معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

شورای عالی اجازه «خصوصی‌سازی بزرگ» را صادر کرد

لایحه تغییرات در قانون خصوصی‌سازی اموال و دارایی‌های دولتی و عمومی‌با رای موافق 284 نماینده شورای عالی به تصویب رسید. بر اساس لایحه مذکور از مفاد قانون اساسی بندهای مربوط به ممنوعیت موقت خصوصی‌سازی اموال دولتی در دوره اعمال محدودیت‌های قرنطینه و برگزاری مزایده اموال و دارایی‌های دولتی از طریق خصوصی‌سازی بزرگ، حذف می‌شود. این لایحه امکان اجرای خصوصی‌سازی موسسات دولتی در مقیاس بزرگ را میسر می‌سازد. برای رفع ممنوعیت موقت خصوصی‌سازی موسسات دولتی، لایحه مذکور می‌باید در شور دوم نیز به تصویب برسد.

نفت و گاز: اوکراین استخراج گاز را افزایش خواهد داد

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: قصد دارد در سال‌های آینده حجم استخراج گاز را افزایش دهد. بر اساس برنامه‌ها گاز استخراجی توسط «نفت و گاز اوکراین» می‌تواند به پایه استقلال انرژی اوکراین تبدیل شود و سیاست‌های راهبردی تنظیم شده توسط این شرکت افزایش چشمگیر استخراج هیدروکربن‌ها در اوکراین را پیش‌بینی کرده است. این شرکت افزود: ما قصد داریم در 10 سال آینده استخراج گاز در اوکراین را به دو برابر افزایش دهیم. هم اکنون میادین گازی در فلات قاره دریای سیاه کشف و برنامه استخراج گاز از آن‌ها تنظیم شده است. فلات قاره دریای سیاه، میدان یوزووسکا و چهار میدان گازی اصلی که توافقنامه تقسیم محصول استخراجی امضا شده است به وسیله شرکت نفت و گاز مورد بهره‌برداری قرار داشته و یا خواهند داشت و این میادین احتمال بازگشت سرمایه‌گذاران بین‌المللی را بسیار افزایش داده‌اند.

گرویسمن: اوکراین قادر به تأمین نیاز خود به برق هست؛ 

ولادیمیر گرویسمن نخست وزیر اسبق اوکراین گفت: اوکراین دارای ظرفیت‌های لازم برای تأمین 100 درصد انرژی برق مورد نیاز خود هست و اجازه واردات برق به خصوص از روسیه ، اقدامی نادرست  می‌باشد. وی در خصوص اتخاذ چنین تصمیمی‌گفت: آنها (مقامات) این اقدام را انجام می‌دهند زیرا یا صلاحیت لازم را ندارند یا قصد دارند سامانه انرژی برق کشور را نابود کنند. سامانه انرژی ما دارای تراز انرژی کافی است و ما امکان تولید صد درصد انرژی مورد نیاز خود را داریم و حتی می‌توانیم برق صادر کنیم.

وزارت اقتصاد: قیمت گاز و گرمایش در سال جاری افزایش خواهد یافت

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اعلام کرد: در بهترین وضعیت قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی در سال جاری 20 درصد، در سال آینده 10 درصد و در سال‌های 2023 و 2024 حدود 5 درصد افزایش خواهد یافت. مطابق با سند پیش‌بینی توسعه اقتصادی اوکراین که توسط وزارت اقتصاد تهیه شده، تعرفه گرمایش و آب گرم نیز به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این افزایش در سال جاری بین 16 تا 18 درصد و در سال آینده 6 تا 9 درصد خواهد بود. وزارت اقتصاد همچنین پیش‌بینی کرد نرخ انرژی برق نیز بر اساس سناریوهای بدبینانه 52 درصد و در بهترین وضعیت 38 درصد افزایش یابد. افزایش قیمت برق در سال آینده نزدیک به 15 تا 20 درصد پیش‌بینی شده است.

بانک مرکزی: در اوکراین 73 بانک فعال وجود دارد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: تا 31 ژانویه امسال 73 بانک و 2006 موسسه مالی غیر بانکی فعال در اوکراین وجود دارد. بدین ترتیب تعداد موسسات مالی غیر بانکی نسبت به آغاز سال 59 موسسه کاهش یافته است. در ژانویه بانک مرکزی تصمیم به انحلال «میستو بانک» گرفت. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: ترکیب کنونی بازار غیر بانکی شامل 190 موسسه بیمه اموال و دارایی‌ها (non-life) و 20 موسسه بیمه زندگی، 301 موسسه پرداخت وام در مقابل وثیقه (کارگزار رهنی Pawnbroker)، 318 اتحادیه اعتباری، 143 موسسه لیزینگ، 969 موسسه مالی و 65 کارگزار بیمه می‌شوند. در بازار پرداخت‌ها و انتقالات پولی نیز 36 سامانه پرداختی تاسیس شده توسط اشخاص مقیم و 13 سامانه بین‌المللی پرداختی ایجاد شده توسط اشخاص غیر مقیم فعال هستند.

شمیگال ، نخست وزیر اوکراین : اقتصاد اوکراین به سطح پیش از همه‌گیری کرونا بازگشته است

نخست وزیر اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت: تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری حداقل 4.6 درصد رشد خواهد داشت. وی گفت: اقتصاددانان شرکت سرمایه‌گذاریDragon Capital تأکید دارند که اقتصاد اوکراین در سه ماهه چهارم سال گذشته به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا بازگشته است. توماش فیالی یکی از کارشناسان معتبر اعلام کرده که اوکراین یکی از بهترین نتایج اقتصادی در اروپا را نشان داده و تصمیم دولت برای افزایش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر مثبتی بر اقتصاد اوکراین گذارده است.

پیش‌بینی وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی درباره قیمت زمین

رومان لشنکو وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اعلام کرد: اطمینان کامل دارم که پس از راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی قیمت هر هکتار از این اراضی حدود 2 هزار دلار خواهد بود. وی گفت: بر اساس برنامه‌ها، بازار مذکور در اول جولای آغاز به کار خواهد کرد. وی راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی را مهمترین وظیفه خود در مقام وزیر دانست و تأکید کرد: هیچ زمینه‌ای برای هیجان کاذب درباره فروش اراضی کشاورزی وجود ندارد، خرید زمین امروز بسیار با صرفه‌تر از خرید یک سوئیت یک اتاقه در کی یف است. امروز در اوکراین زمینی وجود ندارند که در آن کشت نشود، حتی در شنزارهای ژیتومیر مردم کشاورزی می‌کنند. وی افزود: اراضی کشاورزی بهتر از هر سپرده بانکی است؛ زیرا سرمایه‌ها هر سال رشد می‌کنند و اجاره اراضی نیز سالانه افزایش می‌یابد.

در تحلیل این گفته‌های وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی کاشناسان معتقدند: با توجه به آمار اداره دولتی ثبت و نقشه برداری اوکراین که آقای لشنکو تا چندی پیش ریاست آن را به عهده داشت صاحبان اراضی کشاورزی مشاع در استان سومی در سال گذشته 1.6 میلیارد گریونا اجاره بابت اراضی خود دریافت کرده‌اند که با توجه به مساحت این اراضی قیمت اجاره هر هکتار به طور متوسط برابر 2240 گریونا یا 80 دلار بوده است. این در حالیست که اجاره هر هکتار از اراضی کشاورزی در استان زاپاروژیا کمی‌بیش از 56 درصد اعلام شده است. به اعتقاد کارشناسان قیمت هر هکتار از اراضی کشاورزی در صورت رشد پویای بازار زمین و در دورنمای بلندمدت به 2000 دلار خواهد رسید اما با توجه به شرایط واقعی قیمت هر هکتار از اراضی کشاورزی نزدیک به 1000 دلار خواهد بود.

فهرست بزرگترین موسسات تولیدکننده روغن آفتابگردان تصفیه شده اعلام شد

در سال گذشته در اوکراین 917.2 هزار تن روغن آفتابگردان تصفیه شده تولید شد. موسسه «دلتا ویلمار اوکراینا» (از مجموعه صنعتی «دلتا ویلمار کشورهای مشترک‌المنافع») با 16.4 درصد از بازار بزرگترین موسسه فرآوری روغن آفتابگردان در اوکراین بود. پس از دلتا ویلمار اوکراینا با16.4 درصد؛ کارخانه تولید روغن نباتی دنیپروپتروسکی (از گروه موسسات بونگه) با 16.2 درصد؛ کارخانه تولید روغن نباتی پولتاوا (گروه کرنل) با 10.4 درصد؛ اولیار با 8.9 درصد؛ گراداولیا رافیناتسیا با 7.1 درصد، کارخانه روغن نباتی پریکولوتنیانسکی (کرنل) با 6.9 درصد؛ ویکتور و شرکا با 6.5 درصد؛ اوکراولیا پراتوکت با 4.9 درصد؛ «و و و و» با 3.5 درصد؛ شدرو با 3.3 درصد؛ کارخانه روغن نباتی ملیتوپوسک با 2.3 درصد؛ کارخانه روغن نباتی پولوگوسکی با 2.2 درصد به عنوان بزرگترین موسسات تولیدکننده روغن تصفیه شده آفتابگردان در سال گذشته اعلام شد. این موسسات 88 درصد روغن آفتابگردان را در سال گذشته تولید کرده‌اند.

بانک مرکزی ارزش گریونا را تقویت کرد

بانک مرکزی اوکراین روز 8 فوریه ارزش رسمی‌ گریونا در مقابل دلار را به میزان 12 کوپک افزایش داد و نرخ رسمی دلار را برابر 27.7711 تعیین کرد. نرخ رسمی دلار در 5 فوریه 27.8885 گریونا بود. هر یورو بر اساس نرخ رسمی‌بانک مرکزی در 5 فوریه 33.4509 گریونا و در 8 فوریه 33.2823 گریونا تعیین شد.

آنتونوف قطعات تولید روسیه را در ساخت هواپیمای آن 178 استفاده نمی‌کند

کارخانه هواپیماسازی آنتونوف تولید تمامی قطعات بدنه اصلی هواپیماهای خانواده آن 148-158-178 از کابین خلبانان تا دم هواپیما را به طور مستقل انجام می‌دهد. سرگئی بیچکوف سرپرست موقت این موسسه اعلام کرد: بدنه و پلانر هواپیما در خط تولید واقع در کی یف انجام می‌شود و وابستگی به موسسات روسی در تولید بدنه اصلی هواپیما به صفر رسیده است. وی گفت: در هواپیماهای مدل‌های مذکور نیمی از قطعات تولید اوکراین و نیمی وارداتی هستند اما از این پس قسمت‌های دماغه، فیزیولاژ، بخش موتورها، بال‌ها و قسمت دم هواپیما به طور کامل در کی یف تولید می‌شوند.

گفتگوی تلفنی زلنسکی با رئیس فایزر در مورد تحویل واکسن به اوکراین

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با آلبرت بورلا رئیس شرکت دارویی فایزر گفتگوی تلفنی انجام داد. بورلا در این گفتگو به زلنسکی وعده داد تا تلاش خود را برای تسریع در تحویل اولین محموله واکسن به اوکراین انجام دهد. رئیس جمهور همچنین درباره وضعیت شیوع کرونا در اوکراین و برنامه‌های دولت برای واکسیناسیون ملی توضیحات ارائه کرد.

وزارت دارایی: تا کنون بیش از 20 میلیارد گریونا وام‌های ارزان ارائه شده است

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: از زمان آغاز برنامه دولتی «وام‌های ارزان 5-7-9 درصدی»، بانک‌های مشارکت‌کننده در این برنامه تا کنون 8630 فقره وام به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند. ارزش کل وام‌های پرداخت شده 20.2 میلیارد گریونا است. از این میزان 11 میلیارد 894 میلیون گریونا برای تجدید سرمایه‌گذاری و بازپرداخت دیون پیشین، 3.7 میلیارد گریونا برای سرمایه‌گذاری‌های اساسی و 4.62 میلیارد گریونا به عنوان وام‌های ضد بحران با بهره 3 درصدی اعطا شده است.

کارشناسان: افزایش قیمت برق در بهار امسال

دمیتری مارونیچ رئیس بنیاد سیاست‌های راهبردی انرژی اعلام کرد: با توجه به شواهد، تعرفه برق برای مشترکان عادی گرانتر خواهد شد؛ زیرا هیأت دولت قصد دارد نرخ قیمت برق را در ماه آوریل افزایش دهد. اما موضوع مهم این است که تا چه میزانی افزایش خواهد یافت؟ سناریوهای مختلفی وجود دارد که بر اساس بدبینانه‌ترین آنها قیمت برق به 3.50 گریونا خواهد رسید. این قیمت هم اکنون در دولت مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. وی توضیح داد: در حال حاضر قیمت برق برای همه مشترکان خانگی بدون توجه به میزان مصرف 1.68 گریونا به ازای یک کیلووات ساعت است، اما پس از آن که دولت تعرفه یارانه‌ای را در ماه آوریل لغو کند قیمت انرژی برق حداقل به دو برابر یا بیشتر افزایش خواهد یافت.

شمیگال: اقتصاد اوکراین در اواخر سال گذشته به سطح پیش از بحران بازگشت

نخست وزیر اوکراین در گفتگو با نمایندگان بخش خصوصی و بازرگانی اروپا به موفقیت‌های کشورش مباهات کرد. وی در یک جلسه مجازی آنلاین با مارکوس بایر مدیر کنفدراسیون تجاری اروپا اعلام کرد: اقتصاد اوکراین به سطح پیش از بحران بازگشته است و اوکراین در مجموع اوج بحران کرونا را بهتر از دیگر کشورهای اروپایی پشت سر گذاشته است. وی گفت: ما تنها 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی را از دست دادیم و در امسال رشد اقتصادی اوکراین بیش از 4.6 درصد خواهد بود. وی تأکید نمود: سیاست‌های راهبردی اوکراین با توجه به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی تنظیم شده است و برای این منظور اولویت‌های سرمایه‌گذاری برای دوره زمانی تا سال 2030 در دست تنظیم هستند.

کالامویسکی و بوگولوبوف علیه دولت آمریکا شکایت کردند

شرکت آمریکایی Optima Ventures و شرکت جانبی آن که متعلق به ایگور کالامویسکی و گنادی بوگولیوف است، علیه دولت آمریکا شکایت سرمایه‌گذاری تنظیم کرده‌اند. رسانه‌ها نوشتند: سرمایه‌داران معروف اوکراینی که خود را در شکایت ارائه شده کالامویسکی و بوگولوبوف معرفی کرده‌اند قصد دارند در مرکز بین‌المللی حل اختلافات (ICSID) ثابت کنند که دولت آمریکا مفاد توافقنامه میان آمریکا و اوکراین در زمینه حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های متقابل را نقض کرده است. آنها آمریکا را به نقض حقوق بین‌الملل و ایراد خسارات مالی متهم کرده‌اند. شرکت آمریکایی متعلق به کالامویسکی و بوگولوبوف خواستار جبران خسارت مالی به مبلغ 23 میلیون دلار شده‌اند.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

هیأت صندوق بین‌المللی پول درباره بخش دوم وام با اوکراین مذاکره می‌کند

جری رایس نماینده صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: که هیأت صندوق به طور مجازی با اوکراین درباره نخستین بازنگری در برنامه این کشور در چارچوب « stand-by» کار خود را ادامه می‌دهد. وی در جلسه توجیهی طبق برنامه در روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت: اطلاعات تکمیلی دیگری در این باره در دست ندارد. لازم به ذکر است که سرگئی مارچنکو وزیر دارایی گفته بود کار هیأت برای 7 تا 10 روز دیگر ادامه دارد و طرفین در مرحله فعال مذاکرات هستند. وی تأکید کرده بود به احتمال بسیار این مذاکرات به نهایی‌سازی تعهدات اوکراین در چارچوب تفاهم‌نامه مذکور ختم خواهند شد.

کاهش 3 درصد از ذخایر موقت گاز در طول یک هفته

حجم ذخایر موقت گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی اوکراین در تا 6 فوریه معادل 20 میلیارد و 553 میلیون متر مکعب گزارش شد. شرکت با مسئولیت محدود «اوپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: تنها در 6 فوریه 107.74 میلیون متر مکعب گاز از این مخازن برداشت شد. بدین ترتیب در طول یک هفته نزدیک به 2.8 درصد از حجم این ذخایر کاسته شده است. دلیل اصلی این کاهش برداشت حجم بزرگی از گاز طبیعی از مخازن مذکور توسط موسسات اروپایی اعلام شد.

توضیح وزیرخارجه اوکراین درباره «موتورسیچ»

دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: دولت اوکراین در رابطه با موسسه «موتورسیچ» دارای منافع حیاتی است. این موسسه باید همچنان سودآور و رو به توسعه باشد و این موضع رئیس جمهور هم هست. ما نمی‌توانیم اجازه اقداماتی را بدهیم که باعث نابودی «موتورسیچ» شوند؛ زیرا این تنها یک کارخانه نیست بلکه یک شهر درون شهر است. این موسسه دارای بار و فشار اجتماعی چشمگیری می‌باشد. وی افزود: دولت تمامی اقدامات و تصمیماتی که منجر به حفظ «موتورسیچ» به عنوان یک موسسه موثر و سودآور اوکراینی شوند را اجرا خواهد کرد. وی درباره ادعاهای شرکت چینی و صاحبان آن نسبت به «موتورسیچ» گفت: این‌ها ساختارهای خصوصی هستند. شرکت‌های دولتی چینی محسوب نمی‌شوند؛ پس باید میان مناسبات دولتی اوکراین و چین و روابط با یک موسسه خصوصی چینی که تلاش دارد در موتورسیچ سرمایه‌گذاری کند تمایز قائل شویم. زمانی که مرزبندی‌ها مشخص می‌شوند، تصویر کلی نیز واضح‌تر می‌شود. وی تأکید کرد: چین یک شریع تجاری بسیار مهم برای اوکراین است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مناسبات موثر و سودمند متقابل میان دو کشور برقرار بماند.

اوکراین عضو کمیته امنیت جهانی غذا در سازمان ملل متحد شد

وزیرخارجه اوکراین گفت: بر اساس تصمیم 47مین نشست کمیته امنیت جهانی غذا، اوکراین به عضویت این کمیته درآمد. کشورمان هم اکنون ضامن تأمین امنیت غذایی برای بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود که به طور سنتی واردکننده محصولات غذایی از اوکراین هستند. عضویت در کمیته مذکور فرصت‌های جدیدی برای تأثیرگذاری در سیاست‌های جهانی تأمین خوارو بار و غذا به ما می‌دهد. اوکراین همچنان نقش خود به عنوان ضامن امنیت غذایی در جهان را تقویت خواهد کرد. کولبا افزود: اوکراین در سال تجاری 2019-2020 در جایگاه نخست جهان در صادرات روغن آفتابگردان، در مقام دوم صادرات جو، در مقام چهارم صادرات ذرت و در مقام پنجم صادرات گندم قرار گرفت.

70 میلیون دلار : ارزش قرارداد صادرات تجهیزات نظامی‌تولید اوکراین به هند

هیأت اوکراینی که در نمایشگاه هوایی هند شرکت کرده بود قراردادهایی به ارزش 70 میلیون دلار منعقد کرد. موسسات اوکراینی، تجهیزات صنایع دفاعی و تسلیحات نظامی جدید به این کشور صادر و خدمات فنی برای تجهیزات نظامی‌که در گذشته به این کشور فروخته شده ارائه خواهند کرد. نمایشگاه دوسالانه هوایی که در شهر بنگلور برگزار شد از بزرگترین نمایشگاه هوایی و تسلیحات در آسیا به شمار می رود. یوری گوسیف مدیر هلدینگ دولتی «اوکرآبارون پروم» گفت: در چارچوب این نمایشگاه 4 توافقنامه برای فروش تسلیحات جدید و خدمات‌رسانی به تسلیحاتی که در خدمت ارتش هند قرار دارد، منعقد شد. ارزش این قراردادها بیش از 70 میلیون دلار است و ما تلاش می‌کنیم تا مذاکرات در محورهای دیگر را نیز تمام کنیم. امیدواریم که تا پایان نمایشگاه بتوانیم چند قرارداد دیگر هم امضا کنیم.

سفیر اوکراین در آمریکا: در بودجه نظامی آمریکا 275 میلیون دلار برای اوکراین در نظر گرفته شده است

ولادیمیر یلچنکو سفیر اوکراین در آمریکا اعلام کرد: در بودجه نظامی آمریکا برای سال جاری 275 میلیون دلار به منظور حمایت و کمک به اوکراین منظور شده که 25 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته است. وی گفت: اصلی‌ترین محورهای همکاری اوکراین و آمریکا، همکاری‌های فنی – نظامی، همکاری‌های تجاری و اقتصادی و حمایت‌های سیاسی در چارچوب موضوع آزادسازی مناطق اشغالی اوکراین و همگرایی در ناتو می‌باشند.

گارد ملی اوکراین 10 بالگرد فرانسوی دریافت می‌کند

بر اساس توافقنامه منعقده بین شرکت دولتی اوکراینی «موسسه حمل و نقل هوایی خوریوا آویا اوکراین» و شرکت فرانسوی Airbus Helicopters مبنی بر تحویل 12 بالگرد فرانسوی نوع H225 تا سال 2022 میلادی، 10 فروند از بالگردها به گارد ملی اوکراین تحویل خواهد شد. وزارت کشور اوکراین در همین رابطه اعلام کرد: در سال‌های 2018 و 2019 شرکت فرانسوی بر اساس قرارداد مذکور 2 بالگرد به این وزارتخانه تحویل داده است.

پارلمان اروپا خواستار تشدید مبارزه با فساد و نفوذ آلیگارش‌ها در اوکراین شد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از موفقیت‌های اوکراین در اجرای توافقنامه عضویت وابسته این کشور و اتحادیه اروپا استقبال، اما درباره عدم موفقیت در مبارزه با فساد مالی و نفوذ مداوم آلیگارش‌ها در اوکراین ابراز نگرانی کرد. در متن این قطعنامه که با 526 رای موافق، 79 رای مخالف و 71 رای ممتنع به تصویب رسید، آمده است: در گزارش ارزیابی وضعیت اجرای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین با اتحادیه اروپا که در روز 5 فوریه مورد تایید قرار گرفت، پارلمان اروپا از موفقیت‍‌ها و دستاوردهای اوکراین در اجرای تعهدات خود در قالب این توافقنامه به خصوص در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، بانکی، اصلاحات تمرکززدایی، اقتصاد دیجیتال، محیط زیست و پروسه‌های انتخاباتی استقبال می‌کند. با این حال در این گزارش بر لزوم برخی از اصلاحات دیگر برای اجتناب از بازگشت از مسیر اصلاحات تأکید شده و از قوه قضاییه اوکراین به عنوان یکی از غیر قابل اعتمادترین بخش‌های حکومتی نام برده شده است. پارلمان اروپا همچنین از برخی تلاش‌های مقامات برای اعمال فشار سیاسی بر نهادهای مستقل اقتصادی و اجرایی مانند بانک مرکزی اوکراین انتقاد کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به تلاش برخی افراد صاحب نفوذ برای تأمین منافع خود و تضعیف موفقیت‌های اوکراین در مبارزه با فساد و اجرای اصلاحات ابراز داشتند. این پارلمان گفت: برخی از آلیگارش‌های اوکراین تلاش دارند تا قدرت سیاسی خود را مجددا احیا کنند که این امر منجر به تضعیف اکثریت خواهان اصلاحات در شورای عالی اوکراین شده است.

روسیه واردات مصنوعات مورد استفاده در راه‌آهن از اوکراین را ممنوع کرد

روسیه واردات مصنوعات و کالاهای تولید اوکراین که در راه‌آهن استفاده می‌شوند را ممنوع اعلام کرد. بدین ترتیب واردت چرخ‌های راه‌آهن، بوژی و شاسی واگن‌های باری از اوکراین به روسیه ممنوع اعلام شده است.

وزیر کشاورزی:کرونا فرصت حضور بیشتر اوکراین در بازارهای بین‌المللی را فراهم کرد

رومان لشنکو وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اوکراین اظهار داشت: در جریان بحران کرونا باید از فرصت استثنایی ایجاد شده برای تقویت حضور اوکراین در بازارهای بین‌المللی استفاده کرد. وی گفت: تأمین و ایجاد نهاد بیمه کامل بخش کشاورزی، اجرای طرح‌های ملی آبیاری و احیای اراضی کشاورزی و تدوین سیاست‌های راهبردی احیای دامپروری در اوکراین پایه‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی در سال جاری خواهند بود. وی افزود: اکنون وظیفه دولت تقویت و تشدید جایگاه بخش کشاورزی است. وی تأکید کرد: از دیدگاه تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، برای ما اجرای طرح‌های آبیاری و احیای اراضی و تشکیل هاب‌های جدید کشاورزی و توسعه کشت محصولات دیگر بسیار مهم است. هم اکنون در حوزه کشاورزی تقاضای بسیاری برای تأمین محصولات کشاورزی کشورها وجود دارد.

وزیر دارایی وضعیت مذاکرات با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول را تشریح کرد

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین نسبت به دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول ابراز امیدواری کرد. وی گفت: ما فعالانه با هیأت صندوق کار می‌کنیم و مذاکرات ادامه دارند. در انتظار نتایج مثبت آن هستیم. وی اطلاعات منتشره درباره خاتمه کار هیأت صندوق و نتایج منفی مذاکرات صندوق را تحریف شده اعلام کرد و افزود: در جریان نخستین بازنگری برنامه همکاری اوکراین با صندوق که در سپتامبر سال گذشته انجام شد، اوکراین تمامی‌شاخص‌های تعیین شده را اجرا کرده بود. اکنون وضعیت تصویب قانون بانکداری و فعالیت‌های بانکی در اوکراین مورد بحث و تبادل نظر است. من هیچ خطری نمی‌بینم که هشدار دهم.

اتحادیه اروپا 2.5 میلیون یورو برای تحصیل و آموزش مقامات اوکراین اختصاص داد

اوکراین و اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برنامه آموزشی برای کارکنان دولتی تحت عنوان «توسعه توانایی‌ها Natolin4Capacity» به توافق دست یافتند. سند مربوط در 10 فوریه توسط اولگا اشتفانیشینا معاون نخست وزیر در امور همگرایی اروپایی و اولیور وارگی کمیسیر اتحادیه اروپا در امور هم‌جواری و گسترش امضا شد. بر اساس این سند، کمیسیون اروپا کمک هزینه‌ای بالغ بر 2.45 میلیون دلار برای این طرح تخصیص می‌دهد. استفانیشینا گفت: همگرایی اوکراین و اتحادیه اروپا نیاز به کارشناسان حرفه‌ای دارد و اگر ما می خواهیم اوکراین قوانین مشابه با اتحادیه داشته باشد باید یک برنامه آموزشی تخصصی در کشور اجرا کنیم تا کارکنان دولتی دانش خود درباره امور حقوقی و اقتصادی اروپا را ارتقا دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما