معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش اقبال به رمز ارزها در آفریقای جنوبی

صرافی لونو LUNO آفریقای جنوبی که جزء شش صرافی بزرگ رمز ارز در دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد که طی شش هفته گذشته یک میلیون نفر به تعداد مشتریان این صرافی اضافه شده اند. این صرافی اعلام کرد که در حال حاضر 7 میلیون مشتری دارد. صرافی لونو رتبع اعتباری AA را توسط آژانسهای رتبه بندی اعتباری بین المللی کسب کرده است. این صرافی  در سال 2013 تاسیس شده است و به صورت قانونی در آفریقای جنوبی فعالیت دارد و معتقد است راحتی تبادل این نوع پول و افزایش ارزش آن در هفته‌های اخیر باعث بیشتر شدن متقاضیان رمز ارزها شده است.

استفاه از رمز ارزها در آفریقای جنوبی رایج است. اگر چه فعالیت صرافی‌ها در این حوزه قانونی است و باید به دولت برای فعالیت خود مالیات بپردازند اما بانک مرکز هیچ حمایتی از رمزارزها نمی‌کند.

کاهش فعالیت شرکتهای فولادی و مهندسی آفریقای جنوبی

براساس گزارش فدراسیون مهندسی و فولاد آفریقای جنوبی (سیفسا) ، کاهش استفاده از ظرفیت مهندسی، واردات ارزان قیمت و افزایش هزینه‌های برق از بزرگترین موانع موجود در بخشهای مهندسی و فلزات آفریقای جنوبی است. سیفسا در گزارش خود که اخیرا منتشر شده است گفت: استفاده از ظرفیت در سال 2020 در پایین ترین سطح در یک دهه گذشته بود زیرا شیوع کورونا تقاضا را از بین برد.

بر اساس گزارش سیفسا ، بخش فلزات و مهندسی  به دلیل کمبود تقاضا در داخل با توجه به اقتصاد ضعیف و کاهش فعالیت پروژه‌های زیربنایی، پائینتر از ظرفیت خود کار می‌کرد. واردات - به ویژه از چین - علی رغم اعمال تعرفه بر برخی از محصولات، همچنان ادامه دارد و قیمت کالاهای تولید داخل را تحت فشار قرار می دهد. این گزارش حاکی از آن است که تجارت در بخش مهندسی و فولاد از سال 1995 به نفع واردات بوده است. تراز تجاری خالص آفریقای جنوبی در این بخش از سال 1995 تا سه ماهه سوم سال 2020 به طور متوسط 102 میلیارد راند بوده است. واردات همچنان در حال افزایش است و در سال 2019 به اوج 604 میلیارد رسید، در حالی که صادرات در همان سال به 418 میلیارد رسید.

استقبال کسب و کارهای آفریقای جنوبی از کاهش محدودیتهای کرونائی

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این هفته محدویتهای ایجاد شده به دلیل شیوع کورونا را در این کشور به سطح هشدار 1 کاهش داد. بازارهای آفریقای جنوبی از این اقدام استقبال کردند به گونه ای که بازار بورس ژوهانسبورگ 2.5 درصد رشد کرد. کاهش محدودیتها، به معنی برگزاری تجمعات مذهبی، اجتماعی و سیاسی البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی و کاهش ساعات منع تردد و فروش مشروبات الکلی به صورت مشروط می‌باشد.

همکاری آفریقای جنوبی و شرکت گوگل برای توسعه توریسم مجازی

توریسم آفریقای جنوبی و Google Arts & Culture این هفته خبر از پروژه جدید خود با عنوان "آفریقای جنوبی؛ در جستجوی بهشت" خبر دادند. این پروژه یک نمایشگاه آنلاین است که بازدیدکنندگان از سراسر جهان می‌توانند از طریق مجموعه ای از تصاویر، فیلم ها، نمای خیابانها و روایتها به صورت دیجیتال به گشت و گذار در آفریقای جنوبی بپردازند.  گردشگری آفریقای جنوبی گفت که این اولین مرحله در یک همکاری طولانی مدت برای نشان داد بزرگی و تنوع مردم آفریقای جنوبی، میراث فرهنگی غنی و مناظر دیدنی این کشور است.

آلیستر موکوئنا ، مدیر Google SA گفت: آفریقای جنوبی با چشم اندازهای دیدنی، حیات وحش خیره کننده و تنوع زیستی بی نظیر، شهرهای مدرن شلوغ و اقتصاد پر جنب و جوش به عنوان" جهانی در یک کشور "توصیف می‌شود. تحت محدودیت های کورونا، صنعت گردشگری این کشور به شدت آسیب دیده است. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مجبور به تعطیلی دائم یا تعطیلی موقت شده اند. به گفته موکینا، در سال 2019 بیش از 10 میلیون نفر از آفریقای جنوبی بازدید کرده اند اما در اکتبر سال 2020 این میزان  نود و یک درصد کمتر از اکتبر 2019 بوده است.

پیشرفت محلی وسایل نقلیه الکتریکی باید تسریع شود

انجمن ملی تولیدکنندگان اتومبیل آفریقای جنوبی پیش بینی می‌کند فروش خودروهای الکتریکی (EV) تا سال 2038 از فروش خودروهای احتراق داخلی (ICE) فراتر رود و فروش EVدر اتحادیه اروپا40٪ تا سال 2030 و 80٪ تا سال 2040 باشد.

انگلیس که بهترین مقصد صادرات خودرو برای صنعت خودروی آفریقای جنوبی است، سال گذشته اعلام کرد قصد دارد ممنوعیت ورود خودروهای ICE را از سال 2035 به 2030 تغییر دهد.

با توجه به اهمیت صادرات برای صنعت خودروی آفریقای جنوبی، برای تولید مقیاس کافی و دستیابی به بهبود رقابت بین المللی، تحولات در اروپا تأثیر مستقیم بر صنعت خودرو داخلی دارد. همچنین، با توجه به اینکه از هر چهار خودروی تولیدی آفریقای جنوبی سه دستگاه برای اتحادیه اروپا است، تکامل و پیشرفت در این مسیر در آفریقای جنوبی باید تسریع شود.

بررسی تجاری سه ماه چهارم سال 2020 نشان می دهد که بیماری همه گیر کرونا با صادرات خودروهای آفریقای جنوبی مهربان نبوده است. به دنبال رکورد صادرات خودرو برای دومین سال متوالی با 387.092 دستگاه در سال 2019 ، صادرات خودرو 2020 ، 271.283 دستگاه، با کاهش 29.9 درصدی نسبت به سال 2019 روبرو شده است.

گزارش سه ماهه چهارم سال اشاره می‌کند که اروپا 72.8٪ از کل صادرات خودروی آفریقای جنوبی در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. اما صادرات به این بازار در سال مذکور 30.9 درصد کاهش یافته است.

با وجود عملکرد بسیار بهبود یافته در سه ماهه چهارم سال 2020 ، شاخص اطمینان نشان می دهد که شرایط کسب و کار حاکم بر صنعت خودرو داخلی در سه ماهه چهارم نامطلوب ارزیابی می‌شود. با اینحال این شاخص نشان می دهد که شرایط تجارت خودرو طی شش ماه آینده خوش بینی محتاطانه است. به طور کلی برای سال 2021 جهش در رشد داخلی و همچنین رشد اقتصادی جهانی پیش بینی می‌شود که نشانه خوبی برای بهبود فروش و تولید خودروهای جدید داخلی است. به طور کلی شاخص های عملکرد بازار جدید خودروهای داخلی و شرایط بازار احتمالاً طی شش ماه آینده بهبود می یابد.

تولید سوخت پاک یک فرصت تجاری

شرکت چند ملیتی فرانسوی Engie گفته است که آفریقای جنوبی کشور ایده آلی برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی است و می‌تواند بعنوان رهبر جهانی تولید هیدروژن سبز و مشتقات سوخت های خنثی کربن و مواد شیمیایی ظاهر شود که این امر می‌تواند درآمد داخلی و صادراتی به ارزش میلیاردها دلار ایجاد کند و هزاران شغل جدید بوجود آورد. این شرکت فرصت صادرات هیدروژن سبز آفریقای جنوبی را حدود 10 میلیارد دلار در سال تخمین زده است.

برخی دست اندرکارن، سال 2020 را سال موفقیت اقتصادی هیدروژن توصیف می‌کنند. دولت ها به طور فزاینده ای هیدروژن را به عنوان بخشی مهم از به صفر رساندن انتشار خالص کربن در نظر می‌گیرند. 9 کشور به علاوه اتحادیه اروپا سال گذشته استراتژی‌های هیدروژن را اعلام کردند و آفریقای جنوبی نیز استراتژی هیدروژن خود را تأیید کرده است.

شرکت های بزرگ نیز به طور فزاینده ای درگیر آن می‌شوند. شورای هیدروژن هم اکنون 109 عضو دارد که 59 عضو آن در سال 2019 به آن پیوستند و این نشان می دهد که هیدروژن در حال تبدیل شدن به یک فرصت تجاری واقعی است.

یادآور می‌گردد آفریقای جنوبی قصد دارد سه طرح 6800 مگاواتی انرژی تجدید پذیر در سال آینده و نیز 5000 مگاوات طرح ذغال سنگ و ذخیره سازی را آغاز کند. هدف این کشور حرکت از مصرف ذغال سنگ برای تولید برق به سمت تنوع انرژی است. با توجه به اینکه شرکت برق دولتی اسکوم آفریقای جنوبی با مشکلات مالی بزرگی روبرو است و این کشور شاهد خاموشی‌های پیاپی می‌باشد پاسخگویی به نیاز برق شهرها و صنایع از دغدغه‌های اساسی دولت آفریقای جنوبی است و دولتمردان سعی بر تنوع بخشی تامین انرژی دارند و روی طرج های انرژی‌های تجدیدشونده کار می‌کنند.

مجادله بر سر افزایش دستمزد در بخش کشاورزی

بنا به اعلام وزارت کار آفریقای جنوبی حداقل دستمزد برای هر ساعت کار از ابتدای مارس 2021 اندکی افزایش می یابد و دستمزد کارگران مزرعه نیز با این نرخ همسو شده و افزایش می یابد. در همین رابطه انجمن صنعت کشاورزی آفریقای جنوبی هشدار داد که در نتیجه افزایش حداقل دستمزد در سال جاری حدود 4000 شغل در معرض خطر قرار می‌گیرند.

این انجمن معتقد است که افزایش دستمزدها منجر به افزایش هزینه کارفرمایان خواهد شد و این امر می‌تواند به تعدیل نیرو بیانجامد در حالی که فقیرترین خانوارها هنوز نیاز به دسترسی به اشتغال و حفظ افراد شاغل دارند. از سوی دیگر اگر کارفرمایان کشاورز نتوانند به طور مقرون به صرفه مواد غذایی تولید کنند و کارگران در بخش کشاورزی را در مقیاس وسیع به کار بگیرند، این امر منجر به بحران غذایی و آشفتگی اجتماعی در مقیاس گسترده خواهد شد زیرا ناامنی غذایی و بیکاری شروع به ریشه دار شدن می‌کند. به همین دلیل این انجمن از دولت خواسته است حداقل شرایط سخت کاری را که مشاغل باید برای درخواست معافیت ها رعایت کنند، کاهش دهد و بر ایجاد اشتغال در مقیاس وسیع تمرکز نماید.

در بخش کشاورزی در حال حاضر 800.000 تن مشغول به کار هستند که با توجه به افزایش هزینه‌ها در حال کاهش است. کارفرمایان بخش کشاورزی در حال حاضر در تلاش هستند تا با افزایش هزینه‌های برق، قیمت سوخت، تعرفه‌های آب و سایر هزینه‌های افزایش یافته همگام شوند. این بخش سالانه 8 میلیارد رند صرف انرژی می‌کند. این در حالی است که آفریقای جنوبی دارای نرخ بیکاری دامنه دار 43.1٪ است، از جمله متقاضیان ناامید کار، (نرخ بیکاری رسمی حدود 34٪ است) و دولت فقط در ژوئیه 2020 به 18 میلیون تن کمک هزینه اجتماعی پرداخت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما