معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۷

تصویب طرح استقلال بانک مرکزی در کنگره برزیل

مجلس نمایندگان برزیل روز چهارشنبه (10 فوریه) طرحی که استقلال بانک مرکزی را پیش بینی می‌کند را تصویب نمود. این طرح استقبال بانک مرکزی را از طریق تعیین دوره چهارساله برای رئیس و مدیران بانک مرکزی و همچنین مقررات سخت تر برای برکناری آنها از این سمت تعیین کرده است. در صورتی که این قانون به تایید رئیس جمهور برسد، دوره صدارت رئیس بانک مرکزی و مدیران بانک از رئیس جمهور جدا خواهد شد. این طرح در نوامبر سال 2020 در مجلس سنا به تصویب رسیده بود.

مهمترین تغییر ایجاد شده در ساختار بانک مرکزی این است که دوره صدارت رئیس و اعضای هیات مدیره بانک مرکزی چهار سال ثابت خواهد بود و این دوره نبایستی با دوره ریاست جمهوری رئیس قوه مجریه منطبق باشد. متن این طرح پیش بینی کرده که رئیس جمهور در سال دوم ریاست جمهوری خود می‌تواند رئیس بانک مرکزی را به مجلس سنا معرفی می‌کند. رئیس بانک مرکزی پس از اخذ تایید سنا در اولین روز کاری سومین سال فعالیت رئیس جمهور کار خود را شروع می‌کند. دوره ریاست رئیس بانک مرکزی و دیگر اعضای هیات مدیره برای یک دوره دیگر قابل تمدید خواهد بود.

هشت عضو دیگر هیات مدیره بانک مرکزی توسط رئیس جمهور جهت اخذ تاییدیه به سنا معرفی می‌شوند.  دو عضو هیات مدیره در اول ماه مارس سال اول ریاست جمهوری (دو ماه پس از شروع دوره رئیس جمهور جدید)، دو نفر اول ژانویه سال دوم ریاست جمهوری (شروع دومین سال دوره رئیس جمهور)، دو نفر در اول ژانویه سومین سال دوره رئیس جمهور و دو نفر در اول ژانویه چهارمین سال دوره رئیس جمهور انتخاب خواهند شد. تمام مدیران بانک تنها می‌توانند یک بار مجدد به سمت قبلی انتخاب شوند و تنها در شرایط خاص و در صورت محکومیت در دادگاه برکناری آنها امکان پذیر است. این در حالی است که دوره ثابتی برای مدیران بانک وجود ندارد و آن‌ها هر زمان قابل برکناری هست.

در این متن همچنین رئیس بانک مرکزی باید گزارشات تورم و ثبات مالی را در هر دوره شش ماهه با توضیح تصمیمات اتخاذ شده به سنا ارائه دهد. مدیران بانک مرکزی در طول دوره فعالیت در بانک مرکزی قادر به فعالیت در سیستم مالی نخواهند بود. رئیس و مدیران بانک مرکزی نبایستی در دوره مدیریت خود در موسسات مالی سهامدار باشند.

در این لایحه آمده که هدف اصلی بانک مرکزی تضمین ثبات قیمت ها است. البته این موضوع را خاطر نشان کرده که تضمین کارایی سیستم مالی، تنظیم نوسانات فعالیت های اقتصادی و ترویج اشتغال کامل از وظایف دیگر بانک مرکزی خواهد بود. این به معنی گسترش دامنه اختیارات بانک مرکزی خواهد بود و ساختار بانک مرکزی به فدرال رزو (بانک مرکزی آمریکا) نزدیک خواهد کرد که نه تنها تورم بلکه رشد اقتصادی از طریق تنظیم سیاستها را کنترل می‌کند.

براساس گفته نمایندگان کنگره هدف این طرح این است که مدیریت بانک مرکزی بیشتر فنی باشد و محل دخالت سیاستمداران نباشد. استقلال بانک مرکزی برای بیش از سه دهه مورد بحث بوده است. اگرچه این نهاد به صورت دوفاکتو مستقل شناخته می‌شود، ولی در زیر چتر سازمانی وزارت اقتصاد قرار دارد و رئیس بانک به صورت فنی عضو کابینه دولت است و از سوی رئیس جمهور منصوب می‌شود.

سیلویو کوستا فیلیو گزارشگر این طرح در مجلس گفت که این اقدام باعث بهبود رتبه برزیل در رابطه با سرمایه گذاران بین المللی خواهد شد. استاندارد جدیدی برای حاکمیت پولی به برزیل خواهد داد، که سیگنال بسیار مهمی ‌به بازار بین المللی می دهد و این امکان را برای برزیل فراهم می‌کند تا چهره بین المللی خود را بهبود بخشد.

هنریکه میرلس، رئیس سابق بانک مرکزی برزیل این قانون را یکی از مهمترین تحول های نهادی در سالهای اخیر دانسته که می‌تواند ثبات اقتصادی، اعتماد و جذب سرمایه خارجی را تقویت کند. او گفته این استقلال می­تواند به بانک مرکزی اعتماد به نفس برای اتخاذ تصمیم های درست برای کشور را بدهد.

براساس برآورد کنفدراسیون ملی صنایع (CNI) استقلال بانک مرکزی باعث افزایش اعتبار و کارایی سیاست های پولی خواهد شد. رابسون براگا، رئیس این نهاد گفته که این قانون همراهی برزیل با تجربه بین المللی خواهد شد و برای عضویت این کشور در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مهم خواهد بود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما