معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

تولید داخلی واکسن کرونا در مجارستان در سال 2022

آمار مبتلایان به کرونا در طی روزهای اخیر همزمان با آغاز موج سوم ، در مجارستان به شدت در حال افزایش است . براساس اعلام مراکز رسمی این کشور،آمار مبتلایان در روز های قبل به بیش از 4600 نفرو آمار جان باختگان به بیش از 123 نفر در روز رسیده است.

بر اساس گزارشات رسمی، تاکنون  بیش از 419.182 نفر از مردم این کشور به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 14.795 نفر جان باخته و 317.899 نفر نیز بهبود یافته اند. 5027 نفر در بیمارستان بستری و 451 نفر نیز از اکسیژن مصنوعی استفاده می‌کنند.  تاکنون بیش از 3.604.898 نفر از کل جمعیت مجارستان تست کرونا را انجام داده اند.

با آغاز پاندمیک کرونا یکی از اولویت های دولت اوربان ، تشکیل یک تیم پزشکی برای انجام تحقیقات روی ویروس کرونا و تولید واکسن در کشور بوده که این مسئولیت بر عهده دانشگاه پزشکی دبرسن نهاده شده است.

به موازات آن دولت مجارستان برای تهیه و تامین واکسن کرونا از سایر کشورها تلاش وسیعی نموده و تا جائیکه امروز از 5 واکسن (فایرز، مدرنا ،اسپوتنیک روسی ، سینوفارم چینی ،استرازنکا انگلیسی ) در طرح ملی واکسیناسیون این کشور استفاده می‌شود.

گرچه در یک ماه اخیر ، گمانه زنی‌هایی برای کاهش محدودیت های کرونا در این کشور از سوی برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران اقتصادی- اجتماعی مطرح شده بود و صاحبان برخی از مشاغل خدماتی ،ازجمله رستوران‌ها ، هتل ها ، اماکن ورزشی و ... نسبت به بازگشایی مراکز خدماتی بویژه در اواخر ماه مارس و اوایل آوریل ابراز امیدواری کرده بودند ، ولی شروع موج سوم  و افزایش آمار تلفات انسانی و مبتلایان به کرونا ، کاهش این محدودیت ها را با تردیدهای جدی مواجه ساخته است. از طرفی دولت مجارستان محدودیت ها کرونایی را  نیز مجددا تا 15 ماه مارس تمدید کرده است. در همین خصوص آقای ویکتور اوزبان با اشاره به شرایط سخت کرونایی طی دو هفته آینده ، از مردم این کشور خواسته تا از طرح واکسیناسیون ملی استقبال بیشتری نموده و نسبت به رعایت مقررات و هشدارهای کمتیه اجرایی کرونا توجه جدی تری نمایند. آقای اوربان تاکید کرد در صورت افزایش آمار ثبت نام کنندگان واکسن ، دوران سخت پیش رو ،زود تر پایان خواهد یافت.

آقای گولیاش گرگلی، رئیس دفتر نخست وزیر در این خصوص گفت:  میزان همه گیری انواع جدید ویروس کرونا در مقایسه با نوع قبلی بسیار شدیدتر است ولی واکسن‌های موجود در برابر انواع جدید کرونا نیز ایمنی دارند. برابر اعلام مقامات رسمی مجارستان ، واکسن سینوفارم چینی نیز در طرح واکسیناسیون ملی مورد استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است تزریق واکسن از طریق مراکز درمانی دولتی مجارستان صورت می‌گیرد اما اخیر طبق برخی از اخبار منتشره قرار است در برخی از مراکز درمانی خصوصی نیز با پرداخت هزینه ،واکسن کرونا تزریق گردد. براین اساس، آن دسته از افرادی که مشمول واجدین شرایط طرح واکسن ملی دولت نبوده ویا بالاتر از 65 سال سن دارند میتوانند با مراجعه به مراکز کلینیک خصوصی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. با این حال عده ای ضمن تشکیک در صحت این خبر معتقدند با توجه به کمبود واکسن ، اجرای این کار غیر ممکن است . چراکه تعداد افرادی که در سامانه ملی ثبت نام کرده و چند ماهی در لیست انتظار قرارداند از اولویت بیشتری برخوردارند . مضاف بر اینکه انجام این کار از سوی شرکت های تولید کننده واکسن، نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه اروپاست.

از این رو با عنایت به شرایط موجود ، کاهش محدودیت های کرونایی از سوی دولت در تابستان سالجاری همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

اخیرا آقای لاسلو پالکوویچ ، وزیر فناوری و نوآوری مجارستان در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد : تولید داخلی واکسن کرونا در دبرسن از اواخر سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. پالکوویچ گفت: کارخانه تولید واکسن احداث خواهد شد. این واکسن دردست تهیه و توسعه ،در همکاری مشترک میان مرکز بهداشت عمومی مجارستان و دانشگاه پزشکی دبرسن تولید می‌شود. هزینه اولیه سرمایه گذاری این پروژه حدود 153 میلیون یورو خواهد بود.

به نظر می رسد در طی ماه مارس که درجه حرارت دما روبه افزایش و تردد جمعیت در شهرها بیشتر خواهد شد ، آمار مبتلایان به کرونا در مجارستان در موج سوم افزایش چشم گیری داشته باشد.

آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در نشست سالانه سفرای این کشور  مساله کرونا و بازاریابی برای افزایش صادرات کالاو خدمات را بعنوان دو هدف در سالجاری میلادی مورد توجه قرار داد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما