معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۲

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته چهارم بهمن ماه)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته چهارم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

ناخشنودی قانون گذاران از کمک های توسعه ای به چین "ثروتمند"

با وجود ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی، دانمارک همچنان به ارسال کمک های توسعه ای به این کشور ادامه می دهد. گزارش وزارت امور خارجه نشان می دهد که دانمارک در حال حاضر بودجه پروژه‌های کمک توسعه ای در چین را با حدود 250میلیون کرون (35 میلیون دلار) تأمین می‌کند. بیشتر این پول، حدود 190 میلیون کرون،  برای تأمین بودجه پروژه‌های دوجانبه بین دانمارک و چین در بخشهایی مانند انرژی است و بقیه صرف فعالیت های حقوق بشری می‌شود. احزاب دو جناح سیاسی خواستار کاهش یا توقف این کمک ها در استراتژی جدید کمک های توسعه ای که قرار است در بهار امسال تدوین شود، شده اند. الکس آهرنتسن، سخنگوی کمک توسعه ای حزب مردم سوسیالیست، گفت که چین توانایی تأمین بودجه پروژه‌های خود را دارد و نباید یک کرون هم دریافت کند، در حالی که همتای محافظه کار وی، کاتارینا آمیتزبول، گفت که ادامه دادن پول به چین منطقی نیست. کریستین یول، از حزب فهرست اتحاد، نیز گفت که کمک های عمرانی نباید برای پروژه‌های بخش تجاری که به شرکت های خصوصی کمک می‌کنند هزینه شود. او خواستار احضار فلمینگ مولر مورتنسن، وزیر کمک های توسعه ای، برای ارائه توضیحات شد.  آقای مورتنسن روز گذشته از مصاحبه خودداری کرد اما در پاسخ کتبی ادعا کرد که پول مستقیماً به چین ارسال نمی‌شود بلکه هزینه‌های کارشناسان دانمارکی برای دستمزد و سفر را پوشش می دهد. او گفت: ما بدون چین نمی‌توانیم در مبارزه با تغییرات اقلیمی‌پیروز شویم. دانمارک چیزهای زیادی برای ارائه دارد و تجربه ما در زمینه‌هایی مانند تبدیل سبز می‌تواند منجر به تغییرات اساسی شود. (یولندزپستن)

انقباض اقتصادی اما کمتر از حد انتظار

در سال 2020 اقتصاد دانمارک به میزان 7 .3 درصد کوچکتر شد. اما این انقباض کمتر از آنی بود که بیم آن می رفت. با این حال این بزرگترین رکود اقتصادی کشور از زمان بحران مالی سال 2009 می‌باشد. در آن زمان اقتصاد دانمارک یک انتقباض 9 .4 درصدی را تجربه کرد.  در ابتدای اپیدمی در مارس گذشته، صندوق بین المللی پول و دولت دانمارک به ترتیب رکود 5.6 و 5.3 درصدی را را پیش بینی کردند. لاس اولسن ، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، گفت خوشبختانه، تابستان که محدودیت های اجتماعی برداشته شد اقتصاد تقویت شد.  وی گفت: اوضاع آنچنان که بیم آن می رفت پیش نرفت، زیرا هزینه‌ها و فعالیتها به سرعت افزایش یافت. در عین حال دانمارک در حفظ فعالیت برخی از بخش های اقتصاد در مقایسه با جنوب اروپا و انگلیس بهتر عمل کرده است. دنسکه بانک هزینه جمعی بحران کرونا را در حدود 300 میلیارد کرون (40 میلیارد یورو) تخمین می زند که معادل 50،000 کرون برای هر خانواده دانمارکی می‌باشد. همچنین نرخ رشد اقتصاد در سال جاری 2-3 درصد پیش بینی شده است. (بی تی)

رشد اندک اقتصادی در سه ماهه چهارم سال

اقتصاد دانمارک در سه ماهه چهارم (Q4) سال گذشته با وجود محدودیت های اجتماعی، رشد اندکی داشته است. طبق اطلاعات مرکز آمار دانمارک که روز دوشنبه منتشر شد رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال 2020 در حد 06/% بود که در مقایسه با رشد 2 /5 درصدی سه ماهه سوم بسیار اندک می‌باشد. شاخص اشتغال نیز رشد 03/ درصدی نسبت به سه ماهه قبل نشان داد. ملانی دبونو، اقتصاددان سرمایه اقتصادی، اظهار داشت که دانمارک با داشتن توانایی محافظت در برابر همه گیری کووید-19 ، در مقایسه با اکثر اقتصادهای اروپایی در موقعیت بهبودی قرار دارد. (مرکز آمار دانمارک)

ادامه رونق بازار مسکن دانمارک

فروش مسکن در ژانویه به یک رکورد جدید ماهانه در ماه رسید. در این ماه با ادامه بازار پررونق املاک، 9500 خانه به فروش رفت که بهترین شروع برای یک سال است. سخنگوی سایت مسکن، متعلق به بزرگترین بنگاه‌های املاک و مستغلات دانمارک، گفت که این ارقام "باورنکردنی" هستند و معمولاً فقط در فصول بهار و تابستان تجربه می‌شوند. بیرگیت داتز، رئیس ارتباطات، گفت: ما هرگز چنین چیزی را برای این وقت سال تجربه نکرده ایم. فروش این ماه در مقایسه با ژانویه سال گذشته،44٪ افزایش یافته است. از طرف دیگر کارشناسان تعداد خانه‌های فروشی را کم می دانند که همین مسئله برای خریداران بالقوه مشکلاتی ایجاد می‌کند. (پلیتیکن)

اولین کشتی کربن خنثی در شرکت کشتیرانی مرسک

شرکت آ.پ.مولر مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان ، قصد دارد تا سال 2023 اولین کشتی کربن خنثی در جهان را راه اندازی نماید. این زمانبندی هفت سال زودتر از موعد مقرر برای بهره برداری از این نوع کشتی عنوان شده است. این شرکت در بیانیه ای نوشت: مرسک با بهره برداری از پیشرفت سریع در فنآوری دریائی و افزایش تقاضا برای زنجیره‌های تأمین پایدار، اولین خط کشتیرانی کربن خنثی در جهان را در سال 2023 راه اندازی خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمده که: همانطور که در سال 2018 اعلام شد آرزوی ما این است که تا سال 2050 تمامی ناوگان کشتی‌های ما کربن خنثی باشند. این شرکت کار خود در این زمینه را با استفاده از یک کشتی نسبتاً کوچکی که می‌تواند تا 2000 کانتینر را حمل کند شروع خواهد کرد. سوخت این کشتی با استفاده از متانول سازگار با آب و هوا تأمین خواهد شد، اگرچه در صورت نیاز می‌تواند از سوخت فسیلی نیز استفاده کند.در ادامه گفته می‌شود همه شناورهای این شرکت در آینده دوگانه سوز می‌شوند. علاوه بر متانول تولید شده از زباله‌های گیاهی، مرسک اعلام کرد که در حال انجام آزمایش بر استفاده از آمونیاک بعنوان سوخت شناورهای خود است. در حال حاضر از آمونیاک برای تولید کود شیمیائی استفاده می‌شود. (کریستی بلادت)

دانمارک از  نطر اقتصادی از همسایگان شمالی خود  عقب افتاده است

از نظر رشد اقتصادی، همسایگان شمال اروپا، سوئد ، نروژ و فنلاند در مقایسه با دانمارک عملکرد بهتری نسبت به بحران کرونا داشته اند. با وجود رشد ناچیز 06/  درصدی در سه ماهه چهارم (Q4) ، تولید ناخالص داخلی دانمارک در سال گذشته 7 .3٪ کاهش یافته است. طبق گزارش ها این کاهش در نروژ، فنلاند و سوئد به ترتیب 5 .1 ، 5 .1 و 5 .2 درصد بوده است. جس آسموسن، اقتصاددان ارشد هندلسبن، گفت دانمارک در کنار سایر کشورهای اسکانیدیناوی موفق شد سال را بدون افزایش بیکاری و موج ورشکستگی پشت سر بگذارد.

 اما تاثیر محدودیت های اجتماعی بر دانمارک بیشتر از سایر کشورهای همسایه بود. بانکهای بزرگ اسکاندیناوی نوردیا و هندلس بانک بر این باور هستند که رشد اقتصادی دانمارک در سال جاری کمتر از همسایگان نوردیک خواهد بود. این بانک ها رشد اقتصادی دانمارک، فنلاند، نروژ و  سوئد را به ترتیب5 .2، 3 و 1 .4 درصد پیش بینی می‌کنند. این اقتصاددان گفتند: به نظر می رسد که دانمارک در ابتدای سال آسیب بیشتری خواهد دید، زیرا محدودیت های بیشتری نسبت به همسایگان خود اعمال کرده، و در صورت تمدید محدودیت ها همچنان عقب خواهد ماند. (فاینانس)

ضربه محدودیت ها به اعتماد مصرف کنندگان

اعتماد مصرف کنندگان در ماه فوریه به شدت کاهش یافت زیرا بخش خرده فروشی کاملاً بسته بود. در آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک شاخص اطمینان مصرف کنندگان از وضعیت اقتصادی حال حاضر و انتظارات سال از منهای 1 .4 در ماه ژانویه به منهای 2 .5 در فوریه کاهش یافت. میانگین شش ماه گذشته منهای 7 . 5 بود. ارزیابی خانوارها در مورد وضعیت اقتصادی عمومی‌کشور طی سال آینده به شدت کاهش یافت و از منهای 09/ در ماه ژانویه به منهای 2 .5 در ماه فوریه رسید. مصرف کنندگان همچنین انتظار دارند بیکاری طی سال آینده افزایش یابد. (مرکز آمار دانمارک)

پرداخت پاداش نقدی به مهاجران بیکار برای بازگشت به کشور خود

دولت امیدوار است که بتواند تعداد اتباع خارجی که "پاداش بازگشت" را پذیرفته و به کشورهای خود باز می‌گردند را به دو برابر افزایش دهد. در حال حاضر بین 300 تا 500 مهاجر در سال پیشنهاد نقدی برای ترک دانمارک را قبول می‌کنند اما متیاس تسفای، وزیر مهاجرت، دیروز گفت که هدف حداقل عدد 1000 در آینده است. تسریع در روند بازگشت به کشورهای خود هسته اصلی توافق جدید بین دولت و احزاب سوسیال لیبرال، لیبرال، و اتحاد لیبرال را تشکیل می دهد که در آن مقامات محلی را ملزم می‌کند که همه خارجیان بیکار طولانی مدت را به "جلسه بازگشت" دعوت کنند و میزان پاداش نقدی که در صورت بازگشت به آنها تعلق می  گیرد را با آنها در میان بگذارند.  آقای تسفای گفت:

در طول سالها خارجیان زیادی به دانمارک آمده اند، اما تعداد کمی از آنها هرگز جا نیفتاده اند و مدتهاست که با دریافت مزایای اجتماعی امرار معاش می‌کنند. بنابراین من احساس می‌کنم عادلانه است که اگر مایل به ترک دانمارک باشند، آنها را از حق پاداش نقدی مطلع کنیم. طبق طرح بازگشت به کشور، اتباع خارجی می‌توانند تا 200000 کرون (30.000 دلار) برای پرداخت هزینه‌های سفر، هزینه‌های ادغام و بیمه درمانی مطالبه کنند. امکان درخواست پول برای بازگشت از 30 سال پیش وجود داشته، اما قبلاً برگزاری جلسه توجیهی برای بیکاران طولانی مدت که حدود 9000 نفر تخمین زده می‌شوند، مطرح نبوده است. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما