معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۶

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته سوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته سوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

بازگشایش دروازه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان

به گزارش ایرنا، منابع خبری پاکستان از گشایش مجدد دروازه تجارت برای مرزنشینان این کشور در ایالت بلوچستان با هدف انجام آنچه که این منابع تجارت بدون مالیات با جمهوری اسلامی ایران خواندند، خبر دادند. رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که دروازه تجارت با ایران در منطقه «چاغی» از توابع نقطه صفر مرزی تفتان سپتامبر سال گذشته تعطیل شد که متعاقب آن فعالیت‌های بازرگانی تاجران بومی در هر دو طرف مرز تحت تاثیر قرار گرفت. براساس این گزارش، تجارت بدون مالیات در این محل براساس توافق نامه تجاری قدیمی میان ایران و پاکستان در سال ۱۹۵۱ انجام می‌شود که گشایش مجدد آن مورد استقبال بازرگانان محلی به ویژه مرزنشینان شده است.

منع ورود سیب ایرانی به پاکستان

به گزارش دنیا نیوز، به پیشنهاد نور محمد وزیر دولت محلی بلوچستان، مجلس ایالتی قطعنامه ای علیه واردات سیب از ایران تصویب کرد. در این قطعنامه از دولت فدرال خواسته شده واردات سیب از ایران را هر چه سریعتر متوقف کند. نور محمد در جلسه مجلس ضمن ارائه این پیشنهاد گفت: اقتصاد مردم ایالت بلوچستان به کشاورزی وابسته است و واردات سیب از ایران کشاورزان ایالت را به نان شبشان محتاج کرده است. 

آغاز نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و ازبکستان

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست سه جانبه کشورهای  ازبکستان، افغانستان و پاکستان با حضور روسای نهادهای مالی بین المللی کلیدی مبنی بر اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» در هتل «هیلتون» در شهر تاشکند آغاز شد. ریاست هیأت ازبکستان را «سردار عمر رزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی این کشور، هیأت افغانستان را «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه و هیأت پاکستان را «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر این کشور بر عهده دارند. قرار است در پایان گفت‌گوهای چندجانبه برنامه جامع اقدامات در ساخت خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور»، سازماندهی سفر هیأت مشترک بین المللی برای طراحی مسیر خط ریلی در آینده، برگزاری مطالعات ژئولوژیکی، آب‌زمین‌شناسی و توپوگرافی صادر شود. همچنین مقرر گردید طرفین تمهیدات لازم جهت انجام امکان سنجی ، نحوه تامین مالی مطالعات پیش‌طراحی و آغاز هر چه سریعتر اجراء خط ریلی، هماهنگ های لازم را به عمل آورند. 

پیشنهاد فروش برق ارزان به پاکستان توسط ترکمنستان

به گزارش اکسپرس اردو، اتاد جان ملاموف سفیر ترکمنستان در پاکستان در اتاق صنعت و تجارت اسلام آباد در مورد زمینه‌های همکاری احتمالی بین ترکمنستان و پاکستان در جمع تجار سخنرانی کرد. سفیر ترکمنستان گفت: خط لوله انتقال گاز (تاپی)، خط فیبر نوری به طول 1635 کیلومتر و خط انتقال نیرو مهمترین پروژه‌هایی هستند که همکاری قوی بین ترکمنستان و پاکستان ایجاد خواهد کرد. وی افزود: ترکمنستان در سال جاری عملیات احداث خط لوله گاز تاپی تا استان هرات افغانستان را آغاز خواهد کرد. افغانستان کوتاهترین مسیر را برای پاکستان و ترکمنستان فراهم می‌کند، برقراری صلح در افغانستان می‌تواند تجارت دوجانبه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اتاد جان ملاموف تاکید کرد: پاکستان در حال تبدیل شدن به یک مرکز فعالیت اقتصادی در منطقه است، بنابراین ترکمنستان می خواهد روابط تجاری خود را با آن تقویت کند. امضای توافق نامه تجارت ترانزیتی بین پاکستان ، افغانستان و ترکمنستان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. وی در این نشست همچنین پیشنهاد تامین 3 هزار مگاوات برق ارزان برای پاکستان را نیز مطرح ساخت. 

افزایش میزان صادرات پاکستان طی ۴ ماه متوالی

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی در توییتی اعلام کرد: برای اولین بار در ۸ سال گذشته صادرات پاکستان۴ ماه متوالی بیش از ۲ میلیارد دلار بوده است. وی افزود: در ژانویه ۲۰۲۱ نیز صادرات پاکستان با ۸ درصد افزایش به ۲.۱۳۵ میلیارد دلار رسید. 

ورود اولین محموله واکسن چینی کرونا به پاکستان

به گزارش اکسپرس اردو، هواپیمای شرکت ملی هواپیمایی پاکستان محموله ۵۰۰ هزار تایی واکسن کرونا ساخت شرکت سینوفارم را از چین به اسلام آباد منتقل کرد. این واکسن توسط نخست وزیر چین به پاکستان بطور رایگان اهدا شده است و پزشکان و کادر درمان پاکستانی در اولویت دریافت واکسن هستند. گفته می‌شود اقدامات لازم برای انبار کردن و نگهداری این واکسن در اسلام آباد و سایر ایالت ها صورت گرفته است. شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان با ابراز خرسندی از دریافت محموله واکسن، از این اقدام دولت چین قدردانی کرد. 

آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در پاکستان

به گزارش اکسپرس اردو، از روز چهارشنبه (15 بهمن) ساعت 11 صبح  واکسیناسیون کرونا در اسلام آباد، 4 ایالت پاکستان و منطقه گلگت بلتستان به صورت همزمان بر اساس اعلان قبلی تویتی دکتر فیصل سلطان مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت و درمان آغاز شده است. بر اساس برنامه وزارت بهداشت پاکستان در این مرحله، ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارداتی از چین سینوفام و 7 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به صورت رایگان برای واکسینه سازی کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال به عنوان اولویت های اولیه مورد کاربری قرار خواهد داد. 

پاکستان چه مقدار واکسن کرونا از کواکس دریافت می‌کند؟

به گزارش دیلی منافع، اسد عمر وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان و رئیس ستاد ملی عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در توییتی اعلام کرد: کواکس تا نیمه اول سال جاری میلادی بیش از ۱۷ میلیون دوز واکسن کرونا برای این کشور تامین می‌کند. وی افزود: روند دریافت واکسن از کواکس از ماه فوریه آغاز شده و تا ماه مارس 6 میلیون دوز واکسن آسترازنکا تحویل پاکستان می‌شود و این روند تا ماه جون ادامه خواهد داشت. اسد عمر اظهار داشت که اسلام‌آباد برای اطمینان از دستیابی به موقع به واکسن کرونا از هشت ماه پیش با کواکس قرارداد امضا کرده بود. یادآور می‌شود سازمان جهانی بهداشت تحت برنامه کواکس برای کشورهای در حال توسعه به اندازه ۲۰% از جمعیت کشورها واکسن رایگان تامین می‌کند. 

بنگلادش

میزان ارسال حوالجات ارزی به بنگلادش

به نقل از دیلی بنگلادش بر اساس داده‌های وزارت دارایی، بنگلادشی‌های خارج از کشور در ژانویه سال مالی جاری 1962 میلیون دلار حواله ارزی به بنگلادش ارسال کرده اند. این مبلغ در ژانویه سال قبل 1638 میلیون دلار بوده است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی، بنگلادشی‌های خارج از کشور در طول هفت ماه اول سال مالی جاری 14907 میلیون دلار حواله ارزی ارسال کرده اند که حدوداً 34.95% بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. لازم به ذکر است بر طبق اطلاعات وزارت دارایی بنگلادش، ذخایر ارزی این کشور در حدود 42.91 میلیارد دلار آمریکا است.

کاهش صادرات بنگلادش در ژانویه

به نقل از نیو ایج درآمد صادراتی بنگلادش در ژانویه سال مالی جاری به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا محصولات پوشاک در اروپا و ایالات متحده، برای دومین ماه متوالی شاهد کاهش بود. بر اساس اطلاعات دفتر توسعه صادرات این کشور درآمد صادرات در ژانویه 2021 با 5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 3.43 میلیارد دلار رسید.

ریزش بورس سهام داکا

به نقل از نیو ایج بازار سهام داکا در روز سه شنبه به دلیل دلسردی سرمایه گذاران از روند اخیر شاخص بورس و تمایل به فروش سهام، برای سومین روز متوالی کاهش یافت. DSEX، شاخص کل بورس سهام داکا در روز سه شنبه با 0.62 درصد منفی به کار خود پایان داد. به گفته فعالان بازار، شاخص کل در ابتدای جلسه روز سه شنبه مثبت بود اما پس از اقدام سرمایه گذاران به فروش سهام، برای جلوگیری از ضرر بیشتر، روند نزولی را شروع کرد.

افغانستان

اتمر: ساخت خط آهن مزارشریف-کابل-پیشاور یک پروژه حیاتی برای افغانستان است

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، امضای نقشه راه ساخت خط آهن مزارشریف-کابل-پیشاور را یک پروژه حیاتی و مهم برای کشورش برشمرد. این توافقنامه ریلی در شهر تاشکند میان افغانستان، پاکستان و ازبکستان با حضور سفیر امریکا و برخی نهاد های بین المللی به امضا رسید.  وی گفت که این طرح رویای اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان را تحقق بخشیده و نقطه عطفی در گسترش مناسبات، تجارت، ترانزیت و همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود. وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه ای ابراز امیدواری کرد که عملیات اجرایی خط آهن مزار- هرات- قندهار- کویته به زودی آغاز شود. 

آبگیری سد کمال خان در مرز ایران آغاز شد

به گزارش بی بی سی، اداره ملی تنظیم آب افغانستان می‌گوید که آبگیری بند کمال خان در ولایت نیمروز از اول ماه دلو/بهمن آغاز شده و این بند به زودی افتتاح خواهد شد. نظام اخپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم آب به بی‌بی‌سی گفت که کار ساختمانی این سد تکمیل و آبگیری آن آغاز شده است. به گفته او پرشدن این بند بستگی به سیلاب‌های موسمی و همچنین پر شدن سد کجکی در هلمند دارد. او گفت که این سد بر سر آب‌های هیرمند تاسیس شده است. 

تدوین اساسنامه پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند

عیسی بزرگ‌زاده، مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، در نشست بررسی حق‌آبه رودخانه مرزی هیرمند با بیان اینکه این اساسنامه در نشست‌های فشرده‌ای به مدت ۲ روز با حضور ۲ تیم متشکل از مسئولان وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، فرمانداران شمال سیستان و بلوچستان و مسئولان حوزه مرزبانی این استان با همتایانشان در کشور افغانستان بررسی شده اظهارداشت: در این نشست‌ها اساسنامه‌ای تنظیم شده تا هر۲طرف متعهد به اجرای موارد مذکور شوند. وی افزود: در این اساسنامه که در هفت بند تنظیم شده بر مواردی از جمله نقشه‌کشی جدید و به‌روز در حوزه آبریز هیرمند، حفظ امنیت مهندسان نقشه‌برداری و همین‌طور تامین آب رودخانه مرزی ۲ کشور تاکید شده است. مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو خاطرنشان کرد: به زودی مهندسان نقشه‌کشی دو کشور در دو سوی مرز مستقر و عملیات نقشه‌برداری را آغاز خواهند نمود. نعیم الله سالارزی معاون کمیسار آب هلمند در کشور افغانستان نیز در این نشست گفت: ما برای انجام تعهدات بین دو کشور در موضوع رودخانه هیرمند توافق و پیشنهاد ایران مبنی بر تامین امنیت نقشه‌برداران و همین‌طور کمک به حل مشکل موجود را قبول کرده‌ایم. 

کمک مالی ژاپن به افغانستان

به گزارش هشت صبح، سفارت ژاپن در کابل اعلام کرد که دولت این کشور ۱۲۲.۲ میلیون دلار را برای حمایت از برنامه‌های بشردوستانه و توسعه افغانستان کمک می‌کند. طبق اعلام سفارت ژاپن ، کمک جدید این کشور از بودجه تکمیلی سال مالی ۲۰۲۰ ژاپن تأمین می‌شود و گامی در راستای تحقق تعهد ژاپن در کنفرانس ژنو است. موتگی توشمیتسو، وزیر خارجه جاپان در کنفرانس ژنو که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی برگزار شد، بسته کمکی ۱۸۰ میلیون دلاری کشورش را به افغانستان در جریان سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ اعلام کرد. سفارت ژاپن در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که کمک ۱۲۲.۲ میلیون دلاری این کشور در سال جاری میلادی پرداخت می‌شود و ۱۷ پروژه کمک بشردوستانه و توسعه‌ای را در سراسر افغانستان که به هدف بهبود معیشت طرح شده است، سرمایه گذاری می‌کند. بسته جدید کمکی ژاپن به افغانستان از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در امور بشردوستانه و توسعه‌ اجرا می‌شود. با اعلام بسته جدید، مجموع کمک‌های ژاپن به افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو به ۶.۹ میلیارد دلار رسیده است. این کمک‌ها در بخش امنیت، زراعت، توسعه روستاها، توسعه ظرفیت‌های انسانی، آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ها، فرهنگ و کمک‌های بشری به تلاش ملت‌سازی در افغانستان به مصرف رسیده است.

افزایش صادرات افغانستان به چین

به گزارش رادیو آزادی، فواد احمدی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت افغانستان گفته که صادرات این کشور به چین ۸۶ درصد افزایش یافته است. صادرات افغانستان به چین شامل میوه خشک، سنگ‌های قیمتی می‌باشد. به گفته آقای احمدی، براساس آمارهای اداره کل گمرکات کشور چین صادرات افغانستان به این کشور از ۲۹ میلیون دلار امریکایی در سال ۲۰۱۹ به ۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. وی افزود پس از محدودیت‌های وضع شده برای گسترش ویروس کرونا حالا وضعیت تجارت و صادرات به حالت عالی برگشته است. سخنگوی وزارت تجارت و صنعت افزود که تنها در شهر کابل حدود 300 کارخانه کوچک و بزرگ دوباره به فعالیت آغاز کرده است.

‎عایدات افغانستان از زعفران

به گفته وزارت زراعت و مالداری افغانستان، در سال ۱۳۹۹ از طریق تولید و فروش زعفران ۲۶ میلیون دلار درآمد به دست آمده است. به گفته اکبر رستمی سخنگوی وزارت افغانستان، در سال جاری ۲۱ تُن زعفران در کشور تولید شده اما این میزان در سال گذشته ۱۹ تُن بود. طی سالهای اخیر ۳۶ تُن زعفران به کشورهای هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی امریکا، کانادا و چین صادر شده است. به گفته رستمی، زعفران افغانستان به نام تولیدات این کشور در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و از قاچاق آن نیز جلوگیری شده است. مقام‌های این وزارت می‌گویند، وزارت تجارت و صنعت برای بازاریابی زعفران طرحی را مشخص و  با رایزنان اقتصادی نیز در میان گذاشته است. در حال حاضر یک کیلو زعفران در بازارهای داخلی به ۶۰ تا ۷۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد. 

هند

رونمایی از سرمایه‌گذاری تجهیزاتی شرکت هندی در بندر شهید بهشتی چابهار

با حضور معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه هند، نماینده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مدیران شرکت هندی IPGL و مسئولان استانی، دو دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تنی به عنوان بخشی از تعهدات سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذار هندی، در بندر شهید بهشتی چابهار رونمایی می‌شود. به گزارش مانا، اولین محموله تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری بندر چابهار، در راستای فعال‌سازی قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و طرف هندی، هفته گذشته به بندر چابهار وارد شد.این تجهیزات در راستای تعهدات قراردادی سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه‌گذار هندی، به چابهار وارد شده است که بخش اول آن شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی به ارزش ۸.۵ میلیون دلار است. بر این اساس؛ طرف هندی متعهد به تأمین و ورود‌ تجهیزات تخلیه و بارگیری، بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت است.این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی، با توجه به اهمیت نقش فرامنطقه‌ای بندر چابهار و در راستای توجه ویژه به بندر چابهار، همواره از صاحبان سرمایه داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال کرده است.بنابر اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه‌گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار نیست.

جزئیات ورود بخشی از تجهیزات بندری هندی‌ها به چابهار

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی با اشاره به آغاز ورود تجهیزات از سوی هندی‌ها به بندر چابهار اظهار داشت: در مرحله نخست دو جرثقیل ساحلی 140 تنی که از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند به بندر چابهار اضافه می‌شوند؛ با این اتفاق میزان تخلیه و بارگیری سالانه تا 20 میلیون تن ارتقاء پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه دو دستگاه جرثقیل ساحلی 100 تنی دیگر  تا پایان سال جاری از سوی هندی‌ها به تجهیزات بندر چابهار اضافه می‌شود، بیان کرد: سال آینده دو دستگاه دیگر به چهار جرثقیل قبلی اضافه می‌شود تا در مجموع و در سه فاز شاهد وارد شدن 6 دستگاه جرثقیل ساحلی به بندر چابهار باشیم. با وجود این جرثقیل‌ها، عملاً  بندر چابهار از نظر تخلیه و بارگیری کالا با ظرفیتی که امروزه از نظر زیرساخت اسکله در این بندر ایجاد شده، هیچ نوع محدودیتی در حوزه تخلیه و بارگیری از نظر تجهیزات نخواهد داشت.

مقام ارشد وزارت خارجه هند: توسعه بندر شهید بهشتی دغدغه مشترک ایران و هند است

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جیتندر سینگ بیان اینکه بندر چابهار طی یک سال گذشته در ارائه خدمات بسیار مطلوب عمل کرده است، گفت: دولت هند سال گذشته، 75 هزار تن گندم را از طریق بندر چابهار برای مردم افغانستان تأمین کرده است.مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه دولت جمهوری هند با بیان اینکه کشورهای آسیای مرکزی علاقه زیادی به استفاده از بندر چابهار دارند، گفت: بندر چابهار؛ یک بندر ترانزیتی است و ترجیح اقتصادی بسیاری از کشورها برای تجارت دریا برد محسوب می‌شود.سینگ با اشاره به تأمین تجهیزات بندری در چابهار توسط شرکت هندی، گفت: پیام معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، مبنی بر تسریع در تأمین تجهیزات را دریافت کرده‌ام، بنابراین برای تأمین جرثقیل‌ها تلاش خواهیم کرد.وی با بیان اینکه دو کشور ایران و هند دغدغه ارتقای بندر چابهار را دارند، اظهار داشت: به جز تأمین تجهیزات و حمایت لجستیکی، لازم است با ذی نفعان بندر نیز ارتباط برقرار کنیم؛ بدین جهت تضمین می‌کنم دولت هند برای رونق و موفقیت بندر چابهار، همکاری لازم را با دولت ایران داشته باشد. مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه دولت جمهوری هند خاطرنشان کرد: موفقیت بندر چابهار، موفقیت دو کشور دوست ایران و هند محسوب می‌شود.

بودجه 13 و نیم میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار

هند به طور رسمی دو دستگاه جرثقیل 140 تنی به مسئولان بندر چابهار تحویل داد و دو طرف همکاری‌ در زمینه توسعه این قطب ترانزیت را بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری آریا، دولت هند به منظور توسعه بندر چابهار، رقم 13 میلیون و 500 هزار دلاری پیشنهاد کرد.بر اساس بودجه پیشنهادی برای سال مالی 2021 - 2022 هند که وزیر اقتصاد این کشور به پارلمان ارائه کرد برای توسعه چابهار، 100 کرور روپیه معادل 13 میلیون و 500 هزار دلار اختصاص یافته است. این میزان سرمایه همان مبلغی است که برای سال‌های 21-2020 اختصاص یافته است. بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل جنوبی ایران با منابع انرژی غنی، به منظور تقویت روابط تجاری توسط هند، ایران و افغانستان در حال توسعه است.

تجارت رو به توسعه ایران و هند؛ از نفت تا برنج

هند از جمله مشتریان سنتی بازار نفت ایران به شمار می رود. با این حال بدلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت ایران به هند دچار کاهش شده است. آمار رسمی مشخصی از میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته منتشر نشده است اما برپایه گزارش نهادهای ناظر بر حمل و نقل کشتی‌ها، ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۹ تنها ۲۱۳ هزار بشکه نفت در روز صادر کرده که معادل یک دهم میزان صادرات پیش‌بینی شده بوده است. در همین زمان احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی ایران، ارزش صادرات نفت و گاز و مشتقات آن به هند را ۱,۸ میلیارد دلار اعلام کرده بود.اما نفت، تنها کالای عمده در تجارت ایران و هند نیست، بلکه واردات عمده برنج ایران از هند صورت می‌گیرد،  اگرچه صادرات برنج از هند به ایران نیز طی چند سال گذشته روند کاهشی را در پیش داشته است. بهمن ماه سال گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از تاجران هندی اعلام کرده بود که صادرات برنج باسماتی از هند به ایران از ۹۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته است و تاجران هندی قرارداد تازه‌ای با ایران امضاء نکرده‌اند. با توجه به پایان کار دولت ترامپ و بسته شدن پرونده سیاست فشار حداکثری علیه ایران به نظر می رسد بتوان شاهد چشم انداز روشنی در توسعه و گسترش روابط تجاری هند و ایران بود. مقامات هندی پیش از این عدم فعالیت و حضور گسترده خود در توسعه بندر چابهار را به تحولات پس از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده بودند و حال انتظار می رود هندی‌ها با اطمینان خاطر بیشتری حضور خود را در بندر چابهار دنبال کنند، بویژه این که طرح بندر چابهار بدلیل تامین نیازهای افغانستان خارج از برنامه تحریمی آمریکا قرار گرفته و از تحریم معاف شده بود و در دولت بایدن شاید مانع زیادی برای حضور گسترده تر دهلی نو در طرح توسعه بندر چابهار وجود نداشته باشد. 

سریلانکا 

کسب رتبه دهم توسط سریلانکا در مواجهه با کووید 19

سریلانکا در رده بندی موسسه لویی استرالیا از نظر شاخص عملکرد در مواجهه با کووید 19 در بین 100 کشور رتبه دهم را بدست آورد. در این رده بندی کشورهای نیوزلند، ویتنام، تایوان، تایلند، قبرس، رواندا، ایسلند، استرالیا و لتونی به ترتیب در رتبه‌های 1 تا 9 قرار گرفتند. همه این کشورها موارد ابتلا و مرگ و میر گزارش شده  کمتری نسبت به سایر کشورها داشتند.

اهدای 300 هزار دوز واکسن کووید 19 به سریلانکا توسط چین

همزمان با اهداء 500 هزار دوز واکسن کووید 19 به سریلانکا توسط هند، چین نیز روز گذشته از اهداء 300 هزار دوز واکسن تولیدی شرکت سینوفارم این کشور به سریلانکا خبر داد. سفارت چین در کلمبو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد " چین و سریلانکا از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و همواره از یکدیگر حمایت کرده اند بویژه در مبارزه مشترک با همه گیری کووید 19. چین در پاسخ به درخواست دولت سریلانکا و با وجود محدودیت ظرفیت تولید واکسن در مقایسه با تقاضای بالای داخلی و بین المللی تصمیم گرفت به منظور مبارزه مشترک با کووید 19، سیصد هزار دوز واکسن به سریلانکا اهداء کند. انتظار می رود واکسنهای مذکور تا اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی تحویل این کشور گردد.

ورود واکسن کوویشیلد اهدایی هند به کشور

با ورود 500 هزار دوز واکسن استرازنکا آکسفورد از هند، واکسیناسیون سراسری از امروز جمعه در سریلانکا آغاز می‌شود. حدود 250 هزار نفر از بخش سلامت، نیروهای امنیتی و پلیس اولین نفراتی خواهند بود که واکسن مذکور را دریافت خواهند کرد. 

نشست اتحادیه اروپا و سریلانکا

سومین نشست کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا و سریلانکا در مورخ 25 ژانویه 2021 به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد. این اولین کمیسیون مشترک بین دولت سریلانکا تحت رهبریت جدید با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. طرفین لزوم تقویت روابط تجاری و همکاری نزدیک بر سر موضوع حقوق بشر و سازش ملی را در دستور جلسه داشتند. سریلانکا مراتب تشکر خود از کمک بلاعوض 22 میلیون یورویی برای حمایت دولت جهت اختصاص در بخش سلام، زراعت و سیاحت در دوران کرونا را به اطلاع اتحادیه اروپا رساندند. طرفین بر اهمیت سازمان بهداشت جهانی و مساعی همه جانبه تأکید کردند. سریلانکا از تعرفه ترجیحی ارایه شده اروپا قدردانی کرد. اتحادیه اروپا دومین مقصد صادراتی سریلانکا با تراکنش 2.3 میلیارد یورو است. اتحادیه اروپا نگرانی خود را درباره محدودیتهای وارداتی وضع شده از آوریل 2020 از جانب سریلانکا را اظهار داشت. اتحادیه اروپا لزوم پیروی از اقدامات سازمان تجارت جهانی را متذکر شده و خواهان استمرار گفتمان سرمایه گذاری (Investor Dialogue) و رفع موانع سرمایه گذاری بر سر راه این اتحادیه شد. سریلانکا به اتحادیه اروپا اطمینان خاطر داد که از 27 کنوانسیون بین المللی تبعیت خواهد نمود تا در شمول تعرفه ترجیحی بماند. حقوق کار، جوانب محیط زیستی و حکومت صالح معیارهای اتحادیه اروپا می‌باشند. اتحادیه اروپا خواستار اصلاح قانون منع تروریسم در چهارچوب معیارهای بین المللی شد. اتحادیه اروپا از خروج سریلانکا از قطعنامه 30.1  ابراز ناخرسندی کرده خواهان تقویت جامعه مدنی، تکثر و مردم سالاری شده بر اهمیت ایجاد سازش ملی، عدالت، پاسخگویی و همزیستی مسالمت آمیز تأکید کرد. اتحایه اروپا خواهان استمرار حضور دفتر کمیته مفقودین جنگ داخلی سریلانکا شد. طرفین خواهان همکاری بر سر تغییرات آب و هوایی، اقتصاد پایدار، برون رفت از اپیدمی‌کرونا، مبارزه با تروریسم و امر آموزش شدند. 

کاهش تولید چای سیلان

تولیدات سالانه چای سریلانکا در سال 2020 به 278.4 میلیون کیلوگرم رسید که در نوع خود کمترین از سال 1997 بوده گفتنی است در سال 2019 تُناژ تولید چای رقم 300 میلیون کیلو را نشان می داد. اوج میزان تولید در سال 2013 معادل 340 میلیون کیلو گرم بود. از ژانویه تا آوریل 2020 سریلانکا دچار افت شدید تولید چای شد. علت کاهش تولید به خاطر وضعیت بد جوی و عدم فعالیت کم چای کاران به خاطر شیوع بیماری کرونا بوده است. چای کاران به علت فوت رییس صنف خود در اثر کرونا دست از کاشت چای برداشته بودند. کشور های وارد کننده چای از سریلانکا به ترتیب تناز عبارت بودند از: ترکیه(38.8 میلیون کیلو گرم)، عراق(33.3 میلیون کیلو گرم)، روسیه(291.6 میلیون کیلو گرم)، ایران( 15.1 میلیون کیلو گرم) و چین(14.1 میلیون کیلو گرم).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما