معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۰- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۳۲۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول اسفندماه 99)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول اسفند ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

احداث بزرگترین سیلوی گندم جهان در ترکمنستان

شرکت "چوکورووا سیلو" به عنوان تولیدکننده تجهیزات سیلوهای گندم در ترکیه، اخیرا قراردادی مبنی بر احداث سیلوی گندمی ‌با ظرفیت یک میلیون تن در ترکمنستان منعقد نمود. تمامی‌ کارهای مربوط به طراحی، برآورد هزینه‌های پروژه، احداث و تولید از سوی این شرکت انجام خواهد شد. بنا به اعلام مدیر این شرکت، سیلوی گندم مزبور پس از اتمام مراحل ساخت، بزرگترین سیلوی گندم جهان خواهد بود.

شایان ذکر است نخستین پروژه شرکت "چوکورووا سیلو" در ترکمنستان، احداث سیلوی گندمی ‌با ظرفیت 50 هزار تن در سال 2019 بود که پس از احداث موفقیت‌آمیز آن، این شرکت سفارش جدیدی برای احداث سیلوی فوق‌الذکر از ترکمنستان دریافت نمود.

تولید لوازم پزشکی در استان داش‌آغوز

در کارخانه تولیدی باندهای استریل واقع در شهر داش‌آغوز اتحادیه "اتحادیه صنایع دارویی ترکمن" محصولاتی به ارزش قریب به 450 هزار منات در ماه ژانویه 2021 تولید و نرخ رشدی برابر 128.5 درصد را تجربه نمود. در این کارخانه روزانه 6 هزار ماسک بهداشتی تولید می‌شود. علاوه بر ماسک انواع باندهای پزشکی، لباس‌های محافظ کادر درمانی و سایر محصولات تولیدی نیز در این کارخانه تولید می‌شود. در سال گذشته 25 نوع محصول به ارزشی بالغ بر 8 میلیون منات در این کارخانه تولید و روانه بازار شده است.

درآمد 4.2 میلیون دلاری بازرگانان استان لباب از بخش کشاورزی

بازرگانان بخش خصوصی در استان لباب در سال گذشته محصولاتی از قبیل گوجه‌فرنگی، لوبیا، بذر یونجه، دانه ارزن، ذرت و ماش را به کشورهای روسیه، قزاقستان، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر نمودند که ارزش آنها بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار دلار گزارش شده است.

تعداد 16 مورد از گلخانه‌داران بخش خصوصی استان لباب نیز در سال گذشته با صادرات 3 هزار و 130 تن گوجه‌فرنگی موفق به کسب درآمد 3 میلیون و 440 هزار دلاری شدند.

برگزاری دیدار آنلاین میان نمایندگان ترکمنستان و بریتانیا در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری

دیداری میان نمایندگان اقتصادی ترکمنستان و بریتانیا در خصوص مسائل تجاری و اقتصادی در تاریخ 18 فوریه 2021 به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست از طرف ترکمنستان نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، بانک دولتی امور اقتصادی خارجی، کمیته دولتی اقتصاد آب و اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان و از طرف بریتانیا نیز هیأتی متشکل از نمایندگان شرکت "JCB Sales Limited" به سرپرستی خانم اما نیکولسون و نماینده ویژه بازرگانی نخست‌وزیر بریتانیا در امور ترکمنستان حضور داشتند.  

در این نشست طرفین ضمن اشاره به تحرک مثبت روابط تجاری دو کشور در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت فوق‌الذکر در ترکمنستان و همچنین صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات ویژه ساخت این شرکت به ترکمنستان بحث و تبادل نظر کردند.

افزایش واردات بنزین جمهوری آذربایجان از ترکمنستان

جمهوری آذربایجان در سال گذشته مجموعا 11 هزار و 267 تن بنزین اتومبیل از ترکمنستان خریداری نمود که در مقایسه با سال 2019 افزایش 2.7 برابری را نشان می‌دهد. آذربایجان برای واردات بنزین فوق‌الذکر از ترکمنستان، بالغ بر 6 میلیون و 92 هزار دلار پرداخته نموده است. بر اساس خبرهای منتشره در طی سال 2020، جمهوری آذربایجان با خرید 4 هزار و 688 تن بنزین اتومبیل از روسیه، میزان واردات خود از این کشور را 23.5 برابر کاهش داده است. جمهوری آذربایجان در سال گذشته حدود 15 هزار و 955 تن بنزین اتومبیل از کشورهای خارجی خریداری نموده است.

علاقمندی بازرگانان فرانسوی جهت گسترش همکاری‌ها با ترکمنستان

در جریان مذاکرات ویدئو کنفرانسی میان رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان آقای دوران خدای‌بردی‌یف و مدیر اتحادیه بازرگانان "MEDEF International" فرانسه آقای فلیپ گائوتیر، ظرفیت‌های همکاری‌های میان گروه‌های تجاری ترکمنستان و فرانسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در طی نشست طرفین بر سازماندهی یک نشست تجاری مشترک در آینده نزدیک در عشق‌آباد و یا پاریس با شرکت بازرگانان دو کشور به توافق رسیده و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

مذاکره شرکت‌های ترکمنی و اتریشی جهت تولید مشترک دارو

در نشست آنلاینی که میان مدیر شرکت‌های داروسازی اتریش و نمایندگان وزارت بهداشت و درمان و صنایع دارویی ترکمنستان در تاریخ 24 فوریه 2021 برگزار شد، در خصوص راه‌اندازی شرکتی برای تولید مشترک محصولات پزشکی در ترکمنستان بحث و تبادل نظر به عمل آمد. رؤسای شرکت‌های "Sigmafarm" و "DiproMed" پیشنهادات خود را در این خصوص اعلام داشته و درباره آن تبادل نظر نمودند.

در ادامه این ویدئو کنفرانس، بازرگانان اتریشی به معرفی شرکت‌ها و محصولات خود پرداخته و درباره راه‌های گسترش همکاری‌ها جهت ایجاد زمینه تولید مشترک دارو بحث و تبادل نظر نمودند. ضمنا درباره تهیه و تدوین اسناد مربوط به ثبت داروهای ضد بیماری‌های مسری و ویروسی در ترکمنستان نیز گفتگو شد. شایان ذکر است که شرکت "Sigmafarm" محصولاتی از قبیل اسپری‌های استریل و غیر استریل و همچنین قطره‌ها و مایعات مورد استفاده برای گوش، حلق و بینی را تولید می‌نماید.

علاقمندی اوکراین جهت ایجاد یک مرکز لجستیک در بندر ترکمن‌باشی

در نشست میان نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان و وزرات توسعه اقتصاد، تجارت و کشاورزی اوکراین که در تاریخ 23 فوریه 2021 به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، هیأت اوکراینی جهت ایجاد یک مرکز لجستیک در بندر ترکمن باشی ابراز علاقه نمود. هدف از ایجاد این مرکز، صادرات کالاهای اوکراینی به ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه و همچنین واردات کالاهای ترکمنی به اوکراین اعلام شده است. طرفین همچنین در خصوص همکاری در حوزه کشتی‌سازی و تعمیرات کشتی نیز بحث و تبادل نظر کردند.

سازماندهی نمایشگاه تجاری اقتصادی مجازی توسط جمهوری اسلامی ایران

سایت آتاوطن

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 23 فوریه الی 10 مارس 2021 نخستین نمایشگاه مجازی خود را برگزار می‌کند. این خبر در سایت رسمی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان  ترکمنستان درج شده است. در این نمایشگاه مجازی مواردی از قبیل تجارت مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات ظرفیت‌های تولیدی‌ها محصولات صادراتی و آخرین دستاوردها در زمینه اشتغال‌زایی به نمایش گذاشته خواهد شد. اطلاعات اضافی در خصوص این نمایشگاه و کاتالوگ آن به زبان انگلیسی در درگاه اینترنتی ذیل قابل دسترس می‌باشد. 

www iranvirtualexpo.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما