معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته سوم بهمن ماه)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته سوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

کاهش سود دنسکه بانک

دنسکه بانک، بزرگترین بانک  دانمارک، در حالی که همچنان درگیر مبارزه با رسوایی پولشویی و بحران کرونا است، کمترین سود خالص خود را طی شش سال گذشته ثبت کرده است. اگرچه درآمد سال 2020 به 4.6میلیارد کرون کاهش یافت، اما دنسکه بانک اعلام کرد که با ادامه کاهش هزینه‌ها و بهبود بازارها، انتظار دارد سود امسال حداقل دو برابر شود. کریس وگلزنگ، مدیر ارشد اجرایی در بیانیه ای نوشت: این پیشرفت چشمگیر در راستای آرزوهای ما برای تبدیل شدن به یک بانک بهتر برای همه سهامداران می‌باشد. آقای وگلزنگ که از اواسط سال 2019 این سمت را عهده دار بوده، در تلاش خود برای بازگرداندن اعتبار به دنسکه بانک بعنوان یک بانک محترم در اروپا با مشکل روبرو شده چون که تحقیقات و اتهامات پولشوئی علیه این بانک همچنان ادامه دارند. به همین دلیل این بانک مجبور شده هزینه‌های بیشتری را در این زمینه صرف کند، اما هزینه‌های دیگر برای بهبود سود و راضی نگه داشتن سرمایه گذاران کاهش داده شده است. (دی آر)

افزایش دو برابری تعداد ورشکستگی‌ها

ماه گذشته تعداد 981 شرکت تقاضای ورشکستگی کردند که بیش از دو برابر ژانویه 2020 است. شرکت تجزیه و تحلیل بیسنود گفت که بسیاری از مشاغل برای زنده ماندن در طول دوران این اپیدمی تلاش کرده اند اما علی رغم بسته‌های کمکی مختلف، در نهایت نتوانستند دوام بیاورند. (بی تی)

احداث کابل برق بین دانمارک و بلژیک

بلژیک و دانمارک توافقنامه ای در مورد ساخت یک کابل انرژی مستقیم بطول 600 کیلومتر که دو کشور را به هم متصل می‌کند را امضا کرده اند. رسانه‌های بلژیک گزارش دادند که بلژیک به مرور قادر خواهد بود انرژی باد را از دانمارک وارد کند. دانمارک چندین مزارع بادی در دریا دارد و می‌تواند مازاد انرژی سبز خود را صادر کند. گزارش شده که 5 .1 گیگاوات انرژی می‌تواند از طریق این کابل، معادل یک نیروگاه بزرگ هسته ای، تأمین شود.

افزایش سود نوونوردیسک علی رغم بحران کرونا

علی رغم بحران کرونا، سود غول داروسازی نوونوردیسک، با افزایش 8 درصدی در سال 2020 ، به 127 میلیارد کرون (18 میلیارد دلار) رسید. لارس فروگرارد یورگنسن، مدیر اجرائی شرکت، گفت: ما از پیشرفت در آرمان‌های استراتژیک خود در سال 2020 با وجود چالش های کووید-19 بسیار راضی هستیم. این تنها به دلیل تعهد همه کارمندان ما حاصل گردید. نتایج مالی نشان دهنده رشد فروش هم در عملیات بین المللی و هم در عملیات آمریکای شمالی است. 

دانمارک و ایجاد 'اولین جزیره انرژی' دنیا در دریای شمال

 جزیره جدید برق 3 میلیون خانوار را تأمین خواهد کرد. دانمارک اولین جزیره بزرگ که انرژی مورد نیاز سه میلیون خانوار را تامین خواهد کرد را ایجاد خواهد کرد. وسعت این جزیره به به بزرگی ۱۸ زمین فوتبال (۱۲۰ هزار متر مربع) خواهد بود که امید می رود وسعت آن به تدریج سه برابر شود. در این جزیره ۲۰۰ توربین عظیم بادی برای تولید برق نصب خواهد شد.

این بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ دانمارک است و هزینه آن ۲۱۰ میلیارد کرون (۳۴ میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود. سیاستمداران دانمارک از همه احزاب حامی این پروژه هستند. دولت مالکیت حداقل نیمی از این جزیره مصنوعی که در فاصله ۸۰ کیلومتری از ساحل ساخته خواهد شد را در اختیار داشته و بقیه متعلق به بخش خصوصی خواهد بود.  این مرکز می‌تواند برق اضافه را به شبکه برق کشورهای همسایه مانند آلمان و هلند بفرستد. از دیگر محصولات این جزیره هیدروژنی است که به صورت پاکیزه تولید شده تا برای کشتیرانی، هوانوردی، و سایر شیوه‌های حمل و نقل سنگین به کار برده شود. دن یورگنسن، وزیر انرژی، در یک جلسه مطبوعاتی گفت: این واقعا لحظه خوبی برای دانمارک و انتقال سبز جهانی است. این جزیره سهم بزرگی در تحقق پتانسیل عظیم بادهای دریایی اروپا خواهد داشت.

طبق سیاست اقلیمی دانمارک این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ - نسبت به سال ۱۹۹۰ - حدود ۷۰ درصد از تصاعد گازهای گلخانه ای خود بکاهد و تا سال ۲۰۵۰ کربن‌خنثی شود.  دانمارک از تولید کنندگان نفت و گاز در دریای شمال بود اما در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که به کلیه اکتشافات نفت و گاز در این منطقه پایان می دهد. نوامبر گذشته اتحادیه اروپا طرح هایی را برای ۲۵ برابر کردن ظرفیت تولید برق با توربین‌های بادی در دریا تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد. در حال حاضر انرژی‌های نوین حدود یک سوم نیازهای برق این اتحادیه را تامین می‌کند. به گفته اتحادیه اروپا، توربین‌های بادی در دریا ۱۲ گیگاوات برق تولید می‌کنند که 7 /1  گیگاوات از این برق را دانمارک تامین می‌کند. جزیره تازه در ابتدا ۳ گیگاوات برق تولید خواهد کرد که به مرور زمان به ۱۰ گیگاوات افزایش خواهد یافت. قرار است یک پروژه مشابه در جزیره بورنهلوم در دریای بالتیک و شرق دانمارک نیز ۲ گیگاوات برق تولید کند. (تی وی2)

خط لوله روسیه در آبهای دانمارک مجدداً راه اندازی می‌شود

احداث خط لوله متوقف شده نورداستریم2 روسیه از بستر دریای بالتیک از جمله آبهای سرزمینی دانمارک از سر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش ها ، کشتی روسی فورتونا فعالیت های لوله گذاری در نزدیکی جزیره بونهولم دانمارک را شروع کرده است. ساخت خط لوله که ظرفیت انتقال گاز روسیه به آلمان را به دو برابر افزایش می دهد، در دسامبر 2019 به دلیل تهدید به تحریم ایالات متحده و خروج شرکت لوله گذاری Allseas به حالت تعلیق درآمد. ایالات متحده ادعا می‌کند این خط لوله اهرم های روسیه را در اروپا افزایش داده و اوکراین را دور می زند و کی یف را از درآمد حق ترانزیت محروم می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که او معتقد است نورداستریم2 یک "معامله بد برای اروپا" است. ساخت این خط لوله عمدتا تکمیل شده و فقط حدود 120 کیلومتر آن باقی مانده که بیشتر در آبهای دانمارک و 30 کیلومتر هم در آبهای آلمان باید احداث گردد تا ارتباط به شهر ساحلی شمال آلمان، لوبمین، در نزدیکی گریفسوالد، تکمیل گردد.  خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که بعد از زندانی شدن آلکسی ناوالنی منتقد سرسخت کرملین و بازداشت هزاران نفر در اعتراضات روسیه، و اعلام روز جمعه اخراج دیپلمات های اروپایی از روسیه دوباره جنجال پیرامون احداث خط لوله گازی "نورد استریم ۲" بالا گرفته است.

شرکای غربی شرکت گازپروم روسیه در این پروژه را شرکتهای یونی پر (Uniper)آلمان، واحد وینترشل دیا (Wintershall Dea)  از بی آ.اس.اف، ( BASF) شرکت انگلیسی-هلندی شل، (Anglo-Dutch Shell )، شرکت اتریشی او.ام.ی (OMV ) و شرکت فرانسوی انجی (Engie)  تشکیل می دهند.  آلمان نیمی از گاز وارداتی خود را از روسیه تامین می‌کند و قبلا خط لوله "نوراستریم ۱" (جریان شمالی ۱) با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه تا آلمان، افتتاح شده بود. اتفاقا حجم واردات گاز آلمان از روسیه نیز به همین میزان است و قرار است "نورد استریم ۲" نیز با همین ظرفیت طی ماه‌های آینده تکمیل شود. بدین ترتیب، ظرفیت انتقال گاز روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید. بخشی از این گاز می‌تواند از طریق آلمان تحویل فرانسه و دیگر کشورهای اروپای غربی شود.

آمریکا سال‌هاست که هشدار داده این خط لوله اروپا را به گاز روسیه وابسته‌تر می‌کند و تحریم‌هایی نیز علیه این پروژه اعمال کرده است. البته برخی کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین و لهستان نیز به شدت مخالف این پروژه رو به پایان هستند، چرا که درآمدهای خود از ترانزیت گاز روسیه به غرب اروپا را از دست خواهند داد. روسیه سالانه نزدیک ۲۰۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز به اروپا دارد و ۷۰ درصد آن راهی اروپای غربی می‌شود. اما از سال گذشته تا سال ۲۰۲۵ حجم ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین نصف خواهد شد و بعد از این تاریخ نیز مشخص نیست که آیا روسیه تمایلی به ادامه ترانزیت گاز از طریق اوکراین خواهد داشت یا نه. در حال حاضر اوکراین سالانه سه میلیارد دلار از بابت ترانزیت گاز روسیه درآمد داشت، از طرفی خود آمریکا نیز طی دو سال گذشته به رقیبی سرسخت برای روسیه در بازار گاز اروپا تبدیل شده است.به نظر می‌رسد انتقادها از آلمان بیشتر به خاطر سهم‌خواهی کشورهای اروپای شرقی و آمریکا است.

تخصیص 1.5 میلیارد کرون اضافی برای بودجه نظامی – پهباد برای نظارت بر شمالگان

پارلمان 5.1 میلیارد کرون اضافی برای هواپیماهای بدون سرنشین در قطب شمال، ایستگاه رادار در جزایر فارو و نیروهای بیشتری به گرینلند تخصیص داد.  طبق پیش نویس توافقنامه که امروز ارائه خواهد شد، بودجه 750 میلیونی برای استفاده از "هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد" برای نظارت بر منطقه شمالگان، "احتمالاً" نوع Reaper آمریکایی یا سایر هواپیماهای بدون سرنشین بسیار پیشرفته را شامل می‌شود.

همچنین 390 میلیون کرون برای رادار هشدار زودهنگام در جزایر فارو و 85 میلیون کرون برای نظارت ماهواره ای در گرینلند - به اضافه 40 میلیون کرون اضافی برای ایستگاه زمینی برای مدیریت تصاویر اختصاص می یابد. گفته می‌شود اجرای این ابتکارات مختلف در سال 2023 آغاز می‌شود اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا به طور کامل اجرا شود. روسیه نیز در جهت تسلط بر منطقه مدتی است که تلاش می‌کند حضور اقتصادی و نظامی خود در این حوزه را تقویت کند. از جمله یک پایگاه هوایی جدید نظامی در مجمع الجزایرFranz Josef Land احداث کرده است. (برلینسکه)

افزایش بدهی ملی دانمارک به 536 میلیارد کرون  

بانک مرکزی گزارش داد که بدلیل فشار اقتصادی و بسته‌های کمکی بدهی دولت در پایان سال 2020 به 536 میلیارد کرون (حدود 80 میلیارد دلار) معادل 23٪ از تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است. در سال 2020 کووید-19 تأثیر عمده ای بر جامعه و اقتصاد دانمارک داشت. ایجاد محدودیت های اجتماعی و تصویب تعداد زیادی از بسته‌های کمک مالی در پارلمان (Folketinget) به این معنی بود که دولت ناگهان مجبور به گرفتن میلیاردها کرون وام شد. البته کسری بودجه دولت در این سال بالغ بر 111 میلیارد کرون گردید که کمتر از حد انتظار بود. با این حال بدهی دولت مرکزی 536 میلیارد کرون، برابر با 23 درصد تولید ناخالص داخلی بود. این رقم در سال 2019 در حد 18 درصد تولید ناخالص داخلی بود. بدهی عمومی دانمارک در میان کشورهای اتحادیه اروپا کمترین بوده و هزینه وام ها بسیار ناچیز و در حد 07/% می‌باشد. (بانک مرکزی)

افزایش اندک تورم

با وجود قرنطینه بخش خرده فروشی، قیمت های مصرف کننده در ژانویه افزایش یافت. نرخ تورم سالانه در ژانویه از 05/% در دسامبر به 06/% افزایش یافته است که بالاترین نرخ تورم از سپتامبر گذشته بود. در ماه ژانویه بیشترین افزایش را نوشیدنی‌های الکلی و توتون و تنباکو با 17.4 درصد تجربه کرد. بیشترین کاهش نیز 7 .3 درصد بود که در بخش پوشاک و کفش صورت گرفت.  تورم اصلی که شامل قیمت انرژی و غذای تازه نیست، در ژانویه از 1.0 درصد در ماه قبل به 1.1 درصد رسید. (مرکز آمار دانمارک)

افزایش سود کشتیرانی مرسک در سه ماهه آخر سال

شرکت کشتیرانی مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، در سه ماهه چهارم سال 2020 سودی معادل     3 .1 میلیارد دلار به ثبت رساند. این در حالی است که این شرکت در مدت مشابه سال قبل ضرر و زیان 72 میلیون کرونی را تجربه کرده بود.  درآمد شرکت در این سال با رشد 16 درصدی به 3.11 میلیارد دلار رسید. (برلینسکه)

توافق با لهستان برای ایجاد مزرعه بادی در بالتیک

شرکت نیمه دولتی اوراستد (Ørsted) طی توافقی با شرکت پی جی ای لهستان دو مزرعه بادی در دریای بالتیک ایجاد خواهند کرد. پیش بینی می‌شود برق تولیدی این مزارع مصرف 4 میلیون خانوار را تامین نماید. اوراستد با پرداخت 178 میلیون دلار برای 50 درصد هر کدام از دو مزرعه در این طرح شرکت خواهد کرد.  (برلینسکه)

وستاس و توربین بادی بزرگ

شرکت وستاس، غول انرژی‌های سبز و بزرگترین تولید کننده توربین بادی در جهان، برنامه دارد یک مگا توربین بادی تولید کند که هزینه‌های احداث مزارع بادی را بشدت کاهش خواهد داد هر کدام از این توربین‌ها قادر به تولید سالانه 80 گیگابایت در ساعت انرژی خواهند بود که مصرف 20000 خانوار اروپائی را تامین خواهد کرد.درآمد وستاس در سال 2020 از 1 .12 میلیارد یورو سال قبل به 8 .14 میلیارد یورو افزایش یافت. 

انباشت کوهی از بدهی مردم به دولت دانمارک

بدهی جمعی مردم به دولت با سرعت نگران کننده به چندین میلیارد کرون افزایش پیدا کرده و هیچ نشانه ای از پرداخت وجود ندارد. بدیهی عمومی‌به صورت مالیات پرداخت نشده، مالیات بر ارزش افزوده، قبوض جرائم رانندگی، جریمه پارکینگ، مجوزهای تلویزیونی، بدهی دانشجویی یا مجازات های دیگر از سال 2013 تاکنون دو برابر شده و بالغ بر  135 میلیارد کرون معادل 20 میلیارد دلار می‌گردد. با کمک یک سیستم جمع آوری جدید ، PSRM ، آژانس جمع آوری بدهی دانمارک سال گذشته موفق شد 9 /1 میلیارد کرون را دریافت دارد که سه برابر 552 میلیون کرونی بود که در سال ماقبل به خزانه دولت واریز شده بود. اما به گفته وزیر مالیات این فقط کمتر از 2 درصد کل بدهی مردم به دولت بود. طبق تخمین مقامات بعید به نظر می رسد دولت بتواند بیشتر از 27 میلیارد کرون از بدهی 135 میلیارد کرونی را دریافت دارد. (برلینسکه)

قبض 700 میلیون کرونی برگزیت برای دانمارک

دانمارک مجبور خواهد شد 700 میلیون کرون اضافی (حدود 103 میلیون دلار) به اتحادیه اروپا بپردازد تا از این طریق کمک مالی به صندوق جبران خسارات ناشی از برگزیت تامین گردد. اما در عین حال دانمارک نیز از همین صندوق مبلغ 8 /1 میلیارد کرون دریافت خواهد کرد که به گفته یان یورگنسن از حزب لیبرال، معامله خوبی برای دانمارک محسوب می‌شود. این در حالی است که در نهایت دانمارک بیشترین ضرر و زیان را از بابت برگزیت متحمل خواهد شد چون یکی از کشورهائی بود که بیشترین حجم مبادلات اقتصادی با بریتانیا را داشت. نیکولای وامن، وزیر دارایی، دیروز گفت که مذاکرات با اتحادیه اروپا هنوز به نتیجه نرسیده است تا بتواند اعداد و ارقام دقیق را اعلام نماید. (دی آر)

رقابت برای معادن خاک های کمیاب در گرینلند

حدود۹۰٪ تولید خاک های کمیاب که در تولید تلفن همراه و تسلیحات به کار می روند در انحصار چین است. آمریکا سعی می‌کند انحصار چین را بشکند و مصمم شده نگذارد چین در استخراج این گونه خاک ها در گرینلند فعال شود. رشته کوهستان Kvanefjeld - یا Kuannersuit به زبان گرینلندی - پشت شهرک Narsaq در گرینلند، از لحاظ جغرافیایی و سیاسی مهم شده چون مملو از خاکهای کمیاب از قبیل neodymium و praseodymium و Dysprosium - است که در تولید ابزار فناوری اطلاعات نقش اساسی ایفا می‌کنند. سه خاک کمیاب فوق الذکر در بین ١٧ نوع مختلف خاک های کمیاب است که در معادن گرینلند وجود دارند. علاوه بر این خاک ها گرینلند اورانیوم نیز دارد و اواسط قرن گذشته ٢هزار تن سنگ اورانیوم برای تأسیسات Risø در دانمارک استخراج شد. /پُلیتیکِن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما