معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۵

اخبار اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه (بهمن ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه در بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش 6 برابری صادرات ترابوزان به فدراسیون روسیه در 20 سال اخیر

(سون نوکتا، 19 فوریه)

احمد حمدی گوردوغان، معاون هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه گفت، در 20 سال اخیر صادرات ترابوزان به فدراسیون روسیه 6 برابر افزایش یافته است. نظر به باز شدن مرز روسیه در سال 1990 که رفته رفته روابط تجاری با این کشور افزایش یافت، در سال 2000 حجم صادرات توسط تجار ترابوزانی به فدراسیون روسیه 30 میلیون دلار بود که این رقم در سال 2020 به 181 میلیون دلار رسیده است. 

احتمال برگزاری مناقصه پروژه مسیر قطار سریع‌السیر ترابوزان-گوموشخانه-ارزینجان در سال آینده بعد از پایان مطالعات آن

(گونه باکیش، 19 فوریه)

سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت ترابوزان ضمن تشکر از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دلیل اعلام انجام مطالعات پروژه مسیر قطار سریع‌السیر ترابوزان-گوموشخانه-ارزینجان، تشکر کرد و گفت با توجه به سخنان رئیس جمهور سال آینده مطالعات این پروژه به پایان خواهد رسید و در ادامه آن شاهد مژده برگزاری مناقصه این پروژه خواهیم بود. وی در ادامه با اشاره به اهمیت خط راه‌آهن گفت، آغاز خط راه‌آهن پیشرفت مهمی در گسترش ترابوزان و منطقه خواهد بود. ترابوزان از زمان‌های قدیم مرکز تدارکات و تجارت منطقه بوده و در مسیر جاده ابریشم، دروازه ورودی به دریای سیاه بوده است و این شهر همچنان به بهبود موقعیت خود ادامه می‌دهد. امروزه تجارت با استفاده از انواع راه‌های مختلف حمل و نقل انجام می‌گیرد، ولی راه‌آهن با اختلاف آشکاری از دیگر راه‌ها در رقابت جهانی مهم است. با توجه به امکانات فعلی ترابوزان، با اضافه شدن خط راه‌آهن به این مجموعه، دیگر ترابوزان توانایی حمل و نقل را در همه زمینه‌ها از قبیل دریایی، زمینی و هوایی خواهد داشت و این سبب افزایش صادرات ترکیه به کشورهای منطقه شده و نقش مهمی در کمک بیشتر به اقتصاد ملی خواهد داشت.

تدابیر مقابله با ویروس کرونا در ترابوزان افزایش یافته و هشدار به اجرای دقیق تدابیر قبلی داده شد

(گونه باکیش، 19 فوریه)

بعد از اعلام بالاترین نرخ مبتلایان به کرونا در ترابوزان با توجه به تعداد جمعیت آن، دکتر هاکان اوستا رئیس اداره سلامت ترابوزان به همراه توفیک اوزلو عضو کمیته علمی ویروس کرونا به دیدار اسماعیل اوستا، استاندار ترابوزان رفت. در این دیدار آخرین وضعیت ترابوزان مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از این دیدار ضمن تأکید بر اجرای دقیق تدابیر قبلی مبارزه با ویروس کرونا، تدابیر جدیدی از طرف استانداری ترابوزان برای افکار عمومی ترابوزان اعلام شد. مقرر شد نماز میت حداکثر با 30 نفر برگزار گردد و مراسم‌های عزاداری در منازل ممنوع شده و افرادی که به خاطر وظایف کاریشان اجازه تردد دارند، در صورتی که تشخیص داده شود که از این اجازه سوء استفاده می‌کنند، جریمه اداری و قضایی برای آنها اعمال شود.

کیفیت دانشگاه رجب طیب اردوغان با دریافت گواهی بار دیگر افزایش یافت

(گونه باکیش، 18 فوریه)

پروفسور حسین کارامان رئیس دانشگاه رجب طیب اردوغان دریافت گواهی دانشگاه تولید دانش و ارزش از طرف اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ترکیه را در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. انتشار این خبر مورد استقبال جامعه علمی و فرهنگی منطقه قرار گرفت.

رئیس اتاق کشاورزی آلتین اردو از تولیدکنندگان فندق خواست محصولات خود را در برابر تهدید یخ‌زدگی بیمه کنند

(سایت خبری www.ordugazete.com)

آتاکان آکچا، رئیس اتاق کشاورزی شهرستان آلتین اردو از استان اردو، با توجه به بارش برف در منطقه حاشیه دریای سیاه، از تولیدکنندگان فندق خواست محصولات خود را در برابر تهدید یخ‌زدگی بیمه کنند. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود پس از هوای برفی یخبندان رخ دهد و از آنجایی که گرم بودن هوا در هفته‌های قبل باعث جوانه زدن بوته‌های فندق شده است، برای جلوگیری از احتمال زیان‌دهی، درخواست بیمه محصولات کشاورزی را کرد. وی در ادامه گفت، چون درجه هوای زیر صفر از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، در این شرایط، احتمال سرمازدگی باغات کشاورزی وجود دارد. در اینجا نیز هشدار می‌دهم که آخرین روز بیمه TARSİM مورخ 11 مارس می‌باشد و قطعا کشاورزان باید این بیمه را انجام دهند تا معیشت خود را برای سال آینده تضمین کنند. هر چند تقدیر دست خداست و باید به او توکل کرد.

فرودگاه ریزه-آرتوین تا آخر سال 2021 به بهره‌برداری خواهد رسید

(گونه باکیش، 17 فوریه)

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه، در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، نوشت: "فرودگاه ریزه-آرتوین یکی از معدود نمونه‌های مهندسی در جهان است که بر روی دریای سیاه ساخته شده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. این فرودگاه با ظرفیت 3 میلیون مسافر که با پر کردن سطح دریا ساخته شده است، در پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی در ادامه اظهار داشته، با توسعه زیرساخت‌های قوی، نیاز گردشگری منطقه دریای سیاه تأمین می‌شود. این فرودگاه دارای یک ساختمان ترمینال با مساحت 31 هزار و 350 متر مربع، یک پارکینگ روباز با ظرفیت 448 وسیله نقلیه، باند پرواز 3 هزار متر طول و 45 متر عرض، در مجموع دارای 45 هزار و 200 متر مربع ساختمان سربسته می‌باشد.

بی‌تدبیری عامل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در منطقه دریای سیاه است

(گونه باکیش، 17 فوریه)

در پی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه دریای سیاه و به ویژه در ترابوزان، پروفسور کمال‌الدین آیدین، معاون دانشگاه علوم سلامت ترکیه گفت، بی‌تدبیری عامل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در منطقه است. لذا اگر این بی‌تدبیری همچنان ادامه داشته باشد، شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا خواهیم بود و بنابراین باید تدابیر مقابله با ویروس کرونا را به دقت اجرا کنیم.

اردوغان مژده ساخت خط راه‌آهن ترابوزان-ارزینجان را داد

(گونه باکیش، 17 فوریه)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر 5 روزه خود به منطقه شرق دریای سیاه ترکیه در کنگره‌های استانی حزب عدالت و توسعه ترابزون و ریزه شرکت کرد. اردوغان در سخنرانی خود در کنگره ترابوزان، خبر خوب راه‌آهن را برای ترابزون داد و گفت، ما در حال کار برای اجرای سیستم ریلی در مسیر شهرستان‌های آکچابات-آرسین هستیم و مطالعات پروژه قطار سریع‌السیر ترابزون-ارزینجان در سال آینده تکمیل می‌شود و بعد از آن شروع به ساخت این پروژه می‌کنیم.

آموزش حضوری در مدارس ترابوزان آغاز شد

(گونه باکیش، 16فوریه)

پس از مدت‌ها قطع آموزش حضوری در مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، امروز در مدارس روستاها و مهد کودک‌های ترابزون مطابق با تصمیم وزارت آموزش ملی، آموزش حضوری آغاز شد. اسماعیل اوستااوغلو، استاندار ترابزون از مدرسه ابتدایی و متوسطه کارلیک در شهرستان اورتاحیصار بازدید کرد و به دلیل آغاز آموزش حضوری در ترم دوم سال تحصیلی 2020-2021، با دانش‌آموزان همراه شد. تولگا توگان فرماندار اورتاحیصار و خضر آکتاش مدیر آموزش ملی استان، در این برنامه استاندار را همراهی کردند.

9 درصد از ساخت تونل زیگانا به پایان رسیده است

(سون نوکتا، 15 فوریه)

81 درصد از عملیات حفاری ساخت بزرگترین تونل اروپا و دومین تونل دنیا به طول 14.5 کیلومتر در مسیر جاده ابریشم به پایان رسیده است. قرار است این پروژه در سال 2022 به بهره‌برداری برسد.

گردشگری در ترابوزان 12 ماهه خواهد شد

(سون نوکتا، 15 فوریه)

مراد زورلو اوغلو، شهردار کالنشهر ترابوزان گفت تلاش می‌کنیم با پروژه‌های اوزون گل، آلتین دره، صومعه صومال، کاخ آتاتورک، غار چال، ییالق بارما، بوزتپه و صومعه دختران، گردشگری ترابوزان را در 12 ماه سال فعال نگه داریم.

افزایش 300 درصدی صادرات ماهی سومون در 3 سال اخیر

(گونه باکیش، 12 فوریه)

حمد حمدی گوردوغان، معاون هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای ترکیه گفت تولید ماهی سومون، یک حوزه جدیدی برای صادرات منطقه به وجود آورده که رتبه سوم صادرات منطقه را کسب کرده است و در 3 سال اخیر افزایش 300 درصدی داشته است. به طوری که امروزه، سالانه 125 میلیون دلار ماهی سومون به ژاپن صادر می‌شود که این رقم می‌تواند به 500 میلیون دلار در سال برسد. لذا این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارد که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود. 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا باعث نگرانی رئیس اداره سلامت ترابوزان شده است

(گونه باکیش، 12 فوریه)

هاکان اوستا، رئیس اداره سلامت ترابوزان با اشاره به افزایش اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت، انتظار نداشتیم که افزایش شمار مبتلایان به کرونا به این رقم برسد و این موضوع باعث نگرانی ما شده است. زیرا در شروع موج دوم تعداد افراد مبتلا به کرونا به این اندازه نبوده، لذا باید به دقت تدابیر مقابله با ویروس کرونا را اجرا کنیم. از امروز نیز دوز دوم واکسن چینی به کادر درمان در سطح ترکیه آغاز می‌شود که در استان ما نیز از امروز شروع به تزریق دوز دوم کرونا به کادر درمان می‌کنیم.

در یک ماهه اول سال 2021 از ترابوزان به 33 کشور دنیا صادرات فندق صورت گرفته است

(گونه باکیش، 8 فوریه)

بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه، در ماه اول امسال، از 26 هزار و 119 تن صادرات فندق از منطقه شرق دریای سیاه ترکیه، 191 میلیون و 187 هزار و 424 دلار درآمد حاصل شده که از این رقم 84 میلیون و 849 هزار و 257 دلار آن را شرکت‌های ترابوزانی انجام داده‌اند.

پروژه ساخت خط ریلی بین سامسون و سارپ برای توسعه منطقه لازم است

(سایت خبری اردو، 8 فوریه)

رئیس اتاق تجارت و صنعت اردو گفت، برای توسعه منطقه حاشیه دریای سیاه ترکیه باید خط راه‌آهن بین سامسون و مرز سارپ اجرا شود و برای اجرای این پروژه نیز ما اصرار خواهیم کرد.

آخرین آمار جمعیت شهرهای منطقه شرق دریای سیاه ترکیه 

(گونه باکیش، 5 فوریه)

طبق آخرین داده‌های سازمان آمار ترکیه، جمعیت ترابوزان به 811 هزار و 901 نفر، جمعیت ریزه به 344 هزار و 359 نفر، جمعیت گیره سون 448 هزار و 721 نفر، جمعیت گوموشخانه به 141 هزار و 702 نفر و جمعیت اردو به 761 هزار و 400 نفر رسیده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما