معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۰- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۷۸

اخبار اقتصادی کشور نامیبیا( هفته دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

استراتژی شرکت میتکو برای سال 2021

میتکو، بزرگترین شرکت تولید و صادرکننده گوشت نامیبیا استراتژی خود برای سال 2021 را اعلام کرد.

براساس این استراتژی، شرکت میتکو از این پس علاوه بر خرید دام از شرکت تجاری، دام را مستقیما از دامداران نیز خریداری و مبلغ آن را بلافاصله پرداخت خواهد کرد که این امر باعث حذف هزینه حمل دام برای دامداران خواهد شد.

میتکو همچنین ضمن تاکید بر تداوم تامین دام مورد نیاز شرکت از دامداران نامیبیایی، اعلام کرد کههمچنان به خرید دام از کشور بوتسوانا ادامه خواهد داد چرا که دو کشور استاندارهای مشابهی در زمینه دام دارند و این اقدام تداوم تامین مواد اولیه برای شرکت را تضمین می‌کند.

در همین حال، رییس میتکو در سخنانی گفت: در سال 2019 سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 6.8 میلیارد دلار نامیبیا بود که 26 درصد از این مقدار متعلق به میتکو بوده است؛ بنابراین میتکو نقش حیاتی در اقتصاد نامیبیا بازی می‌کند.

ادامه صادرات گوشت از نامیبیا به امریکا، چین و اروپا

رییس سازمان دامپزشکی نامیبیا اعلام کرد علیرغم ابراز نگرانی انجمن گاوداران امریکا از احتمال آلودگی گوشت گاو صادراتی نامیبیا، صادرات گوشت امریکا همچنان ادامه خواهد یافت.

انجمن گاوداران امریکا اخیرا با این استدلال که بیماری تب برفکی که در حال حاضر در برخی دام ها در شمال نامیبیا مشاهده شده ممکن است به بخش های جنوبی «رد لاین» (خط قرمز) سرایت کند، خواستار توقف واردات گوشت گاو از این کشور شده بود اما سازمان دامپزشکی امریکا اعلام کرده فعلا از کیفیت و سلامت گوشت های وارداتی از نامیبیا اطمینان دارد.

رییس سازمان دامپزشکی نامیبیا نیز تاکید کرد با وجود «رد لاین» و ممنوعیت انتقال هرگونه دام از شمال این منطقه به مناطق جنوبی، گوشت های صادراتی که تماما در مناطق جنوبی تولید می‌شوند هیچ آلودگی ندارد و نامیبیا همچنان به صادرات گوشت به امریکا، چین و اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

از سوی دیگر، «میتکو» بزرگترین شرکت تولید و صادرکننده نامیبیا ابراز اطمینان کرده که مشاهده مواردی از تب برفکی در شمال این کشور هیچ خطری برای سرایت این بیماری به امریکا ندارد.

رییس انجمن گاوداران امریکا با بیان اینکه طی 100 سال گذشته هیچ موردی از بیماری تب برفکی در این کشور گزارش نشده است، هشدار داد: شیوع این بیماری در امریکا می‌تواند 14 میلیارد دلار به دامدارن این کشور زیان وارد کند.

برنامه دولت نامیبیا در خصوص مجوزهای استخراج معادن

دولت نامیبیا قصد دارد فروش کامل مجوز استخراج معدن به اتباع خارجی را ممنوع کند.

Tom Alweendo وزیر معدن و انرژی در اینباره گفت: از ابتدای آوریل دارندگان مجوز استخراج معدن حق فروش کامل مجوز خود با اتباع دیگر کشورها را نخواهند داشت.

به گفته وزیر معدن و انرژی، دارندگان این مجوزها دستکم باید 15 درصد از سهمشان در معدن را حفظ کنند زیرا فروش کامل سهم افراد به این معنی است که آنها تمایلی به صنعت معدن ندارند و صرفا به دنبال کسب پول هستند.

از سوی دیگر، رییس اتاق معادن نامیبیا اعلام کرد که این سیاست جدید، شرکت های خارجی فعال در بخش معدن را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

در حالیکه این یکی از آخرین اقدامات نامیبیا (به عنوان چهارمین تولیدکننده اورانیوم در جهان) برای ترغیب افراد بومی جهت مشارکت در صنعت معدن این کشور است، منتقدان آنرا مانع جذب سرمایه گزاری خارجی در این بخش می دانند.

بنابر آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Fraser در سال 2020، رتبه بخش معدن نامیبیا در «شاخص جهانی احساس ریسک» 33 پله و در قاره افریقا از رتبه یکم به رتبه پنجم سقوط کرد.

گزارش بانک مرکزی نامیبیا نشان می دهد درپی شیوع ویروس کووید 19 و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، در سال 2020 استخراج الماس در این کشور 14.7 درصد و تولید اورانیوم نیز 5.2 درصد کاهش داشته است.

حذف نامیبیا از فهرست بهشت های مالیاتی اتحادیه اروپا

نامیبیا به همراه مغرب از فهرست بهشت های مالیاتی اتحادیه اروپا حذف شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: این دو کشور به دلیل اجرای موفقیت آمیز اصلاح نظام مالیاتی خود براساس استانداردهای اتحادیه اروپا از لیست مذکور حذف شده اند.

این بیانیه می افزاید: در میان کشورهای افریقایی، کشورهای بوتسوانا، سوازیلند و سیشل همچنان در این لیست باقی خواهند ماند زیرا این کشورها از مذاکره با اتحادیه اروپا جهت رفع نواقص نظام مالیاتی خود خودداری کرده اند.

در فوریه 2020 اتحادیه اروپا به نامیبیا و مغرب اجازه داد اصلاحاتی را که از سال 2019 برای تطبیق قوانین مالیاتی خود با الزامات این اتحادیه آغاز کرده بودند، ادامه دهند.

در سال 2017 کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند برای مبارزه با فساد و فرار مالیاتی فهرستی از کشورهای ناهماهنگ با نظام مالیاتی این اتحادیه تهیه شود.

نابرابری شدید درآمدها در نامیبیا

بیش از نیمی از کارگران درآمدی کمتر از 1350 دلار نامیبیا (90 دلار امریکا) در ماه دارند.

براساس جدیدترین گزارش برنامه توسعه ملل متحد، کل نیروهای شاغل نامیبیا 687 هزار 511 نفر هستند که از این میان 448 هزار و 271 نفر کمتر از 1350 دلار نامیبیا در ماه حقوق می‌گیرند.

این گزارش همچنین نشان می دهد علیرغم اینکه نامیبیا جزو کشورهای با درآمد سرانه متوسط رو به بالا طبقه بندی می‌شود، این کشور همچنان یکی از نابرابرترین جوامع در جهان است.

گزارش مزبور، اصلاحات ارضی را یکی از راههای کاهش نابرابری در جامعه نامیبیا عنوان و تاکید می‌کند: اعطای زمین به مردم به ویژه افراد فقیر احساس امنیت را در آنها افزایش داده و مردم را تشویق به بهبود وضعیت اقتصادی شان می‌کند.

براساس گزارش اداره آمار نامیبیا، نامیبیایی‌های سفیدپوست و اتباع دیگر کشورها 27 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی این کشور را در اختیار دارند که این رقم حدود 69 درصد کل زمین‌های کشاورزی نامیبیاست. این در حالیست که تنها 16 درصد زمین‌های کشاورزی در اختیار سیاه پوستان است.

گفتنی است براساس گزارش بانک جهانی، در سال 2018 ضریب جینی نامیبیا 55 درصد بوده است.

ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مردم است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود.

کمک های غذایی ژاپن به نامیبیا

وزیر امور خارجه نامیبیا و سفیر ژاپن در این کشور توافقنامه ای را برای اعطای کمک های غذایی به ارزش 42 میلیون دلار نامیبیا امضا کردند.

دولت ژاپن این کمک ها را با هدف حمایت از تلاش های دولت نامیبیا برای مقابله با شرایط دشوار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید 19 به این کشور اعطا می‌کند.

علاوه بر این کمک ها که شامل 3000 تن برنج می‌شود، ژاپن همکاری فنی برای افزایش تولید موارد غذایی در شمال نامیبیا را آغاز نموده است.

ژاپن در سال 2020 نیز تجهیزات پزشکی برای مقابله با ویروس کووید 19 و همچنین کمک هایی در زمینه آموزش فنی و حرفه ای در اختیار نامیبیا قرار داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما