معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۰

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

اعلام تعداد افراد بیکار شده در جریان بحران سال گذشته

بر اساس تحقیقات خبرنگاری و مقایسه آمار در سال گذشته 4 میلیون 65 هزار نفر کار خود را در نتیجه بحران کرونا از دست دادند؛ اما در همین حال 3 میلیون و 963 هزار نفر به طور رسمی استخدام شدند. در نتیجه در جریان بحران ناشی از شیوع کرونا در سال گذشته 102 هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

بانک مرکزی مجددا برای تنظیم بازار ارز اقدامی نکرد

بانک مرکزی در روزهای 22 تا 26 فوریه هیچ‌گونه دخالتی در بازار بین بانکی ارز نکرد. این دومین هفته متوالی است که بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز در معاملات بازار بین بانکی مشارکت نمی‌کند. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در هفته 8 تا 12 فوریه خرید ارز در بازار بین بانکی را افزایش داد و با این اقدام، ارز از 90 میلیون دلار در هفته نخست فوریه به 110 میلیون دلار رشد کرد. در مجموع بانک مرکزی از آغاز سال تاکنون 240 میلیون دلار ارز خریداری و 60 میلیون دلار فروخته است.

ارزیابی کارشناسی گردش تجاری بازار اراضی کشاوری اوکراین

گردش تجاری بازار اراضی کشاورزی اوکراین در نخسین سال راه‌اندازی به 4 تا 5 میلیارد دلار خواهد رسید. آلکسی موشاک نماینده پارلمان و عضو کمیته امور سیاست‌گذاری کشاورزی و مناسبات ارضی گفت: حدود 6 تا 7 میلیون اوکراینی هم اکنون صاحب اراضی کشاورزی هستند و این تعداد تقریبا برابر افراد علاقمند برای خریداری اراضی کشاورزی است. کارشناسان اتفاق نظر دارند که در نخستین سال پس از راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی نزدیک به 10 درصد کل اراضی معامله خواهد شد. در دومین سال این رقم به 15 درصد خواهد رسید که در مجموع حدود 2 تا 3 میلیون هکتار می‌شود؛ اما ارزش پولی آن بسیار بزرگ است و به 4 تا 5 میلیون دلار خواهد رسید که حتی بزرگتر از بازار گاز است. وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های مختلف قیمت کارشناسی هر هکتار از اراضی، بین 1500 تا 2000 دلار برآورد می‌شود.

خزانه‌داری کل: کسری بودجه دولتی در ژانویه برابر 5.7 میلیارد گریونا بود

سازمان دولتی خزانه‌داری کل اوکراین اعلام کرد: کسری بودجه دولتی اوکراین در ماه ژانویه معادل 5.7 میلیارد گریونا و کسری بودجه عمومی‌ کشور 10.5 میلیارد گریونا بود؛ این در حالیست که بر اساس برنامه‌ها کسری بودجه عمومی ‌کشور برای ماه ژانویه 26.6 میلیارد گریونا پیش‌بینی شده بود. در ماه ژانویه 37.34 میلیارد گریونا استقراض انجام شد که 345 میلیون گریونا از آن از منابع خارجی بود. خزانه‌داری گفت: در ماه زانویه 23.6 میلیارد گریونا برای بازپرداخت دیون و تعهدات مالی دولتی هزینه شده که یک میلیارد گریونای آن مربوط به تعهدات خارجی است. درآمد بودجه دولتی در ماه گذشته نیز 66.2 میلیارد گریونا و هزینه‌های آن 71.5 میلیارد گریونا اعلام شد. درآمد بودجه عمومی در ماه ژانویه معادل 57.6 میلیارد گریونا و هزینه‌ها 68.3 میلیارد گریونا ثبت شد.

کارشناسان انتظار ندارند ارزش دلار در ماه مارس افزایش یابد

در گزارش هفتگی شرکت «آلپری» اعلام شد: بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان این شرکت، انتظار نمی‌رود که در ماه مارس تغییرات چشمگیری در نرخ برابری ارزهای خارجی نسبت به دلار رخ دهد. در این گزارش آمده: در ماه مارس هر دلار آمریکا در محدوده 27.4 تا 28.5 گریونا و هر یورو در محدوده 33.5 تا 34.8 گریونا معامله خواهد شد. در فوریه نرخ رسمی دلار که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شد 0.9 درصد کاهش و نرخ رسمی یورو 0.1 درصد افزایش داشت. این امر با توجه به افزایش جهانی ارزش یورو نسبت به دلار رخ داد؛ اما در ماه مارس ما انتظار نداریم که تغییر محسوسی در نرخ ارزهای مذکور نسبت به گریونا ثبت شود.

صدور پروانه کار برای بازی‌های قمار 70 میلیون گریونا به بودجه واریز نمود

دانیل هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکات در شورای عالی اوکراین و نماینده حزب «خادم ملت» گفت: برای صدور 3 پروانه بازی‌های قمار 70 میلیون گریونا به صندوق دولت واریز گردید. 2 پروانه دیگر نیز صادر شده است که وجوه مربوطه نیز به زودی به صندوق دولت واریز خواهند شد.

انرژی برق برای صنایع 14 درصد گرانتر شد

معدل قیمت برق در ماه فوریه برای صنایع نزدیک به 200 گریونا افزایش یافت و به 1636 گریونا به ازای هر مگاوات ساعت در بازار «پیش خرید» رسید. میانگین قیمت برق برای صنایع در این بازار در ماه ژانویه معادل 1438 گریونا بود. بدین ترتیب بهای برق برای صنایع در مقایسه با ماه ژانویه 14 درصد افزایش یافت.

بانک‌ها پرداخت وام‌های رهنی با 7 درصد سود را آغاز کردند

نخستین قراردادهای وام رهنی با بهره ارزان 7 درصد میان بانک‌های اوکراینی و متقاضیان واجد شرایط در چارچوب برنامه دولتی آن امضا شدند. وزارت دارایی اعلام کرد: نخستین وام‌ها توسط بانک‌های «او ت پ» و «اوکرگازبانک» به دو خانواده پرداخت شد. 7 بانک اوکراینی در این برنامه دولتی مشارکت خواهند داشت.

برداشت بی‌سابقه گاز از مخازن زیر زمینی اوکراین در ماه فوریه

شرکت دولتی «اوکرترانس گاز» اعلام کرد: در اول مارس امسال در مخازن زیر زمینی اوکراین کمی ‌بیش از 18 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی موجود است که بیشترین میزان در 10 سال گذشته می‌باشد. این شرکت گفت: در فوریه نزدیک به 2.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از تاسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین برداشت شده که 2.5 برابر بیش از برداشت گاز از این مخازن در فوریه سال گذشته است. در مجموع از آغاز فصل گرمایش تاکنون 10 میلیارد 230 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از مخازن برداشت شده است. تا اول مارس 5.6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در این مخازن به صورت انبار گمرکی نگهداری می‌شود.

سازمان مالیات 71 میلیارد گریونا به بودجه دولت واریز نمود

سازمان دولتی مالیات اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در دو ماه نخست امسال درآمدی به میزان 71 میلیارد گریونا برای بودجه دولتی تأمین کرده که 11.5 میلیارد گریونا بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و بر اساس برنامه‌های‌ بودجه شاخص درآمد 66.4 میلیارد گریونا تعیین شده بود. این سازمان گفت: ما برای حفاظت از تجارت و فعالیت‌های اقتصادی قانونی و مقابله با رقابت‌های غیر قانونی و همچنین اجرای شاخص‌های درآمد مالیاتی بدون استفاده از ابزار اداری همچنان تلاش می‌کنیم.

افزایش حقوق پایه در بخش کشاورزی

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین میانگین دستمزدهای پایه در بخش کشاورزی در ماه ژانویه امسال 9565 گریونا بود که در مقیاس سالانه 12 درصد بیشتر از ژانویه سال گذشته است. در همین حال بیشترین دستمزدهای پایه در حوزه مالی و بیمه (24095 گریونا)، فن آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطات (21941 گریونا)، فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی (16602 گریونا) ثبت شد. میانگین دستمزدهای پایه کارکنان موسسات و سازمان‌ها در ژانویه سال جاری 12337 گریونا اعلام شد. در مجموع میانگین دستمزدهای پایه در اوکراین در طول سال گذشته 15 درصد افزایش داشته و 2.1 برابر حداقل دستمزد پایه تصویب شده در قانون (6 هزار گریونا) است.

شاخص انتظارات فعالیت‌های تجاری، کمترین پیش‌بینی‌ها در بخش عمران

بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی اوکراین درباره انتظارات و پیش‌بینی شرکت‌ها، موسسات تجاری و صنعتی پیرامون فعالیت‌های اقتصادی در آینده نزدیک، بخش تجارت در ماه فوریه ارزیابی اقتصادی خود را بهبود بخشیده است؛ هر چند که روحیه و وضعیت فعالیت‌های تجاری در اوکراین بسیار بهبود یافته اما نمایندگان بخش خصوصی و تجاری همچنان در ارزیابی و پیش‌بینی‌های خود محتاط هستند. بدین ترتیب شاخص پیش‌بینی بهبود فعالیت های اقتصادی از 37.6 درصد در ماه ژانویه به 48.8 درصد در ماه فوریه رشد داشته است. این بهترین وضعیت انتظارات مثبت صاحبان تجارت و صنعت از شرایط اوکراین در سال گذشته محسوب می‌شود. اما در همین حال انتظارات مثبت موسسات برای دوازدهمین ماه متوالی کمتر از شاخص 50 درصد بود. موسسات تولیدی در ماه فوریه نسبت به دیگر موسسات امیدوارتر شده‌اند. شاخص انتظارات اقتصادی آنها از 38.5 درصد در ماه ژانویه به 50.3 درصد در ماه فوریه افزایش یافت. در بخش موسسات تجاری و خدماتی این شاخص از 33.3 درصد و 39.7 درصد در ماه ژانویه به 49 درصد در هر دو بخش در فوریه رسید. تنها موسسات عمرانی (موسسات فعال در ساخت مسکن) انتظارات اقتصادی خوشبینی زیادی نسبت به ماه قبل داشته‌اند. انتظارات اقتصادی آن در ماه فوریه برابر 35.3 درصد در مقابل 33.1 درصد در ماه ژانویه بوده است.

کاهش 11 درصدی امور عمرانی در ژانویه 2021

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: حجم امور عمرانی در ژانویه امسال نسبت به ژانویه سال گذشته 11.2 درصد کاهش داشت؛ این در حالیست که حجم این امور در دسامبر سال گذشته در مقایسه با دسامبر سال 2019 رشد 9.9 درصدی را نشان داد. بر اساس داده‌های ارائه شده حجم امور ساختمانی و عمرانی در ماه ژانویه امسال در مقایسه با ماه پیش از آن 80.3 درصد کاهش داشت. میزان این کاهش با احتساب اطلاعات تصحیح شده فصلی معادل 14.6 درصد بود. لازم به ذکر است حجم امور عمرانی در سال 2020 در مقایسه با سال پیش از آن 4 درصد رشد داشت.

وزارت بهداشت: هیأت دولت 1.5 میلیارد گریونا برای واکسیناسیون علیه کرونا تخصیص داد

سویتلانا شاتالووا معاون وزیر بهداشت اوکراین اعلام کرد: هیأت دولت از طرح وزارت بهداشت برای تخصیص اعتبار مالی جهت واکسیناسیون مردم در مقابل بیماری کرونا حمایت کرد و در همین راستا یک میلیارد و 482 میلیون گریونا برای پرداخت هزینه خدمات به پزشکان شرکت‌کننده در اقدامات مقابله با بیماری کرونا بخصوص موضوع واکسیناسیون تخصیص داده شد. 341 میلیون گریونا نیز برای بخش‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت که تست‌های کرونا انجام می‌دهند تخصیص یافت. این وجوه در صندوق ویژه‌ای که برای مبارزه با کرونا ایجاد شده ذخیره می‌شود. وی گفت: در قراردادهایی که با تولیدکنندگان واکسن منعقد شده، عدم افشای قیمت واکسن قید شده است.

شمیگال: از سال 2025 استخراج گاز در اوکراین باید به حجم مورد استفاده در اوکراین برسد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: میزان استخراج گاز در کشور تا سال 2025 باید برابر میزان مصرف این نوع سوخت شود. وی گفت: ما به شرکت ملی «نفت و گاز اوکراین» پروانه ویژه‌ای برای استخراج گاز از میدان یوزوسکی اعطا، فلات قاره دریای سیاه را واگذار و برای نخستین بار در تاریخ اوکراین 8 توافقنامه تقسیم محصول امضا کردیم که 4 توافقنامه با «نفت و گاز» و 4 توافقنامه دیگر با شرکت‌های خصوصی است. وی افزود: برای نخستین بار در اوکراین شرکت و موسسات خصوصی اقدام به استخراج گاز خواهند کرد و سود تحصیلی میان این موسسات و دولت تقسیم می‌شود. تنها برای عملیات اکتشاف و استخراج در این میادین گازی 10 میلیون گریونا سرمایه‌گذاری خواهد شد. اگر خوشبین باشیم ما برنامه داریم تا سال 2025 استخراج گاز در اوکراین را به حجمی‌ که نیاز همه مصرف‌کنندگان را تأمین کند افزایش دهیم.

بهای ساخت و ساز در اوکراین 11 درصد گرانتر شده است

قیمت امور عمرانی و ساخت و ساز در اوکراین در ژانویه امسال در مقایسه با ژانویه سال گذشته 10.6 درصد بیشتر بوده است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: قیمت‌ها در تمامی‌ بخش‌های عمرانی افزایش یافته‌اند:  قیمت‌ها در بخش ساخت و ساز مسکن 6.6 درصد، در بخش ابنیه غیر مسکونی 7.1 درصد و در بخش تاسیسات مهندسی 16.6 درصد گرانتر شده‌اند.

بانک مرکزی نرخ بهره محاسباتی را افزایش داد

 هیات مدیره بانک مرکزی اوکراین در جلسه خود تصمیم به افزایش نرخ بهره محاسباتی از 6 درصد به 6.5 درصد گرفت. این تصمیم با توجه به افزایش نرخ تورم در اوایل امسال به 6.1 درصد در مقیاس سالانه، اتخاذ شد. لازم به ذکر است در نخستین ماه سالجاری به دلیل افزایش شدید قیمت محصولات غذایی و سوخت، تورم اقتصادی نیز رشد قابل توجهی داشت. بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: برای محدود سازی فشار تورمی، ایجاد ثبات در انتظارات تورمی و کنترل تورم، آماده افزایش بیشتر نرخ بهره محاسباتی است.

بانک مرکزی: کارگران مهاجر به اقتصاد اوکراین کمک می‌کنند

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: بر اساس پیش بینی‌ها، انتقال حواله‌های ارزی کارگران مهاجر و اوکراینی‌های مقیم سایر کشورها، امسال 8 درصد افزایش یابد و به رقم 13 میلیارد دلار برسد. یوری گلتیی معاون رئیس بانک مرکزی گفت: مجموع انتقالات ارزی مهاجران کارگری از خارج به اوکراین در سال گذشته معادل 12.12 میلیارد دلار بود که نسبت به سال 2019 رشدی 1.7 درصدی داشت.

لشنکو وعده نتایج بزرگ پس از راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی داد

رومان لشنکو وزیر سیاستگزاری کشاورزی اوکراین در بلاگAtlantic Council  اعلام کرد: لغو ممنوعیت معاملات اراضی کشاورزی در اوکراین و همچنین چند گام اساسی در راستای اصلاحات ارضی نتایج مثبت برای تمام جهان و اوکراین خواهد داشت. وی گفت: اوکراین اکنون در حال تحول تاریخی است که برای کل جهان قابل احساس خواهد بود. این فرآیند دارای اهمیت جهانی است. وی افزود: حکومت با دقت بسیار تلاش دارد تا اصلاحات و تغییرات مذکور در راستای منافع مردم باشند. وی ابراز اطمینان نمود که «در چند سال آینده این امر (اصلاحات ارضی و راه اندازی بازار اراضی کشاورزی) فرصت های زیادی برای نقش مهمتر اوکراین در امنیت غذایی جهانی به این کشور بدهد».

پیش‌بینی وزیر سابق دارایی درباره وضعیت اقتصادی اوکراین

آلکساندر دانیلیوک وزیر سابق دارایی اوکراین اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های قرنطینه و آهنگ کند واکسیناسیون، ممکن است اقتصاد مجددا دچار رکود شود. وی گفت: به نظر می رسد که اقتصاد اوکراین مجددا رو به رکود است. در وهله نخست این امر به قرنطینه ماه ژانویه و محدودیت های آن زمان مرتبط است اما باید دانست که چنین اقداماتی در هر صورت بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد. وی افزود: این امیدواری وجود دارد که در طول سال اقتصاد رشد کند؛ حتی شاید تا 3 درصد هم برسد اما این سطح رشد اقتصادی بخصوص پس از سقوط سال گذشته بسیار کم است و مردم چنین رشد اقتصادی را احساس نخواهند کرد. به دلیل آهنگ کند واکسیناسیون در اوکراین ارتباطات بین المللی با دیگر کشورهای محدود خواهند بود و در نتیجه جذب سرمایه گذاری‌ها نیز کاهش خواهد داشت.

پیش‌بینی وزارت اقتصاد در خصوص محصولات کشاورزی در سال جاری

وزارت اقتصاد اوکراین با انتشار گزارشی درباره برآوردها و پیش بینی‌های این وزارتخانه پیرامون میزان برداشت محصولات کشاورزی در سالجاری، اعلام کرد: انتظار می رود میزان برداشت محصول غله و حبوبات در سطح 75.1 میلیون تن باشد که 14.6 درصد بیشتر از شاخص های سال گذشته است. تاراس ویسوتسکی ضمن اعلام این موضوع در صفحه فیس بوک خود نوشت: انتظار می رود محصول دانه‌های روغنی در سال جاری 19.1 میلیون تن (3.2 درصد بیشتر)، گندم 29.5 میلیون تن ( 17.5 درصد بیشتر)، آفتابگردان 13.5 میلیون تن (3.6 درصد بیشتر) و محصول جو 9.2 میلیون تن ( 17.9 درصد بیشتر از سال گذشته باشد.

میلووانوف احتمال اعلام نکول در اوکراین را ارزیابی کرد

تیموفی میلووانوف وزیر سابق اقتصاد اوکراین گفت: هیچ نیاز و ضرورتی برای اعلام نکول در اوکراین وجود ندارد؛ زیرا وضعیت اقتصادی هم اکنون دارای «ثبات» است. اعلام ورشکستگی و نکول، تبعاتی دارد که بر روی اقتصاد تاثیر بسیار بدی خواهند گذاشت. وی در همین حال ابراز اطمینان نمود: اصرار بر تغییر ساختار دیون همان معنی نکول را دارد. با توجه به ثبات اقتصادی و میزان دیون دولتی باید وجوه و سرمایه‌های آزاد را با شرایط جذاب تری جمع کرد و بر همین اساس نرخ بهره محاسباتی بانک مرکزی اوکراین به 6.5 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی اوکراین برای نخستین بار اطلاعات وام‌های غیر فعال تجاری را اعلام کرد

بانک مرکزی اوکراین از این پس هر ماه اطلاعات آماری پیرامون وضعیت و پراکندگی وام های غیر فعال را که به ارزهای ملی و خارجی به موسسات و اشخاص حقوقی ارایه شده اند، منتشر می‌کند. این اطلاعات همچنین بزرگی و اشکال فعالیت های اقتصادی موسسات را نیز شامل خواهد شد. منبع جمع‌آوری این اطلاعات، گزارشات بانکی ماهانه بانک‌ها به بانک مرکزی است.

شتاب بیشتر تورم قیمت محصولات غذایی در اوکراین

الگ پندزین کارشناس امور اقتصادی گفت: شتاب رشد قیمت محصولات و فرآورده‌های غذایی در اوکراین در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس امسال شتاب بیشتری گرفت. دلیل اصلی افزایش نرخ بهره محاسباتی بانک مرکزی از 6 به 6.5 درصد در سال رشد چشمگیر تورم در دو ماه نخست امسال بود. پندزین گفت: سقوط اقتصادی اوکراین و انتظارات بد درباره دورنمای آتی احتمال قرنطینه مجدد و همچنان رشد جدی قیمتهای محصولات غذایی در بازارهای کشور و همچنین بازارهای جهانی منجر به شتاب بیشتر رشد تورم قیمت مواد غذایی شده است. وی افزود: بنابراین بانک مرکزی اوکراین برای کند کردن پروسه‌های تورمی تصمیم به افزایش نرخ بهره تجدید سرمایه گذاری‌ها گرفت. به عبارت دیگر وام ها و اعتبارات را گرانتر نمود و با این اقدام تلاش دارد تا مانع رشد قیمت تولید کنندگان شود. نمی دانم بانک مرکزی تا چه حدی موفق خواهد بود اما افزایش نرخ بهره محاسباتی حاکی از آن است که برخی از برآرودها و اقدامات بانک مرکزی نتیجه مطلوب نداشته است.

افزایش میزان دیون بابت خدمات تاسیسات شهری

تنها در ماه فوریه امسال بیش از 356 هزار مورد شکایت برای دریافت دیون انباشته شده در قبال خدمات تاسیسات شهری، آب مرکزی، برق و گاز، ارایه شده است. سال گذشته بیش از 342 هزار پرونده اجرایی برای دریافت این دیون تشکیل شد که نسبت به سال 2019 پنجاه درصد رشد داشت. در سال 2019 تعداد این پرونده‌ها 227 هزار مورد بود. غالب دیون مشترکان مربوط به خدمات گرمایشی و آب گرم مرکزی است.

روژکووا: امسال یکی از اصلی ترین وظایف بانک مرکزی بازگشت به تورم 5 درصدی است

یکاترینا روژکووا معاون اول رئیس کل بانک بانک مرکزی اوکراین در پاسخ به سوالی که با توجه به تمایل دولت برای افزایش تورم به منظور اجرای برنامه‌های دولتی، هدف بانک مرکزی چه خواهد بود گفت: میان اهداف کوتاه مدت دولت و برنامه ریزی‌های بلند مدت بانک مرکزی باید همخوانی وجود داشته باشد. این مسئله در هر کشوری وجود دارد. دولت اهداف کوتاه مدت اما بانک های مرکزی اهداف بلند مدت را دنبال می‌کنند و در چنین شرایطی می‌توان همیشه یک راه حل مرضی الطرفین یافت؛ اما این تصمیمات باید بر اساس تجزیه و تحلیلهای اساسی انجام شوند، ما باید بدانیم که اگر اقدامی انجام دهیم و در شرایط کنونی تاثیر مثبتی کسب کنیم، این تأثیر مثبت در آینده هم به ما کمک می‌کند؟ ممکن است امروز تاثیر کوتاه مدت مثبت اما فردا بسیار منفی داشته باشد.  روژکووا افزود: وظیفه اصلی بانک مرکزی در سالجاری، بازگشت تورم به زیر 5٪ خواهد بود. امروز تورم در حال افزایش است، بناراین، وظیفه بانک مرکزی بازگرداندن آن به محدوده هدف یعنی 5 درصد بعلاوه منهای 1 درصد است.

نسبت دیون دولتی به تولید ناخالص داخلی همچنان رو به افزایش می‌باشد

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: با توجه به نتایج مالی سال گذشته، نسبت کل دیون دولتی به کل تولید ناخالص داخلی اوکراین افزایش یافته و به 56.8 درصد شاخص مذکور رسید. وزارت دارایی گفت: سال گذشته کسری بودجه پیش از آغاز همه گیری جهانی کرونا در سطح 298.4 میلیارد گریونا برنامه ریزی شده بود اما با این حال بودجه با کسری 217.1 میلیارد گریونایی اجرا شد. کسری بودجه در سال گذشته از محل استقراضات داخلی و خارجی تامین شد. در مجموع اوکراین در سال گذشته 639.6 میلیارد گریونا از منابع داخلی و خارجی استقراض نمود که 389.2 میلیارد گریونا از آن از منابع داخلی (382 میلیارد گریونا از محل عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی) بود. شایان ذکر است وزارت دارایی یکی از مشکلات بزرگ امسال را محدودیت در منابع و درآمدهای بودجه اعلام کرد و در نتیجه برخی از هزینه‌های بودجه از منابع اعتباری کافی برخوردار نخواهند بود.

اوکراین در فوریه 300 میلیون دلار از ذخایر خود را خرج کرد

ذخایر ارزی اوکراین در اول مارس امسال معادل 28.5 میلیارد دلار است. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این خبر گفت: میزان این ذخایر در ماه فوریه یک درصد کاهش یافته و در مجموع 277.75 میلیون دلار از این ذخایر برای بازپرداخت دیون دولتی خارجی و داخلی هزینه شده اند. بانک مرکزی تاکید کرد آهنگ تغییر میزان ذخایر ارزی بین المللی اوکراین در ماه فوریه در نتیجه عواملی مانند عملیات مدیریت دیون دولتی، عملیات رگلاتور در بازار ارز بین بانکی و تغییر ارزش ابزارهای مالی در نتیجه تغییر ارزش ارزها نسبت به یکدیگر، ترسیم شده است. بانک مرکزی گفت: در ماه فوریه از رقم فوق الاشاره 213.1 میلیون دلار برای بازپرداخت دیون به صندوق بین المللی پول پرداخت شده است.

بانک مرکزی قواعد خرید دلار را تغییر می‌دهد

بانک مرکزی قصد دارد در آینده نزدیک محدودیت برای خرید دلار را لغو کند. در نگاه نخست این قواعد به نفع بخش تجارت و صنعت خواهد بود اما در کل منافع آن شامل همه خواهد شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر عملیات خرید دلار در چارچوب قانون مصوب 1993 تعریف می‌شود که هدف اصلی آن ممانعت از خروج ارز از اوکراین است اما این قانون تاثیر منفی بر فضای سرمایه گذاری در اوکراین داشت. بر همین اساس بانک مرکزی تلاش دارد تا این محدودیت را لغو نماید: به عنوان مثال در گذشته کارآفرین درآمد ارزی خود را باید با گریونا معاوضه می‌کرد و چنانچه برای خرید مواد اولیه یا تجهیزات نیاز به دلار داشت، مجددا گریونای خود را باید به دلار تبدیل می‌کرد؛ در نتیجه، کارآفرین به دلیل اختلاف قیمت در خرید و فروش دلار متضرر می‌شد. در سال 2014 کارآفرینان و موسسات موظف شدند تا 100 درصد درآمد ارزی خود را به گریونا تبدیل کنند. در سال 2019 این میزان به 30 درصد درآمد کاهش یافت. کارشناسان معتقدند قواعد جدید منجر به ثبات بیشتر نرخ دلار در بازار اوکراین و انعکاس ارزش واقعی گریونا نسبت به ارزهای دیگر می‌شود. فرآیند آزادسازی بازار هم اکنون آغاز شده است. اکنون می‌توان برای خرید ارزهای خارجی با ارزش  بیش از 150 گریونا از داخل اوکراین اقدام نمود، دستمزد خارجی‌ها را در نمایندگی‌های سیاسی کشورهای مختلف پرداخت کرد و برای ماموریت های خارج از کشور حق ماموریت بطور مستقیم واریز نمود. همچنین اجازه خریدو و فروش ارز به دفاتر پست و اتحادیه‌های اعتباری – وامی داده شده است. گام بعدی در آزادسازی بازار ارز صدور اجازه خرید ارز به تمامی اشخاص حقوقی بدون تعهد یا ارایه قرارداد خارجی است. بر اساس قوانین جاری اتباع اوکراین می‌توانند تنها تا سقف 400 هزار گریونا ارز خریداری و انتقال دهند و تنها تا سقف 10 هزار یورو ارز همراه می‌توان به خارج برد؛ اما سیاستهای اصولی بانک مرکزی مبنی بر جریان آزاد سرمایه است و در نتیجه تمامی محدودیت ها به زودی لغو خواهند شد.

پرداخت 24 میلیارد گریونا وام در چارچوب برنامه وام‌های ارزان

وزارت اقتصاد اعلام کرد: از آغاز اجرای برنامه وام های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی 10009 فقره وام پرداخت شده و جمع کل وامهای پرداختی تاکنون به 24 میلیارد گریونا رسید. از این میزان 12.9 میلیارد گریونا برای بازپرداخت وام های پیشین، 4.3 میلیارد گریونا برای سرمایه گذاری‌های اساسی و 6.7 میلیارد گریونا به عنوان وام های ضد بحران و افزایش گردش مالی پرداخت شده اند. بیشترین وام ها  به بخش کشاورزی(54 درصد)، تجارت و تولید (19 درصد) و صنایع تبدیلی پرداخت شده اند.

کارشناس: تولید گندم در اوکراین 10 درصد افزایش خواهد یافت

ایوان تومیچ رئیس اتحادیه انجمن‌های روستایی اوکراین اعلام کرد: کشت زمستانه وضعیت خوبی دارد؛ میزان رطوبت در زمین خوب و در برخی مناطق راضی کنده است؛ کودهای آزوتی که برای کیفیت و میزان محصول گندم بسیار مهم هستند ارزان و قابل دسترس است و کشاورزان تاکید دارند که امسال از کود بیشتری استفاده خواهند کرد. همه چیز برای این محصول مناسب است و امسال ظرفیت و امکان افزایش تولید گندم وجود دارد. وی گفت: امسال کشت زمستانه به خوبی فصل سرما را پیش سر گذاشته و فقط یک تا 2 درصد از کل کشت تلف شده است و بنابراین من افزایش تولید گندم در سال جاری را بیش از 10 درصد اعلام می‌کنم.

روژکووا اداره روابط عمومی ‌بانک مرکزی را به سانسور متهم کرد

یکاترینا روژکووا معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت: ریاست اداره کل روابط عمومی‌بانک مرکزی انتشار متن کامل مصاحبه من با نشریه «ان و» را ممنوع کرده است. این یک مثال دیگر از سانسور حاکم در بانک مرکزی اوکراین است که از آگوست سال گذشته و پس از تغییر ریاست بانک و مدیران در ادارات کل کلیدی آغاز شده است. وی همچنین اظهار داشت: کارکنان بانک مرکزی دستور گرفته اند تا از او برای نشست های کمیته امور نظارت دعوت نکنند و اعضای هیات مدیره در صورت تفسیر اظهارات او در رسانه‌ها توبیخ می‌شوند. پس از مصاحبه اخیر، رئیس بانک مرکزی دستور داد و من را از تفسیر موضوعات مربوط به وضعیت داخلی بانک مرکزی، سیاستهای پرسنلی و همکاری با صندوق بین المللی پول منع کرد.

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تصمیم به ملی‌سازی «موتورسیچ» گرفت

جلسه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تحت ریاست ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه موضوعات سفارشات دفاعی اوکراین در سالجاری و ملی سازی شرکت سهامی «موتورسیچ» مورد بررسی قرار گرفت. آلکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد: شورا تصویب نمود که موسسه «موتورسیچ» در آینده نزدیک بطور قانونی به مالکیت ملت اوکراین بازگردد و ملی اعلام شود. دانیلوف گفت: آن دسته از شرکتهای صنایع دفاعی ما که بطور عجیبی به مالکیت خصوصی درآمده اند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت و چنانچه سازمانی از نظر استراتژیک برای ما اهمیت داشته باشد، ما آن را بطور قانونی ملی سازی خواهیم کردب. رای این منظور پیش نویس طرح قانونی به زودی آماده و برای تصویب به شورایعالی اوکراین ارسال خواهد شد.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

اوکراین کدام شروط صندوق بین‌المللی پول را انجام نداد

مقامات اوکراینی برای دریافت بخش بعدی وام از صندوق بین‌المللی پول باید میزان کسری بودجه را کاهش داده، در تعیین قیمت رقابتی گاز دخالت نکنند و قانون شورای عالی قضایی را تصویب نمایند؛ البته صندوق نمی‌تواند نحوه عملکرد دولت اوکراین را تعیین کند اما می‌تواند در مقابل اجرای برخی از شروط خود وام با بهره ارزان به اوکراین پرداخت نماید. صندوق از اوکراین خواسته است تا چارچوب قانونی و نظارتی برای کنترل و نظارت بر امور بانکی و مالی را بهبود بخشیده، اقدامات لازم برای کاهش کسری بودجه در دورنمای میان‌مدت را انجام دهد. طرح‌های قانونی برای احیا و تقویت زیرساخت‌ها و نهادهای مبارزه با فساد اداری را تصویب و اجرا نماید و اقدامات لازم برای شفافیت در بخش انرژی را انجام دهد. میان اوکراین و صندوق، برنامه همکاری در سال گذشته منعقد شد اما اوکراین برخی از مفاد این برنامه و تفاهمنامه با صندوق را نقض کرد: هیچ برنامه‌ای برای کاهش کسری بودجه ارائه نداده است؛ از ژانویه امسال قانون «صندوق و پوز بانکی» برای کارآفرینان خصوصی را اجرا نکرد؛ قانون شورای عالی قضایی را تصویب نکرد؛ دولت در تعیین قیمت گاز طبیعی دخالت نمود؛ مالیات بر ارزش افزوده را برای برخی از موسسات کشاورزی کاهش داد؛ مدیریت اشتراکی در موسسات دولتی را تقویت نکرده و در نهایت حسابرسی صندوق مقابله با بیماری کرونا را انجام نداده است. دشوارترین موضوع در این میان کاهش کسری بودجه است. اوکراین باید ثابت کند که قادر است کسری بودجه خود را در سال آینده به 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش دهد. این در حالیست که وزارت دارایی اوکراین برآورد نموده که کسری بودجه در سال آینده حدود 4.5 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

احتمال عدم نیاز به وام صندوق بین‌المللی پول با اخذ مالیات بیش از برنامه‌ها

آلکسی لوبچنکو رئیس سازمان مالیات اوکراین اعلام کرد: احتمال دارد اوکراین نیازی به دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول نداشته باشد؛ زیرا در دو ماه نخست امسال مالیات اخذ شده نزدیک به 3 میلیارد گریونا بیش از برنامه‌ها بود. وی گفت: در دو ماه نخست، هر چند که فوریه هنوز به پایان نرسیده اما بیش از 3 میلیارد گریونا بیشتر از شاخص‌های تعیین شده توسط وزارت دارایی، مالیات اخذ شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 10 میلیارد گریونا مالیات دریافتی رشد داشته است. لوبچنکو افزود: این موضوع به ما امیدواری می‌دهد که چنین رویه‌ای تا آخر سال حفظ شود.

صندوق بین‌المللی پول شروط خود برای ادامه مذاکرات با اوکراین را اعلام داشت

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: در انتظار پیشنهادات اوکراین برای ادامه مذاکرات است. جری رایس نماینده صندوق گفت: هرگاه ما اطلاعات کاملتری درباره این موضوعات و پیشنهاد درباره حل برخی مسائل را دریافت کنیم، بطور مطمئن همکاری‌ها با اوکراین را ادامه خواهیم داد. وی افزود: هیات صندوق موضوع بهبود مدیریت نظارت بانکی بانک مرکزی، خطرات مالی برای کسری بودجه و تقویت سامانه قضایی را با طرف اوکراینی مورد بحث قرار داد. وی هیچ اشاره‌ای به زمان احتمالی اعزام هیأت جدید به اوکراین نکرد.

اوکراین و بانک بازسازی و توسعه اروپا یک توافق وامی امضا نمودند

توافقنامه تخصیص وام به ارزش 565 میلیون یورو بین اوکراین و بانک بازسازی و توسعه اروپا منعقد شد. وزارت دارایی اوکراین گفت: در چارچوب این توافقنامه در سه طرح سرمایه‌گذاری در شرکت سهامی «اوکرگاز ویدوبووانیا» (شرکت استخراج گاز اوکراین)- 51،85 میلیون یورو، در شرکت سهامی «اوکرپوشتا» (پست دولتی اوکراین)- 63 میلیون یورو و در اداره دولتی راهداری اوکراین «اوکرآوتودور» -450 میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد. وزارت دارایی همچنین از حمایت‌های مالی بانک بازسازی و توسعه اروپا از شرکت‌های دولتی «اوکرآیروروخ» (شرکت دولتی ترافیک هوایی اوکراین) و «اوکرزالیزنیتسا» (شرکت دولتی راه‌آهن اوکراین) برای ادامه فعالیت‌ها در شرایط بحران کرونا تشکر کرده است.

مجموع دیون دولتی اوکراین اعلام شد

وزارت دارایی اوکراین آخرین وضعیت دیون دولتی کشور را اعلام کرد. بر اساس داده‌های این وزارتخانه در آخر ماه ژانویه امسال سطح دیون دولتی اوکراین به میزان 6 میلیارد و 340 میلیون گریونا یا 0.49 میلیارد دلار نسبت به آغاز سال افزایش یافت. در حال حاضر مجموع دیون دولتی اوکراین 2558 میلیارد و 220 میلیون گریونا یا معادل 61 هزار و 790 گریونا برای هر اوکراینی می‌شود. وزارت دارایی همچنین گزارش داد: این وزارتخانه همچنان به جذب پول برای بودجه دولتی اوکراین از طریق انتشار و عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که وزارت دارایی در آخرین رویداد عرضه اوراق قرضه دولتی داخلی مبلغ 37.5 میلیارد گریونا درآمد به بودجه دولتی واریز نمود.

میلووانوف: بخش بعدی وام صندوق بین‌المللی پول در تابستان پرداخت خواهد شد

تمیوفی میلووانوف مشاور اقتصادی غیر ستادی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: اوکراین امیدوار است تا پیش از آغاز تابستان با صندوق بین‌المللی پول به توافق دست یابد. وی اعتراف کرد: وام صندوق برای ایجاد ثبات در اقتصاد کلان اوکراین بخصوص تا پیش از «سپتامبر» ضروری است؛ بنابراین من فکر می‌کنم که در هر صورت ما تا پیش از تابستان به توافق برسیم.

بانک مرکزی: انتقال 12 میلیارد دلار حواله‌های ارزی شخصی به اوکراین در سال 2020

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: بر اساس برآوردهای اولیه در سال گذشته 12 میلیارد و 121 میلیون دلار توسط مهاجران کارگری و اشخاص حقیقی به اوکراین حواله شده است. بیشترین حواله‌های صورت گرفته به اوکراین از کشورهای آمریکا، ایتالیا و رژیم صهیونیستی بود. ارز حواله شده از اوکراین به خارج معادل 842 میلیون دلار اعلام شد. بیشترین انتقالات ارزی از اوکراین به کشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان انجام شد.

«فیلیپ موریس» 11 میلیارد گریونا عوارض به بودجه دولتی واریز می‌کند

شرکت «فیلیپ موریس اوکراین» پرداخت بیش از 11 میلیارد گریونا عوارض دخانیات برای سیگارهای الکترونی به بودجه دولتی اوکراین در سالهای 2021 -2022 به شرط افزایش تدریجی عوارض بر این سیگارها را تضمین کرد. این شرکت با ارسال نامه‌ای به کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین، وزارت دارایی و نمایندگی صندوق بین‌المللی پول ضمنانت کرد که امسال حداقل 4.8 میلیارد گریونا عوارض دخانیات برای سیگارهای الکترونی و 6.5 تا 7.7 میلیارد گریونا بابت همین عوارض به بودجه دولتی اوکراین واریز نماید. لازم به ذکر است که بر اساس پیشنهاد کمیته مالی، مالیاتی و گمرکی شورای‌عالی اوکراین عوارض دخانیات برای سیگارهای الکترونی باید در یک مرحله به میزان 200 درصد افزایش یابند. از طرف دیگر شورای کارآفرینان اعلام کرد: صحبت از افزایش نرخ عوارض و مالیات برای سیگارهای الکترونی به میزان 320 درصد است. در شرایط بحران مالی و اقتصادی که در اوکراین حاکم است هیچ شرکتی از بخش خصوصی نمی‌تواند در برابر چنین افزایش مهلکی برای مالیات‌ها مقاومت کند و این امر تأثیر منفی بر روی بازار قانونی سیگارهای الکترونی خواهد گذاشت و خطراتی برای درآمدهای بودجه پدید می آورد.

سفر معاون وزیر امور خارجه اوکراین به قطر

دمیتری سنیک معاون وزیر امور خارجه اوکراین در چارچوب سفری رسمی‌ به قطر در ملاقات با  مدیران شرکت قطری «Milaha» و اپراتور بندری «QTerminals» درباره حق امتیاز بهره‌برداری بندر «اولیوا» در اوکراین گفتگو نمود. وی از شرکای قطری برای بازدید از بنادر اوکراین دعوت کرد.

آژانس فیچ رشد اقتصادی اوکراین در سال جاری را در سطح 4.1 درصد پیش‌بینی نمود

آژانس بین‌المللی رتبه‌‌بندی Fitch Ratings پیش‌بینی نمود تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 4.1 درصد رشد داشته باشد که تقریبا به طور کامل سقوط این شاخص در سال گذشته که برابر 4.2 درصد بود را جبران می‌نماید. این آژانس اعلام کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که در نتیجه رشد مصرف، افزایش تولید محصولات کشاورزی و از سرگیری محدود سرمایه‌گذاری‌ها، تولید ناخالص داخلی امسال اوکراین 4.1 درصد افزایش یابد. رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال 2020 با توجه به لغو سیاست‌های تشویقی دولت به 3.8 درصد تنزل خواهد کرد. در بخشی در گزارش فیچ آمده است: ما پیش‌بینی می‌کنیم تورم اقتصادی تا آخر امسال به 6.9 درصد برسد و بانک مرکزی نیز نرخ بهره محاسباتی را به 7 درصد افزایش دهد.

آمریکا 125 میلیون دلار کمک نظامی ‌به اوکراین تخصیص داد

جان کربی سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش 125 میلیون دلار برای اوکراین اختصاص یافته است. وی گفت: این بسته کمک‌های نظامی‌شامل آموزش‌های نظامی مشترک، تحویل تجهیزات و انجام مشاوره‌های نظامی است. این بسته به اوکراین کمک خواهد کرد تا  از مرزها و تمامیت ارضی خود حفاظت نماید و سازگاری عملیاتی با ناتو را بهبود بخشد. وی افزود: این اقدام تأییدکننده تعهدات آمریکا در ارایه تسلیحات تهاجمی (به اوکراین) برای دفاع در مقابل تجاوزات روسیه است. در بودجه نظامی امسال آمریکا 250 میلیون دلار کمک نظامی‌ برای اوکراین تخصیص داده شده است.

افزایش واردات گاز مایع در فوریه

گروه مشاوره‌ای «آ -95» با استناد به نتایج تحقیقات خود اعلام کرد: واردات میعانات گازی در ماه فوریه 108.4 هزار تن بوده که 6.4 درصد بیشتر از ماه ژانویه است. این ارقام شامل واردات میعانات گازی به عنوان مواد خام برای موسسه «کارپات نفت خیم» نمی‌شود.

دانیلیشین ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین 200 میلیون دلار کاهش یافت

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: میزان ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین از آغاز سال گذشته 200 میلیون دلار کاهش یافته است. وی گفت: کل ذخایر ارزی بین المللی اوکراین در اول مارس امسال 28.6 میلیارد دلار بود. نرخ دلار در مقابل گریونا از 28 گریونا تجاوز نکرد و در نتیجه نیازی به دخالت بانک مرکزی نبود. وی افزود: تقاضا برای خرید ارز تنها کمی ‌بر عرضه برتری داشت و بطور میانگین حدود 8 میلیون دلار در روز که از محل معاملات پیش خریدی تأمین شد و زمانی که فروش ارز از سوی اشخاص حقیقی افزایش یافت بانک‌ها خرید ارز را افزایش دادند. لازم به ذکر است که میزان ذخایر ارزی اوکراین در تاریخ 16 فوریه 28.5 میلیارد دلار و در آغاز سال 28.8 میلیارد دلار اعلام شد.

فیچ: اوکراین امسال تنها یک بخش از وام صندوق بین‌المللی پول را دریافت می‌کند

آژانس بین‌المللی اعتبارسنجی Fitch Ratings پیش‌بینی نمود: اوکراین امسال تنها یک بخش از وام صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند؛ این در حالیست که اوکراین امیدوار بود که در سال جاری 2 بخش باقیمانده از وام مذکور را دریافت نماید. آلگ پندزین کارشناس امور اقتصادی گفت: فیچ چندی پیش رشد اقتصادی اوکراین را با ثبات پیش‌بینی کرد. برای این که توضیح بدهند که چرا وضعیت С را پیش‌بینی نکرده و به جای آن وضعیت В برای اوکراین اعلام شده، باید تأیید شود که مبنای کافی برای ثبات و رشد اقتصاد اوکراین وجود دارد. وی گفت: بر اساس فرآیندهای داخلی که امروز در اوکراین جریان دارند، به دشواری می‌توان فهمید و پیش‌بینی نمود که چه عواملی در اقتصاد ملی اوکراین و بخصوص در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول نقش مثبتی خواهند داشت؛ بنابراین تحلیل‌گران فیچ برای توضیح پیش‌بینی خود اعلام نمودند که صندوق بین‌المللی پول تا پایان امسال تنها یک بخش از وام موعود را به اوکراین پرداخت خواهد کرد.

افزایش تجارت خارجی اوکراین از آغاز سال تا کنون

سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام کرد: گمرک اوکراین گزارش داده که گردش تجارت خارجی اوکراین در دو ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.4 درصد بیشتر بوده و ارزش گردش تجاری خارجی اوکراین در ژانویه – فوریه سال جاری 17.5 میلیارد دلار است. حجم صادرات در این مدت با 4.3 درصد افزایش به 8.5 میلیارد دلار و حجم واردات با 4.5 درصد رشد به 9.1 میلیارد دلار رسید.

دولت یک توافقنامه دیگر را در چارچوب جامعه کشورهای مشترک‌المنافع فسخ کرد

هیأت دولتی اوکراین در 3 مارس لایحه «خروج از توافقنامه همکاری‌ها در توسعه و بهره‌برداری سامانه‌های ارتباطات همراه» را به شورای عالی اوکراین ارسال کرد. آلکسی گونچارنکو نماینده شورای عالی اوکراین گفت: موضوع این لایحه توافقنامه‌ای است که در چارچوب جامعه کشورهای مشترک‌المنافع در همکاری در زمینه توسعه ارتباطات تلفن همراه امضا شده است. لازم به ذکر است که هر چند توافقنامه مذکور توسط اوکراین امضا شده اما عملا اجرایی نشده و هیچ گفتگویی در این راستا با کشورهای مشترک‌المنافع برقرار نیست.

نماینده پارلمان: اوکراین در نتیجه واردات برق از روسیه مجبور به کاهش تولید برق شده است

واردات انرژی برق از روسیه و بلاروس منجر به کاهش تولید آن در اوکراین و عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید نیرو در اوکراین شده است. ویکتوریا گریب نماینده پارلمان گفت: اوکراین همچنان از روسیه و بلاروس برق وارد می‌کند در حالی که ظرفیت‌های تولید نیروی برق در اوکراین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این موضوع به بروز وضعیت بحرانی منجر می‌شود که نیروگاه‌های حرارتی و اتمی اوکراین به سادگی نخواهند توانست وضعیت را در دوره بعدی اصلاح کنند. وی افزود: از آغاز سال تاکنون 550 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش 900 میلیون گریونا به اوکراین وارد شده است. وی تأکید کرد: حکومت عملا این پول‌ها را از تولیدکنندگان انرژی در اوکراین گرفته و به روسیه می‌دهد. اگر واردات برق سریعا متوقف نشود، ما با خطر تکرار وضعیت سال گذشته و توقف نیروگاه‌های حرارتی و معادن ذغال‌سنگ مواجه خواهیم شد.

بانک آمریکایی: احتمال تعلیق بازنگری برنامه صندوق بین‌المللی پول برای اوکراین تا تابستان

«بانک او آمریکا» اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول احتمالا بازنگری در برنامه همکاری با اوکراین را به تابستان یا پاییز موکول کند. بانک امریکایی گفت: اوکراین امسال باید حداقل یک بخش از وام مرتبط با برنامه کنونی همکاری با صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند. از طرف دیگر به دلیل نیاز کم بودجه برای تأمین مالی در اوایل سال جاری، کی‌یف ممکن است تا تابستان مشغول به مسائل داخلی سیاسی شود اما برای پیشرفت در پروسه همکاری با وام‌دهندگان بین‌المللی، اوکراین می‌بایست با حل حداقل یکی از موضوعات مطروحه توسط صندوق بین‌المللی پول، یک جهش در اصلاحات انجام دهد. به اعتقاد تحلیل‌گران این بانک، برای دستیابی به معیارهای تعیین شده توسط صندوق، فرصت و ظرفیت لازم در اجلاس بهاره شورای عالی اوکراین وجود دارد و چنانچه چنین امری حادث شود، کی‌یف می‌تواند در ماه جولای به پیشرفت فوق‌العاده در برنامه‌های همکاری با صندوق تأکیدو خواهان دریافت بخش بعدی وام شود.

پیش‌بینی: وضعیت اوکراین بدون وام صندوق بین‌المللی پول چگونه خواهد بود

الکساندر ساوچنکو کارشناس اقتصادی و مالی و معاون سابق رئیس هیأت‌مدیره بانک مرکزی اعلام کرد: اوکراین اعتبار و سرمایه کافی برای پشت سر گذاشتن امسال بدون وام صندوق بین‌المللی پول را دارد؛ اما از طرف دیگر چنانچه اوکراین شروط صندوق را اجرا می‌کرد، بدون درنگ وام موعود را دریافت می‌نمود. وی گفت: حتی اگر اوکراین از صندوق وامی دریافت نکند؛ می‌تواند این سال را تا آخر طی کند. مشکلات کوچکی در نرخ ارز در سه ماهه چهارم و همچنین برخی از بندهای هزینه‌های بودجه مانند سرمایه‌گذاری‌های اساسی وجود خواهند داشت. مجبور خواهیم شد امور عمرانی را کاهش دهیم اما سناریوهای فاجعه باری نمی‌توان نوشت. وی تأکید نمود: صندوق بین‌المللی پول به احتمال بسیار پیشنهاد تنظیم یک برنامه جدید را مطرح خواهد کرد اما این برنامه تنها در اواخر سال جاری آماده می‌شود. وضعیت آنچنان فاجعه‌بار نیست اما دشوار خواهد بود؛ زیرا اتحادیه اروپا، بانک جهانی و دیگر شرکای وام‌دهنده برای گشایش خطوط اعتباری با دید دیگری به ما خواهند نگریست. ساوچنکو گفت: صندوق با خوشایندی به ما پول می‌داد زیرا اراده سیاسی آمریکا- سهامدار اصلی صندوق – بر این موضوع تأکید دارد اما دو ملاحظه اساسی یکی عدم مبارزه کافی با فساد اداری، عدم شفافیت در گزینش و عزل روسای نهادهای ضد فساد مالی و دیگری کیفیت نامناسب بودجه و خوش‌بینی بسیار نسبت به درآمدهای بودجه و آهنگ رشد اقتصادی وجود دارد. صندوق اطمینان دارد که باید درآمدها را واقع‌گرایانه‌تر تنظیم نمود و آنها را در بودجه کاهش داد و متعاقبا بخش هزینه‌ها را مجددا تنظیم نمود و کل بودجه را مورد بازنگری قرارداد. این مسائل فنی هستند اما نقش مهمی‌ بازی نمی‌کنند. ساوچنکو افزود: اوکراین همچنان مسائل خود را با دریافت وام حل می‌کند. هزینه‌های بازپرداخت دیون و بهره آنها به 12 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده؛ اما اوکراین سال گذشته را به خوبی پشت سر گذاشت. سقوط تولید ناخالص داخلی در کل 4.5 درصد بود و این کاهش آن چنان که پیش‌بینی می‌شد چشمگیر نبود. هر چند که فرصت‌های شغلی بسیاری از دست رفت و سرمایه‌گذاری‌های اساسی 40 درصد کاهش یافتند، اما عملا تمامی مشکلات خود را با وام‌های گران حل کردیم؛ سودجویان خارجی نه تنها ما را ترک نکردند بلکه همچنان روی ما درآمد کسب می‌کنند. درآمد آنها حدود 11 تا 12 درصد در سال است که به دلار بسیار زیاد می‌باشد.

اوکراین سومین صادرکننده اصلی گوشت مرغ و طیور به اتحادیه اروپا

اوکراین در سال گذشته 108.69 هزار تن گوشت مرغ و طیور به اتحادیه اروپا صادر کرد. صادرات این گروه کالایی از اوکراین به اتحادیه اروپا در سال 2019 برابر 133.82 تن بود. بدین ترتیب اوکراین از نظر صادرات مرغ و گوشت طیور به اتحادیه اروپا در سال گذشته پس از برزیل با 228 هزار تن و تایلند با 131.3 هزار تن در جایگاه سوم قرار گرفت. اوکراین در سال گذشته  146 هزار تن مرغ و طیور از اتحادیه اروپا وارد کرد که 18.2 درصد کمتر از سال 2019 است.

شمیگال 5 موضوع مورد اختلاف میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول را نام برد

نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه ای ضمن اشاره به موضوعات مورد مذاکره میان اوکراین و صندوق اعلام کرد: 5 موضوع کلیدی لغو محدوده قیمتی 6.99 گریونا به ازای متر مکعب برای گاز طبیعی و توافق درباره شاخص‌های اقتصاد کلان برای سال‌های 2022 و 2023، قانون تشدید مجازات برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی نادرست و همچنین قانون دفتر ملی مبارزه با فساد مالی – انتصاب رئیس آن و مشروعیت آن با قانون اساسی در دستور کار قرار دارد. شمیگال گفت: سه موضوع آخر در حوزه صلاحیت شورای عالی اوکراین است. ما با صندوق نگاه خوشبینانه‌ای به آینده داریم و زمان کافی حداقل تا آخر ماه مارس که اعتبار مصوبه محدوده قیمتی برای گاز مصرفی مشترکان عادی به پایان نرسد؛ داریم. ما باید حداقل تا ماه ژوئن مقدمات امضای توافقنامه در سطح کارشناسان را آماده کنیم.

شمیگال: اوکراین و اتحادیه اروپا برای آغاز بازنگری در توافقنامه عضویت وابسته توافق کردند

نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: کالاهای اوکراینی به تدریج دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا بدون سهمیه را خواهند یافت. وی در مصاحبه‌ای گفت: اوکراین و اتحادیه اروپا پیرامون آغاز بازنگری در توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا به توافق دست یافته‌اند. ما در بروکسل درباره آغاز بازنگری در توافقنامه عضویت وابسته به توافق رسیدیم و درباره لغو روادید صنعتی برای کالاهای اوکراینی گفتگو کردیم. کالاهای تولید اوکراین به تدریج دسترسی آزاد و بدون سهمیه به بازارهای اتحادیه اروپا را کسب می‌کنند.

مارچنکو: اوکراین مجددا برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت پیدا کرده است

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد: اشخاص خارجی مجددا نسبت به اوراق قرضه داخلی دولتی اوکراین به ارز ملی علاقمندی ابراز کرده و در تمامی رویدادهای وزارت دارایی برای عرضه این اوراق که حداقل 10 میلیارد گریونا نصیب بودجه می‌کند حضور فعال دارند. وی گفت: درآمدزایی این اوراق در موعدهای کوتاه مدت نزدیک به 9 درصد است. اوکراین دوباره برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. ما از گام‌های نسنجیده در سیاست‌های مالی اجتناب خواهیم کرد و اقدامات قابل پیش‌بینی برای ایجاد چشم‌انداز انجام خواهیم داد و بودجه را دقیقا اجرا می‌کنیم. وزیر دارایی افزود: بحران بیماری کرونا منجر به بروز هیجان و نگرانی و خروج خارجیان از بازار اوراق قرضه اوکراین شد؛ اما «از ماه دسامبر سال گذشته خارجی‌ها دوباره به بازار اوراق بهادار اوکراین بازگشتند و رویه شکل گرفته درباره حضور آنها در بازار اوراق داخلی نسبتا مثبت است. با توجه به تقاضای فراوان خارجیان برای خریداری اوراق قرضه داخلی اوکراین ما حتی امکان کاهش بهره این اوراق را یافته‌ایم».

کارشناسان اتمی ترکیه قطعات تولید شده در «انرگوماش اسپتس استال» را تحویل گرفتند

نمایندگان و کارشناسان آژانس موازین هسته‌ای ترکیه در بازرسی خود برای تحویل قطعات تولید شده در شرکت اوکراینی «انرگوماش اسپتس استال» به طور مستقیم با توانایی‌ها و ظرفیت‌های این موسسه آشنا شدند. این کارشناسان قطعات تولید شده برای واحد شماره سه نیروگاه اتمی «آکویو» را تحویل گرفتند. قرارداد تولید این قطعات برای نیروگاه هسته‌ای ترکیه در سال 2020 منعقد شده بود و بازرسی و تحویل قطعات از 22 تا 26 فوریه به طول انجامید. هیأت ترک در این بازرسی صورت‌جلسه آزمایش قطعات و اجرای تمامی مراحل فن‌آوری تولید این قطعات را بررسی و حضورا با ابزار سنجش مورد بازرسی قرار دادند.

مارچنکو: اوکراین و صندوق بین‌المللی پول 5 موضوع اصلی را مورد مذاکره قرار خواهند داد

وزیر دارایی گفت: در صورت امضای توافقنامه جدید با صندوق بین‌المللی پول و سیاست‌های مالی جدید که در آن موضوع همکاری‌های صندوق و اوکراین تعریف خواهند شد، معیارها و موعد جدید برای اجرای آنها، برای اوکراین تعریف خواهد شد. وی افزود: اکنون صندوق و اوکراین درباره این معیارها در حال بحث و تبادل نظر و 5 موضوع اصلی که به احتمال فراوان در تفاهمنامه جدید درج خواهند شد، موضوع مذاکرات میان طرفین است. مارچنکو گفت: این 5 موضوع شامل اقدامات ضد فساد مالی، انجام اصلاحات قضایی، شفافیت بازار انرژی، تعهدات مالی بر اساس مشخصات بودجه، الحاق «اوشادبانک» (بانک پس‌انداز اوکراین) به صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی هستند. تذکراتی درباره کاهش کسری بودجه وجود دارد، صندوق از وزارت دارایی اقدامات جبرانی خواستار شده تا بخش درآمدی بودجه افزایش یابد یا بخش هزینه‌ها کمتر شود تا سطح کسری بودجه به 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این سطح در حال حاضر برای ما 5.5 درصد است.

14 میلیون تن ذرت صادر شد

حجم صادرات غلات از اوکراین از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا تاریخ 3 مارس از مرز 32.2 میلیون تن عبور کرد که 8.7 میلیون تن یا 21 درصد کمتر از شاخص سال گذشته (50 میلیون تن) است. سازمان دولتی امور مالی اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: در این مدت نزدیک به 13.8 میلیون تن گندم (17 درصد کمتر) و 14 میلیون تن ذرت به بازارهای خارجی صادر شده است که 5.9 میلیون تن یا 30 درصد کمتر از شاخص های سال گذشته است.

کارشناس: اوکراین به دلیل واردات غیرقانونی سالانه 320 میلیارد گریونا متضرر می‌شود

الگ گتمان کارشناس اقتصادی گفت: به دلیل قاچاق کالا یا به اصطلاح «واردات خاکستری»، بودجه اوکراین سالانه 226 تا 320 میلیارد گریونا متضرر می‌شود. بنابراین اصلاحات در حوزه گمرکات نا موفق بوده و این اصلاحات باید دوباره اجرا شوند. وی افزود: اصلاحاتی باید انجام شوند که تجهیزات فنی، افزایش دستمزدها و دیگر مسائل در آن منظور شوند. در این صورت قاچاق کالا 3 برابر کاهش خواهد یافت. وی همچنین به روش های فساد مالی، دستمزدهای غیر قانونی و دیگر مشکلات در اوکراین اشاره کرد و گفت: اوکراین به دلیل این مشکلات در برآوردهای مختلف سالانه بین 58 تا 231 میلیارد گریونا در سال را از دست می دهد. وی تاکید کرد: می‌توان اثرات منفی روشهای مرتبط با مناطق آف شور را به شدت کاهش داد. بودجه اوکراین سالانه به دلیل بازار سایه اراضی کشاورزی بین 19 تا 69 میلیارد دلار ضرر می‌کند.

نماینده پارلمان: هیأت صندوق بین‌المللی پول کار خود را پس از ماه مارس از سر می‌گیرد

آلکساندر کورنینکو نماینده پارلمان اوکراین از حزب «خادم ملت» اعلام کرد: هیات صندوق بین المللی پول پس از خاتمه فصل گرمایش و پایان اعتبار تعرفه‌های محدود قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی، کار خود با اوکراین را از سر خواهد گرفت. وی گفت: هیات صندوق یک مرحله از کار خود خاتمه داده و پس از آن، به برخی از نکات در مسائل که در اجرای توافقات مایه نگرانی شده بودند اشاره کرد. آنها اعلام کردند که به زودی باز خواهند گشت. به طور دقیقتر، پس از آنکه موضوع تعرفه‌های دولتی گاز تمام شود؛ این موضوع تا اوایل آوریل منتفی خواهد شد. وی افزود: هیات صندوق علاوه بر تعرفه دولتی گاز طبیعی، نسبت به نحوه اجرای اصلاحات در سامانه قضایی و قوانین ضد فساد مالی نیز ابراز نارضایتی کرده بود.

افزایش قیمت گندم صادراتی در اوکراین

قیمت صادراتی گندم تحت شرایط تحویل FOB در ماه مارس 11.5 درصد یا 3 دلار افزایش داشت و به محدوده 287 -293 دلار آمریکا برای هر تن رسید. قیمت گندم علوفه صادراتی با همین شرایط تحویل نیز 3 دلار گرانتر شد و به 283 تا 289 دلار به ازای هر تن رسید. با این حال تقاضا برای خرید گندم چندان زیاد نیست زیرا وارد کنندگان عجله ای برای خرید گندم گران ندارند. قیمت ذرت صادراتی در ماه مارس با شرایط FOB بندرهای دریای سیاه نیز 1 دلار گرانتر شد. هر تن ذرت صادراتی اوکراین در ماه مارس بین 268 تا 275 دلار قیمت داشت. رشد قیمت‌ها به دلیل پیش بینی افزایش تقاضا از سوی چین و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

سرمایه‌گذار چینی «موتور سیچ»: شکایات جدیدی علیه اوکراین مطرح خواهند شد

وانگ جینگ مالک موسسه هلدینگ Skyrizon چین اعلام کرد: اظهارت مقامات اوکراینی در مورد برنامه‌های ملی سازی موسسه «موتورسیچ» غیر قابل پذیرش است و این اظهارات به سرمایه گذاران چینی کمک می‌کنند تا در شکایات خود علیه اوکراین در دادگاه‌های بین المللی پیروز شوند. وی گفت: ما شکایات قضایی دیگری در اوکراین، چین و دادگاه‌های بین المللی ارایه کرده و می‌کنیم. ما با قاطعیت از حقوق مشروع سرمایه گذاران چینی دفاع خواهیم کرد. هرگونه سخنرانی و یا اقدام طرف اوکراینی که به سرمایه گذاران چینی آسیب برساند به عنوان مدرک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اوکراین در فوریه 213.1 میلیون دلار به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کرد

بانک مرکزی اوکراین گزارش داد: در فوریه در مجموع 213.1 میلیون دلار به صندوق بین المللی پول پرداخت کرده است. این وجوه برای بازپرداخت بخشی از اصل دیون اوکراین و بهره آن پرداخت شدند. بانک مرکزی گفت: نرخ تعهد( Commitment fee) در این دوره پرداخت نشده است. لازم به ذکر است که نرخ بهره وام های صندوق برای اوکراین در سال گذشته 2.63 درصد در سال بود (معدل بهره و کارمزد). این نرخ بسیار کمتر از دیگر وامهای خارجی و داخلی دریافت شده توسط اوکراین است. به عنوان مثال میانگین بهره اوراق قرضه یورویی اوکراین با موعد میان مدت 7.2 درصد در سال است. در همین حال اوکراین امسال می‌بایست نزدیک به 1.7 میلیارد دلار بابت دیون و بهره آن به صندوق بین المللی پول عودت دهد.

قصد اوکراین برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به آسیای میانه

در ملاقاتی که میان ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین و حیدر دولت علی نذری زاده سفیر تاجیکستان در اوکراین انجام شد، طرف اوکراینی اعلام کرد: اوکراین به تاجیکستان به عنوان یک شریک مهم در منطقه آسیای میانه می نگرد و ما علاقمند به افزایش گردش تجاری دو جانبه میان کشورهایمان و اجرای طرح های مشترک در بخش های مختلف هستیم. وی گفت: اوکراین دارای ظرفیت های بزرگی برای تجارت محصولات کشاورزی است و در همین راستا به بخش های صنایع فرآوری، تولید محصولات قنادی، روغن و چربی‌ها اشاره کرد.

در پی اعلام طرح ملی سازی «موتورسیچ»، چین شروطی را برای اوکراین تعیین کرد

چین نسبت به تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین برای بازگرداندن موسسه موتورسیچ به مالکیت دولت اعلام موضع کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جلسه توجیهی در روز12 مارس اعلام کرد: چین خواستار آن است که اوکراین حقوق قانونی بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران چینی را مورد توجه قرار دهد و مسائل مربوطه را به طور مناسب حل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما