معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۹

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در افغانستان

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در افغانستان و مشخصاً حوزه شرقی آن کشور و تدابیر و اقدامات مقامات محل در این راستا به شرح ذیل می‌باشد:

۲۲ مورد جدید کووید۱۹ در افغانستان شناسایی شدند

مسئولین وزارت بهداشت افغانستان می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ مورد مثبت ویروس کرونا در استان‌های کابل، ننگرهار، بدخشان، کاپیسا، فاریاب، لغمان و ارزگان شناسایی شده‌اند. با ثبت این تعداد موارد مثبت کرونا، شمار مجموع بیماران ویروس در افغانستان به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، در یک شبانه‌روز گذشته هیچ‌کسی در اثر ویروس فوت نکرده و شمار مجموع فوتی‌های کرونایی به دو هزار و ۴۲۸ نفر باقی‌مانده است و همچنین در شبانه‌روز گذشته ۸۱ مورد در استان‌های کابل، قندهار، بلخ، ننگرهار، نیمروز، فاریاب و کنر بهبود یافته‌اند. شمار مجموع بهبودیافتگان تاکنون به ۴۸ هزار و ۵۱۴ نفر رسیده است.

اهداء واکسن کرونا از هند به افغانستان

این ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در حالی از هند وارد افغانستان می‌شود که تاکنون تائید سازمان جهانی صحت را نگرفته است. روزنامه‌ها و جراید افغانستان از این کمک‌های هند قدردانی می‌کنند و می‌نویسند که این کمک روابط خوب میان دو کشور را ثابت می‌کند و جای تعجب این است که این واکسن بدون تائید سازمان جهانی بهداشت به افغانستان سپرده می‌شود. نویسنده پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان باید از سازمان بهداشت جهان تائید این واکسن را بخواهد. تاکنون بیش از ۵۵ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان 2428 نفر جان‌باخته‌اند. محموله 500 هزار دوز واکسن کرونا کمک هند به افغانستان از بمبئی به کابل رسیده است. مطبوعات هند دراین‌ارتباط نوشتند که واکسن ساخت هند به افغانستان در حالی رسید که این کشور خود شدیداً درگیر بیماری کروناست اما هند در کنار دوستان خود می‌ایستد.

کرونا در افغانستان؛ بیش از ۲۶ هزار نفر واکسینه شدند

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده که تاکنون ۲۶ هزار و ۳۶۵ نفر در این کشور واکسن زده‌اند. این وزارت افزوده که تنها در یک شبانه‌روز گذشته چهار هزار و ۶۹۰ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. روند واکسیناسیون در سراسر افغانستان ادامه دارد و تاکنون ۲۲۳ کارمند رسانه نیز به گفته وزارت بهداشت واکسینه شده‌اند. بر اساس برنامه دولت افغانستان کارمندان بهداشت، نیروهای امنیتی و نظامی، کارمندان رسانه‌ها و مدیران ارشد دولتی در قدم اول واکسن خواهند زد. روند واکسیناسیون از حدود یک هفته قبل آغازشده و تاکنون کشورهای هند ۵۰۰ هزار دوز و چین ۴۰۰ هزار دوز واکسن به این کشور اهدا کرده‌اند.

اجرا واکسیناسیون کرونا در افغانستان مورد استقبال قرار گرفت

روزنامه هیواد در مطلبی از آغاز اجرا واکسن کرونا در کشور استقبال کرده و نوشته است. برخی‌ها چنین شایعاتی را پخش کرده‌اند که حکومت افغانستان به‌آسانی نمی‌تواند واکسن کرونا را به دست بیاورد و آن را برای مردم استفاده کند. نویسنده این مطلب به یک بخش سخنان محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری کشور اشاره‌کرده که گفته است تلاش‌ها برای دریافت بخش باقی‌مانده واکسن کرونا که برای ۴۰ در صد مردم اجرا می‌گردد، جریان دارند. بااین‌همه نویسنده تأکید می‌کند تلاش‌ها برای دریافت واکسن کرونا باید وسیع باشند و واکسن باید برای همه مردم به‌صورت عادلانه توزیع شود زیرا مردم ناتوان هستند و برای مبارزه و یا مداوای این بیماری کشنده توانایی ندارند.

آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان‌های ننگرهار، لغمان و کنر

مقامات محلی سه استان ننگرهار، لغمان و کنر می‌گویند روند واکسیناسیون کرونا در این سه استان آغازشده است. واکسیناسیون ویروس کرونا در افغانستان در حال حاضر با واکسن ساخت هند آغازشده است. کشور هند پانصد هزار دوز واکسن ویروس کرونا را به‌تازگی به افغانستان کمک کرد. محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در مراسم آغاز واکسن ویروس کرونا در کابل گفت که کارکنان بخش درمان و نظامیان در گام نخست واکسن زده خواهند شد.  حکومت افغانستان از تلاش‌ها برای دریافت میلیون‌ها دوز واکسن از هند و چند کشور دیگر ازجمله چین نیز سخن گفت. در استان‌های ننگرهار، لغمان و کنر روند واکسیناسیون کرونا ابتدا از کارکنان بخش درمان و بهداشت و نظامیان آغازشده است. مقامات درمانی محلی می‌گویند که نظر به سهمیه‌بندی دوزهای واکسن کرونا، آنان در قدم نخست اقدام به تزریق واکسن به کارکنان درمانی و نظامیان می‌کنند. نامبرده ابراز امیدواری کرد که دوز دوم واکسن ویروس کرونا به افغانستان و درنهایت به استان‌های حوزه مشرقی برسد. افغانستان ازجمله کشورهایی است که ظاهراً کمترین تلفات ناشی از کرونا را به ثبت رسانده است. اگر قرار باشد تنها کارکنان بهداشتی و نظامیان واکسینه شوند، به دو میلیون دوز برای دو بار واکسینه کردن آنان نیاز است، مقامات حکومت می‌گویند: بعد از کارکنان بخش بهداشت و درمان و نظامیان، بزرگ‌سالان و افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار که بیشتر در معرض خطرند، واکسینه خواهند شد.

افغانستان بر اساس آمارهای رسمی یکی از پایین‌ترین ارقام ابتلا و مرگ براثر کرونا در منطقه را دارد؛ اما وزارت صحت عامه بارها اذعان کرده است که گزارش‌های رسمی، بازتاب‌دهنده آمار واقعی کرونا در افغانستان نیست. ناظران هم می‌گویند که وزارت صحت عامه، امکانات لازم برای آزمایش و پوشش کامل ارقام مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را ندارد و به همین دلیل، به نظر می‌رسد که آمارهای واقعی ده‌ها بار بیشتر از آمار رسمی‌باشد؛

از 15 اسفندماه بر اساس دستور وزارت تحصیلات عالی افغانستان تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی ازجمله دانشگاه‌های حوزه شرقی افغانستان مجدداً باز و رده‌های درسی‌ آنها به‌صورت حضوری برقرار شده است. لاازم بذکر است دانشگاه‌ها در سراسر افغانستان برای جلوگیری از گسترش موج دوم کرونا، برای سه ماه تعطیل شده بودند؛

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما