معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

اخبار اقتصادی روسیه (نیمه اول اسفند ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در نیمه اول اسفند ماه 1399 به شرح زیر بوده است.

مجوز شرکت‌های خصوصی لبنانی برای عقد قرارداد خرید واکسن (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گفته حمد حسن جانشین وزیر بهداشت لبنان، شرکت‌های لبنانی قصد دارند قراردادهایی را با روسیه در مورد خرید واکسن اسپوتنیک V منعقد سازند، به گفته حسن برای ۲۰ شرکت خصوصی لبنانی مجوز انجام مذاکرات برای خرید واکسن صادر شده است. هفت شرکت دیگر نیز در نظر دارند نسبت به خرید واکسن چینی سینو فارم اقدام نمایند. حمد حسن اظهار داشت که وزارت بهداشت لبنان مسئولیت حمل و لجستیک و نیز نگهداری از واکسن‌های را که مستلزم یخچال فریزرهای خاص هستند را بر عهده می‌گیرد.

قصد اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای برقراری همکاری با آمریکای لاتین (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گزارش کمیسیون اقتصادی اوراسیا، این کمیسیون و دبیرخانه همگرایی اقتصادی در آمریکای مرکزی تفاهم‌نامه‌ای را مبنی بر تقویت روابط اقتصادی امضا کردند. این تفاهم‌نامه میان سرگئی گلازیف وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ملوین انریکه رودوندو دبیر رئیس دبیرخانه همگرایی اقتصادی در آمریکای مرکزی در تاریخ ۲۴ فوریه به صورت ویدئو کنفرانس در زمینه‌های بازرگانی متقابل، تنظیم‌گری فنی و استاندارد سازی، صنعتی و مجموعه صنعت و کشاورزی و اقتصاد کلان به امضا رسید.

نظر نخست‌وزیر روسیه در مورد ورود بیمه‌گذاران خارجی به روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت که ورود شرکت‌های بیمه‌گذار خارجی به بازار روسیه موجب تقویت رقابت شده و خدمات جدید را در اختیار شهروندان روسیه قرار می‌دهد و در ادامه، شرایط جذب آن دسته از سرمایه‌گذاران خارجی را که عادت کرده‌اند با شرکت‌های بیمه خارجی کار کنند، فراهم می‌سازد. در این رابطه قرار بوده است که دولت بسته جدیدی از قوانین را در روز پنج‌شنبه بررسی کند. میشوستین یادآور شد که روسیه هنگام ورود به سازمان تجارت جهانی تعهدات مربوط به بازار بیمه را عهده‌دار شده است.

میزان درآمد گمرک روسیه در سال 2020 (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

ولادیمیر بولاوین رئیس سرویس فدرال گمرک روسیه روز جمعه 26 فوریه اظهار داشت که این نهاد در سال 2020 مبلغ در حدود 4 تریلیون و 725 میلیارد روبل به خزانه دولت واریز کرده است. در سال گذشته گردش تجاری معادل 560 میلیارد دلار بوده است که 15% کمتر از سال گذشته بوده است. وی گفت به کمک سیستم مدیریت خطرات، امکان کسب 21 میلیارد روبل درآمد مازاد برای دولت فراهم شده است و 420 پرونده جنایی و بیش از 27 هزار پرونده تخلف اداری تشکیل شده است. وزیر دارایی روسیه پیش‌تر اظهار داشته بود که درآمد گمرکی در سال 2020 از حد مورد انتظار بیشتر بوده است.

پاندمی موجب تقویت نظام بانکی روسیه شده است (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

میخائیل زادورنوف رئیس هیأت‌مدیره بانک « اوتکریتیه» ابراز اطمینان کرد که بانک‌های روسیه در مقایسه با دیگر بخش‌های اقتصاد، سال 2020 را بهتر تحمل کرده‌اند. وی در تأیید نظر خود گفت که در ماه آوریل و مه سال 2020 نظام بانکی و بیمه تنها 0.3 از درآمد خود را از دست داده‌اند و بخش مالی طی سال 2020 حتی رشد 8 درصدی هم داشته است. در حالیکه کل اقتصاد، طبق نظر سازمان آمار روسیه 3.5-3.1 درصد کوچکتر شده است.

نظر وزیر دارایی درباره بودجه و نتایج سال کوویدی 2020 (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که سال 2020 با کمبود 4.1 تریلیون روبل و یا 8.3% به پایان رسیده است. حجم اقتصاد روسیه در سال 2020 تقریبا به همان اندازه سال 2016 بوده است. این سال همچنین شاخص‌های با پیامدهای زیان‌بار برای اقتصاد نسبت به سال 2010-2009 بسیار کمتر بوده است. در نتیجه پاندمی و کاهش قیمت‌ها درآمد بودجه نسبت سال قبل 1.9 تریلیون کمتر از میزان برنامه‌ریزی شده بوده است. هزینه تحمیل شده به بودجه 3.3 تریلیون روبل بوده است و ویروس کرونا دولت را ناگزیر به عدول از قواعد بودجه کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما