معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۵

ترکیه در حال آماده کردن برای بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای در این کشور

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از فارغ‌التحصیل شدن تعداد 43 نفر از مهندسان ترک که برای طی دوره علوم هسته‌ای از سوی این کشور به روسیه اعزام شده بودند، خبر داد.

دولت ترکیه از یک سو تلاش می‌کند تا بتواند در سال 2023 که مصادف با یکصدمین سالگرد جمهوریت ترکیه می‌باشد ساخت نیروگاه هسته‌ای آک کویو را به پایان برساند و از سوی دیگر با آموزش نیروهای متخصص و کارشناس در علوم هسته‌ای کادر مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای خود را تکمیل نماید.

فارغ‌التحصیل شدن 43 نفر از دانشجویان اعزامی ترک به روسیه برای گذراندن دوره آموزشی 6.5 ساله آموزش علوم هسته‌ای تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل این کشور را به 143 نفر رساند. 

بر اساس برنامه تنظیمی قرار است که در سال 2022 میلادی تعداد 23 دانشجو و در سال 2023 میلادی نیز تعداد 2 دانشجو مراحل آموزشی خود در روسیه را به پایان رسانده و به تیم کارشناسان هسته‌ای ترکیه جهت مدیریت نیروگاه هسته‌ای آک کویو ملحق شوند. 

دانشگاه تحقیقات و علوم هسته‌ای ملی روسیه وظیفه آموزش نیروهای اعزامی از سوی ترکیه را بر عهده داشته و دانشجویان اعزامی ترکیه در طی 6.5 سال تحصیل در رشته‌های نیروگاه‌های هسته‌ای، طراحی، مدیریت و مهندسی هسته‌ای آموزش خواهند دید. 

دانشجویان اعزامی ‌پس از طی موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی در نیروگاه هسته‌ای آک کویو مشغول به کار خواهند شد. 

ترکیه در نظر دارد که در سال 2023 میلادی که مصادف با یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری این کشور می‌باشد از این نیروگاه بهره‌برداری نماید. ظرفیت کل تولید برق نیروگاه آک کویو 4800 مگاوات بوده و دارای رآکتور اتمی می‌باشد. 

توافقنامه ساخت نیروگاه اتمی آک کویو در حوالی بندر مرسین در جنوب ترکیه در تاریخ 12 می 2010 میلادی بین روسیه و ترکیه به امضا رسید. در 13 دسامبر 2010 میلادی روسیه شرکت هسته‌ای آک کویو که سهامی عام است را در ترکیه به ثبت رساند. 

پروژه نیروگاه اتمی آک کویو اولین پروژه نسل جدید NGS ( Next – Generation Sequence)  در ترکیه است که بر اساس مدل B.O.T ( کلید در دست ) ساخته می‌شود و در حال حاضر از این نوع نیروگاه‌ها در کشورهای فنلاند، بلغارستان، چین و هندوستان استفاده می‌شود. 

شرکت روسی Rosatom با 99.2 درصد از سهام دارای عمده‌ترین میزان سهام بوده و هزینه کل ساخت این پروژه 20 میلیارد دلار برآورد شده است. رآکتورهای این نیروگاه از نوع نسل سوم 1200 AES – 2006)  VVER ) نوع آب سبک بوده و عمر آنها 50 سال می‌باشد. این نیروگاه دارای 4 فاز تولید انرژی است که هر فاز ظرفیت تولید 1200 مگاوات برق را دارد. 

دولت حزب عدالت و توسعه علی رغم مخالفت‌های شدید مردم منطقه مرسین، نهادها و سازمان‌ها فعال در حوزه محیط زیست پروژه ساخت نیروگاه آک کویو را آغاز کرد و در تلاش است تا بتواند با بهره‌برداری از آن در سال 2023 میلادی زیرساخت‌های لازم برای تأمین انرژی بخش‌های مختلف صنعتی کشور را فراهم نماید و در عین حال از آن به عنوان دستاورد حزب حاکم در انتخابات ریاست جموری 2023 میلادی به نفع خود استفاده نماید. 

آغاز نیروگاه هسته‌ای آک کویو، علاوه بر این که می‌تواند احتیاجات مناطق شهری به انرژی را تأمین کند خواهد توانست انرژی لازم را برای بخش‌های تولیدی به ویژه در بخش صنعت فراهم آورد. 

ترکیه در نظر دارد با استفاده از انرژی هسته‌ای و برخورداری از تکنولوژی بالا در ساخت محصولات صنعتی و استراتژیک مانند تولیدات در حوزه هوا و فضا بتواند خود را به عنوان کشوری پیشرفته معرفی نموده و بر توان صنعتی و تکنولوژیک خود در منطقه بیفزاید. 

این کشور در نظر دارد تا با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه اقتصادی و تقویت ساختارهای لازم در این زمینه بتواند در سال 2023 میلادی بر اساس برنامه توسعه اقتصادی کشور جزو 10 اقتصاد نخست برتر در جهان باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما