رسمی روز جمعه توسط شورای اقلیم است که برای ارزیابی دستیابی به اهداف تعیین شده در قانون آب و هوا تعیین شده است. دن یورگنسن، وزیر آب و هوا، انتقادات این سازمان غیردولتی را نادرست و خواند و خاطرنشان کرد که طی یک سال گذشته، دولت چندین "توافقنامه تاریخی" از جمله لایحه آب و هوا ، جزایر انرژی ، و متوقف کردن همه اکتشافات جدید نفت در دریای شمال، را منعقد کرده است. (تی وی2)

ضربه محدودیت های  کرونائی به اعتماد مصرف کنندگان

اعتماد مصرف کنندگان در ماه فوریه به شدت کاهش یافت زیرا بخش خرده فروشی کاملاً بسته بود. در آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک شاخص اطمینان مصرف کنندگان از وضعیت اقتصادی حال حاضر و انتظارات سال از منهای 1 .4 در ماه ژانویه به منهای 2 .5 در فوریه کاهش یافت. میانگین شش ماه گذشته منهای 7. 5 بود. ارزیابی خانوارها در مورد وضعیت اقتصادی عمومی‌کشور طی سال آینده به شدت کاهش یافت و از منهای 090. در ماه ژانویه به منهای 2 .5 در ماه فوریه رسید. مصرف کنندگان همچنین انتظار دارند بیکاری طی سال آینده افزایش یابد. (مرکز آمار دانمارک)

پرداخت پاداش نقدی به مهاجران بیکار برای بازگشت به کشور خود

دولت امیدوار است که بتواند تعداد اتباع خارجی که "پاداش بازگشت" را پذیرفته و به کشورهای خود باز می‌گردند را به دو برابر افزایش دهد. در حال حاضر بین 300 تا 500 مهاجر در سال پیشنهاد نقدی برای ترک دانمارک را قبول می‌کنند اما متیاس تسفای، وزیر مهاجرت، دیروز گفت که هدف حداقل عدد 1000 در آینده است. تسریع در روند بازگشت به کشورهای خود هسته اصلی توافق جدید بین دولت و احزاب سوسیال لیبرال، لیبرال، و اتحاد لیبرال را تشکیل می دهد که در آن مقامات محلی را ملزم می‌کند که همه خارجیان بیکار طولانی مدت را به "جلسه بازگشت" دعوت کنند و میزان پاداش نقدی که در صورت بازگشت به آنها تعلق می  گیرد را با آنها در میان بگذارند.  آقای تسفای گفت: در طول سالها خارجیان زیادی به دانمارک آمده اند، اما تعداد کمی از آنها هرگز جا نیفتاده اند و مدتهاست که با دریافت مزایای اجتماعی امرار معاش می‌کنند. بنابراین من احساس می‌کنم عادلانه است که اگر مایل به ترک دانمارک باشند، آنها را از حق پاداش نقدی مطلع کنیم.

طبق طرح بازگشت به کشور، اتباع خارجی می‌توانند تا 200000 کرون (30.000 دلار) برای پرداخت هزینه‌های سفر، هزینه‌های ادغام و بیمه درمانی مطالبه کنند. امکان درخواست پول برای بازگشت از 30 سال پیش وجود داشته، اما قبلاً برگزاری جلسه توجیهی برای بیکاران طولانی مدت که حدود 9000 نفر تخمین زده می‌شوند، مطرح نبوده است. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما