معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول بهمن ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه اول بهمن ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید محصولاتی به ارزش 42 میلیون منات در کارخانه ریسندگی خلج

کارخانه ریسندگی "بیک صفرمراد نیازوف" واقع در بخش خلج از توابع استان لباب، در سال 2020 محصول الیاف نخ به ارزش 41 میلیون و 958 هزار منات تولید نمود. در سال گذشته بخشی از محصولات این کارخانه به مبلغی قریب به 16 میلیون منات صادر شده است. در کارخانه مذکور 5 نوع محصول نخ در انواع اندازه‌ها تولید شده و متقاضیانی از کشورهای روسیه، ترکیه، لهستان و سایر کشورها دارد.

بافت 3029 مترمربع قالی در سال 2020 توسط شرکت قالیبافی داش آغوز

قالیبافان شرکت قالیبافی استان داش آغوز در سال 2020 با بافت بیش از 3029 مترمربع قالی و انواع محصولات آن، موفق به انجام 106.4 درصدی برنامه سالانه تعیین شده برای این کارخانه شدند. ارزش محصولات تولید شده در این کارخانه در سال گذشته برابر 4 میلیون و 870 هزار منات بوده و این میزان سبب دست‌یابی به رشد 136 درصدی از لحاظ مناتی شده است.

شایان ذکر است، مجموعاً تعداد 8 شرکت قالیبافی تحت نظر اتحادیه دولتی "ترکمن قالی" بوده و این تعداد شرکت بیش از 100 بخش قالیبافی در استان‌های کشور داشته و تعداد بیش از 5 هزار نفر از بانوان قالیباف در آن‌ها مشغول به کار می‌باشند.

تولید بیش از 11 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه برق مرو

نیروگاه برق دولتی مرو در جریان سال 2020 با تولید 11 میلیارد و 713 میلیون و 410 هزار و 859 کیلووات ساعت برق، شاخص خوبی را کسب نمود. کارکنان این نیروگاه توانستند میزان تولید برق در یک شبانه روز را در محدوده 36 میلیون کیلووات ساعت حفظ نمایند.

این امر شرایط لازم جهت تأمین برق داخلی و کشورهای همسایه را فراهم می‌آورد. علاوه بر آن، نیروگاه برق مذکور با توان 220 کیلووات، تمامی امکانات لازم جهت تأمین برق سیستم خط انتقال برق ترکمنستان- افغانستان- پاکستان را دارا می‌باشد.

افزایش میزان خرید گاز طبیعی از ترکمنستان توسط شرکت گاز پروم

شرکت "گازپروم" در 9 ماهه نخست سال 2020 مجموعاً 3.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان خریداری نمود. شایان ذکر است که در مدت مشابه سال 2019 مجموعاً 2.6 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان توسط این شرکت خریداری شده است. در ماه جولای سال 2019 شرکت «گازپروم» قراردادی 5 ساله جهت خرید گاز ترکمنستان یعنی تا تاریخ 30 جولای 2024 با کنسرن دولتی «ترکمن گاز» منعقد نموده است.

میزان خرید گاز شرکت "گازپروم" از کشور قزاقستان در 9 ماهه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2019 از میزان 8.2 میلیارد مترمکعب به میزان 5.1 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. شرکت گاز پروم در نیمه نخست سال 2020 خرید گاز از ازبکستان را قطع کرده و اعلام داشت که در جمع‌بندی 9 ماهه نخست سال 2020 مجموعاً 20 میلیون مترمکعب گاز از ازبکستان خریداری کرده است. این شرکت در سال 2019 مجموعاً 7.6 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ازبکستان خریداری کرده بود.

مذاکره ترکمنستان و مصر در خصوص همکاری‌ در حوزه نفت و گاز

ویدئو کنفرانسی میان نمایندگان مجموعه نفت و گاز ترکمنستان و مصر در تاریخ 21 ژانویه 2021 برگزار شد. در این ویدئو کنفرانس از طرف ترکمنی رؤسا و نمایندگان کنسرن‌های دولتی «ترکمن نفت»، «ترکمن گاز» و «ترکمن شیمی» و از سوی طرف مصری نیز رؤسا و نمایندگان وزارت نفت و منابع معدنی مصر و شرکت‌های پیشرفته در حوزه نفت و گاز حضور داشتند.

مسائل مرتبط با کشفیات در حوزه پتروشیمی و مشارکت متخصصان مصری در این طرح‌ها در دستورکار این ویدئو کنفرانس قرار گرفت. علاوه بر آن، دو طرف درباره اهمیت برقراری روابط میان گروه‌های تجاری و تبادل تجارب میان کارشناسان دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

افزایش میزان تولید نفت در میدان قوتورتپه

شرکت استخراج نفت و گاز "قوتورتپه نفت" وابسته به کنسرن دولتی "ترکمن نفت" در سال 2020 از چاه‌های نفتی فعال خود بیش از یک میلیون و 313 هزار تن نفت استخراج نموده و این شاخص در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2019 به میزان 6% بیشتر می‌باشد.

بنابر خبر اعلام شده، در میدان نفتی قوتورتپه 17 چاه نفت به بهره برداری رسیده و تحقیقات در 15 چاه دیگر در حال انجام است. در حال حاضر در میدان نفتی قوتورتپه میزان نفت استخراجی در هر روز برابر 4 هزار تن می‌باشد.

قصد افزایش تامین گاز ترکمنستان توسط شرکت گازپروم روسیه

آژانس TASS با اشاره به پیش نویس طرح کلی توسعه صنعت گاز در روسیه تا سال 2035 گزارش داد ممکن است شرکت گازپروم در سالهای 2020-2035 تأمین گاز از ترکمنستان را به 5.5 میلیارد متر مکعب برساند. طبق این پروژه قرار است در سال 2021 واردات گاز آسیای میانه به روسیه به 26.6 میلیارد متر مکعب افزایش شود. طبق برآوردهای اولیه در سال گذشته واردات گاز از آسیای میانه 26 میلیارد متر مکعب بوده است.

کاهش میزان صادرات ترانزیتی نفت ترکمنستان از طریق بنادر روسیه

ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در ماه فوریه میزان صادرات نفت خود از طریق بنادر "ترانس نفت" واقع در بخش اروپایی روسیه در مقایسه با ماه ژانویه را کاهش خواهند داد. درماه فوریه میزان نفت صادراتی از قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان برابر 4.625 میلیون تن خواهد بود و این شاخص در مقایسه با ماه ژانویه 29 درصد کمتر می‌باشد.

انتظار می‌رود در ماه فوریه میزان صادرات نفت شرکت‌های روسی از طریق بنادر ترانس نفت در مقایسه با ماه ژانویه 34 درصد و تا 6.36 میلیون تن کاهش یابد. کارشناسان روس دلیل این شرایط را آمادگی شرکت‌های نفتی برای پالایش نفت به جای صادرات آن بخاطر افزایش بهای سوخت در بازار داخلی بیان می‌کنند. شایان ذکر است، ترکمنستان پس از قزاقستان جایگاه دوم را در صادرات مستمر نفت از طریق بنادر روسیه دارد.

ارتقاء سرعت رشد حوزه ساخت و ساز در ترکمنستان

در سال‌های اخیر حوزه ساخت و ساز ترکمنستان نرخ رشد بالایی را در تعداد زیادی از شاخص‌های مهم از خود نشان داده و در سال 2020 این شاخص بالاتر نیز بوده است. در ماه فوریه سال گذشته نیز وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان ایجاد شد.

بنا بر اطلاعات کمیته دولتی آمار ترکمنستان، مطابق با شاخص‌ها در بازه زمانی سال‌های 2008 الی 2020 تولید سیمان در کشور به میزان 89.2 درصد افزایش یافته و تنها در سال 2020 بیش از یک میلیون و 940 هزار تن سیمان مورد استفاده در ساختمان سازی در ترکمنستان تولید شده است. در سال 2008 تعداد 298.9 میلیون آجر در کشور تولید شده، اما در سال 2020 این تعداد به 803.9 میلیون رسیده است. در سال 2016 به‌خاطر سرعت ساخت و ساز در شهرک المپیک عشق آباد، میزان تولید آرماتور و پروفیل در ترکمنستان به 92 هزار و 900 تن رسید. در سال 2018 این میزان به 53 هزار و 94 تن تنزل یافته و پس از آن در جریان سال 2020 میزان تولید آن به 60 هزار تن افزایش یافته است.

در بازه زمانی سال 2015 الی 2020 میزان تولیدات رنگ نیز 9.6 برابر افزایش یافته و در سال گذشته میزان تولید آن برابر  با 28 هزار و 755 تن بوده است. در سال 2015 مجموعاً یک میلیون و 286 هزار مترمربع ایزوگام در ترکمنستان تولید شده، اما در جریان سال 2020 این میزان به 7 میلیون و 59 هزار مترمربع ارتقاء یافته و با این حساب سرعت رشدی معادل 448.9 درصد در این زمینه کسب شده است. در سال 2018 مجموعاً یک میلیون و 134.5 هزار مترمربع ساختمان مسکونی در ترکمنستان احداث شده، اما در سال 2020 این میزان به 2 میلیون و 7.1 هزار مترمربع ارتقاء یافته و با این حساب سرعت رشدی معادل 76.9 درصد در این زمینه کسب شده است.

حمل و نقل قریب به 2.5 میلیون تن بار توسط خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن

کارشناسان آژانس "ترکمن‌ دنیزدریایوللاری" (خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن)، در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 409 هزار تن محموله را به مقاصد مشخص شده حمل نمودند. کارشناسان این آژانس در سال گذشته برنامه کاری مربوط به حمل و نقل محموله‌ها به میزان 127 درصد را به سرانجام رساندند.

آغاز تولید قهوه با نشان تجاری " مارکو " در ترکمنستان

انجمن اقتصادی "تویلی" واقع در بخش بؤزمه‌یین شهر عشق آباد شروع به تولید محصولات قهوه با نشان تجاری "مارکو" نمود. بر اساس اطلاعات ارائه شده، انواع محصولات قهوه با کیفیت بالا در این شرکت تولید شده و مواد اولیه آن از کشورهایی نظیر اندونزی، برزیل، ویتنام، مالزی، استرالیا و ترکیه تأمین می‌شود. این شرکت محصولاتی از قبیل قهوه‌های کلاسیکی، کاپوچینو، موکا، و ... را با نشان تجاری "مارکو" تولید خواهد کرد.

این کارخانه با دستگاه‌های مدرن تولید شده توسط شرکت‌های پیشرفته کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، چین و ترکیه تجهیز شده است. بنا به اعلام رئیس بخش تولید این شرکت قرار است در آینده بیش از 30 نوع از انواع محصولات قهوه در این شرکت تولید و به کشورهای اروپا، مشترک‌المنافع و حوزه خلیج فارس صادر گردد.

ارتقاء سطح صادرات ترکمنستان

در ترکمنستان میزان صادرات محصولات پلاستیکی مورد استفاده در بسته بندی و حمل کالاها در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 به میزان 485 درصد افزایش داشته است. این میزان از 671 تن به 3 هزار و 927 تن رسیده است. نرخ رشد میزان صادرات انواع لوله‌ها، لوله‌های پلاستیکی پلیمری و انواع شیلنگ‌ها از سال 2019 تا سال 2020 برابر 104% شده است. شایان ذکر است، در جریان سال گذشته ترکمنستان 14 هزار و 653 تن از محصولات مذکور را به کشورهای خارجی صادر نموده است.

ترکمنستان در سال 2015، یک هزار و 451 تن گوجه فرنگی به کشورهای خارجی صادر نمود، اما این میزان در سال 2020 به 37 هزار و 750 تن افزایش یافت و نرخ رشدی برابر با 2 هزار و 501 درصد در این زمینه حاصل شد.

ساخت دو کشتی باری ویژه حمل محموله‌های خشک در آستراخان برای ترکمنستان

"مرکز کشتی سازی و تعمیرات کشتی جنوب" واقع در استان آستراخان روسیه تعدادی سفارش جهت ساخت کشتی‌های باری ویژه حمل محموله‌های خشک دریافت نموده است. رئیس آژانس روابط بین‌المللی استان آستراخان در نشستی خبری این موضوع را اعلام کرده و اظهار داشت : "ارزش سفارش‌های واصله از سوی ترکمنستان برابر با 750 میلیون دلار آمریکا می‌باشد".

فرآوری روزانه قریب به 140 تن پنبه در کارخانه واقع در ترکمن قلعه

در کارخانه پنبه پاک کنی واقع در بخش ترکمن قلعه روزانه 130 الی 140 تن محصول پنبه فرآوری می‌شود. این کارخانه که از تأسیس آن 25 سال می‌گذرد، با تجهیزات مدرن کشورهای توسعه یافته جهان تجهیز شده و ظرفیت فرآوری سالانه آن برابر 45 هزار تن می‌باشد. کارخانه مذکور بطور سه شیفت کار کرده و بیش از 300 نفر در آن فعالیت می‌کنند.

افزایش میزان تولید توسط کارخانه ریسندگی داش آغوز

کارخانه ریسندگی داش آغوز وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان در جریان سال گذشته محصول الیاف نخ به ارزشی بیش از 63 میلیون منات تولید نموده و این مقدار 10 میلیون منات بیشتر از میزان تعیین شده در برنامه آن کارخانه می‌باشد. حدود 70 درصد از الیاف نخ تولید شده در این کارخانه با نشان تجاری «رینگ» از طریق بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به کشورهای بریتانیا، ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، قرقیزستان و سایر کشورها صادر می‌شود.

کارخانه مذکور با دستگاه‌های مدرن شرکت‌های مشهوری از قبیل «Marzoli»، «Savio» و «Loptex» تجهیز شده و محصولات و ویژگی‌های نساجی آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی می‌باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما